Katolikus gimnázium, Eperjes, 1902

PETŐFI KÖLTÉSZETE. Viharban, napfényben félszázad járt el fölöttünk, az jelölte meg Petőfi Sándor nagyságát. Szinte azt hihettük már, hogy géniusza odavész messze­­messze földeken, idegen világokban. Ott fogadták híre első vándorútjain s nőttették a végtelenségig alakját. Mire a magyar róna délibábja visszahozta közénk, már kolosszusnak látszott, a­kinek a fellegvilágba nyúlik koszorús feje. Meteorszerű a pályája, vakítón ömleszti szellemének szikráit, valóságos fénypászmát áraszt, melyhez a szem nehezen szokik, de ha megszokta, úgy van vele, mint az erős napsugárral: káprázatos hatása hosszan megmarad. S mint a meteor távoli keringését nagy időközök után újra kezdi: az ő költészetének fényvilága is új meg új hatást okoz. Mondjuk ki: folyton erő­sebbet. Olyan ez a hatás, mint az emlékezésé: sokat elhullat magából, hogy az erő vonásait annál inkább kidomborítsa, s olyan, mint a nap járása: tüze az idővel azért enged föl, hogy óriási árnyékot nőttessen maga után, de az árnyékvilágot másnap új színpompájával oszlatja szét. Kora alig tudta megérteni, kevés azoknak száma, a­kik hamar felismerik, s azok is szinte megdöbbenve állnak szobortalapzata előtt. Mértékök a sejtése: annyira szokatlan az őserő, a mely ércalakja izmaiból megszólal. Hatása elő­­szörre csupa ellentét; felkavarja inkább szülöttei földjét s valóságos forra­dalmat idéz elő benne. Előbb irodalmit, aztán országosat. S hamar megtetszik, hogy a formalizmus örökösei és ő közötte lehetetlen a fegyverbarátság. Az irodalmi harc, melyet támasztanak, a tehetetlen gigászoké, a­kik sárral, piszok­kal dobálják végre arculatját, a­mikor már a fegyver kihullott kezekből. Parányi foltot sem ejthettek azonban rajta: őket magukat sötétíti el minden támadás. A bátortalan hang másfelül, mely érdemét hirdeti, ha előbb óva­kodva, utóbb csak egyre szózatosabb ajkon tör elő. S látni való legott, hogy nem belemagyarázni kell az új meg új fényvonásokat: költészete, mintha a tengerszem varázslatát mutatná, ezernyi szinváltozattal lepi meg, ha ismétel­ten fölkeresi, a tekintetet. Mintha a világ ősköltészete ébredne meg benne, az, a mely souverain hatalommal szakít meg minden összeköttetést a múlttal s a jelen világát újjá, a saját képére teremti. Egy új kor énekét zendíti meg tehát, mint Homeros, Shakspere, Göthe és Mistrale költészete, s ez az ének a hagyomány conventióit megtagadja, az egyént a históriai feltételek bék­lyóiból kiemeli és új ideált szab korának is, a jövendő időknek is. Saját eszmék, saját érzelmek, saját aspirációk s a saját népgéniusz hordozása jel­ * Mireille, Gimn. Ért. — 1

Next