Erdélyi Lapok, 1934. április-június (3. évfolyam, 63-130. szám)

1934-04-01 / 63. szám

2 Tudjátok, ki írta ezeket a komoly sorokat? Egy királyé, Erzsébet volt magyar királyné, aki e rövid földi létben valóban o­ly sokat szen­vedett. íme: m­­inden ember szenved, de csak a keresztény tud szenvedni; mindegyik meghal, de csak a keresztény tud meghalni. Egy középkori misztikus írónak, Tauler­­nek esetét akarom még elmondani. Ez a mélyen vallásos író egyszer egy ütött-kopott koldussal találkozott és szeretettel „jó reggelt“ kívánt neki. A koldus így vála­szolt: „Jó reggelt? Kém volt nekem sohasem rossz reggelem!“ ... Tauler kimagyarázta magát: „Azt akar­tam mondani, hogy adjon a jó Isten /szeren­csét“. * *1 . ' / ■ • De a koldus így felelt: „Van nekem'min­dig szerencsém“. Tauler ismét magyarázkodott: „Hát úgy értettem, hogy minden a kívánságod szerint történjék...“ „Hát hiszen úgy is történik minden, amint én akarom s boldog is vagyok“ — felelte a rongyos, éhező ember. De itt már Tayberon volt a csodálkozás sora: „Hogy te boldog vagy? Hiszen azok sem boldogok, akiknek mindenük megvan!...“ „Már­pedig, látod, én meg vagyok eléged­ve. Tudom, hogy van Atyám az égben, aki ja­vamat akarja. Ha éhség, fagy gyötör, ha vá­sott utcagyerekek csúfolnak, csak ennyit mon­dok: Atyám, te akarod, hát én is akarom, így aztán amit­ akarok, az mindig meglesz...“ „És hátha az Isten a pokolba taszítana? Akkor is azt akarnád, amit ő akar?“ — kér­dezte Tauler. S a koldus így felelt: „Akkor is. Mert van ám két karom: az Isten akaratában való meg­nyugvás, meg a szeretet. És ha Isten le akar­na taszítani a pokolba, hát ezzel a két karom­mal átölelném Istent s nem bocsátanám el: lehúznám magammal a pokolba. És szíveseb­bet­ volnék a pokolban is Istennel, mint a mennyországban Isten nélkül.. Életünk a földön vergődés, kín, szenvedés, — de talán, még­sem pokol..?-.. . D­e ha az volna is! -Ragadjuk meg az Úr Krisztus kezét! . Igen, Uram, szenvedek, de :kitartok! Ki­tartok Melletted addig, amíg a hitből látás lesz, a vágyódásból leírás lesz, a földi rövid szenve-. désból örök dicsőség lesz, amíg ebből­ a szen­vedésteli életből egy örök élet hervadhatatlan koszorúja lesz. . ' IV Szenvedő, nélkülöző, nyomorgó és beteg emberek jajkiáltásától hangos körülöttünk a világ, s mily kevesen vannak, akik tudnak érdemszerzően­­ szenvedni! Mily kevesen, akik még a viharban is, még a tornyosódó habok közt is, még az érthetetlen csapások közt is észreveszik Isten szerető szívét. Persze, ha mi intéznők sorsunkat, abban mindig minden a szánk íze szerint történnék, mindig sütne a nap, mindig mosolyogna az ég... Hogy azonban valóban javunkra válnék-e ez?... Hogy nem úgy járnánk-e, mint az az egyszeri gazda? ... Élt egyszer egy gazda — olvassuk egy ré­gi példabeszédben — aki rossz termés után keservesen kifakadt, hogy ha a jó Isten őrá bízná az időjárás intézését, bezzeg jobban menne az. Mert úgy látszik — mondotta, — hogy a jó Isten nem sokat ért a földm­velés­hez. És ime megszólalt az Úr: „Erre a évre rád bízom az időjárás irányítását. Kívá­hatsz, amit akarsz, minden meglesz.“ Megörült a mi emberünk. Rögtön m­egszó­­lalt: Süssön a nap! És kisütött a nap. Ez e esőt kívánt: Jöjjön az eső! És ömlött a jó meleg eső. Megint nap! Sütött a nap. Megit­t eső! Jött az eső. És így ment ez egész éven át. A vetés pedig­­nőtt, oly szépen emelkedett , tágas­ba, hogy öröm volt nézni. „A jó Isten most már láthatja, hogy kell az időjárást­­ ármá­­nyozni!“ — mondotta nagy büszkén a fazda. Aztán eljött az aratás. A gazda b­üzkén vágta bele a kaszát a vetésbe... de egy­szerre megfagyott ajkán a gőg: a sok szép, tiagas kalász — egytől-egyig üres volt. Sok volt a szalma, de még semmi. Jön az Úr és kérdi: „Hát milyen­­, ter­més?“ Kifakad az ember: „Rossz, Ura­­i, na­gyon rossz!“ „Dehát te kormányoztad az idő­járást! És minden úgy lett, ahogy akartad!“ „Úgy hát! És éppen ezért nem értem. Mond­tam, jöjjön nap — és jött a nap, jöjjön eső — és jött eső, és termés még sincs!