Erdélyi Napló, 1998. május-június (8. évfolyam, 18-26. szám)
1998-06-09 / 23. szám
AT UT ! uu ! polgári hetilappal 1998. június 13-tól 19-ig Sok külföldi rendező kötötte már meg alkuját Hollywooddal, de valamennyi között talán Milos Formáné a legfigyelemreméltóbb. Nem mintha a művészi tevékenységet súlyra vagy centire lehetne mérni, de önmagáért beszél a tény, hogy ő az egyetlen rendező, aki kétszer is elnyerte az Oscar-díjat, ezt az ízig-vérig amerikai trófeát. Ennek ellenére sokan ítélik úgy, hogy alkotói munkássága derékba tört amerikanizálódásával. A legmélyebb értelemben gyökértelenné vált. Filmgyári alkalmazott - még ha az álomgyáré is -, ahelyett, hogy a siker jogán megrendezné a maga filmjeit. Mások szerint pedig ő a helyhez és korhoz tökéletesen alkalmazkodó művész tipikus példája. 1932. február 18-án született a csehszlovákiai Caslavban. „Szüleim hazafias meggyőződésű csehek voltak, úgy is mondhatnám, ezért az eszméért adták az életüket." Mikor 1938-ban, a Szudéta-vidék bekebelezése után nyilvánvalóvá vált Hitler telhetetlensége, családjuk régi barátai külföldre költöztek. Apja nem akarta a legnehezebb órákban cserben hagyni hazáját. Később a Gestapo áldozata lett. Milos kezdetben diákszínjátszó, majd a Zenés Vígjáték Színház tagja és tévékommentátor volt. A csehszlovák újhullám egyik vezéralakját azért nem vették fel a főiskolára, mert semmi nem jutott eszébe, amikor azt kérdezték tőle, „hogyan rendezné meg a harcot a békéért". Az előadóművészek akadémiájának filmdramaturgiai osztályán dolgozott öt éven keresztül. Barátai a csehszlovák „ellenzék" tagjai: Vávra, Kratochwil, Dániel, Milan Kundera és később a laterna Magica csapatában (a Balázs Béla Stúdió cseh megfelelője) Svoboda és Menzel, így vall erről a korszakról: „A szabadság érzete, több száz film, azoknak a jelleme és kalibere, akinek és mindezt meg lehet beszélni, körülbelül ezek a legfontosabb dolgok, melyeket az embereknek alkotunk." Első munkáját, a Meghallgatás című dokumentumfilmet 31 évesen készítette. Második filmje, a Fekete Péter elnyerte a filmkritikusok díját, és meghívták Amerikába. Ekkor került szembe először a két filmkészítési módszer, a partnert és a pénzt kiszolgáló alkalmazkodás és a közép-európai, elemzésekben, vitákban formálódó szerzői forgatókönyvírás különbségével. Két következő, egyben utolsó odahaza forgatott filmje, az Egy szöszi szerelme és a Tűz van, babám! nagy fesztiválsikereket aratott, többek között legjobb külföldi filmként Oscar-díjra is jelölték őket. A cenzúra azonban nem nézte jó szemmel a rendező ténykedését, és mikor eltiltották munkájától, nem tért haza külföldi tartózkodásából. Amerikában forgatott első alkotása, az Elszakadás elnyerte a 25. Cannes-i Filmfesztivál jubileumi különdíjainak egyikét. 1979-ben rendezte meg a nagy sikerű Hairt, s ezzel végleg szakított a szerzői filmekkel. „Olyan írókra kell hagyatkoznom akik itt szerezték maguknak az élettapasztalataikat, ebben az országban voltak gyerekek." Forgatókönyvírói ezek után Ken Kesey (Száll a kakukk fészkére, 1975), Doctorow (Ragtime, 1981), Peter Schaffer (Amadeus, 1984). Első Oscar-díját a Száll a kakukk fészkére című filmjéért kapta. „Emlékemben az a ‘76-os este a benyomások és érzelmek furcsa keveréke. Ikerfiaim Petr és Matej előző este érkeztek meg repülővel, s majdnem az egész napot átaludták. Tizenkét évesek voltak, s számomra teljesen idegenek. Hat éve nem láttam őket, épphogy kezdtem újra megismerkedni velük, úgyhogy az első Oscar-díjam valahová a mélyebb érzelmek zűrzavarába vész." A másodikat már alaposan végigélvezte, ráadásul az Amadeus többnyire Csehszlovákiában készült, s így a film kapcsán megadatott neki, hogy tíz év után végre hazalátogathasson. Az MTV 1 vasárnap, június 14-én 21 órától sugározza Valmont című filmjét, mely Choderlos de Laclos 1782-ben megjelent levélregénye alapján készült. A film mérsékelt sikert aratott, ami részben annak tulajdonítható, hogy hat évvel korábban Stephen Frears angol rendező a regény színpadi változatából már készített egy pazar adaptációt Veszedelmes viszonyok címmel. Formánnak azonban volt mivel vigasztalódnia .A Valmont című filmemet 1989. november 17-én mutatták be. Anyagilag akkora bukás volt, hogy hónapokra ágynak dőlhettem volna tőle. Csakhogy ugyanaznap olyasmi történt a földgolyó túlsó felén, amitől egy csapásra elmúlt minden bajom. Egy prágai diáktüntetéstől pánikba esett a begázolt kommunista kormányzat, s ráküldte gorilláit a pár ezer fiatalra. A diákokat ugyan alaposan elverték, de ők lettek az elindítói a demokrácia "bársonyos fogadalmának", melynek egy hajdani iskolatársam állt az élére. Két hét múlva a kommunista uralom már történelemnek számított Csehszlovákiában...” A m a s o r - 23 elléklet Milos vagy Milos? Vajda Zoltán tiloói Műsormellékletünkben részletes televízió- és rádióműsorokat (Duna, MTV 1, MTV 2, TV 2, TV 3, MSat, RTL Klub, Szív TV, RTV 1, RTV 2, PRO TV, Acasă, Príma TV, Antena 1, Discovery Channel, PRO 7, RTL, SAT 1, Cartoon Network és TNT, Eurosport tévécsatorna, Kossuth, Petőfi, kolozsvári, marosvásárhelyi, temesvári rádió) kínálunk hétről hétre.