Esti Budapest, 1952. április (1. évfolyam, 1-23. szám)

1952-04-22 / 16. szám

KEDD, 1952. ÁPRILIS 22 A tervlemaradástól a túlteljesítésig r ’ „Nem könnyű | jgNMk egy vezetőnek NHPPip munkájáról és dl||R eredményéről be­| Wmm munkája mindig egy része a kö­­$P&. § ||§E­rősség, az üzem dolgozói munkájának és ered­ményei minden esetben az üzem eredményein mérhetők le.” Így kezdi a beszélgetést Dömö­tör József elvtárs, a Láng Gép­gyár Munkaérdemrenddel kitün­tetett igazgatója. Nehezen oldó­dik szava, közel másfél év em­lékeit idézi, amikor munkájáról beszél. 1950 novemberét mutatta a naptár, amikor Dömötör elvtárs először lépte át az üzem kü­szöbét. Szervezetlenséget, zűrzavart, megbújva dolgozó ellenséget, rosszul kiválogatott vezetőket — és ami mindebből fakadt, nagy-nagy felelőtlenséget talált. A pártszervezet régi vezetősége és az akkori igazgató kapcso­­lata veszekedés volt inkább, mint segítség, együttműködés. Szóval volt tennivaló éppen elég. Dömötör elvtársat a párt ne­velte és tanította, a párt for­málta vezetővé. Látta feladatát és két kézzel fogta meg a mun­ka boldogabbik végét. Szinte haditervet dolgozott ki. „Két dologgal kezdtem — így emlé­kezik — és pedig az egyik az volt, hogy megerősítettem a kapcsolatot a pártszervezettel, a másik az, hogy kiválasztottam a megfelelő vezetőket.” Amikor megvolt a megfelelő vezető gárda, meg lehetett erősíteni a felelősséget is. Addig elmosódott. Értekezlet értekezletet sért, az egyik gyár­rész vezetője a másikra, a sze­relők főnöke a­­ megmunkálóra tolta a felelősséget és így to­vább. Minőségi munkáról nem­igen lehetett beszélni a gyár­ban. „Arról volt szó ekkor — mondja Dömötör elvtárs —, hogy megtanítsuk üzemünk ve­zetőinek nagy részét arra: töb­bet ér az elvtársi segítség, a becsületes, egyenes bírálat, mint a dorongolás, a járás, a felelős- Egy gyárigazgató munkája jéggel való labdázás, ami olyan nagy divat volt nálunk.” A helyes vezetés nyomán egy­re jobban éledt a gyár. De szá­mos probléma volt még, amire Gerő elvtárs januári beszéde adta meg a választ. Ezt a be­szédet alaposan megtárgyalták a gyár vezetői. Szervezési és műszaki fejlesztési tervet dol­goztak ki a beszéd alapján, a vezetőknek pedig az igazgató nagy segítséget adott a minő­ségi munkához. Kidolgoztatta számukra mindazokat az adato­kat, amelyek az üzemegységek tudományos vezetéséhez nélkü­lözhetetlenek. „Addig, ha jelen­tést kértem, hogy mennyi egyik vagy másik műhelyünkben a se­lejt, az üzemvezetők nem tudták megmondani. Mindent csak a tapasztalatokra építettek fel. Az ilyen szervezetlenség pedig a rossz minőség és a lemaradás egyik fő oka.” De mást is tett. A vezetők rendelkezésére bocsátotta az igazgatói alapot, amit jutalma­zásra fordíthatnak. Azzal pedig, hogy sikerült megjavítani a kooperációt a gyáron kívül és belül és megvalósították az első negyedévben az egyenletes ter­melést, megalapozták a minő­ségi munkát. Dömötör elvtárs munkájának, eredményeinek biztos alapja, hogy mindenben a dolgozókra támaszkodik, segítségüket kéri. A műhelyek és irodák dolgozói pedig köve­tik a jó vezetőt. Mi sem bizo­nyítja ezt jobban, mint Kazi Zoltán elvtárs sztahanovista csoportvezető