Erdélyi Iskola, 1935. szeptember – 1936. december (3. évfolyam, 1-8. szám)

1936-03-01 / 5-6. szám

341 dája, Gányó Julcsa). — A legjobb magyar stiliszták egyike Tóth Béla (1857—1907), Tóth Kálmán fia­ Mesekitaláló képessége szegényes ugyan, de leleményének vékonyságát feledteti előadó művészete. A régi magyar élet és a török alakok rajzában igazi mester. Jézus Krisztus gyermekségéről gyönyörű legendákat írt. Vallásos kegyelete, költői elgondolása és ódon magyarsága a legszebb olvasmánnyá teszik ezt a vigaszt nyújtó könyvet. (A Boldogasszony dervise, A mi Urunk Jé­zus Krisztus gyermekségéről írott könyv­) Tudományos képzettségű új­ságíró volt, számos érdekesebbnél érdekesebb könyv szerkesztője (Szájról szájra, Mende-mondák, Magyar ritkaságok, Magyar anekdotakincs).­­ A szegedi tanyák magyar világát Tömörkény István szegedi hírlap­író (1866—1917) örökítette meg. Az alföldi parasztemberek eszejárása megkapó élethűséggel nyilatkozik meg elbeszéléseiben és rajzaiban. Élesszemű megfigyelő. A jelentéktelen esetek is jelentős művészi ér­tékké súlyosodnak tolla alatt. Kötetei kortörténeti fontosságúak, bár némileg fárasztók, mert újból és újból ugyanazt a kis zárt világot mutatják be. Apróra ismeri a tiszaparti szokásokat s bensőséggel tárja föl a szegedvidéki magyarok lelkét. (Jegenyék alatt, Vízen járók és kétkézi munkások, Gerendás szobákból, Förgeteg János, mint közerő.) — A nemes emberi eszmények s a tiszta családi érzés szolgálatában állott Andor József középiskolai igazgató (1871—1918). Emelkedett szellemű, finom tollú elbeszélő. Hősei az élet ezer bajával küzdő ma­gyar középosztály tagjai. Figyelmét különösen a fiatal leányok lelki­világa kötötte le. A romlatlan költői lélek idealizmusával pillantott női alakjaira. Regényei és elbeszélései léleknemesítő történetek. (El­beszélések, Két világ közt, A tanítónő) Férfias bátorsággal mutatott rá a korabeli szépirodalom erkölcsi züllésére. Katolikus világnézetével lelkesen küzdött a sárban fetrengő irányzatok ellen. — Az újroman­tikus irányú drámát tehetséggel és lelkesen művelte Somló Sándor (1859—1916). A Nemzeti Színház igazgatója volt. Számos pályadíjat nyert, több darabját nagy sikerrel játszották. Történeti tragédiái és vígjátékai csapongó képzelettel és lírai hevülettel megírt színdarabok. A színi hatás keresése mellett nagy gondot fordított drámai munkái­nak nyelvére és verselésére is. Tárgyait nagyobbára a világtörténe­lemből és a magyar történelemből merítette. (Fra Girolamo, A szom­batosok, Thököly Imre, Lélekvásár.) — Bródy Sándor hírlapíró (1863— 1924) hol romantikus túlzásokkal, hol naturalista fogásokkal dolgozott. Könyveiből a bűn és szenny lehangoló jelenetei sem hiányoznak. Az érzéki szerelem miduntalan beleszövődött mesemondásába. Roman­tikus lázában nem törődött sem meséinek valószínűségével, sem jel­lemzésének elfogadhatóságával. A bizarr gondolatok és meglepően egyéni kifejezések egész tömegével találkozunk munkáiban- Regényei (Nyomor, Faust orvos, Hófehérke, Az ezüst kecske, A nap lovagja) és színművei (Hófehérke, Királyidillek, A dada, A tanítónő, A medikus, Tímár Liza, Lyon Lea) az irodalmi nyelv és ízlés alakulásának szem­­­pontjából figyelmet érdemelnek. A maga idejében feltűnést keltő vál­lalata volt a Fehér Könyv. Ennek a havi folyóiratnak minden cik­két ő maga írta (1902).

Next