„Érted Vagyok”, 1990 (1. évfolyam, 1-4. szám)

1990-01-15 / „Megújulási fórum” különszám

4 • Különszám Érted vagyok Megújulási fórum Még egy kevéssé... De mely kishitűség! El, el! ne lássam e dúlt arcokat! Ész, egybeforrt vágy, tiszta honfihűség, Bátorságot nekünk mindez nem ad? Megvert reménnyel induljunk csatába? Hitben feladjuk már a diadalt?... Nem, nem! Szívünk egy vértanú imába’ Megedzve, kezdjük a győzelmi dalt! Az nem lehet, hogy milliók fohásza Örökké visszamálljon rólad, ég! És annyi vér — a szabadság kovásza — Posvány maradjon, hol elönteték. Támadni kell, mindig nagyobb körökben. Életnek ott, hol a mártír-tetem Magát kiforrja csendes földi rögben: Légy hű, s bízzál jövődbe, nemzetem. Hampel Károly bevezetése Szeretettel köszöntelek Benneteket, kedves Testvéreim! Egyhá­zaink, Isten népe és ezen belül a katolikus egyház megújulását kívánjuk szolgálni ezzel a Fórummal. Abban a reményben tesszük ezt, hogy az itt elhangzó előadások és hozzászólások alapján senki­ben ne maradhasson kétség afelől, hogy a Bokor ma is azt kívánja szolgálni, aminek szolgálatára éppen most februárban 45 éve meg­született. Látásban, magatartásban szeretnénk egyre közelíteni egy­házainkat, elsősorban a katolikus egyházat a jézusi célkitűzéshez, a kivétel nélkül minden embert egybegyűjteni akaró szeretethez. En­nek jegyében szeretnénk lebontani minden válaszfalat, amely elvá­laszt embert embertől. Az elmúlt közel fél évszázad alatt személyes meggyőződésünkké lett, hogy Jézus útjának következetes vállalásá­val egybeszerethető az emberiség, és nincs hőbb vágyunk, mint hogy az az egyház, amelybe beleszülettünk, ennek az egybeszeretésnek a jele és eszköze legyen. A II. Vatikáni Zsinat „Lumen gentium” kezdetű dogmatikai konstitúciója szerint (LG.8) „Krisztus szegé­nyen és üldözötten vitte végbe a megváltás művét; az egyházat is ugyanerre az útra szólítja hivatása, ami az, hogy az üdvösség gyü­mölcseit szétossza. Az egyház jóllehet küldetésében rászorul emberi eszközökre, nem arra van alapítva, hogy földi dicsőséget keressen, hanem arra, hogy saját példájával is az alázatosságot és az önmeg­tagadást hirdesse. ... az egyház,mely bűnösöket foglal magában, egyszerre szent is és folytonos megtisztulásra is szorul, a bűnbánat­nak és a megújulásnak útját járja szüntelen”. Erre a megújulásra hívlak Benneteket, kedves Testvéreim, ehhez kérem együttműködő munkátokat, és ennek jegyében kérem első előadónkat, mondja el gondolatait. Bulányi György: A közös jézusi örökség 1. Az ember istenarczus lény A jézusi célkitűzésről szeretnék beszélni. Félreérthetetlen egyér­telműséggel szeretném elmondani erről a véleményemet, meggyő­ződésemet. Amikor Jézust a házassági válás kérdésében megkeresik a farize­usok, Ő így nyilatkozik: Mózes szívetek keménysége miatt engedte meg nektek, hogy elváljatok feleségetektől, de kezdetben nem így volt”(Mt 19,8). Hogyan voltak az emberek dolgai kezdetben? A Teremtés könyvében Ádám Évát meglátva így szól: Ezért az ember elhagyja apját és anyját, és ragaszkodni fog feleségé­ fiez”(Ter 2,24). Másfelől ezt a megbízatást kapja Istentől az ember: Uralkod­jatok a tenger halain, az ég madarain és minden élén, ami mozog a földön”(Ter 1,28). Összefoglalom ezt a kettőt: az ember liszté ural­kodni az emberalatti világon, de nem az emberen; ember az ember­hez ragaszkodjék, ember az embert szeresse. Ugyanez a Teremtés­ könyve mond valamit Isten és ember létbeli hasonlóságáról. Ezt: Megteremtette Isten az embert a maga képé­re, az Isten képére teremtette meg őt, férfinak és nőnek teremtette meg őket”(Ter 1,27). Istenarcza ” lény vagyunk — ahogyan Vörös­­martynk mondja (Emberek). Miben áll ez az istenképiségünk? Ab­ban, hogy értelmünk van és szabad akaratunk? Biztos. De nem ez a teteje és veleje. Hanem az, hogy férfi és nő, ember és ember ragasz­kodik egymáshoz, szereti egymást. Ebben állna istenképiségünk? Nem mindig