Erdélyi Riport, 2008. július-december (7. évfolyam, 26-50. szám)

2008-08-28 / 34. szám

j­Q­I^ULTJJ^ ^ Film Megetetett társadalom. A Megetetett társadalom (Fast Food Nation) egy amerikai tényfeltáró új­ságíró, Eric Schlosser hasonló című, 2001-ben megjelent könyve alapján készült. Schlosser a gyorséttermek elterjedésének, és az amerikai élet­mód szimbólumává válásának törté­netét dolgozta fel „az amerikai étel sötét oldala” alcímmel, a bestseller anyaga eredetileg a Rolling Stone folyóiratban jelent meg cikksorozat formájában 1999-ben. Richard Linklater Arany Pálmára jelölt filmjét a magyarországi film­kritika legalábbis vegyesen fogadta, a liberális szellemű lapok, kiadvány­ok szájbarágós hamburger-drámá­nak minősítették, amelyből nem tu­dunk meg semmi újat. A konzerva­tívabbak szerint viszont tanulságos tantörténet a bennünket is fenyege­tő globalizáció embertelenségéről és gusztustalanságáról. A történet egy meg nem nevezett gyorséttermi lánc, pontosabban an­nak a mexikói határ mellett, egy kivárosban található húsfeldolgozója körül bonyolódik, és végül szó sze­rint kiderül, hogy szar van a pala­csintában, a technológiai hiányossá­gok, illetve az ésszerűtlenül felgyor­sított munkatempó miatt. A filmet a romániai mozikban Generaţia Fast Food címmel vetítik, nekünk a ro­mániai iskolákban nemrégen szabá­lyozott élelmiszerárusítás miatt is éppen aktuálisnak tűnik. HBG A KARIB TENGER KALÓZAI 3. A Disney és Jerry Bruckheimer pro­dukciója 2007-es kalandfilm, A Ka­­rib-tenger kalózai trilógia befejező része, A Fekete Gyöngy átkát (2003) és a Holtak kincsét (2006) követve. Rendezője ugyanaz a Gore Verbin­­ski, és a szereplők is kivétel nélkül visszatérnek. Chow Yun-Fat első ízben tűnik fel, mint Szao Feng, il­letve egy rövid szerep erejéig a Rolling Stones gitárosa, Keith Ri­chards is tiszteletét teszi a vásznon Jack Sparrow apjaként. A kalózvilág végét sugalló film történetében ezúttal Will Turner (Orlando Bloom) és Elizabeth Swann (Keira Knightley) összefog­nak régi ellenségükkel Barbossa-val, hogy megmentsék Jack Sparrow ka­pitányt (Johnny Depp) és Bill Tur­nert. Keletre hajóznak, ahol össze­találkoznak az új gonosztevővel, Sao Fenggel, aki a „Világ végére” vezető térképet keresi. Feng a Császárnő nevű hajó kapitánya, amelyen ven­dégül látja a titokzatos sárkány­asz­­szonyt. Will és Barbarossa végül a tengerfenéken találja meg Jack Sparrow kapitányt és hajóját, a Fe­kete Gyöngyöt. Együtt szinte leha­józnak a térképről, árulás és hűtlen­­ség között navigálva szövetségeseket keresnek, hogy megvívják utolsó döntő csatájukat. A filmet Piraţii din Caraibe: La ca­potul lumii címmel augusztus 31-én vasárnap este 8-tól vetíti az FIBO. Ţ V jjfe : A' SPdSlyl Pipopt ■ BOOB. AUGUSZTUS 28. TÉVÉ Miért épp a demokrácia? Füg­­getlen filmrendezők készítették tíz különböző országban, Bolíviától az Egyesült Államokon át Pakisztánig a Miért épp a demokrácia? epizódjait. Az alkotások a rendezők személyes tapasztalatait, élményeit közvetítik a demokráciáról, vagy éppen annak hiányáról. Weijun Chen például osztálytit­kárt választó kisiskolások példáján mutatja be, hogyan működne a de­mokrácia Kínában (Szavazz rám, légy szil), Alex Gibney pedig az af­gán háborús konfliktus egy áldoza­tának sorsán keresztül ábrázolja a terror elleni háború visszásságait (Taxival a sötét oldalra). Film készült a dán karikatúra-botrányról (Epés karikatúrák), a Putyin elnöksége alatt újjáéledt