Esti Budapest, 1953. november (2. évfolyam, 257-280. szám)

1953-11-25 / 276. szám

SAJTÓSZEMLE: A kormányprogramm megvalósításának eredményei üzemi lapjaink tükrében A Központi Vezetőség június 27—28-i határozatának, a kor­mány programmjának központi kérdése, a dolgozókról való fo­kozott gondoskodás. Üzemeink dolgozói segítségére sietnek a pártnak, a kormánynak a hatá­rozat végrehajtásában, amikor szóban­ és írásban felvetik az ezen a téren tapasztalható hi­bákat, hiányosságokat. Üzemi lapjaink helyesen felismerték feladatukat és felkarolva, támo­gatva a dolgozók bírálatait, kez­deményezéseit, a hiányosságok, hibák felszámolásáért folyó harc élére álltak. .Harc a tervért" a Magyar Posztógyár üzemi la­pja külön rovatot nyitott, amelyben rendszeresen közli a dolgozók javaslatait, panaszait. A lap november 14-i számában megjelent például Steigerwald Györgynek, a nedves kikészítő dolgozói nevében írt levele, amelyben kéri a ködtelenítő be­rendezés megjavítását. A szer­kesztőség helyesen, nemcsak le­közölte a levelet, hanem intéz­kedett is. Szerkesztői megjegy­zésben ismerteti, hogy a gőzel­­,szívókat máris megjavították, s megbírálta a vállalat vezetőjét, hogy nem intézkedett időben. De nemcsak ebben a rovatban foglalkozik a lap a dolgozók igényeivel, munkaviszonyaik megjavításával. A november 14-i számban „Nagyobb meg­becsülést a dolgozó nőknek” című cikkében a szerkesztőség megbírálja az előkészítő veze­tőit, mert nem tartják szív­ügyüknek a dolgozók problé­máit, nem törődnek a munkavé­delemmel. A „Fogaskerék", a Rákosi Művek Gépgyárainak üzemi lapja több cikkben fog­lalkozik a munkavédelem kérdé­sével. Helyes, hogy a lap nem általánosságban veti fel a kér­dést — mint például a „Daru”, a Szállítóberendezések Gyára üzemi lapja — hanem , konkré­ten, üzemi példákon keresztül. A november 14-i számában fi­gyelmezteti az Acélöntőde ve­zetőit, hogy többet törődjenek a munkavédelem megjavításával. Helyesen mindjárt javaslatokat is tesz a hibák kijavítására. ,tíz ajtók, ablakok megjavításához nem kell különösebb beruházás. Ezt az Öntödegyár nagyrészt saját erejéből is meg tudná valósítani, csak többet kellene foglalkozni a dolgozók jogos panaszaival, kéréseivel’’ — írja a lap a többi­ között. De nemcsak a hibákról ír, beszámol az ered­ményekről is. A Kerékpárgyár­ban­ megkönnyítették a sajtoló­gépek kezelését. A Készülék-­és Szerszámgyárban az eddig fá­radságos, kézzel végzett hánto­­lást gépi munkával helyettesí­tik. A „Csepeli kohász", a Rákosi Művek Acél és Fém­műves üzemi lapja a dolgozók­nak nemcsak az üzemen belüli, de az üzemen kívüli panaszai­val is foglalkozik. Számos levél érkezett a szerkesztőségbe, ame­lyekben a dolgozók el­panaszol­ták, hogy Kertvárosból gyalog kell megközelíteniük üzemüket. Ez bizony reggelenként sok­szor egyórai gyaloglást jelen­tett. Kérték, járjon el az üzemi lap, hogy állítsanak be autóbuszjáratot részükre. A pa­nasz többezer dolgozót érintett. A szerkesztőség felkarolta a dolgozók jogos kérését, közölte a levelet és ma már autóbu­szon járhatnak munkahelyükre Kertváros dolgozói. Az Ikarus-gyár üzemi lapja, a „Karosszéria", nemcsak ír a hiányosságokról, de figyelemmel kíséri azt is, hogy kijavítsák azokat. A szer­kesztőség külön rovatot rend­szeresített, amelyben visszatér a közölt hiányosságokra és meg­írja, hogyan intézték el azokat. Amennyiben az illetékesek nem intézkedtek, ismételtem figyel­meztetik őket. A november 17-i számban visszatérve Kubinyi Ödön mérnök levelére, a követ­kezőket írja a­­lap: „A cikkre azonban az illetékesek nem rea­gáltak, mert a villamostargonca még mindig nincs megjavítva. Ezúton hívjuk fel az illetékesek figyelmét, hogy a karosszérián keresztül adjanak választ arra, hogy ez az igen sürgős kérdés miért nem nyert még megol­dást.” Üzemi lapjaink, helyesen sok panaszt, sérelmet közölnek, s felhívják a megfelelő szerveket azok orvoslására. Kevés cikk jelenik meg azonban az ered­ményekről. Pedig ilyen is akad „Kőbányai Textil" a Kőbányai Textilgyár üzemi­­ lapja külön rovatot nyitott az­­ eredmények ismertetésére. A no­­ vember 14-i számban beszámol­ a szerkesztőség azokról a be-­­­ruházásokról, amelyek a dolgo-­­zók munkakörülményeit hiva­­­tottak megjavítani. A „Metró", a­ Földalatti Vasút üzemi lapja arról ad hírt, hogy másfélmillió forintos költséggel orvosi ren­delő létesült az üzem dolgozói részére. Számos helyes kezdeménye­zés, ötlet jelzi, hogy üzemi lap­jaink szerkesztőségei megértet­ték, milyen fontos feladatuk, hogy foglalkozzanak a dolgo­zókról való gondoskodás meg­javításával. Az eredmények mel­lett azonban mutatkoznak hiá­nyosságok is a szerkesztőségek munkájában. Keveset foglalkoz­nak a lapok a kollektív szer­ződések ellenőrzésével. Ha ír­nak is erről, az legtöbbször ál­talános, semmitmondó. Kevés hírt, cikket közölnek a kerületi eredményekről. Javítsanak ezen a téren is szerkesztőségeink munkájukon és akkor még ered­ményesebb lesz az a harc, ame­lyet a párt és kormány határo­zatainak megvalósításáért foly­tatnak. Szabó Béla, a­ Budapesti Pártbizottság munkatársa az üzemekben Bizonyítja ezt munkája is. A szép számmal, egyik-másik lap Holnap kezdődik Szegeden az Első Békekölcsön ötödik sorsolása SZEGED, november 25. (Kiküldött tudósítónk telefon­jelentése.) Holnap délután fél 4 órai kez­dettel a Szegedi Nemzeti­­ Szín­házban újra megperdülnek az Első Békekölcsönsorsolás kere­kei, hogy négy napon keresztül ismét a nyereményeit tömegével örvendeztessék meg az ország dolgozóit. Szeged, ez a nagy alföldi vá­ros már­ hónapok ót­a készül erre az eseményre. Az üzemekben a munka után sokat beszélgetnek a dolgozók a csütörtöki napról. A Szegedi Kenderfonógyárban „kutató-brigádok” gyűjtik össze a dolgozók névsorát, hogy azon­nal értesíthessék őket az öröm­hírről. A gyár dolgozói több mint 600.000 forintot adtak kölcsön az államnak. A Nemzeti Színház környé­kén, szerte a városban új kön­tösbe öltöznek a házak. Halvány­­sárga, halványzöld épületek, most tatarozzák valamennyit. Nemcsak Szeged lakói érzik ma­gukat nyerteseknek, hanem kü­l­­önösen azok, akik a közeljövő­ben költöznek­ a Marx-téren, a Haj­nóczi­ utcában a most épülő 200 új lakásba. A szegedi Nemzeti Színház­ban több mint ezer ember várja majd a sorsolást. Az első sorok­ban foglalnak helyet az üzemek és termelőcsoportok élenjárói és akiknek nem jutott hely, azok a színház előtt, a Sztálin-sétá­­nyon, a Széchenyi-téren hallgat­ják majd a sorsolás lefolyását, ahol trangszórók közvetítik az eseményeket. Szegeden, mindjárt a húzást követő napon beválthatják a dol­gozók a kötvényeiket. A holnapi napon 453 húzással 35 ezer 900 darab nyereményt és törlesztést sorsolnak ki,ösz­­szesen 12,8 millió forint érték­ben. A nyeremények között lesz­­ négy darab 50 ezer forintos és 90 darab, vegyesen 25 ezer, 10 ezer, illetve 5 ezer forintos nagy nyeremény, 1500 darab 1000 fo­rintos, 5000 darab 500 forintos és 19.306 darab 300 forintos nyeremény, törlesztéssel kisor­solnak 10 ezer darab kötvényt. Az autóbuszokban középen is rendszeresítik a leszállást jelző nyomógombot A Fővárosi Autóbuszüzem ok­tóberben kísérletképpen a 7-es jelzésű autóbuszokon új mód­szert vezetett be a leszállás jel­zésére. Eddig csak az­ első ajtó fölött lévő gomb segítségével adhatott jelzést az utas a veze­tőnek. A 7-es autóbuszokon az autóbusz középső részére is fel­szereltek gombot. Ennek se­gítségével az az utas, aki a gyakori zsúfoltság miatt eset­leg nem