Esti Hírlap, 1962. november (7. évfolyam, 257-281. szám)
1962-11-24 / 276. szám
, • ■ ......— —- — - •* . • * Híradás a faluból Átépítik a Császár-uszodát ! Negyvennyolc négytalálatos a lottón !Nyolcezer tranzisztoros táskarádió a kereskedelemben A gyermekvédelmi rendőrség előtt Antenna-per Ismét sok a közlekedési baleset Divattudósítás Kádár János vitazáró beszéde a délelőtti ülésen Ma befejezi tanácskozásait a kongresszus Ma reggel az Építők Rózsa Ferenc Művelődési Házában folytatta tanácskozását a Magyar Szocialista Munkáspárt VIII. kongresszusa. Az elnöklő Biszku Béla bejelentette, hogy a tanácskozás megnyitása óta 714 távirat és levél érkezett a kongresszus titkárságára. Gyárak, termelőszövetkezetek, intézmények dolgozói, a fegyveres testületek tagjai és magánemberek üdvözölték a kongresszust, és sok sikert kívántak munkájához. Külföldről 24 távirat érkezett. Táviratban üdvözölte a kongresszust az Új-Zélandi Kommunista Párt, a Ceyloni Kommunista Párt, az Indiai Kommunista Párt, a Tunéziai Kommunista Párt, az Uruguayi Kommunista Párt, a Paraguayi Kommunista Párt, a Szíriai Kommunista Párt, a Pakisztáni Kommunista Párt, a Portugál Kommunista Párt, a Bolíviai Kommunista Párt, a Ciprusi Dolgozó Nép Haladó Pártja, valamint a Haiti Népi Egységpárt. Kádár János — lapzártakor tartó — vitazáró beszéde után kerül sor a fellebbviteli bizottság jelentésére, majd a párt új vezető szerveinek titkos szavazás útján történő megválasztására. A kongresszus ma befejezi munkáját. Pénteken délután a VIII. kongresszus folytatta a két referátum vitáját. Az ülésen Nyers Rezső pénzügyminiszter elnökölt. Zalai György, a gyulai járási pártbizottság titkára felszólalásában a parasztság életében történt nagy változásokról beszélt. A parasztok többsége ma már látja, hogy aki rendesen dolgozik, a szövetkezetben jobban boldogul, mint egyéni gazdálkodó korában. Ha ez a növekvő öntudat okos szakmai vezetéssel, előrelátással párosul, akkor meggyorsul a mezőgazdasági termelés fejlesztése is. Arnaldo Ferrero Szegara, a Costa Rica Nemzeti Élcsapata titkárságának tagja üdvözölte ezután a kongreszszust. Biczó György, a szegedi városi tanács végrehajtó bizottságának elnöke a város fejlődéséről beszélt. Elmondta: az utóbbi években megkezdődött Szeged iparosítása. Új üzemeket építettek, a régieket rekonstruálták, 1957- hez viszonyítva, tavaly már 40 százalékkal több munkaerőt foglalkoztattak a városban. Faud Nasszar, Jordánia Kommunista Pártja Központi Bizottságának első titkára elmondta: széles nemzeti mozgalmat indítottak Jordániában, egy olyan demokratikus nemzeti kormány megalakításáért, amely azonnal véget vet a Jemen elleni katonai akcióknak, és elismeri az új jemeni rendszert. Maurice Camara nagykövet, a Guineai Demokrata Párt küldötte felszólalásában rámutatott arra, hogy az afrikai népek egysége, amely összefogás az igazságtalanság, a kizsákmányolás ellen, az imperializmus gyengítésének, a világbéke megvédésének eszköze. H. Trüb, a Svájci Munka(Folytatás a 8. oldalon) Négymillió tonna hó hullott a fővárosra Túl korán érkezett idén hozzánk a tél? Ha az elmúlt évtizedeket nézzük, szokatlanul hamar hasította fel a tél az ég hóduanáit. Legutóbb csak 1952-ben volt ilyen korán ilyen nagy havazás, mint most. De ha Magyarország klimatológiai térképét nézzük, ahol az értékek sok évtizedes, sőt, évszázados statisztikák alapján készültek, akkor igen szabályosan, pontosan érkezett a nagy havazás. Azért érezzük csak túl korainak a tél kopogtatását, mert az elmúlt évek telei rendkívül enyhék voltak, későn érkeztek, viszont későbben is távoztak. Emlékezzünk csak: ebben az évben, idén március 15-től, jelentős havazások kezdődtek. Az eddigi enyhe és hoszszú őszök gyakran egy kis lazaságra, kényelmességre adtak alkalmat a mezőgazdasági munkák befejezésére. Ezért is hasznos volt megszívlelni a mezőgazdasági szervek állandó figyelmeztetését, ezért is volt oly hasznos a traktorosok versenye, minél előbb elvégezni az őszi munkákat. A hosszú őszök Magyarország éghajlatában csak kivételek. Az időben elvetett mag, a jó hótakaró alatt, gazdagabb, biztosabb termést hoz. A mai nagy havazás tulajdonképpen a második hőhullám az idén. Az