és csoportjának eredménye, amely szerint nem­rég tizenhat óra alatt egy loko­­mobilt szereltek össze és adtak át. Ilyen eredményt nem láttak még a régi gyár fal­ai­ * így érték el, hogy januárban öt, februárban ugyanannyi, márciusban meg tíz kitűnő mi­nőségű export lokomobilt gyár­tottak terven felül. S a levélre, amelyet ennek elismeréseként kaptak az üzem dolgozói kül­kereskedelmi szerveinktől, Dö­mötör elvtárs igen büszke. Nem csoda: egy nagy közös­ség, melynek ő a parancsnoka, más­félévi kitartó munkával ér­demelte ki a dicsérő szót. ­ Hágából jelenti a TASZSZ. A holland textilipar helyzete rendkívül súlyos. A gyárak bezárnak, csökkentik termelésüket. Katasztrofális a helyzet Évente járásban, a holland textilipar központjában, ahol áp­rilis első felében több mint 1200 dolgozó került az utcára, köztük sok kiváló■ szakmunkás. SZAKMUNKÁSOKAT ÉS IPARI SEGÉDMUNKÁSOKAT KERES­­NEK A VÁLLALATOK Segédmunkásokat férfiakat és nőket felveszünk, vidéki­eknek munkásszálló. Jelent­kezés: Fővárosi XIV. Építő Váll XIV., Egressy­ út 110. sz. Szövőtanulókat, szövőket és segédmunkásokat felveszünk. Kőbányai Textilipar, Buda­pest, X., Gyömrői­ út 90. Hungária Vegyiművek Bu­dapest, IX., Illatos-út 19—23. azonnali belépésre keres férfi munkavállalókat, segédmun­kásokat, ólomhegesztőket, vegyipar, szakmunkásokat. Vidéki dolgozóknak szállást biztosítunk. Fővárosi Fűtésszerelési Vál­lalat keres — kizárólag buda­pesti munkára — központi fűtőszerelőket, betanított mun­kásokat és szakmában már dolgozott segédmunkásokat Jelentkezés: Budapest, IX., Koppány­ u. 5. sz. A Kőbányai Sör- és Maláta­gyár felvételre keres férfi segédmunkásokat. Vidékiek­nek a vállalat szállást bizto­sit Jelentkezés: Budapest, X., Jászberényi­ út 7—11. sz. M­unkaerőgazd­á­l­kod­ásn­ál. Cipészmunkás állandó mun­kára felvétetik. XIII . Róbert Károly­ krt. 76. Férfi és női segédmunká­sokat kizárólag V. kerületi munkákra felveszünk. Fér­fiaknak ingyenes szállás. V kerületi Építőipari Vállalat, Vadász-u. 30. Nagyobb gyakorlattal ren­delkező szakmásított gépko­csivezetőket azonnali belé­pésre felvesz a III. sz. Buda­pesti Teherfuvar Vállalat, IX. Köztelek-u. 4. Hajtókat, lóápolókat és kovácsokat azonnali belépés­re keresünk. Tüzelőanyag Szállítási Vállalat Munka­­erőgazdálkodási Osztály, VII., Thököly­ út 18. Vállalatok munkáskereső hirdetéseket feladhatnak az Állami Hirdetőnél, V., Felszabadulás­ tér 1 (volt Apponyi-tér). Tele­fon: 189—306, 185—363. Vízépítő Vállalat Budapest, Vill.,­üllői­ út 2—4. felvesz szak­munkásokat férfi és női se­gédmunkásokat állandó vi­déki munkára. Ingyenes szál­lás és térítés ellenében ét­kezés biztosítva. 42/2. számú Építőipari Vál­­lalat, V . Kossuth Lajos­ u. 14. felvesz munkakönyvvel rendel­kező szak- és segédmunkáso­kat (kőműveseket) budapesti munkára. Hálóhely és nap, egyszeri étkezés biztosítva. Felutazási költséget a munkái­ba állóknak megtérítjük. Az Építőgépjavító Vállalat IX. ker. Soroksári­ út 150. ál­landó munkára felvesz laka­tos szakmunkásokat és építke­zési segédmunkásokat. Je­lentkezés a vállalat munka­ügyi osztályán. A Söripari Szállítási Válla­lat felvesz: autólemezlakato­sokat, autószerelőket, autó­­elektromos