“ „Úgy? Most már értelek — felelte a jó Isten. — Sze­let sohasem kívántál! És vihart! És orkánt! És villámló felhőkből tomboló zivatart, ami rázza ugyan az erdőt, hajlítgatja a fákat, pas­­kolja a földet, de tisztítja is a levegőt, erősíti a gyökereket, edzi és acélozza. Nem volt szél, nem volt vihar, nem volt rossz idő és most nincs termés“. Hát nem baj, ha szél ráz minket is, ha a szenvedés vihara paskol is, ha villámlik is fö­löttünk az élet! Mert akár mosolyog reánk az Isten, akár villámlik, akár jutalmaz, akár büntet, akár fölemel, akár sújt,­­ mindig csak egyet akar: hogy életünk termésének ka­lászai üresek ne legyenek az utolsó ítélet ara­tási napján. A Floreal arckrém a legtökéletesebb arc- és bőrápolószer. Szeplőt, májfoltot elmulaszt, észrevétlent hámlaszt a Horeai 2-es számú krém! 1 tégely ára 40 le. Vezérképviselet és postai szétküldés*. Drogéria „CENTRALA“ Oradea. Telefon: 6­56. Erdélyi Lapok III. évf. 63. szám. — Vasárnap, 1934. április 1. f­­el c cssi - ti vi o tasok fi­a: Paál Árpád A magyar közönség minden tagja bizo­nyára fájdalmasan érintette a nyelvv­izsga sikertelensége miatt elbocsátott va­­kasok ügye. Nem akarjuk ezt a fájdalmat t­vábbi tü­skézéssel élesbíteni és tüzesíteni, ink­ább a vigasztalás és csillapítás módjait kö­­ssüék- Olvassátok és terjesszétek ■ä­ az Erdély­i Lapok­at! Legfölebb valami hirtelen alami: mával igyekszünk magunkat a támogatás ké­pessé­­gétől megváltani. Nem rosszaság tulajd­onkép­pen ez, csak a tehetetlenség érzése, a b­itorta­­lanság abban, hogy valakit segíteni tud­uk- Az adott esetben ebből a gyarlóság­ból föl kell a magyar társadalomnak emelked­ne. A ke­nyértelenségbe jutó vasutasokat föl 1 -11 ka­rolnia, szeretettel körül kell vennie, m­unka­alkalom és kenyér nyújtásáról kell gom­oskod­nia. Legfőképpen azt kell minden eddigi rossz szabályossággal szemben megvalósítania, hogy, ne rebbenjen szét mellőlük, ne vegye őket ke­vesebb értékűeknek. Ne rendezzen ugyan a számukra csindarattás jótékonysági akciókat, de tartsa meg úgy megbecsülésben és támoga­tásban, mintha most is hivatalban volnának.­ Akkor őnekik is szegényeknek életerejük és lelki bizodalmuk megmarad, hogy igazuk után járhassanak, s új ke­ny­érhelyzetüket is megta­l­­­álhassák.­­...­ Mert igazuk is van az elbocsátott vasuta­soknak, amikor nyugdíjaik megadását kíván­ják. ÉS az egyes hatósági fokozatok előtt to­vábbi igazukat is bebizonyíthatják. Esetleg visszavételüket is kiküzdhetik. Mindezekhez azonban nem­ annyira külső lárma szükséges, mint inkább :szívósság, erős bízás az igazuk­­ban, s csüggedetle­nség. Az egyes esetek szerin­ti­­eljárásban jogászaink­­ és politikusaink köz­benjáró támogatása is kell, de a csüggedetle­n­­■ség erkölcsi erejét az egész magyar társadalom biztató, soha nem ernyedő együttérzése tudja leginkább megadni. E sorok célja is az, hogy ilyen együttér­zést vigyen vigasztalásul a megpróbáltatok szegény családoknak. Húsvét napján, ünnepi megjelenéskor is íme, rájuk gondolunk. Az ő sorsuk azért is nagy meggondolásra is érdemes, mert az egész kisebbségi magyar társadalomra nézve súlyos tanulságokat hord magában. Nemcsak fájlalni való van a sorsuk-­­ban, hanem olyan jelentőség is, amely intéz­ményes belső rendezéseknek lehet a kiinduló pontja. Arra gondolunk, hogy éppen a mostani tömeges elbocsátásokból folyólag föl kell vál­nunk az illetékes körök előtt a kisebbségi ma­gyarság kenyérkereső elhelyezkedésének a kér­dését. A­ vasutas foglalkozás is olyan, ahol a magyarság dolgozó rétegei­­népük ará­nyszáma szerint igényelhetik az alkalmaztatást. A nyelv­vizsgák módszere semmiesetre se megoldás ez­zel a népi élet-igénnyel szemben. Ez a népi élet-igény az állam belső rendjének és meg­nyugvásának a kérdése, azt tehát ebből a fon­tos szempontból kell elintézni. Nyelvi vizsgákkal a legtörzsökösebb ro-­­mán embert is ki lehet buktatni állásából. De az ország különböző­­népei életigényének a ki­elégítése nem ilyen kibuktatásokat vár, hanem minden népnek a­­kielégítését. Amint igazságos és helyes, hogy a román­­nép társadalmi réte­gei egészséges egyensúlyozottságot és magukból fejlődött eltartó képességet nyerjenek, éppen úgy igazságos és helyes követelmény ez az or­szág többi népei javára is. A többségi és ki­sebbségi népek ilyen önmagukban megélni tu­dása a legjobb biztosítéka annak, hogy békés és barátságos együttélés legyen közöttük. És ettől függ az ország boldog jövője. Nem kicsiség tehát, ha a nyelvi vizsgák

Next