Erdély, 1873 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1873-01-16 / 3. szám

leányoknak életrevaló fiatal emberek udvarolnak. — Ne tessék olyasmit gondolni — válaszolt az apát a meggyőződés hang­ján. — a kisasszonynak néhány ezer forint készpénze is van mindég tar­talékban, s az amire bizonyosan azért harlang és udvarol, hogy néhány száz forintot költsön kicsalhasson. — De azt hallom szegény ember, és házasság által szeretné magát res­taurálni. — Ugyan kérem — hiszen ha gaz­dag volna, nem is szorulna kölcsön­­pénzre. — A kisasszonynak hajlottkorú komoly férj kellene, ki megtudná be­csülni. — Valami szívtelen ugri-füles fiatal ember elveri egy részét vagyo­nának, azután a faképnél hagyja. — Tudnék én valakit a nagyságos­­ kisasszonynak!... Szólt a plébános , szemével csintalanul hunyorgatva. — Ugyan kit reverendissime ! ? kérdé hirtelen a kapitány ijedelmes arckifejezéssel. — Kapitány urat! — Parolámra mondom , hogy én holtig megbecsülném, sőt hogy áldás legyen frigyünkön, száz darab aranyat adnék esketési Stólában, s a parochiá­­lis földekhez ötven holdat hasítanék ki, az elsőosztályu szántóföldből. Laska ájtatosan dörzsölte kezeit. Ludmillát e közben egyik tehetős közel rokona , Kecsky Kázmér fűzte karjaira. — Ismétlem kedves húgom, (Lud­milla pedig legalább 10 évvel volt öre­gebb Kázmérnál) hogy Tarhonyay egyik legkitűnőbb fia e megyének, s a jövő tisztujitáskor bizonyosan főjegyző lesz. — Nősz, nősz! Ész mit akarsz ez­zel mondani — kedélyeskedek Lud­milla. — Péter boldognak tartaná ma­gát, hogy ha figyelmedre méltatnád... — Én mindenki iránt figyelmesz vagyok, ki házamnál vendégként meg­jelenik. — Jó ... jó... de... — De hát mit kívánna még ?... — Ludmilla! beszéljünk őszintén, — nem érzed hiányát valaminek?.. Épen e kérdésnél sétáltak el az apát és svadronyos kapitány a beszál­lók mellett. Ludmilla nyájason szenvelgő mo­solyai tekintett rajtok végig. — Kázmér! Istennek hála minde­nem van, mit szivem, lelkem kivan. Kázmér szinte megpillantva az apá­tot és kapitányt, minthogy a ház tit­kaiba legjobban be volt avatva , alig bírta nevetését elfojtani. — Kedves húgom , te még igen tiszteletreméltó és boldog nő lehetnél, egy becsületes és szerető férj oldala mellett. Ludmilla talán ha tehető, elpirult volna, minthogy azonban arcai külön­ben is karmazsin pirosak válának, ha­mis szemérmetességből, csak bátu­sz zsebkendőjét tartá arcai elé. — Az öreg urak önzők­ és hide­gek, a fiatalok csapodárok. — Én ismerek valakit, a ki hűsé­gesen­ szeretne a sírig! — Ugyan menj Kázmér ... —­ Ludmilla tetszelgően hajlongva megindult, mintha távozni akart volna, csakhamar azonban megfordult, meg­állót! és negédesen kérdezé: — Bohó! Ugyan súgd meg ki­csoda ?! — Kázmér hozzá közeledek a fü­léhez hajolt, és suga: — Tarhonyay Péter!.. Ezután azon­ban egyúttal vissza is tartá a mene­külni akarót, s­ teli tűzzel folytató: Azt csak hiszed, hogy szeretlek s mielőtt emberemet ajánlani mertem volna, meg­ismerkedtem tulajdonaival és lelküle­tével. Ludmilla én biztosítalak, hogy meg fog becsülni... és.