szerelőket, vas­esztergályost, segédgépkocsi­vezetőket, segédmunkásokat, kocsisokat, lóápolókat. Vi­dékieknek szállást biztosí­tunk. Jelentkezés: Budapest, X . Maglódi-út 17. Munkaerő­­gazdálkodás. A 24. számú Állami Építő­ipari Tröszt kőműveseket, ácsokat, segédmunkás férfia­kat és nőket budapesti mun­káira azonnal felvesz. Vidéki dolgozók részére szállást és naponta kétszeri meleg ételt biztosítunk, (megtérítés ellené­ben) Havonta egyszer díj­mentes, hetenként egyszer kedvezményes hazautazást biztosítunk. Jelentkezni le­­het: Budapest, VII kér, Ba­­ross-tér 19. sz (Keleti­ pálya­udvarnál.) és Budapest, XI., kér Bródy Zs.-a 20. sz. alatt (Kelenföldi­ pályaudvarnál.) TEXTILMUNKÁSOK 1931 budjus 1 előtt A Friss Újság 1931 április 29- i számában „Rendőrattak a pestszenterzsébeti Jutagyár előtt” cím alatt írja: „A Ma­gyar Kender-, Len- és Juta­ipari Részvénytársaság pest­szenterzsébeti gyártelepén nyolc hét óta sztrájkolnak a munká­sok, mert a gyár vezetősége 30— 40 százalékkal leszállította a béreket. Hosszú tárgyalások indultak meg. A munkásság hajlandó volt 5—10 százalékos bérredukciót is elfogadni, de megegyezés így sem jött létre. A gyár vezetősége idegen mun­kásokkal kezdett kísérletezni. Ma reggel 14 munkást és­ mun­kásnőt akart beállítani Ezt meg­tudták a sztrájkolók és 100— 150-en megjelentek a gyár ka­puja előtt, hogy megakadá­­lyozzák a sztrájktömést. A gyár vezetősége a kapitányságtól kért segítséget... egy szakasz rendőr vonult fel. Kardlappal oszlatták szét a tömeget.” 1952 a május 1 e­lvátt A Budakalászi Textilművek dolgozói szocialista versennyel készülnek május 1 megünnep­lésére. Többségük máris teljesí­tette vállalását, így például Hid­végi Istvánná szövőnő, vál­lalta, hogy 141-ről 150 száza­lékra emeli teljesítményét és már 198 százaléknál tart. Jó munkájukkal ennek a gyárnak a dolgozói is hozzájárultak, hogy tervjelentésünk büszkén közöl­heti: textiliparunk 102,3 száza­lékra teljesítette első negyedévi tervét. A jó munkára, a lelkes ver­senyre fűti a dolgozókat élet­­színvonaluk és munkakörülmé­nyeik állandó javulása, emelke­dése. A felszabadulás után ko­moly beruházással korszerű és modern bölcsődét és napközi otthont kaptak. Hatalmas kultúr­palotát, öltözőszekrényeket. A­ nyár minden öröme, várja a gyár dolgozóit­, 189-en mennek kedvezményesen — két sztaha­novista pedig díjmentesen — az ország legszebb üdülőibe. &BUDf|P­Sl Két új szerelőcsarnok Az ország legrégebbi jármű­javítóját, az Északi Járműjaví­tót két új szerelőcsarnokkal bő­vítik. A MÁV Magasépítő Vál­lalat dolgozói rekordidő, 32 munkanap alatt építik fel a két csarnokot. Eredetileg május 2-re tervezték az építés befejezésé­nek határidejét, de az építők felajánlották a nemzetközi pro­letariátus nagy ünnepének tisz­teletére, hogy már most szom­batra elkészítik az épületeket. ............ • ■------­ Miért oly későn? Közel egyhónapos szünet után végre újból nyilvánosság­ra került a közlekedésügyi mi­nisztérium jelentése a vándor­­zászlóért folyó verseny állásá­ról. Hosszú idő telt el a leg­utóbbi értékelés óta — pedig ezt a versenyt tíznaponként kell értékelni. És hogy lehet is, azt bizonyítja a kohó- és gépipari minisztérium példája, amely dekádról dekádra rend­szeresen nyilvánosságra hozza a verseny állását. Miért nem vesz róla példát a többi mi­nisztérium, például a könnyű­ipari, amely még mindig mély hallgatásba burkolózik a ver­senyjelentést illető­en, vagy az építésügyi, az élelmiszeripari és a többi ipari minisztérium? Válaszolunk a miért­re: ha­nyagság, nemtörődömség ez a versennyel kapcsolatban, az­zal a versennyel kapcsolatban, amely az évi terv teljesíté­séért folyik és amelynek most egy fontos állomásához, május 1-hez közeledünk. Miniszté­riumaink szeretnek büszkélked­ni a száz százalékon felüli tervteljesítéssel — ez teljesen jogos és érthető. De amikor mi azt mondjuk, hogy a jó, időben történő értékelés éltető eleme a versenynek és hogy a versenynyilvánosság elhanya­golása árt a tervteljesítés ügyének — ez minisztériu­mainkra is vonatkozik, ez a tétel rájuk is érvényes. 5 Illstideinelt megásták szelljüket a n­ők A kapitalizmus önző rend­szere a kizsákmányolás érde­kében a nőket háttérbe szorí­totta minden területen, meg­fosztotta emberi jogaiktól. Meg­számlálhatatlan, hány szakma volt elzárva a nők elöl. Szo­­cializmust építő országunk fel­szabadította a nőket is és ma már minden pálya nyitva áll előttük. Pártunk gondoskodik arról, hogy a dolgozó nők mind a munkából, mind a ve­zetésből­ megfelelően kivehessék részüket. Ma már megszokott kép, hogy nőkkel találkozunk azokon a posztokon, ahol az­előtt „csak férfiak” feleltek meg. A dolgozó nők minden munkahelyen bebizonyították, hogy nagyszerűen megállják a helyüket. Gombos Gyuláné, a Láng Gépgyár egyik kiváló szakmunkása esztergapadja mellett. Barkóczy Lajosné kéményseprő''is példamutatóan Bakó Ilona kocsivezető (Baross-telep) a 6-os vita megállja a helyét.­lamáson. A legkorábbi cukorborsó Pécs vidékén már virágzik. Ha az idő­járás továbbra is kedvező lesz, a pécsvidéki korai, „express”­­borsó már május derekán piac­ra kerül. A főváros környéké­ről — az eddigi jelek szerint — az első cukorborsószállítmányt a csepelszigeti termelőszövetkeze­tek fogják a MEZŐKER válla­lat útján piacra küldeni. A korai burgonya termesztésé­ben lelkes verseny indult a fő­­városkörnyéki termelőszövetke­zetek között, amelyek az idén előcsíráztatott eljárással ter­mesztik a korai burgonyát. A legkorábbi újburgonya május végén várható. ★ A Pest megyei MEZŐKER vál­lalat az idén több millió fej sa­láta szállítására kötött szerző­dést a termelőszövetkezetekkel és az egyénileg dolgozó kisker­­tészekkel. A termesztést úgy irányítják, hogy májustól októ­berig folyamatosan elláthassák az állami kiskereskedelmi bolto­kat, üzemi konyhákat, iskolai étkezdéket, üdülőtelepeket, kór­házakat és népbüfféket friss sa­látával. Május elején piacra kerül a fehér, gömbölyű sörtetek, a pi­ros és fehér jégcsapretek, má­jus közepére várják Szentes vi­dékéről az új fehér és kék kalarádét, Mohácsról a szabad földi, korai spárgát és a fővá­ros környékéről a melegágyi spárgatököt. Május második fe­lében kerül majd piacra Szen­tes vidékéről a legkorábbi új fejeskáposzta, a csomózott ma­kói új fokhagyma, a csabai töl­teni való zöldpaprika és az egri, salátának való uborka. ★ m