Erdélyi Híradó, 1843. július-december (53-104. szám)

1843-09-19 / 75. szám

nak vannak jogai és kötelességei, s ezek kö­zé tartozik a’ cath. félt megóvni, nehogy hi­bába essék , ’s ezáltal jövő boldogságát veszé­lyeztesse. Ezután egy gróf, a' téritvényeket múltra nézve is eltöröltetni kivánta, mivel a­­zok születésük óta törvény- és érvénytelenek voltak , a’ mi pedig törvényellenes azt törvény által meg kell szüntetni, ’s ha ez nem törté­nik, a’ rész még roszabbá tétetik t. i. a’ tör­vénytelen törvényesittetik. Majd egy kir. táb­­labiró, a' téritvényeket múltra nézve annyi­val kevésbbé kívánja eltörölni, mert fél hogy ezáltal számos polgárok házi békéje felháborit­­tatik. Nem akarván továbbá olly törvényt hoz­ni, mellynek következtében sokan szószegésre szabadittatnának fel, a’ téritvényeket múltra néz­ve megtartatni kivánna; egyébiránt a’ kölcsö­nös egyetértés fentartása tekintetéből követke­ző törv. javaslatot indítványoz: „hogyha az ezelőtt készült reversalisok, minden egyéb be­folyás kizárásával, egyedül a’ házas felek köl­csönös megegyezésével köttettek, érvényes'ma­­gány szerződéseknek tekintessenek; ellenben ha csalárdság, erőszak vagy külső hatalom be­folyásával keletkeztek, erő nélküliekké váljanak.“ Majd egy gróf a’ reversalisok mellett nyi­latkozván, múlt korbeli történeti adatokat ho­zott fel, mellyek szerint hajdan a’ protestán­sok is éltek térirvény-veréssel. Ismét egy gróf előre bocsátván, miszerint lelkiismeret és meg­­győződés szabadsága lévén azon két tárgy, melly emberi hatalomnak és zsarnokságnak nincs alávetve, óhajtása az volna, bár ne kellett vol­na a törvényhozásnak soha beavatkoznia a’ vallás tárgyába, azonban a’ fenforgó visszál­­kodások miatt azt tenni kénytelen illetvén, a’ törvényhozó a’ vallást egyedül mint segédesz­közt tekintheti a’ status czéljainak elérésére, ’s vallási intézkedésekben csupán egyenlőség és viszonosság elvéből indulhat ki. Reméli —úgy mond — hogy ш- főlig, e’ két elvet kö­­vetendik annyival inkább , miután a’ két elv a nem rég érkezett kir. válaszban is benfoglalt­­nak lenni állitlalik. Kivánja továbbá a’ szóló, hogy a’törvénykönyvből azon szavak, mellyek a nemzetnek szégyenére válnak, ’s mellyek a’ következők: „receptae religiones,“ kiküszöböltessenek, ’s egy olly szakasz iklat­­tassék a’ l. czikkbe, melly­ben az egyenlőség és viszonosság elve világosan ki legyen mond­va. Pártolja tehát a Ilii. jelen izenetének el­ső pontját, melly a' térilvények eltörléséről szól, annyival inkább, mivel a térilvények mint az 1791: 26- ez. szavaival világosan ellenke­­zők törvényellenesek, mint az egyezkedő felek között egy harmadiknak , t. i. az egyházi rend­nek befolyása által kötött szerződések pedig érvénytelenek. Egy erdélyi és magyarországi gróf vallásos elvek vitatásába, mellyeket egy előtte szóló említett, nem kíván bocsátkozni, mert nem úgy állunk itt— mond a’ szóló — egymással szemben mint protestánsok és ca­­tholicusok, hanem úgy mint honpolgárok és törvényhozók; ennélfogva nem az a' kérdés; mi az egyik mi a másik hite hanem az , hogy­­­­­n mi hasznos a honra nézve’s mi állítja helyre a’ csendet és békét? I iszonosságról is emlé­kezett— f oly tata— de azon elvekből, mely­ikeket felállított , az következik , hogy viszonos­ság protestáns és rath. között csak úgy állhat fen, ha minden ember e bonban