­.. — Az nekem nem elég, én isme­rek valakit, a ki nemcsak megbecsülne, hanem szeretne is. — Vágott hirtelen közbe a házi kisasszony, Taine mint szépész. Sajátságos, hogy míg Németország a szépészetben elméleti tanát adja a szépirodalmi s művészeti alkotásnak, addig Franciaország ezen írott törvé­nyek nélkül biztosabban találja el az alakot, és mestere a világnak fényben, bár az elméletet elhanyagolja. Sem Fouffroy, sem Cousin, bármily híresek voltak is, teljes törvénykönyvét nem adták a szépnek, mint azt a né­met szépészeknél találjuk. Taine, a franciák jelenkori legtekintélyesebb s legmunkásabb szépésze szintén nem oldja meg e feladatot, de nem is cél­ja az. „Szépészetünk“ —mondja „A mű­vészet bölcsészetek című munkájában — modern s abban különbözik a régi­ekétől, hogy nem állít fel minta sza­bályzatot, hanem jelzi a fölfedezett törvényt. S mégis két év múlva már az olasz művészet bölcsészeteken így szól: „Műremek (chef d’oeuvre) az, melyben a legh­atalmasb erő a legna­gyobb kifejlődésre emelkedik.“ Valóban különös okoskodás minta szabályokat nem akarni. Hát miért az adott műremeket alkotó törvényt je­lezni, ha nem, hogy szolgáljon mintá­ul ? A nehezedés törvénye feltaláltat­ván egyszer, nem változhatlan absolut tekintélyű törvénye azóta minden csillag­­vizsgálónak a mindenség összhangja megfejtésében ? Hasonlókép az idomok összhangjának törvénye nem kötelezte természetében nyugvó hatalmánál fogva a legfüggetlenebb művészt is ? Mi fog­ja ezen törvény hiányában vezetni a művészt? Az ízlés, — feleli Taine. — De hát mi az ízlés, ha nem azon örök­törvények öntudatlan, hogy úgy mond­jam, vérré vált ismerete? Meg az inspiratio, ihletség. — folytatja Taine. — És nem azon souverain törvény sejtelme volnae az ihletség? Kérdem én. Ezen téves alapelv, mert ily rövid cikknek csupán ezek lehetnek tárgyai, dacára is Taine szabatos, csillogó s érzékeny tollával bámulatos találóan világosan állítván élőnkbe tárgyát, nagy szolgálatot tesz művész és mó­­barátnak, mert figyelmüket odairányoz­za, hol a gyakorlottabb szem is mit sem látva siklik odább, a szemeket élesebbé teszi, segít felfogni, megérte­ni és­ képesíti az illetőt reprodukálni, azaz: termékenyít. A­­mintát szemlélő művészt némely lényeges jellem kapja meg. „A lénye­ges karakter egy oly minőség, melyet a többiek közelibb, vagy távolibb szár­mazási összeköttetésben állanak. A ter­mészetben él a jellem, a cél uralko­dóvá tenni azt." Másutt így fűzi to­vább : „ A művészi alkotás célja vala­mely lényeges, kitűnő és nagyméretű eszméből származó jellemet sokkal világosabban, teljesebben fejezni ki, mint az valóságban van. S eléri ezt visszaadván a részek összeségét a ma­guk összeköttetésében, de rendszeresen megváltoztatván a kölcsönös viszony­latot.­­ Helyesebben, jobban alig lehe­tséges meghatározni a művésznek a természethez való viszonyát, melyet az idealisták az egyéniség, a realisták a természet tulnyomóságra emelése által ellentétes irányban túloznak. Tainenél a közép után van az igazság, mely kibékíté a művészt a természettel ta­nítván ezt egyéni felfogása szerint visszaadni s k®telességül szabván min­dig tisztelni. A tárgy lényeges jelleme szemébe ötlik a művésznek, melyet fogalmaz és saját eszméje szerint uralkodóvá emel rendszeresen alárendelvén a többieket, íme Taine ebben meghatározta az ide­ __26

Next