Esély, 2014 (25. évfolyam, 1-6. szám)
2014 / 1. szám - MAGYAR VALÓSÁG - Héderné Berta Edina: Cigány családoknak nyújtott személyes szolgáltatások jellegzetessége
Héderné: Cigány családoknak nyújtott személyes szolgáltatások jellegzetességei Az ellátórendszer professzionális szereplői, meglátásom szerint, kettős kötésben végzik munkájukat: hivatásuk, illetve társadalmi környezetük egymásnak ellentmondó normáknak való megfelelést vár el tőlük. A segítségnyújtás önmagában hiába érdemel elismerést, a cigányok támogatását a többség egy olyan cselekedetnek értelmezi, amely tőle von el lehetséges forrásokat (Bernát, 2010). Az így kialakuló, roppant erős feszültség csökkentése és a „jó" énkép fenntartása érdekében a cigány ügyfelekről kialakított képeket a többségi normákhoz igazítják. A társas kényszerek, a konzisztenciára való törekvés (Hunyady, 1998) és a konformitás motivációja (Fiske, 2006) a cigány ügyfelekről szóló sémák egyszerűsítését eredményezi. Ezt a folyamatot tovább fokozhatja a szakemberek általánosan leterhelő, stresszes munkakörülménye. Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy a munkahelyi-szakmai környezet, mint mikro-társadalmi közeg erőteljesen befolyásolja a szakemberek szakmai identitásának formálódását. Azt találtam, hogy azokban az intézményekben, ahol szervezett keretek között rendszeres műhelymunka vagy módszertani megbeszélés folyik, ott a kollégák árnyaltabb, differenciáltabb magyarázatokkal szolgáltak egyes problémákra vonatkozóan. Többször hallottam társadalmi-strukturális tényezőkről. Itt természetesen nemcsak a megfogalmazások árnyalt jellegére hagyatkoznék, hiszen sejthető egyfajta megfeleltetési motiváció, vagy a politikai korrektségre való törekvés is, ami olykor éppen a puha rasszizmus egyik jellegzetessége. A differenciáltabb, összetettebb magyarázatok azonban mindezen túl a rendszeres szakmai diskurzusban való részvételre utaltak. Úgy vélem, azokban az intézményekben, ahol a konkrét esetektől független műhelymunka folyik, erősödhet az ott dolgozók szakmai identitása. Az erős szakmai identitás jobban támogatja az eredményességet, s ilyenformán elősegítheti a nyitottabb kognitív folyamatokat. Az intézményi műhelymunka mellett a szakemberek részére nyújtott rendszeres mentálhigiénés támogatás is pozitív irányba módosíthatja a segítők motivációit az ügyfelek megismerése tekintetében. Milyen személyes szolgáltatásokban részesülnek a cigány emberek? Az eddig bemutatott lehetséges tényezők után megvizsgáltam, hogy van-e összefüggés az ügyfél etnikai származása és a szakember által választott eljárás között. Az adatok elemzésekor megnéztem a különböző konzultációs tevékenységek és az ügyfél etnikai származása közötti kapcsolatot. A kontroll-motívumot nélkülöző, az ügyfél belső kapacitására fókuszáló, számára intenzív figyelmet biztosító konzultációs eljárások közül hármat emeltem ki. esély 2014/1