Era Nouă, 1891-1892 (Anul 3, nr. 105-157)

1892-02-23 / nr. 125

Nr. 125. NOUA APARE DUMINICA Iaşi. Duminică, 23 Februar 1892. 110 bani numărul. Alegerile Comunale După succesul repurtat de partidul conservator in ultimele alegeri, este fără nici o indoială că viitoarele alegeri pentru comuna Iaşi nu vor mai avea nici o inportanţă politică. Odată patimile politice stîmpărate, alegătorii ieşani vor putea să aleagă in linişte şi cu chibzuinţă matură pe acei cari trebue să reprezinte interesele Iaşului. A sosit in fine timpul ca aceste interese să nu mai fie jertfite pentru combinaţii efemere. Pretinsa aparare a drepturilor Moldovei nu va mai aduce pe aceeaş listă toate nulităţile ridicule care găsise in reposata Liga-Langa mijlocul de a eşi la suprafaţă. Acum este in fine rîndul oamenilor cari fără a fi făcut paradă de moldovenism, fără a fi speculat înclinările populare, vor fi in stare să îndeplinească pentru Iaşi beneficiile pe care alţii le-au promis. Viitoarea administraţie comunală are indoita misiune de a servi in conştiinţă interesele Iaşului şi de a curăţi in acelaş timp atmosfera lui morală de urmările atîtor promisiuni neindeplinite, atîtor speciile fără scrupul pe socoteala legitimelor dorinţe ale cetăţenilor ieşeni. Aducerea apei, facerea localurilor de şcolă, a teatrului şi a abatoriului, luminarisirea oraşului, inproprietărirea mărginaşilor prin vînzarea in loturi a proprietăţilor comunei şi eite alte inbunătăţiri aşteaptă îndeplinirea lor de atita amar de vreme. Care va fi alegătorul ieşan care să nu dorească să vadă inceputul lor? care va fi omul cu judecată care să nu inţeleagă că trebue să înlesnească acest început. Chiar şi alegătorii cari la alegerile generale au urmat îndemnurile opoziţiei, îş vor da samă de această dată că dacă este să punem in fruntea comunei Iaşi o administraţie care să corespundă intereselor ei, trebue să se aleagă oameni cari nu au de ispărţit cu guvernul nici un resentiment politic şi cari să se potă ocupa in linişte de afacerile comunale. Un consiliu comunal care ar fi ales ca o manifestaţie ostilă guvernului nu s’ar găsi in această situaţie şi n’ar fi in stare să aprecieze bunele intenţii ale guvernului central pentru Iaşi şi nici să se folosească de ele. Aşa fiind lucrurile, noi credem că alegătorii ieşeni nu vor sta la indoială in care parte trebue să se pronunţe sufragiele lor. Şi misia alegătorilor ieşeni va fi incă înlesnită prin faptul că partidul conservator va prezintă o listă de oameni cari să le inspire încredere din toate punctele de vedere. Partidul conservator profitînd de esperienţa trecutului, va fi desigur in stare să dea garanţii alegătorilor prin inşişi candidaţii ce’i va propune. Fără indoială că in primul loc capacitatea şi soliditatea morală, trebue să distingă pe fruntaşii representanţilor noştri comunali, dar aceleaş calităţi nu trebue să lipsească in întregul consiliu. Astăz partidul conservator reconstituit dispune de atîţa prieteni devotaţi, incit îi este in mînă să-şi formeze lista fără să se abată de la aceste exigenţe, şi suntem convinşi că alegătorii ieşeni vor găsi in lista conservatoare toate aceste garanţii luate in deplină măsură. Un inceput. Conservatorii au făgăduit, conservatorii se ţin de cuvînt. Intre multele proiecte de legi pe cari conservatorii le-au promis ţarei, dacă prin alegeri ea îi va menţine la putere, unde jocul regulat parlamentar îi a adus, figurează şi o importantă modificare a unui articol din legea vînzărilor. Se ştie ce furtună a stîrnit cererea d-lui P. P. Carp de a se modifica art. 11 din legea amintită, şi care articol stabileşte că evaluările să se facă luînduse drept bază înmulţirea arendei cu 20. Toţi adversarii d-lui P. P. Carp in specie, şi ai constituţionalilor in genere, şi-au ridicat in cor glasul contra reformei propuse, şi a trebuit să treacă un timp îndestul de indelungat, pentru ca cei ce au in realitate dor de binele ţârei, să se convingă, că legea a stabilit un chip nepractic şi neechitabil pentru a se fixa preţurile loturilor, ce au a se vinde la ţărani, şi că unica măsură tot atît, de echitabilă precît e şi de practică, este tot acea propusă de d. P. P. Carp, şi care cerea stabilirea de tabele de preţuri pe districte, făcînduse deosebirea intre loturile de cîmp şi de munte, fixînduse şi un preţ uniform pentru acele locuri cari fără de a fi sterpe au nevoe de muncă costisitoare pentru ameliorarea lor. Nu vroim să intrăm aci in amănuntele stabilirei acestor tabele. Cei ce vor să aibă o idee despre modul cum s’a procedat la fixarea preţurilor, pot vedea aceasta in expunerea de motive ce însoţeşte proiectul de lege modificător alcătuit de P. P. Carp şi pe care ne-am făcut o deosebită plăcere a o împărtăşi cetitorilor noştri incă in numerul de eri. Pe noi ne interesează acum altceva, un ce de o importanţă politică mai mare, şi anume că guvernul conservator vine înaintea corpurilor legiuitoare cu proiectul in cestiune, după ce l’a promis in mod solemn printr’un manifest cătră alegători. Aşa vor face amicii noştri cu toate proectele înscrise in Apelul cătră alegători, căci ţara prin verdictul ei ne-a dat putinţa de a le traduce in legi, şi noi înţelegem datoria şi răspunderea ce un partid onest o are cătră ţară. Fie ca adversarii noştri, desorientaţi şi încurcaţi in urma complectei lor infrîngeri in alegeri, să reuşască a se grupa in jurul unor idei precise, pentru ca venind timpul ca să facem altora loc la cîrma ţârei, ei să fie demni de noua situaţiune ce reformele realizate in timpul guvernarei noastre, vor Crea ţârei. (Din Constituţionalul).