tud odajutni az első ajtóhoz, a kocsi közepéről is jel­zést adhat a vezetőnek a meg­állásra.A kísérletként bevezetett új módszer igen jól bevált, az autó­buszon utazó közönség megked­velte és mint megá­­­l­apították, a kalauzok munkáját is megköny­­nyíti. A Fővárosi Autóbuszüzem vezetősége ezért elhatározta, hogy a leszállást jelző új rend­szert rövidesen a legnagyobb forgalmat lebonyolító vonala­kon , így a 15-ös, 12-es, 6-os jelzésű autóbuszokon is alkal­mazzák, majd fokozatosan a többi autóbuszjáraton is beve­zetik. (MTI) Apró Antal elvtársat a minisztertanács elnökhelyettesévé választották A Népköztársaság Elnöki Ta­nácsa Apró Antal elvtársat felr­mentette az építésügyi miniszter első helyettese tiszte alól, és egyidejűleg megválasztotta minisztertanács elnökhelyette­­­­sévé. (MTI) Aniillllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllll!llllllllll!lllllllll!llij Készülnek az új gyermekfürdőkádak A Kőbányai Zománc áru­gyár­ban szállításhoz előkészítik a gyer­mekfürdőkádakat . Ezeket már — meghallgatva a vásárlók pana­szait — lefolyócsővel i­s ellátták. Fregoli készül a Villamosgép- és Kábelgyárban A Villamosgép­ és Kábel­­­gyár igazgatóját, Farkas elvtársat már napok óta fog­lalkoztatta a kérdés: hogyan segíthetné üzeme legjobban a kormányprogramm megvalósí­tását. Elhatározta, megosztja gondját az üzem főmérnökével, Fogaras elvtárssal is.. Az igazgató irodájában ta­nácskoztak. Egyik cigarettát a másik után szívták, mérlegel­tek, tervezgettek, keresték a le­hetőséget. Abban hamar egyet­értettek, hogy legfontosabb a mezőgazdaság gépesítése és a közszükségleti cikkek gyártása. Vita közben született az elha­tározás: felkeresik az Agrár­­tudományi Egyetem gépesítési szakembereit. Az elhatárolást hamar tett is követte. Az Agrártudományi Egyetemen azonban közölték az üzem vezetőségével: a földmű­velésügyi minisztérium illeté­kes arra, hogy előírja a­­ mező­­gazdaság részére a különböző gépek gyártását. Mindez körül­­­belül egy hónappal ezelőtt tör­tént ... Farkas elvtárs, miközben az asztalán iratait rakos­gatja, most mosolyogva mondja: — Amilyen­ nehézkes volt az indulás, olyan jól végződött utunk. A­­ földművelésügyi mi­nisztériumban nagy­ örömmel fogadták érdeklődésünket. Mi sem késlekedtünk. Meghívtuk az elvtársakat amkétra, amelyen részt vett az üzem valamennyi műszaki vezetője. A miniszté­riumi elvtársaik elmondták, mi­lyen terveik vannak a falu, a mezőgazdasági gépek villamosí­tásával kapcsolatban és mivel szeretnék bővíteni az eddigi gyártmányokat. Ezt aztán írás­ban is megkaptuk. Az igazgató elvtárs előveszi fiókjából az iratot, s kezdi so­rolni: — A cséplőgéphez szükséges komplett motorkocsi és az egy­séges, hordozható hajtómotor szerkesztését már el is kezdtük. A transzformátor­kocsikat a Klement Gottwald Gyárral ko­operálva készítjük — mutat a következő pontra. S a gyár ve­zetőségével megbeszéltük, hogy megcsináljuk a transzformátor­­kocsikhoz szükséges kapcsoló­­berendezéseket. A mezőgazdaság villamosí­tása nagy dolog, ez köti le most az üzemvezetőség erejét, figyel­mét. A nagy munka közben mégis találnak módot arra, hogy apróságok megoldásával is foglalkozzanak. Tervbe vet­ték, hogy körülnéznek,­ milyen minőségű játékszerekből van hiány a kereskedelemiben. Rövi­desen hozzákezdenek a villany­játékok készítéséhez A mióta az üzem­ek látják, hogy a dolgozói vezetők milyen fába vágták fejszéjü­ket, sokat próbálnak segíteni. — Néhány napja bejött hoz­zám­ Kolb István elvtárs, a ke­reskedelmi osztályról — Farkas elvtárs — mondotta nekem — nagy hiány van a kereskedelem­ben fregattban. Azt hiszem, mi tudnánk csinálni. Hogyan kép­zeli — kérdeztem. — Van hul­­ladékifáink, hulladék alumínium­­huzalm­ik is — válaszolt. — Mi­ért ne dolgozhatnánk fel fregatt­nak Az igazgató egyetértett Kolb Istvánnal. Hamar intézkedett is és nemsokára­ átadnak a keres­kedelemnek ezer darab terven felül készített fregolit. Talán csodálkozni fognak majd a házi­asszonyok, ha a fregolin meg­látják majd a címkét. ..Készült a Villamos­gép- és Kábelgyár­ban”. — Munkánkhoz kérjük a dol­gozók hasznos­­javaslatait is. Célprémiumot tűztünk ki azok részére, akik jó ötletekkel segítik a közszükségleti cikkek gyártá­sát — folytatja az igazgató elv­társ. Ma már egymás után érkeznek a javaslatok, s úgy értesül­tünk, sok hasznos van közöt­tük. Műszaki bizottságot ala­kítottak, amelynek feladata a javaslatok elbírálása. A­z üzem vezetősége meg­i­s találta annak módját, hogy­ egy hatalmas nehézipari üzem­ben hogy lehet háztartási cikkeket és a mezőgazdaság villamosítását szolgáló apróbb gépeket gyártani. — Sokszor gondoltunk arra is — folytatja Farkas elv­társ — nem ütközik-e országos ter­vünkkel az ilyen tevékenység. A minisztérium erősáramú igazgatóságához beadtuk ké­résünket, hogy üzemünk a kö­vetkező évben mit szeretne gyár­tani. Úgy látszik, egyetértenek velünk az elvtársaik, mert szó­ban már meg is kaptuk a jóvá­hagyást. Mi magunk az­­ 1954. évi tervre készülve, úgy érez­zük, nem lesz különösebb ne­hézség, hiszen a műhelyekben a nagyobb gépek mellé beszorít­hatjuk az apróbb közszükségleti cikkek gyártását is. Mindehhez még azt, hogy a mezőgazdaság részére szükséges gépeket, köz­szükségleti cikkeket, villanyjá­­tékokat az idénynek megfelelően szállítjuk. Azt jelenti ez, hogy jövőre már a Villamosgép­ és Kábel­gyár motorjaival fognak csé­pelni. BUDfíPEST HZ MDP BUDAPESTI PÁRTBIZOTtSáGfl tS B FflVflBOSI Tfm­áCS­­RPJB Fővárosunk jövője Végigmegy a pesti ember a főváros utcáin és folyton­­­ folyvást építőállványokba ütközik. Nincs ma Buda­pestnek olyan zuga, ahol ne építenénk valamit. Alakul, for­málódik a város új arca, képe napról napra színesebb, gazdagabb lesz. A pesti ember jellegzetes vonása, hogy sze­reti városát. Szívesen hall vagy olvas múltjáról, együttéli jelenét, érdekli, milyen lesz jövője. Erről a jövőről tárgyaltak két napig tartó ankéton or­szágunk legkiválóbb építészei. Budapest általános városren­dezési tervét vitatták meg, számos javaslatot tettek, elmon­­dották észrevételeiket a BUVATI által kidolgozott, s a ta­nácskozás elé terjesztett tervvel kapcsolatban. Magas szín­vonalú elvi viták jellemezték ezt az ankétot és a legtöbb kérdésben a véleménycsere nyomán kialakult a helyes állás­pont a város építészeti problémáinak megoldására. Mi jellemezte ezt a tanácskozást? Elsősorban az, hogy építőművészeink megértették és magukévá tették a kormány programmját. Ezt tükrözte az a merőben új vonás, amely az ankéton oly élesen megmutatkozott. Ez pedig nem más, mint a város tervezőinek a lakosság szükségletei felé fordulása. Éppen ezért az ankét egyik központi kérdése a lakásépítke­zések problémájának megoldása volt. Azért új vonás ez, mert építészeink eddig is készítettek terveket, eddig is voltak nagyvonalú elképzelések. De az eddigi tervek fő hiányossága az volt, hogy a tervezők nem vették kellően figyelembe a lakóépületek városalkotó szere­­pét. Amikor számoltak a létesítendő hatalmas méretű és je­lentőségű középületekkel, emellett nem értékelték azt, hogy a város elsősorban lakóépületekből áll. Nem vették figye­lembe és ezért nem is dolgozták ki kellőképpen a nagy­város szocialista lakónegyedei kialakításának gazdasági lehe­tőségeit és építészeti módszerét. A kormányprogramm szellemében az­onkét részvevőt mutattak rá az eddigi tervezésnek erre a hibájára. S bár szenvedélyes vita alakult ki például a létesítendő új város­központ kérdésében, a felszólalók