Esély, 2014 (25. évfolyam, 1-6. szám)

2014 / 1. szám - MAGYAR VALÓSÁG - Héderné Berta Edina: Cigány családoknak nyújtott személyes szolgáltatások jellegzetessége

Héderné: Cigány családoknak nyújtott személyes szolgáltatások jellegzetességei Az ellátórendszer professzionális szereplői, meglátásom szerint, kettős kötésben végzik munkájukat: hivatásuk, illetve társadalmi környezetük egymásnak ellentmondó normáknak való megfelelést vár el tőlük. A segít­ségnyújtás önmagában hiába érdemel elismerést, a cigányok támogatását a többség egy olyan cselekedetnek értelmezi, amely tőle von el lehetsé­ges forrásokat (Bernát, 2010). Az így kialakuló, roppant erős feszültség csökkentése és a „jó" énkép fenntartása érdekében a cigány ügyfelekről kialakított képeket a többségi normákhoz igazítják. A társas kényszerek, a konzisztenciára való törekvés (Hunyady, 1998) és a konformitás moti­vációja (Fiske, 2006) a cigány ügyfelekről szóló sémák egyszerűsítését eredményezi. Ezt a folyamatot tovább fokozhatja a szakemberek általá­nosan leterhelő, stresszes munkakörülménye. Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy a munkahelyi-szakmai kör­nyezet, mint mikro-társadalmi közeg erőteljesen befolyásolja a szakem­berek szakmai identitásának formálódását. Azt találtam, hogy azokban az intézményekben, ahol szervezett keretek között rendszeres műhely­munka vagy módszertani megbeszélés folyik, ott a kollégák árnyaltabb, differenciáltabb magyarázatokkal szolgáltak egyes problémákra vonat­kozóan. Többször hallottam társadalmi-strukturális tényezőkről. Itt ter­mészetesen nemcsak a megfogalmazások árnyalt jellegére hagyatkoznék, hiszen sejthető egyfajta megfeleltetési motiváció, vagy a politikai korrekt­ségre való törekvés is, ami olykor éppen a puha rasszizmus egyik jelleg­zetessége. A differenciáltabb, összetettebb magyarázatok azonban mind­ezen túl a rendszeres szakmai diskurzusban való részvételre utaltak. Úgy vélem, azokban az intézményekben, ahol a konkrét esetektől független műhelymunka folyik, erősödhet az ott dolgozók szakmai identitása. Az erős szakmai identitás jobban támogatja az eredményességet, s ilyen­formán elősegítheti a nyitottabb kognitív folyamatokat. Az intézményi műhelymunka mellett a szakemberek részére nyújtott rendszeres men­tálhigiénés támogatás is pozitív irányba módosíthatja a segítők motiváci­óit az ügyfelek megismerése tekintetében. Milyen személyes szolgáltatásokban részesülnek a cigány emberek? Az eddig bemutatott lehetséges tényezők után megvizsgáltam, hogy van-e összefüggés az ügyfél etnikai származása és a szakember által választott eljárás között. Az adatok elemzésekor megnéztem a különböző konzultációs tevé­kenységek és az ügyfél etnikai származása közötti kapcsolatot. A kont­roll-motívumot nélkülöző, az ügyfél belső kapacitására fókuszáló, számára intenzív figyelmet biztosító konzultációs eljárások közül hármat emeltem ki. esély 2014/1

Next