Erdélyi Szemle, 1936 (21. évfolyam, 1-8. szám)

1936 / 2. szám

nyíró József: Úristen, mi történt?... A halál nyugszik itt, nem a halott... Ilyenformán lehetne megfogalmazni Krisztus sírfeliratát, de csak egyedül az övét. A többi sír az enyészet helye, amelynek legméltóbb kifejezője a ró­mai Barberini síremlék felirata: „Hic jacet pulvis, cinis et nihil“. Itt hever a por, hamu és a semmi. Sötét és kietlen hitvallás, a mai vigasztalan, kétség­­beesett világ élethű megjelölése, a kifárasztott, tön­kretett, meghasonlott, bizalmát és erejét, lelki rugal­masságát és hitét vesztett, jövőtelen ember keserű grimasza. Azé az emberiségé, amely a gyűlölet sárga mérgétől fertőzötten, mindenkiben és mindenben csa­lódva, életuntán, megkönnyebbülten kiált fel Am­­pére-re a halál küszöbén: „Végre boldog vagyok/“ Millió és millió ember vallja ma ezt, kik irtóznak a feltámadásnak a gondolatától is, kik szívesebben válnak porrá, hamuvá és semmivé, semhogy újabb életet vállaljanak, ha ez az élet a mai világot és a mai életet jelenti. Azt vallják ezek a szerencsétlen embermilliók, hogyha halál hát legyen teljes meg­semmisülés és nem tudnak bízni az emersoni „ki­egyenlítődés igazában, törvényszerűségében. Fájó irigységgel gondolnak Tóth Józsefnek, a magyar szí­nészet egyik büszkeségének mély jelentésű és a halált semmibevevő, játékosan derült sírfeliratára: „Néz­zétek, az álmot játszom /“ Rettentően nő — mondom — azoknak a száma, kik nem akarnak feltámadni, mert ma több halott jár a lábán, mint amennyi nyugszik a föld alatt és könnyebb a száraz csontokat élővé tenni, mint a lé­lek halottak életre hívni A temető ma az élőknek is egyetlen pihenő hely a templomon kívül. Minél nagyobb szüksége van az emberiségnek a feltámadás gondolatára, annál nehezebben bírja átélni a húsvét hangulatát, annál nehezebben tud hinni az Isten e legnagyobb cselekedetében. Az a látszata a dolog­nak, hogy maholnap csak a kivételes lelkeknek, a nagyoknak lesz húsvétjuk. Szentnek kell lennünk, hogy maradék nélkül átitatódjunk örömével, benső­­ségességével és megnyugtató, erőt, hitet és belső szilárdságot adó természetfölötti áldásával és való­­­ságával . . . Csak azok tá­madnak fel, kik fel is akar­nak támadni. Csak a nagylelkű emberek és népek halhatatlanok. Ma már a húsvétot mindenkinek ki kell érdemelnie hittel, szenvedésekkel, alázatossággal, megpróbáltatásokkal, könnyekkel és sok keserűség, talán a testi halál árán, de feltámadásunk bizonyos. Azoké is, kik hisznek benne, azoké is, kik nem hisz­nek benne. Akit az angyal szárnya megérint, az nem maradhat halott többé se testileg, se bensőleg. A húsvét ma már nem az Arimathiai József kertjében történt zárt csoda, hanem az emberiségnek az egész földet átsugárzó és betöltő örök eseménye és jótéte­ménye, bár sohasem volt húsvétellenesebb a világ, mint ma. Észrevétlenül lesznek részesei azok is, kik mél­tatlanok, pedig az egész föld jóformán egy óriási sír, amelyben az emberiség nyugszik és felfegyverzett katonák milliói őrzik a „béke“ nevében, éppen úgy, mint a Krisztus sírját, de éppen úgy eljön az idő, mikor fegyverüket elhányva rettennek tova a feltá­madás nagy tényének fenséges fénye és valósága láttára, mint a Krisztus sirját őrző zsoldosok tették. Akkor lesz béke a világ szívében. Ma még a föld a Korinthus kapujánál eltemetett, az örök negatívumot megtestesítő Diogenes sírjához hasonlít, kinek sirja fölé paroszi márványból kifaragott kutyát helyeztek, alatta ezzel a felírással: „Mondd, a kutya, ki nyug­szik e sírban ..." A Diogenes ebe — ez a keserű szimbólum — azonban nem zárhatja el az emberiség sirját az élet elől, mert húsvét van s a feltámadás csodája ma is megtörténik, ha nincsenek is külsőleg kiáltó, lármás, hangos jelei. Látszólag minden a régi és minden érzi mégis a húsvétot. A szántóföldön egy rögöcske megmozdul. Itt is, ott is .. . sok rögöcske és lassan emelkednek az ég felé. A levegő tele lesz lebegő rögöcskékkel . . . Pa­csirták, kik a hirt hordják égtől földig, földtől égig. Szivökben öröm, torkukban hajnal. A földön tavasz. Az erdők sóhajtnak. A fák rügye forró. A szirten keselyű. Nyaka ráncos, a kedve gyilkos, mogorva, de ma karma behajtva, maga öreg, mint a furcsa szikla, melyen ül. Körül szakadékok, lakatlan, kietlen. Vén cse­refán holló, világot gyászoló, az avar közt virág, ka­­kasmandikó. Ott barka (Jézus lába járt már rajta)... A hegyek közt fehér folt. Falu. Itt is, ott is. .. Csend, végtelen. Odalenn minden nesztelen ... A gyepen báránykák fáznak. Fej mellett fej. Az álmuk tej . . . Egyszerre táncolni kezdenek . .. Mert hirtelen fény borul a tájra. Öröm és fény. Nem tudni, honnan jött, nem tudni, ki tette. Csak érezni lehet. Valami furcsa, különös béke. Nyuga­lom, ha fáj is még, de öröm. A gyermek álmában felkacag. (Mi lehet az oka?) A férfi keserű szája elmosolyodik, az édesanyák szemében különös va­rázs. Ma milyen más a világ!... Vájjon ki te­hette ? . . . A népek egymást köszöntik . . . Úristen, mi történt ? . . . Feltámadt! . . . Végre ! . . . Húsvét! Halljátok élők, halljátok holtak! Hinni kell benne . . . ERDÉLYI SZEMLE 1936 Békák enyhítő kórusa. Parancsolt utak nyílnak ostobán, központ felé. A sötétet élesen áttöri egy bámuló lámpa fénye. Pillék sokasága leng. A vedlő, vén platánok körözve befonják a r­ondót. Ősütemü zenét szűrnek a levelek. De tompán a városból idehaz a soha nem nyugvó, ideges dobogás... Oltsd ki életed lángjait! Céltalan e bús lobogás: fénytelen világra vetni fényedet. Inkább ülj a sötét park közepén, míg füledbe lomhán bekereng békák enyhítő kórusa. FLÓRIÁN TIBOR.

Next