cath. volna, legalább minden gyermek cath. vadasban ne­vehetnék. A reversalisoknak magány szerződé­sek gyanánt tekintései csak azon esetben pár­tolja, ha a Kb. es­ti Pt. üzenete elesnek s akkor is csak azon esetben, ha az indítvány magában foglalja 1 ) hogy magánszerződés a­ térítvény; 2) hogy egy harmadik beavatko­zása nélkül történik ; 5) hogy az ebből táma­dó kérdések elitélése világi hatalom alá tar­tozzék. Egyébiránt bár mi határoztassék a’ re­versalisok ügyében, szóló nem bánja, mert csak 50 ember áll egy nemzettel szemben, és annyival gyengébb ezen 50 ember állása, mert nincsen igazsága. Egy más gróf előadó, miként a’ bécsi és nikelsburgi békekötések ellenére becsúszott reversalisok a’ türelmi rendszer ’s aztán az 1791: 26. t.cz. által eltörül­tettek; újabb időkben a törv. hatóságok által ’s kor­­mányilag is törvényellenieknek ’s vegyes há­zasság gátolóknak kijelentettek; a’ püspökök piedig az 1791 : 26. szigorú megtartására em­lékeztettek ; világos tehát hogy a’ reversalisok törvény ellen jöttek használatba. Ennélfogva nem áll azon ellenvetés, mintha a’KR.és RR. a’ törvénynek visszaható erőt kívánnának tu­lajdonnéi ; nincs is arra szükségük, mert ta­­gadhatlan lévén, hogy az eddigi illy nemű kö­tések törvényelleniek , méltán kívánhatják a’ KK. és Ik­i, hogy azon intézkedések, mellyek világos törvény ellenére a’ lelkiismeretnek nyil­vános megszorításával jöttek létre, érvényte­leneknek törvény által mondassanak ki. Pél­dául hozza fel szóló, miszerént az 16­ 17 . 0. t. ez. által az evangelicusoknak elfoglalt 90 tem­plomai rendeltettek visszaadatni, a’ minthogy vissza is adattak; senkinek sem jutott akkor e­­szébe azért ellenzeni, mivel a’ törvénynek visszaható erőt tulajdonítani nem lehet. Egy főispán megjegyzi, hogy a’ reversalisok nem magányszerződések, hogy azok legtöbb eset­ben a’ proselitismus szüleményei; hogy a’ ve­gyes házasságnak akadályul szolgálnak, és igy az 1791 : 26. törvénnyel meg nem egyeztet­hetők: mindezeket a’ m. főRR. elismerték, midőn a’ feliratban azokat jövendőre nézve érvényteleneknek nyilatkoztatták. Ezután né­hány esetet idézett a’ szóló, a’ m. törvény­­könyvből, midőn a’ magyar hazában visszaha­tó erejű törvények hozattak, ’s végre tagadja, hogy a’ reversalisok megsemmitése a’ vegyes házasságok nyugalmát zavarná , sőt inkább azt hiszi, hogy éppen ezen törvény hozná meg az óhajtott nyugalmat és békét számos csalá­dok körébe. Végre egy f’érpap emelt szót és felemlité, hogy ha reversalisok nem kivágat­nának, magyar vérből származott király nem ülne most a’ portugalli trónon; hogy Bajor­országban a’ protestánsok is élnek téritvény­­nyel ’jál. Annak bebizonyitására , hogy a’ té­­ritv­ények önként ’s minden kény­szeri­tés nél­kül köttetnek, felhozá, hogy püspöki megyé­jében még csak négy eset adta elő magát, hogy reversalisok meg nem­ tartásáért törvény, hatósághoz folyamodni kénytelenittetett. Az e’ ]pont feletti tanácskozás ezen ülés­ben be nem fejeztethetvén folytatása más nap­ra halaszt­atott. Hlarminczhetedik országos ülés а’ К­К. és Kiln­él, scjti. 4kén. Folytattat­ván a* büntető törvényjavaslat átvizsgálása, a’ VI, VII, Vili, IX, X, Xl-ik fejezetek be­­végeztettek. A követek elévülése, és a’kegye­­lemjog felett hosszas és érdekes vita folyt, a’ többség azonban mindenekben a kerületileg­­ elfogadott szerkezet mellett maradott. Rövid kÖzBÓL. Lept­­őkén a’ m. fő . Kir. föl .