Erec, 2000 (1-12. szám)

2000-01-01 / 1. szám

GOi Erez: Izraelföld az ezredfordulón i Véget érő századunkban a Jordán- és a Földközi-tenger közti terület olyan drámai változások színtere volt, amelyek úgyszólván mindent alapjaiban másítottak meg. Száz évvel ezelőtt Izraelföld - nevezzük Erec Jiszráélnek, vagy akár Palesztinának­­ mint ilyen politikum, egész egy­szerűen nem létezett. A „Boszporusz partjain betegeskedő” Oszmán Birodalom egyik elhanyagolt tartománya még közi­gazgatásilag sem képzett egységet. Mai országunk északi ré­sze, az akkói és a nábluszi „járásokkal” a beiruti vilájethez tar­tozott. A Dél, az úgynevezett jeruzsálemi „mutásszáriflik” nyil­ván a város szentsége és az európai nagyhatalmak érdek­lődése miatt a sztambuli kormányzat közvetlen fennhatósága alatt állt. Becslések szerint száz évvel ezelőtt a fent említett területen széltében-hosszában alig hétszázezer ember élt. Ma Izrael a fejlett államok előkelő társaságához tartozik. A brit mandátum befejezése óta elmúlt fél évszázad során szilárd gazdasági, ipari és mezőgazdasági, kulturális és politi­kai infrastruktúrát fejlesztett ki, ami lehetővé teszi kemény helytállását a szinte szüntelenül dúló viharokban. Noha ma­napság bizonyos közgazdasági pangás tanúi vagyunk, ezt össze sem hasonlíthatjuk például a hat­napos háborút megelőző 1966/67 évek válságával. Számításba illik vennünk azt is, hogy a polgári időszámítás harmadik évezredének kü­szöbén egy önmagában bízó, noha lassan és ellentmondáso­san kialakuló társadalom áll. Dacára minden mostani nehéz­ségnek sem 1948-ban, sőt még 1956-ban sem tűnt jövőnk ennyire biztosítottnak, mint manapság. A változások döntően fontos eleme a zsidó lakosság lé­­lekszáma. Az első világháború kitörése mintegy százezer zsidó lakost talált itt. Alig húsz évvel később nemcsak meg­kettőződött a zsidók száma, de a harmincas évek első felé­ben már kikristályosodtak azok a tényezők, amelyekkel fel lehetett építeni a zsidó önállóságot. 1948 után - magától értetődően - miénk lett a lakosság döntő többsége. Lélektanilag ez azt jelentette, hogy eddig mindenütt kisebbség gyanánt kellett viaskodnunk, ám most többségként kell választ találnunk a velünk szemben jelent­kező kihívásokra. Azt sem illik elfelejtenünk, hogy 1967 ta­vasza után milliós tömeg szemében elnyomást gyakorló kö­zösséggé lettünk. Azóta heves, csaknem késhegyig menő vi­tákra került sor államunk arculatáról. De: mi zsidók állam­alkotó többségként viselkedünk. Hol húzódnak e viselkedés határai? Mit jelent a többség a velünk együttélő kisebb­ségek­ és a „vendégmunkások” szemében? Ez a vita lénye­ge. Tanultunk-e valamit más népek velünk szemben tanúsí­tott múltbeli viselkedéséből, életviteléből, túlnyomórészt negatív töltetű példamutatásaiból? A változások harmadik elemét Izraelföldnek a világ zsidó­ságának életében betöltött szerepében vélem látni. 1900- ban is volt tagadhatatlan vallási indítékú sóvárgás és áhítat a négy szent város irányába, de az ország valahogy kiesett né­pünk érdeklődésének homlokteréből, nem is említve fizikai áramlásából. Míg Amerikában 2-3 millió zsidó kötött ki, a Jaffán lehorgonyzó hajókról édes­kevesen szálltak partra, és még kevesebben maradtak itt. A cionizmus a zsidók velük született optimizmusával szemben csatát csata után vesztett el. Elmúlt egy évszázad és Izraelföld a zsidó nép, sőt az egyes államok „zsidó származású” állampolgárait is érintő folya­matok központjává lett. (Gyakran az utóbbiak akarata híján.) Ezek kiindulópontja az első cionista kongresszus 1897-ben, amikor a zsidó nemzeti felszabadítás gondolata sóhajok-óha­­jok, imádság és epekedés helyett politikai szervezetté lett. A két évezredet áthidaló vágyakozás helyét a rövidebb­­hosszabb hatósugarú cselekvés foglalta el. Célja: a zsidók vére többé ne legyen a mások­ idegenek, sajnos gyakran el­lenségeink vezérelte történelem tengelyeinek kenőolaja. A Balfour-nyilatkozat, bárhogyan is kívánjuk manapság értel­mezni, világosan utalt arra, hogy a cionizmus - mi tagadás egyelőre mérsékelt sikerrel­­ megjelent a nemzetközi sí­kon. A harmincas évek elején a brit mandátum igazgatása alatt Izraelföld a zsidó nyomorúságot csillapító gyújtópont­tá lett. Azt jelenti-e ez, hogy Izraelföld felgyorsított építése csak a megrögzött és Németország révén nagyhatalmi stá­tusra szert tett antiszemiták gyűlölködésére adott válasz lett volna? Ez így felületes kérdés, hiszen 1933-ban, Hitler uralomra jutása idején a cionizmus már csaknem négy évti­zedes mozgalmi múlttal rendelkezett. Ám tény: a hitre és a történelemre támaszkodó össznépi azonosulás kiegészült, országunk a vészkorszak előtt és alatt, sajnos nehezen for­gó kulcsra zárt menedékhellyé, egyben milliós tömegek re­ményévé lett. Ez ismételten bizonyította a cionizmus igazát: Izrael állama a zsidó nép létéből, vagy nemlétéből fakadó vérbe-húsba vágó egzisztenciális kihívás egyetlen számba­­jöhető pozitív válasza. A holocaust „élmunkásai” gondoskodtak arról, hogy Ke­let-Európában minimálissá zsugorodjon a zsidók jelenléte. Ennek következtében ma mindössze két zsidó központról beszélhetünk: az egyik az Egyesült Államokban éli világát las­san, de biztosan csökkenő lélekszámmal. A másik Izrael, ahol természetes szaporodásunk gépezetében nincs fenna­kadás. A XXI. század küszöbén a zsidó lét drámái és konflik­tusai, kimenetelüktől függetlenül nálunk, a Jordán és a Föld­közi-tenger határolta területen fognak lezajlani. A jövő kifürkészhetetlen. A remény, hogy ne csak égiek­­kel játszó földi tüneményt tartalmazzon a következő szá­zad, hanem minden szempontból tekintve jobb és béké­sebb legyen az elmúltnál, tőlünk és a bennünket követő nemzedékek öntudatától, akaratától, kiegyensúlyozott, he­lyes és a realitásokkal messzemenően számoló cselekvé­sétől függ. A szerző Izraelben élő történész újságíró 2

Next