mindig visszatértek a köz­ponti problémára, a dolgozók lakásszükségleteinek kielégí­tésére. A nagyarányú lakásépítkezési programm több formában felmerült. Ezek között az egyik legfontosabb a peremkerüle­tek és a város belső részének összekapcsolása. Az egyik fel­szólaló például fölvetette, hogy Csepel messze van a város közepétől, valamilyen formában össze kell kapcsolni. Mások a peremkerületek és a belső, a központi rész közötti üres területek beépítésének problémáját vetették fel. Ilyen üres területeket találhatunk például az Üllői­ út, valamint a Sztálin-út folytatásában. Ha tehát az értekezlet legfontosabb tanulságát akarjuk levonni, akkor ezt úgy foglalhatnánk össze: legyen a város tervezőinek fő feladata az elkövetkező években a lakosság lakásigényeinek kielégítése, de olyan módon, hogy az egyben a város fejlődését, szépítését jelentse. A tanácskozás megmutatta azt is, hogy a városépíté­­szet területén milyen sokat tettünk a felszabadu­ls óta. Ez egyben azt is tanúsítja, hogy az elkövetkező évek munkájában már van mire támaszkodni. De egyben új pro­blémákat is jelent. Nagy építkezéseink közepette kialakultak olyan új fontos területek, amelyek rendezése sürgős feladat. Ilyen például a Népstadion környéke és a Sztálin-híd két hídfője. A városépítészeti vita elé terjesztett terv, s a tanács­kozás nyomán kibontakozik előttünk fővárosunk leendő­ képe. Merészség és realitás jellemzi a tervet alkotó elképzeléseket. I­jj, szocialista lakónegyedeket látunk, impozáns városköz­pontot, egészséges levegőt teremtő parkok hálózatát. Reális azért a terv, mert építészeink látják: a feladatokat lépésről lépésre kell megvalósítani. Van mire támaszkodnunk, vannak meglévő értékeink, történelmi és műemlékeink, vannak ha­ladó építészeti hagyományaink. Építőművészeink fő feladata — és itt levonhatjuk az építészeti tanácskozás másik fő tanulságát —terveikben alakítsanak ki olyan városképet, amelyre rányomja bélyegét a szocializmus építésének kor­szaka. A városépítési terv első ütemének megvalósítása is járuljon hozzá a lakosság egyre növekvő közlekedési, egész­ségügyi, kényelmi és lakásigényeinek mielőbbi kielégítéséhez. Lantos László Első zárszámadás a mátyásföldi Forrás tszcs-ben tagok nagyrészt bérelt földön, hiányos felszereléssel kezdték a közös gazdálkodást. A környék dolgozó parasztjai érdeklődéssel figyelték a csoport egész évi munkáját. A Forrás tagjai már az első évben megállták helyü­ket, minden munkát­­határidő előtt befejeztek. Kedden délután zászámadó közgyűlésre jöttek össze a ta­gok. Wágner József, a csoport elnöke elmondta, hogy a tszcs kiváló eredményt ért el, bevé­tele meghaladja a 750.000 fo­rintot. Munkaegységenként 37.50 forint készpénzt, és annyi ter­ményt osztottak szét, hogy a termények értékét is számítva egy-egy munkaegység összesítve 60 forintnak felel meg. Nagy István és felesége például 541 munkaegységet szerzett, amiért több mint 20 ezer forint kész­pénzt és mintegy fél vagon ter­ményt kapott. A tszcs közös vagyona meg­közelíti az egymillió forintot. Tehén- és lóistállót, 50 férő­helyes hizlaldát, fiazt­atót, abla­­koskamrát építettek a nyáron és hamarosan a baromfról is épül. Százköbméteres beton­siló is ké­szült.­­ A Forrás tszcs tagjai tovább akarják fejleszteni szövetkezetü­ket, úgy tervezik, jövőre 16 hold öntözéses gazdálkodást lé­tesítenek, primőr zöldségnek há­rom üvegházat építenek és 2000 melegágyi keretet készítenek. A melegágyi nádtakarókat a télen a szövetkezet tagjai fonják. El­határozták azt is, hogy faisko­lájukban az idei 18 ezer gyü­mölcsfacsemetével szemben jö­vőre 36 ezret nevelnek. (MTI) Mátyásföldön egy évvel ez­előtt 15 család 107 holdon ala­kította meg a Forrás tszcs-t. A

Next