­tatták a’ reversalisok iránti tanácsko­zást. légzés 45 szóval 25 ellenében , a re­versalisok múltra nézve megtartat­nak. — SejU. okán az izenet második pontja t. i. az áttérés felett kezdetett meg a’ tanácsko­zás, mi azonban be nem­ fejeztethetvén , fol tá­lása következő ülésre halasztatott. P. H. mmíwh éjlkt. Szalmini eseményeit aug. 29-ben. Tudomást véve elleneink a’ követpártiak eltávozásáról, gyüléstartáshoz készültek , ’s e’ czélból a’ főispán körül egy­begy ültek. Annyi­ra feszült állapotban érezék azonban magukat, hogy egy véletlen odaérkezett tábla bíró enyel­gő tréfájára, melly szerint a’ követpártiak e­­gész sergestől útban vannak ismét Károly fe­le ’s csak szinleg vonultak vissza, töstént lo­vas megyei katonát állónak a’ vallási útra, les­ni azok jövetelét, sőt a’ katonaságot a’ me­gyeház előtt kiállítják a’ lakosok nagy — bá­mulatára, így e­ párt nagyszámú fegyveres e­­rő védszárnyai alatt, lyukodi, csengeri, gen­esi insurgenseik által hangosan támogatva a’ főispánt gyűlés megnyitásra vezérlik. Megjelenik a’ főispán ’s rövid üdvözlő be­szédében a’ tegnapi nap eseményeiről szót sem tesz. Feláll a’ főjegyző szokott viszonzás­ra és tömött ívről beszédet olvas, mellynek fel­adata kifejteni a’ tegnapi eloszlatásban a’ fő­nök bölcsességét, ’s megmutatni a' rendek mennyire kötelesek hálára e’ cselekvésért. Kende Z­s­i­g­m­o­n­d a’ főjegyző beszédét, melly különben is a’ rendek érzelmeit szokta kifejezni,— nálunk is mint Csikszékben— in­dítványnak tekinti, ’s hosszan nyilatkozik a’ bölcsesség és hála iránt ’s e’ beszédet szóról szóra jegyzőkönyvbe kívánja igtatni. És órán túl halad az idő, és szónokok váltják egymást vetélkedve hódolni a’ bölcsességnek ’s kifejezéseket találni a’ hálának. És ki tagad­ná uraim, hogy erre nagy szükség is volt.? ezt hihetik is olvasóim, kiknek a’ bölcsesség­es hala variatioiból csak­­annyi érdekest bírok kiemelni, mikor belső alispánunk eléadá a’múlt­­napi események közt, hogy megjelent tere­­münkben a fekete vezet' — ez uraim 1ze­­csey— s megborzadott. És jön nagy borza­dás minden szónokban ’s senki sem kételkedék, hogy a’ fekete vezér jelenlétében gyűlést nem lehete tartani. Továbbá az első alispán eléadá beszélgetését Kovács Ken­ézével ’s egyik szolgabiró , ■— kinek szavát különben alig ismer­jük— elmondá, hogyha K. I­. tette nem no­ta infidelitatis, ő akkor nem tudja mi leszen az; ez valóságos erectio contra statum publi­cum— a corteskedés. Hosszú szónoklatok köz­ben feláll L) , m a h 1 d . A n d rás, ki , mint saját kifejezése szerint parlagi ember, inkább csak nézője vola eddig néha gyűléseinknek ’s felszólítja szerény igénytelenséggel a’ rendeket, vitatkoznának előbb a’ felett , valljon e’ gyű­lés lehet-e törvényes .’ És noha csak ezen egy váratlan szó érinté a dolgok legkényesebb ol­dalát, mégis szónokok hosszú sora mutot alá mikép vannak dolgok, mellyek napfénynél vi­lágosbak , miket ezért mutogatni sem kell. Ily­­lyen e’ gyűlés törvényessége is. És constati­­rozva jön a’ gyűlés törvényessége. E’ döczczenőkön szerencsésen áthatolván, a’ bámulatosan egyetértő gyülekezet áttért a’ napirendre, a gyűlés sajátképem­ tárgyára, mi­nek a’ többi csak előjátéka volt. Ez a’ köve­tek iránti rendelkezés. Kende Zsigmond kijelenté, hogy ámbár e’ gyűlés törvényes.

Next