első havazás tegnap hajnaltól délutánig tartott. A mostani éjfél után kezdődött, s egész éjszaka bőségesen hullott a hó. Reggelre Budapestet tíz csnk méter vastag hetakaró bó. (Folytatás a 8. oldalon) Az MTI Külföldi Képszolgálatától ma délelőtt érkezett első felvételünk a melletti L' Bxirget-i repülőtértől hét kilométernyire lezuhant magyar gépről. A repülő roncsait oltják a tűzoltók. Ma déli jelentés Párizsból a szerencsétlenségről Köd okozta a repülőgépkatasztrófát? A MALÉV menetrend szerint Párizsba közlekedő utasszállító gépe péntek délután Párizsban, leszállás előtt, rendkívül rossz időjárási viszonyok között, lezuhant. A gép tizenhárom utasa és személyzete életét vesztette. A gépen utazott: dr. Bodó Györgyné, az I. sz. Szemészeti Klinika dolgozója, Horeczky Nándor, az ARTEX vezérigazgatója, Kazimir László, a Magyar Népköztársaság algériai ügyvivője, Kerékgyártó Elemér, a Kulturális Kapcsolatok Intézetének osztályvezetője, dr. Róbert Pál, a Hűtőgépgyár tisztviselője, Szecsődi László, az MSZMP Központi Bizottságának osztályvezető-helyettese. A gépen külföldi utasok is tartózkodtak: Louis Frühling, a Strasbourg kórbonctani intézet vezetője és felesége, Jolly (Manchester), William Holt, Michael Burford, Horace Perks, a Csepeli Papírgyár vendégei és Jean Garcia, a VIII. Világifjúsági Találkozót előkészítő bizottság vezetője. A repülőgépet az egyik legismertebb magyar főpilóta, Kapitány István vezette. Fenesi János másodpilóta, Szűcs Gyula rádiós, Gadácsi János szerelő, Koleszár János navigátor, Bancsi István földi szerelő, Ferencz Júlia és Latabár Mária légi utaskísérők is életüket vesztették. Kapitány István a világ egyik legjobb pilótája volt. Kitűnően ismerte szakmáját, bátor, nyugodt ember volt, lélekjelenlétét akkor sem vesztette el, amikor egyszer, hasonlóan nehéz körülmények között, átláthatatlan ködben — jó időérzékét bizonyítva — szinte néhány méterrel a rotterdami légikikötő főépülete előtt állt meg. Az utasok akkor mit sem tudtak arról, hogy életük milyen nagy veszélyben forgott. A legfrissebb értesülésünk szerint a gép Frankfurtból késve indult el, de az utat Párizsig rendes menetidő alatt repülte végig. A gépet a francia főváros felett rendkívül rossz időjárás fogadta: sűrű, vastag köd takarta a látóhatárt. A magyar gép 15 óra 15 perckor feltűnt a bourget-i repülőtér radarernyőjén, a leszálláshoz készülődött, amikor elvesztette radarkapcsolatát a földi irányító központtal, és a repülőtértől hét kilométerre lezuhant. A gép jobb szárnyára esett, majd törzsére dőlt. Ekkor felrobbant, a lángok pillanatok alatt ellepték. Mire a mentők és a tűzoltók a helyszínre értek, csak megszenesedett holttesteket találtak. Meg nem erősített hírek, szerint, amikor a gép leszálláshoz készülődött, a pilóta 3200 méterre láthatott, egy másik hír szerint azonban csak 1900 méter volt a látótér. A felhőzet vastagsága elérte a 170 métert. Egyetlen adat bizonyos: a gépnek műszakilag semmiféle hibája nem volt. Lezuhanását valószínűleg az okozhatta, hogy leszálltában a sűrű köd miatt kis magasságba került, amelyből lezuhant. Szakértő bizottság utazott a helyszínre a szerencsétlenség körülményeinek pontos kivizsgálására. Legújabb beszámoló a repülőtérről Párizs, november 24. A MALÉV utasszállító repülőgépe katasztrófájának színhelyén, a bourget-i repülőtértől hét kilométernyire egész éjszaka reflektorfény mellett dolgoztak a mentők és a tűzoltók. A holttesteket teljesen megszenesedett állapotban húzták ki a romok alól. Egyes áldozatok biztosító övvel oda voltak szíjazva székükhöz, másokat a robbanás ereje kivetett a gép roncsai közül. A katasztrófa okára vonatkozólag az eddigi vizsgálat nem hozott eredményt. Szakértők általában a viharos időjárással, a rossz látási viszonyokkal magyarázzák a gép lezuhanását. A katasztrófa okaira fényt deríthet a repülőgép irányító tornya és a gép parancsnoka közti érintkezést rögzítő hangszalag, amely a repülőtér igazgatóságának birtokában van. A gép körülbelül egy kilométernyire az országútról zuhant le. A mentők a sáros szántóföldön csak nagy késéssel érkeztek meg a helyszínre, amikor a gép lángokban állt és az utasok megmentéséről már nem lehetett szó. L. F.