„Érted Vagyok”, 2011 (22. évfolyam, 1-6. szám)

2011-02-01 / 1. szám

2 • 2011. február F érted vagyok” A kérdés nagyon botrányos, de meggyőződésem, hogy elkerülhetet­len. Egyszer és mindenkorra szembe kell néznünk azzal, hogy képesek vagyunk-e belsőleg megfogalmazni - mindenféle előírás, illetve bűnnel és pokollal fenyegetés ellenére, bár­miféle kötelező formula és hitvallás nélkül -, hogy ki számunkra Isten, és ki számunkra Jézus? Amíg az ember csak távolról kós­tolgatja a hitbeli felnőttség ízét, ad­dig nem okoz túlzott problémát, hogy életét hitvallások, törvények és előre megírt formulák határozzák meg, kívülről. Amikor azonban el­hagyjuk a gyermeki szokásokat, ahogy Pál nyomán mondhatnánk (vö. Ikor 13,11), akkor vállaljuk ön­magunkat, értékeinkkel és hibáink­kal együtt, és valami olyasmit foga­dunk el, ami hiányzik a törvényekre, büntetésekre, félelemre épülő „val­lásos” életből: Isten szabad, sze­mélyre szabott választását. El kell döntenünk, hogy istenkap­csolatunkban van-e helye önállósá­gunknak, vagy csak „egy az Isten, egy a törvény és egy az út” - termé­szetesen az, amelyet mi, emberek köveztünk ki ilyen-olyan eredetű törvényekkel, előírásokkal -, és minden más csak egyénieskedés, Is­ten útjának tudatos kijátszása vagy elutasítása. Először megkísérlem megfogalmaz­ni azokat az elvárásokat, amelyeket szinte kivétel nélkül minden egyház és minden gyülekezet természetesnek, sőt kötelezőnek tart, és amelyekhez el­engedhetetlenül, akár kiközösítés ter­he mellett is ragaszkodik.­­ A legelső és legfontosabb az en­gedelmesség: gondolkozás nélkül, vakon meg kell tenni mindent, amit „fölülről” mondanak, akár egyetér­tünk vele, akár nem. Sőt, a gondol­kozás minden esetben káros, és csak a pokolba vezethet. Nekünk egyet­len feladatunk van, „betölteni Isten akaratát”, s a kérdés csupán az, hogy egy sémát másolva, vagy a nélkül kell-e betölteni azt, vagyis szolgalel­­kűség és utánzókészség kérdése-e az egész. Az igazi kérdés viszont az, hogy van-e szabad akarata az ember­nek Istennel szemben is, vagy az már maga a bűn, ha nem az Istent kere­sők n+1-dik szériája vagyok, válto­zatlan sorozatgyártmány, hanem ön­magam, vagyis egyéniség?­­ Kapcsolódva az előzőhöz, ha­sonlóan elengedhetetlen követel­mény a kritikátlanság, vagyis a „he­lyes magatartás” valahogy így fog­almazható meg a Biblia nyomán: a közösség vagy gyülekezet számára az egyetlen járható út a bárányok szelíd­seégetése, a mindenre gondol­kozás nélkül „ámen”-t mondás. A gondolkozás nagyon kockázatos dolog, mert abból minden származ­hat, még az is, hogy tudom és értem, mire mondom az „ámen”-t. A Bib­lia számos helyen figyelmeztet, hogy mennyire veszélyes, ha az em­ber gondolkozik (Íz 29,14; Péld 1, 18; Ihor 1,20-21), így nem csoda, ha sok ember idegenkedik ettől, és nem kísérletezik vele. Ha magam számára megpróbálom megfogal­mazni, hogy mi az érték, mi a jó, mi az Istenhez vezető, mi a jézusi, mi az, amit eredetinek, követendőnek tartok, akkor olyat teszek, amiből esetlegesen még kritika is követ­kezhet, tehát ismét csak a „gonosz­tól” eredhet bennem minden.­­ Legalább ennyire sarkalatos tétel a tekintélytisztelet, amiből egyene­sen következik, hogy csak az lehet jó, amit mások, nálamnál magasabb szinten lévők mondanak, hirdetnek, mert csak az lehet a hiteles és hi­vatalos, amit a „hivatal” hivatalból mond, minden más csak a gonosz csábítása és az isteni rend elleni láza­dás, bűnös emberi kivagyiság. Ha valakinek saját véleménye van, az csak megengedhetetlen egyén­ieske­dés lehet, és csak az egység megbon­tását célozhatja. Egyébként is csak a választottak jogosultak az igazság teljességére; kiválasztottságuk lé­nyege éppen az, hogy mindent job­ban tudnak, és aki mégis saját utat akar keresni, az csak lelkileg-szelle­­mileg alultáplált, vagy tévedések kö­zött botorkáló, vagy ellenség lehet. Ha valaki odáig merészkedik, hogy megkérdőjelezi például a római pápa vagy bármely más, általánosan elis­mertnek mondott vagy kikiáltott sze­mély tévedhetetlenségét, mindent jobban tudását, akkor veszélyes te­rületre tévedt, ahová csak a kitaga­dottaknak, a kiátkozottaknak, szelí­­debb esetben a kinézetteknek van belépőjük. Mi lenne bármely egy­házzal vagy bármilyen gyülekezet­tel, ha mindenki úgy gondolhatná a dolgokat, ahogy gondolja? A legel­­bizonytalanítóbb az, amit maga Jé­zus mond tanítványairól: „Azt aka­rom, hogy egyek legyenek” - aho­gyan ő és Isten is egy (vö. Jn 17,21). Nagy a kísértés a kereszténység egyenruhájának felvételére, és arra, hogy mindenki mást lenézzünk, sőt Istentől elrugaszkodottnak, gőgös­nek, nagyképűnek minősítsünk, ma­gatartását egyenesen az ördöggel va­ló cimborálással azonosítsuk csak azért, mert másképpen, egyénien merészel gondolkodni.­­ Legalább ilyen fontosságúnak számít, hogy az emberi élet nehéz­ségeinek elviselését leegyszerűsít­sük az áldozat vállalása, avagy an­nak gonosz elutasítása ügyével. Eszerint mindennek az a végső kul­csa, hogy az ember csupán mellék­­szereplő, mert mindent Isten végez bennünk, hiszen minden előre meg van írva, tehát ahová bárányt terem­tett, oda legelőt is fog adni. Ha elvi­selhetetlen terheket érzünk, ez azt jelzi, hogy keveset imádkozunk. Ha majd pótoljuk ezt a hiányt, akkor Is­ten mindent megold, még helyet­tünk is. Az emberi tényező annyira mellékes, hogy teljesen mindegy, képes vagyok-e valamire, egyénileg alkalmas vagyok-e olyan teher elvi­selésére, amelyet nem vagyok ké­pes elviselni, hiszen jobb fél láb­bal, fél kézzel, fél szemmel” (Mk 9,42-48), fél ésszel bemenni Isten országába, mint elutasítani azt, amit Isten akar tőlünk. Persze örök kér­dés marad, hogy Isten mit is akar valójában tőlünk. A megnyomoro­­dást jelenti-e az evangélium, vagy azt, hogy önként, kényszer nélkül és boldogan vállaljuk azt, amire való­ban képesek vagyunk. Nagy kísér­tés, hogy mindenkit belekergessünk Sulyok Gábor Vallásos, vagy felnőtt? ______________________" Tanulmány

Next