Virágzik a korai zöldborsó Hírek a májusi zöldfélékről ★ Prózai sorok egy liftről H Tavaly szeptemberben, technikai okokra hivatkozva, az ■*­ egyik kerületi mérnök leállíttatta liftünket. Azóta áll. Azóta egy cédula fityeg rajta: „Nem működik." Valaki oda­írta a két szó közé: „miért?" De ez sem segített. Küldöttség ment a tanácshoz, küldöttség könyörgött a Felvonó NV-nél, mindhiába. Megtudtam, hogy a felvonó kötele a bűnös. De­cemberben megrendelték az új kötelet, az érte járó összeg fe­lét kifizették. Ekkor elvitték a motort, azzal a céllal, hogy lendkereket tesznek rá. Időnként megjelent a felvonóvál­­­­lalat két-két szakembere, aztán eltávozott, de a lift nem járt. Ezalatt a ház öregei, szívbetegei járták a kálváriát. A motor már itt van. December óta folyton azt ígérgetik, hogy mű­ködésbe hozzák a felvonót, legutóbb májusra ígérték, de el­lenkező ígéretet is kaptunk, hogy nem szerelik föl a kötelet. Fölhívtam a XIII. ker. tanács építési osztályát, Gergely nevű elv­társ jelentkezett, aki megígérte, hogy kiküld egy szakembert. Ez két hete történt. A szakember nem jelentke­zett. Fölhívtam ismét az építési osztályt és gúnyos tré­fával megkérdeztem, kié a kötél? A mienk-e, a ház lakóié, vagy pedig a felvonóvállalaté. Szigeti nevű mérnök megsér­tődött és kioktatott, hogy ne vádoljam Gergely elvtársat. Ugyanis csak erélyesek kifakadásom után közölte velem, hogy Gergely elvtárs valóban elmondta neki az esetet. Szigeti elv­­társ megsértődött és hirtelen letette a kagylót. Szigeti elvtárs, mi, a ház lakói, szeptember óta napról napra megsértődünk, én is megsértődöm. Nem amiatt, hogy megkérdezi a neve­met, amelyet itt közlök: Keszthelyi Zoltán, költő, JUH., Csáky­ u. 49. A XI. kerületi tanács figyelmébe Sokszor járok a XI. kerület­ben és észrevettem, hogy a Bartók Béla­ úti aluljárónál, a Hamzsabégi­ út környékén nagy, gazzal benőtt hatalmas terület van, elhanyagolt állapotban. Szeretném felhívni a tanács fi­gyelmét, hogy játszótereket, parkokat kellene itt létesíteni, mert olyan ez a környék, mint valami mostoha része főváro­sunknak. Fenyő Sándor, VI., Aradi­ utca 32. Nő a dolgozók kultúrigénye Egy év óta vagyok az Ikarus Járműgyár közönségszervezője. Egyre nő a dolgozók érdeklődé­se a kultúra iránt. Az elmúlt évben 20 jegyet adtam el s ma már a havi 500—550 darabot is elérem. Eleinte nehéz volt a kapcsolatot felvennem a külön­böző színházakkal, valamint a dolgozók érdeklődését felkelteni és a színházlátogatást megszer­vezni. Ma már azonban ott tar­tunk, hogy nem tudok annyi je­gyet kapni a különböző jó mű­sorokra, amennyi el nem kelne. Babay Istvánné, Ikarus Járműgyár közönség­­szervezője. -------■ • ■-------­ Újtipusú revolverpadok sorozatgyártását kezdjük meg Ebben az évben a Fémáru- és Szerszámgépgyárban nagy­teljesítményű, újtipusú revol­verpadok gyártását kezdik meg. Az újtipusú RP 47-es revolver­padok az eddigieknél sokkal na­gyobb teljesítőképességűek. Az új gépen például a közepes csa­varok megmunkálási ideje az eddigi 9 percről 2 percre csök­ken. Az első mintagépet szom­baton próbálják ki, május 15-re elkészül az első öt mintapél­dány. Utána megkezdik a gépek sorozatos gyártását.

Next