orosz hazafiságról (Is­tenért, a cárért és a hazáért!), és arról a politikai zűrzavarról, amit ma Pa­kisztánban demokráciának nevez­nek. Az első epizódban ismertetett történet nyilvánvalóvá teszi, hogy alig van különbség egy kínai általá­nos iskolában végzett „kísérleti vá­lasztás” és a „valóságos” között. Az egyik legizgalmasabb része a film­nek az, amikor bemutatja, hogy a három jelöltet hogyan készítik fel a szüleik. A 2007-ben készült angol doku­mentumfilm sorozat első részét va­sárnap, augusztus 31-én 16 órától vetítik az MTV 1-es műsorán. •J» «J« «I» «I» •£» in 'ru 'fe CU N O­­ QJ JELENSÉG Irodalom a neten: pénz nélkül veszélyes T­okajon az idei írótábor a műhelymun­kának szentelte a csütörtöki nap dél­utánját. Mi, Váradosok tudtuk ugyan már jó előre, hogy valószínűleg a di­gitális irodalom elnevezésű műhely lesz számunkra az igazi, no de hát ilyen ese­tekben az ember a helyszínen még felülvizs­gál. Mi is azt tettük. A kínálatban szerepelt még kiadói szerkesztés, no de mi, ugye, az­zal áltatjuk magunkat immár szinte húsz éve, hogy tudunk szerkeszteni, előadónak meg nem hívtak, úgyhogy nem mentünk oda. A Poétika szakosztály sem vonzott, ugyanis provinciálisak szoktunk lenni, s mint ilyenek, fejenként több kötet után úgy véljük, hogy verset írni kell, olvasni, mondani, ahogy Kányádi vallja, de beszélni róla? Olyan az is, mint ha a szerelemről beszélne az ember.­­ Volt még a támogatásokkal foglalkozó szek-­­­ció is, az újságíró éledezett is bennünk, hogy­­ hátha lesz ott valami jó kis botrány, de végül­­ is úgy döntöttünk, nem akarunk vádaskodást a meg fanyalgást hallgatni,­­ így hát annál jobban esett a digitális irodalom 3 szekciót vezető Vass Tibor, Spanyolnátha-tőr­­ szerkesztő szíves invitálása, amelyet el is fog a helyszínéül szolgáló gimnázium hűvös bioló­gia laborjába, ahol egy kivetítőn mindig azt nézhettük, amiről éppen beszéltünk. És ez jó volt, mert a szó elszáll, és mindenki tudja, hogy (ha már irodalomnál tartunk, Petőfit parafrazálva) azért a kép az úr. A bevezetőben hallhattunk a Spanyolnáthá­ról, a negyedévente interneten megjelenő művészeti folyóirat 2004-es alapítása óta az internetes irodalom másodlagos jellegének megszüntetését tartja céljának. Amint Vass Tibor megfogalmazta: a Spanyolnátha, bár jellemzője a kizárólagos online jelleg, még­sem egy honlap, hanem művészeti folyóirat, ami mellesleg interneten jelenik meg. A felkért előadók között meghallgattuk Onagy Zoltánt, aki a Terasz.hu alapításának és első éveinek történetét osztotta meg a hallgató­sággal. A kezdeti nehézségekről elmondta, a programozók hozzáállása a következő „ezt nem lehet megcsinálni” - a teremben levő hallgatóság, többnyire internetes irodalmi por­tálok szerkesztői, itt sűrűn bólogattak -, és megfogalmazódott még egy arany igazság, mégpedig ekképpen: „a szerkesztő mindig ta­lál partnert, ha lehet fizetni’. Balogh Róbert 2006-tól szerkeszti a Teraszt, melyről elmondta, hogy jelenleg pénz nélkül működik, szerzőgárdája „az a 25-40 év kö­zötti réteg, amely ideig-óráig tud élni pénz nélkül”. (Ide kívánkozik egy szerkesztői meg­jegyzés: mi nem tudunk, viszont a Terasz.hu látogatottságát bizonyára jelentősen fellendí­tené, ha sorozatot indítanának arról, hogy ezt miképpen lehet megoldani.) A Terasz.hu kapcsán levont következtetés: pénz nélkül to­vább működni veszélyes. A felvidéki Szászi Zoltán újságíró kollégánk a Rovás Kulturális Galéria bemutatására vállal­kozott. Céljuk