ember, aki sorsot intéz. Gyakran a bölcs is eszköz, puszta báb. S midőn lefáradt az erőtelen kéz, A végzet tengelye harsog tovább; Csüggedve olykor hagyja lomha gépül Magát sodorni az ember fia: De majd, ha eszmél s öntudatra épül, Feltűnik egy magasb harmónia. És vissza nem foly az időnek árja, Előreduzzad, feltarthatatlanúl; Csak szélein marad veszteg hínárja, S partján a holt-víz hátra kanyarul. Bízvást!... mi benn vagyunk a fősodorban: Veszhet közölünk még talán nem egy: De szállva, ím elsők között a sorban, Vásznunk dagad, hajónk előremegy! (1861) Igen. Az emberi lét és a férfi-nő kapcsolat legmélyebb titkáról lebbentette fel a fátylat Jézus, amikor fogyhatatlanul beszélt arról, hogy az Atya szereti a Fiút. És akkor, amikor élete fogytáig bizo­nyította nemcsak szavával, hanem élete oda áldozásával is, hogy nincs életének magasabb vezérlő elve, mint mindenben Atyja kedvét keresni. Az Atya szereti a Fiút, s a Fiú szereti az Atyát. Az evangé­liumok beszámolnak arról is, hogy a Lélek az Atyától jön ki, s hogy ugyanez a Lélek hajtja és űzi a Fiút arra, hogy tegye azt, ami az Atyának kedves. Egy kört látok. Felső íve az Atyától a Fiúig ér, és ebben az ívben a Lélek, a Szeretet Lelke árad. Alsó íve az ellenkező irányban a Fiútól visszatér az Atyáig, s ebben az alsó ívben is a Szeretet Lelke árad. S ezzel bezárul a VALÓSÁG első köre, első szeretet­ köre. Ennek hagyományos neve: Szentháromság. Ennek a szentháromságos Istennek a képére és hasonlatosságára lettünk mi, emberek megteremtve, amikor férfinak és nőnek teremtett meg minket az Isten. Amikor Isten lelket lehelt az emberbe, a maga Lelkét, ezt a Szeretet-Lelket lehelte belé, aminek­ akinek a neve: Szent Lélek. Ez a Szeretet-Lélek árad a férfitől a nőig a szeretet-szerelem órájában felső ívként. S ez a Szeretet-Lélek árad vissza a nőtől a férfihez alsó ívként ugyanabban az órában. S bezárul a kör. Egy másik kör. Ha az előző kör az Isten köre volt, úgy ez­­ az ember köre. De ez már a harmadik kör. A harmadik? Igen. És a második? A második az áttételi szíjt. A második körben a Fiútól árad tovább az a szeretet, amelyet a Lelken át az Atyától kapott. Árad felső ívként az emberig. Kivétel nélkül minden emberig. És zárul a kör, ha az ember ugyan­ennek a Szeretet-Léleknek az erejében a maga szeretetével vissza­öleli a Fiút, az Istent. Ez a második kör. S e három körben revelálódik számomra a legteljesebben és legmélyebben a szó, hogy Isten képére lettünk teremtve. Arra, hogy szeressünk. Mert erre lettünk. 2. A thóra, az evangélium és az emberi lelkiismeret Mi a bizonyosságom végső forrása? Maga az ember. A thóra, az evangélium és az emberi lelkiismeret ugyanazt a nyelvet beszéli. Ho­gyan merem ezt állítani látván látva az emberi történelem mérhetet­len gyűlölet- és gyilkosság-tengerét? Úgy, hogy még egyetlen embert sem találtam, aki igen­nel válaszolt volna nekem a következő három kérdésemre: a)Te szereted, ha uralkodnak rajtad és szeretteiden? b) Te szereted, ha éheztetnek téged és tieidet? c) Te szereted, ha megölnek téged és a hozzád tartozókat? Kivétel nélkül minden ember azt várja embertársaitól, hogy be­csüljék, segítsék őt, s ha vétkezett is megbocsássanak neki. Azt, hogy szeressék. Az ember úgy tudja, hogy emberméltósága van. S ez a méltóság tiltja, hogy uralkodjanak rajta, hiszen nem az emberalatti világhoz tartozik. Ez a méltóság csak azt tartja méltónak, ha az ember szeretetre talál. Minden ember hisz valamiben. Nevezzük ezt fides generalis-nak. Minden ember hisz valami sajátosban, ami csak az ő népének, vallásának vagy éppen személyiségének a sajátja. Nevezzük ezt fides specialis-nak.És végül minden ember hisz abban, hogy őt megbecsülni és szeretni kell. Ugyanakkor bölcsen tudja, hogy ez meg nem való­sulhat, ha kivétel nélkül minden ember — és ezek között ő is — be nem áll azok sorába, akik szeretik embertársaikat. Nevezzük ezt a

Next