Erdővidéki Hirlap, 1933 (9. évfolyam, 1-50. szám)
1933-01-01 / 1. szám
2. oldal.1. szám. dobják. így van ez minden téren, a parlamenti klikkektől le az utolsó apacs szövetkezetig. Mindenütt élettelen egyén. Már pedig a jövendő boldogulásának a biztosítéka minden időben a személyi erőkre volt alapozva. Amikor érzi az egyes, hogy magának áll, vagy esik. — Nem parancsol, de parancsot Várjon ad-e az Isten még egyszer boldog uj esztendőt nekünk szegény magyaroknak. Szabad-e nekünk agyonhajszolt, hallgató türelemre ítélt rokontalan fajnak mégegyszer úgy köszönteni az uj esztendőt, hogy az az uj esztendő legyen boldog uj esztendő ? És ha mégis úgy találnók, hogy lehet és szabad nekünk ide írni, hogy adjon a jó Isten boldog uj esztendőt, lesz-e aki elhigyje, hogy a magyarnak még a jó Istentől is adatott még egyszer egy boldog uj esztendő ? Bizony egy eltelt évtized lassan kint kiöli az emberekből a jobb jövőbe vetett hitet. Az eltelt tizennégy év után nehezen tudjuk már elhinni, hogy Gyulafehérvár az erdélyi magyagyarság Mekkája lesz valamikor, mert hiszen az édesapák és édesanyák tagadták meg már egynéhányszor a Gyulafehérváron vagy helyesebben Alba Iulián anyakönyvelt csesemő törvényességét. Törvénytelenségi bélyeggel a homlokán pedig nehezen jut érvényre a csecsemő és amúgy is gyenge jog, amelyet kikisebbségi jognak neveznek ebben az országban. Kisebbségi jogaink tekintetében tehát most sem jelezhetünk boldogságot az új esztendőben. Nem is mondjuk tehát, hogy adjon Isten boldog uj esztendőt a kisebbségeknek, hanem erőt és türelmet kívánunk a kisebbségeknek sorsuk tovább viseléséhez az uj esztendőben. Más kérdés aztán, hogy miképpen búcsúzunk mint emberek az ó esztendőtől s miképpen nézünk szembe az uj esztendővel, mint emberek, akik nem törődünk mással, mint csak azzal a kérdéssel, hogy miképpen élhetünk meg és miképpen menthetjük meg azt ami még menthető ? Ezekre a kérdésekre aztán nem mi felelhetünk, az állam egyszerű polgárai, hanem azok, akiket az ország népének közvéleménye a kormányszékbe ültetett és akiknek volt bátorságuk vállalni a népek sorsának intézését ezekben a soha nem látott szomorú időkben. És ezek az emberek hallgatnak. Hallgatnak, mert gyengéknek érzik magukat s lassan kint kezdik belátni, hogy minse vár, ám végzi a maga dolgát s nem vegetál kölcsönvett erőkkel. Nem mesterkélt intézmények munkájára gondolunk, hanem elsősorban a független egyéniségek személyes munkájára, amikor eldalolhatjuk : boldog uj esztendőt! (Bibarcfalvas. Molnár Béla s. lelkész. den divat múlandóságnak van kitéve. Alkalmilag szeretik, fitoktatják s szinte szégyenli, akinek nincs a divatnak megfelelő akármije, ami divatos s aztán rövid idő múltán, divatváltozáson a szeretett és büszkén fitoktatott divat valami oda kerül a lomtárba az örök feledésbe. Íme, az ország divatos politikai pártja, a Nemzeti Parasztpárt, az új év első áldozata, amely erősen divatban volt az ó esztendőben, lassan, de biztosan oda kerül a divatos dolgok helyére, a lomtárba. Háromszor volt már divatban s háromszor tagadta meg a saját programmját. Mind a háromszor azért került hatalomra, mert divatban volt s mind a háromszor csak abból akart megélni, mert divatban volt. Most aztán minden jel arra mutat, hogy Romániában„ennek, a politikai divathóbortnak vége lesz s végre olyan kormány kerül uralomra, amelynek nem a divat az ereje, hanem a tudás és a rátermettség. Mert nehéz küzdelem vár hazánkra az elkövetkezendő új esztendőben. Nehéz, súlyos idők jönnek. Az emberekből egyformán kipusztul az ezkettős drága a kölcsi és az anyagi erőtőke. Nap-nap után súlyosabb a nyomor, a szegénység s amint fogy az emberek napi kenyere, abban a mértékben hal ki szívünkből, lelkünkből a hit, az Istenbe vetett reménység. A kenyér hiánya és a hit hiánya bámulatosan dolgoznak együtt s bámulatosan segítik egymást az emberiség erkölcsi és anyagi megsemmisítésére irányuló munkájukban. Minél szűkebb a kenyér, annál kevesebb a hit és minél kevesebb a hit, annál szűkebb a kenyér. Teremtő szent Isten, hová fog vezetni ez a harcz az új esztendőbe ? ! Az erkölcsiekre nehéz feleletet kapni. Az anyagiakra pedig a Maniu kormánynak kellene felelni, ha tudna felelni. Sajnos nem látunk sehol olyan kormányintézkedést, amelyből feleletet olvashatnánk ki, de nem látunk intézkedés nélkül sem garanciát a mai kormányban arra, hogy az új esztendő nehéz problémáival szemben megállja a helyét a kormány és megállassa a helyünket velünk, polgárokkal is. Egyelőre a kormány jóvoltából az új évben Románia összes népessége két kategóriára van osztva: hitelezők és adósok. Ezeknek a keze és a lába meg van kötve minden cél és indok nélküli törvényekkel, hogy egymásba kárt ne tehessenek. Ez így jól is van. Igen, de a megkötözött kezű és lábú társadalom amikor egymás ellen nem tud rugaszkodni, ugyanakkor nem tud dolgozni sem megkötözött kezével és nem tud tovább haladni az élet utján megkötözött lábával. Marad egy helyben s megbüdösödik álló helyében erkölcsi és gazdasági Ad-e az Isten ? ,ERDŐ VIDÉKI HÍRLAP“ 1933. január 1. 0 1 OLCSÓ ÁRAK "1 a Tisztelettel értesítem a nagyérdemű vevőközönséget, hogy a cipő- és készruha-raktáramat saját helyiségembe helyeztem vissza, ahol az eddigi szolid és pontos kiszolgálás mellett az őszi és téli szezonra érkezett újdonságokat és napi cikkeket LEGOLCSÓBB ÁRAKON árusítom. Tisztelettel: TOMKA ANTAL divat-, textil-, rövid- és fonal-áru-kereskedő, cipő-, confectió- és TEMETKEZÉSI INTÉZEtflftflQLT-BffRÓT, PIACTÉR Nagyobb bevásárlásnál külön engedmény. Díjtalan ravatalozás, és gyászkocsi-használat!!