„Érted Vagyok”, 2012 (23. évfolyam, 1-6. szám)

2012-02-01 / 1. szám

4 • 2012. február 1 vagy# * A tekintély a posztmodernben A posztmodernben a tekintélyt meg kell szerezni a hitel­re méltósággal, amelynek pedig ismételten igazolnia kell magát az életvezetés, a meggyőző személyiség és a dialó­gusban tanúsított erős érvelési képesség révén. A tekintély gyakorlásának eszközéül itt a dialógus, a vita, a pódium­beszélgetés vagy a talkshow szolgál. A hitelesség válságának mélyebb oka a posztmodern fordulat, ezen alapvető paradigmaváltás jelentősége még mindig túlságosan kevéssé jutott el az egyházi személyzet tudatába. Azt állítom: Az egyházi hite­lesség válságának mélyebb oka az egyházvezetés még ha­tározatlan, kettős viszonyulása a posztmodernhez. Valamennyien posztmodern társadalomban élünk, en­nek minden előnyével és hátrányával az egyénre nézve. Az egyház azonban változatlanul a hagyományos társada­lom képeinek és szimbólumainak foglya; gyakorlatilag minden főállású, illetve önkéntes munkát végző egyházi munkatárs a hagyományos társadalomban szocializáló­dott vallásilag, vagy pedig a fiatalok azon kicsiny csoport­jához tartozik, amelyik tagadja a modernitást.­­ Durván szólva azt mondhatjuk: az idősebb nemzedéket a hagyo­mányos társadalom értékei határozzák meg, és az megpró­bálja ezeket a posztmodernben is megőrizni a maga szá­mára.­­ A most középső nemzedék átmeneti nemzedék, amely gyermek- és ifjúkorában még találkozott a hagyo­mányos társadalom maradványaival, de aztán segítette a posztmodern áttörését, vagy legalábbis a posztmodernhez csatlakozott, ami az értékeket illeti. Az egyházi ifjúsági munka egészen a 80-as, 90-es évekig meghosszabbította a zárt katolikus miliőt. Például az „ifjúsági mise/istentiszte­­let” tipikus jelensége ennek a korszaknak. Ha ennek a nemzedéknek a tagjai ma még azt mondják, „katolikus gyerekkorom volt”, akkor ez megmutatja, mennyire meg­határozó volt még a vallás. A „mi”-érzés lényegesen hoz­zájárult a vallási szocializációhoz.­­ A legfiatalabb nem­zedék viszont, körülbelül a negyven év alattiak általában már nem érzik úgy, hogy az egyházi kínálat vagy a keresz­tény üzenet megszólítaná őket. Az egyház meg akar érkezni a posztmodern társadalom­ba, de alapjában véve még mindig a hagyományos társa­dalmat, a zárt katolikus miliőt siratja. Képi nyelvezetében, igazság- és tekintélyfelfogásában azokhoz az elképzelé­sekhez ragaszkodik, amelyek ellentmondanak a posztmo­dern kultúrának. Ezért a posztmodern nemzedéknek az a határozott be­nyomása, hogy az Istenről szóló beszéd olyan beszédként hat, amely meg akar szabadítani egy olyan fogságból, amelyet már senki sem tapasztal. A hit olyan zavar gyógy­szerének tűnik, amelyet senki sem érez, olyan betegség or­vosságának, amelytől senki sem szenved. Az egyháznak az lenne a feladata, hogy átölelje a poszt­modernet. Ez nem jelenti azt, hogy alkalmazkodjék a kor­szellemhez. Már a négy evangéliumon is le lehet mérni, hogyan sikerült kezdetben az egyháznak az eltérő kulturá­lis környezetben mindig új módon elmondania az eredeti üzenetet. Az egyház csak akkor maradhat meg a kritikus helyesbítő szerepében, ha szóba áll az aktuális kultúra alapjaival. Egy távoli országban a misszionáriusnak is meg kell tanulnia azt a nyelvet, amelyet ott beszélnek. Szóba kell állnia annak az országnak az alap­vető érintkezési formáival, amelyben sikere­sen akar misszionálni. Az ide vágó címsza­vak: „inkulturáció” és „kontextualizálás”. Aki ma meglátogat egy normális istentiszte­letet, az olyan énekszövegeket hallhat, ame­lyek száz vagy több száz évvel ezelőtt kelet­keztek. Tarthatunk számos konferenciát az „újraevangelizálásról”, de ezek mind gyü­­mölcstelenek maradnak, ha nem merülünk bele a posztmodern nyelvébe, fogalmi világá­ba és szellemi alapjaiba. A püspökök érzékelik, hogy meg kell ér­kezniük a posztmodernbe, ha az egyház azt akarja, hogy húsz év múlva is jelentős társa­dalmi tényező legyen, de nincs bátorságuk ahhoz, hogy elvessék a hagyományos társa­dalom idejétmúlt jellemzőit. Annak az egy­háznak a feszültségei, amely a posztmodern­ben él ugyan, de ragaszkodik a hagyományos társadalom szellemi alapjaihoz, kettős üzene­tekhez és hiteltelenséghez vezetnek. A következmény: ellentmondásos kettős üzenetek Újból és újból bénítóan hat az emberekre, ha ellentmondásos kettős üzeneteket kapnak az egyháztól. Például a nagykorúságukra hi­vatkoznak a püspökök, ünnepélyesen meg­erősítik azt a bérmálás szentségével, megkö­vetelik az oly fontos önkéntes munkához, de idegesen és elutasítóan reagálnak, ha a nagy­korúak kinyitják a szájukat, ha kényelmetlen követelésekkel állnak elő, vagy éppenséggel valamilyen reformmozgalmat kezdeményez­nek. Nagykorúságot hirdetni, de gyámkodást gyakorolni - ez bénuláshoz vezet. A pszichi­ Tanulmány

Next