a pályakezdők segítése, és en­nek kapcsán valódi kisesszét hallhattunk az előadótól arról, hogy mi is az érvényesülés, és az elbírálás - de kik által? Papp Tibor szólásra emelkedvén feltette a kérdést, mi is az, hogy digitális irodalom, majd elmagyarázta a statikus és a dinamikus digitális világ közötti különbségeket. Szerinte „a nagy idegenkedés a képernyőn olvasástól attól van, hogy tipográfiailag még nem oldot­ták meg a problémát”. Szabó Tibor, a Bárka­online szerkesztője viszont tett néhány sok­koló kijelentést. „A portálon megjelenő szöve­gek hagyományosnak mutatják magukat, mi­közben nem azok, hanem sokkal szegénye­sebbek” - mondta, majd levonta a következ­tetést: az internet szegényíti az irodalmat. Berka Attila, a Spanyolnátha munkatársa ar­ra figyelmeztetett: a határtalanság érzete, az, hogy akárki elolvashatja, megnézheti azt, amit csináltunk, óriási felelősség. Az „akárki lehetősége” - ez a legnemesebb kihívás. Kinde Annamárra­ gadtunk és beültünk az írótábor üléseinek . A digitális irodalom szekció ülésének résztvevői a biológia laborban tanácskoztak Demény Péter Ami nem múlik el „F.n 2033-ban lennék 80 éves.” Barátom, a Kriterion Könyvkiadó legendás tördelőszerkesztője s egy ideig, amíg lehetett, a kolozsvári fiók vezetője volt. Tavaly­előtt rákkal diagnosztizálták s idén temettük. A tények szárazak és irgalmatlanok, de ha arra gondolok, amit nagymamám mondott egyszer a szüleiről („amíg én élek, addig ők is élnek”), akkor János nem halt meg egyálta­lán, és nem is fog, amíg én vagyok a világon. Géczi A. Já­nos volt a „hivatalos” és „írói” neve, de mindenki Jánosként ismerte és Jánosnak szólította. Ráncos, beesett arca volt, kar­valyszerű orra, a homlokán érdekes dudor. És érdekes az egész ember (ha úgysem halt meg, minek a múlt idő?!), rendkívül intelligens és rendkívül rezignált, fáradt humorú, csodálatos egyéniség. A kislányom születése után nem sokkal feljött hozzánk, s a látogatás vége felé, amikor arról beszél­gettünk, mióta is ismerjük egymást, azt mondta: „Hogy telik az idő!” S kis szünet után: „Mindjárt nem kapok taxit. ” Itt a humor jellemzi őt, és az elvek. Soha nem láttam és az­óta sem ismertem meg még egy olyan embert, aki annyira ragaszkodott volna az elveihez, mint ő. Nem hangoztatja őket, de a saját nyereségével, pontosabban veszteségével sem törődik, ha veszélybe kerülnek. Ő az utolsó általam ismert képviselője annak a romantikának, mely gyakran bosszantó, de mindenképpen tiszteletre méltó. Ha ad, nem azért adja, mert vissza szeretné kapni vagy hogy híre menjen. Ha tiltakozik, nem nagy hangon teszi, mégis félreérthetetlenül és visszavonhatatlanul. Ha megsérted, nem a haragot őrzi, hanem a fájdalmat, ami maradandóbb, vala­hogy mégis összeköt, ahelyett, hogy elválasztana. Jó ember, és ezt kevés emberről lehet nyugodt lélekkel elmondani. És most, sajnos, vissza kell térnünk a könyörtelen múlt idő­höz. Mert bármennyire szeretnénk sokan, testi valójában nincs többé. A sort, amelyet kezdetben idéztem, a Dávid Gyula 80. születésnapjára készülő kötetbe írta. Mindenről lemondott már, vágyairól és reményeiről is. Szerettem akkor is, amikor megsértettem, és azt remélem, szeretett ő is, amíg tehette. Mikor utoljára láttam, rekedt volt már, jólesően száraz hangja megfakult. Már nem ciga­rettázott, már nem úgy nevetett, ahogy szokott, ahogy tudott. A tekintete sem volt már a régi, csak a barátság, amely köz­tünk kavargott.

Next