Pesty Frigyes szerk.: Értekezések a Történeti Tudományok köréből 16. kötet (1893-1896)

1. Óváry Lipót: A magyar Anjouk eredete. (1893)

10 ÓVÁRY I­IPÓT fogja,1) alighogy Frigyesnek 1250. decz. 13-án bekövetkezett haláláról értesü­lt, ünnepélyesen kinyilatkoztatta, hogy a lyoni zsinat határozata értelmében a Hohenstaufeniakat a pápai fen­hatóság alá tartozó szicziliai királyságtól örökre megfosztottak­nak tekinti, s azonnal a legnagyobb erélylyel indította meg ellenök a harczot. Koldusbarátok raja, fanatikus hitszónokok árasztották el nemcsak Olaszországot, de Európa többi orszá­gait is, anathémát kiáltva a hohenstaufeni ivadékra, mely a hitetlen saracénokkal szövetkezve bitorolja a sz.­szék birto­kait. Ez izgatásoknak közvetlen eredménye az len, hogy a nápo­lyi és szicziliai nemesség egy része s több előkelő város kitűzte a pápai lobogót.2) Magát II Nápolyt IV. Incze pápa foglalta el. Manfredinek azonban sikerült a mozgalmat részben elfojtani, sőt rokonszenves modorával csakhamar a nápolyi nemességet is maga részére hódítani.3) És kétséget nem szenved, hogy, ha a féktelen zsarnokságáról s kegyetlen vérengzéseiről híres Kon­rád, trónja elfoglalása végett, az országba nem jön (1251.), Manfredinek, kit az olasz egykorú történetírók egyhangúlag humánus, bölcs és vitézi erényekben gazdag fejedelemnek ismer­nek el, sikerült volna tán, a pápai ellenségeskedések ellenére is fentartani a német uralmat Szicziliában. De Konrád rövid uralkodása, melynek minden mozzanatát pusztítás, rablás s az emberi jogok lábbal tiprása jelzik, ki Nápoly polgárait annyira lealázta, hogy kényszeríté őket saját kezeikkel lerombolni váro­suk falait, melyekről Livius azt mondja, hogy Hannibált is visszariasztották.A­­oly kérlelhetetlen gyűlöletet oltott a nápolyi nép keblébe a német uralom ellen, hogy bizton állítható, mi­szerint a Hohenstaufenek szicziliai uralmának nem annyira a guelfek és a pápaság, mint inkább maga Konrád vetett véget örök időkre. A nápolyi nép általános örömére e kegyetlen zsarnok már 1254-ben, alig 26 éves korában, hirtelen halállal, több ]) Absit, ut in populo christiano sceptuim regiminis ulterius ma­neat apud illum, vei in vipeream eius propagm­em­ transferatur. Höfle Fridrich II. I. 383. 2) Giannone. Storia civile del Regno di Napoli IT. 478. ') Anonymus de Rebus Friderici. 4) Giannone. II. 481.

Next