Esti Hírlap, 1962. november (7. évfolyam, 257-281. szám)

1962-11-24 / 276. szám

, • ■ ......— —- — - •* . • * Híradás a faluból Átépítik a Császár-uszodát ! Negyvennyolc négytalálatos a lottón !Nyolcezer tranzisztoros táskarádió a kereskedelemben A gyermekvédelmi rendőrség előtt Antenna-per Ismét sok a közlekedési baleset Divattudósítás Kádár János vitazáró beszéde a délelőtti ülésen Ma befejezi tanácskozásait a kongresszus Ma reggel az Építők Rózsa Ferenc Művelődési Házában folytatta tanácskozását a Ma­gyar Szocialista Munkáspárt VIII. kongresszusa. Az el­nöklő Biszku Béla bejelen­tette, hogy a tanácskozás megnyitása óta 714 távirat és levél érke­zett a kongresszus titkársá­gára. Gyárak, termelőszövetkeze­tek, intézmények dolgozói, a fegyveres testületek tagjai és magánemberek üdvözölték a kongresszust, és sok sikert kívántak munkájához. Külföldről 24 távirat érke­zett. Táviratban üdvözölte a kongresszust az Új-Zélandi Kommunista Párt, a Ceyloni Kommunista Párt, az Indiai Kommunista Párt, a Tuné­ziai Kommunista Párt, az Uruguayi Kommunista Párt, a Paraguayi Kommunista Párt, a Szíriai Kommunista Párt, a Pakisztáni Kommunis­ta Párt, a Portugál Kommu­nista Párt, a Bolíviai Kom­munista Párt, a Ciprusi Dol­gozó Nép Haladó Pártja, va­lamint a Haiti Népi Egység­párt. Kádár János — lapzárta­kor tartó — vitazáró beszéde után kerül sor a fellebbviteli bizottság jelentésére, majd a párt új vezető szerveinek titkos szavazás útján történő megválasztására. A kong­resszus ma befejezi munká­ját. Pénteken délután a VIII. kongresszus folytatta a két referátum vitáját. Az ülésen Nyers Rezső pénzügyminisz­ter elnökölt. Zalai György, a gyulai já­rási pártbizottság titkára fel­szólalásában a parasztság éle­tében történt nagy változá­sokról beszélt. A parasztok többsége ma már látja, hogy aki rendesen dolgozik, a szövetkezetben jobban boldo­gul, mint egyéni gazdálkodó korában. Ha ez a növekvő öntudat okos szakmai veze­téssel, előrelátással párosul, akkor meggyorsul a mezőgazda­­sági termelés fejlesztése is. Arnaldo Ferrero Szegara, a Costa Rica Nemzeti Élcsapa­ta titkárságának tagja üd­vözölte ezután a kongresz­­szust. Biczó György, a szegedi városi tanács végrehajtó bi­zottságának elnöke a város fejlődéséről beszélt. Elmond­ta: az utóbbi években megkezdődött Szeged ipa­rosítása. Új üzemeket építettek, a ré­gieket rekonstruálták, 1957- hez viszonyítva, tavaly már 40 százalékkal több munka­erőt foglalkoztattak a város­ban. Faud Nasszar, Jordánia Kommunista Pártja Közpon­ti Bizottságának első titkára elmondta: széles nemzeti mozgalmat indítottak Jordá­niában, egy olyan demokra­tikus nemzeti kormány meg­alakításáért, amely azonnal véget vet a Jemen elleni ka­tonai akcióknak, és elisme­ri az új jemeni rendszert. Maurice Camara nagykö­vet, a Guineai Demokrata Párt küldötte felszólalásában rámutatott arra, hogy az af­rikai népek egysége, amely összefogás az igazságtalan­ság, a kizsákmányolás ellen, az imperializmus gyengítésé­nek, a világbéke megvédésé­nek eszköze. H. Trüb, a Svájci Munka­(Folytatás a 8. oldalon) Négymillió tonna hó hullott a fővárosra Túl korán érkezett idén hozzánk a tél? Ha az elmúlt évtizedeket nézzük, szokat­lanul hamar hasította fel a tél az ég hóduanáit. Leg­utóbb csak 1952-ben volt ilyen korán ilyen nagy hava­zás, mint most. De ha Ma­gyarország klimatológiai tér­képét nézzük, ahol az érté­kek sok évtizedes, sőt, évszá­zados statisztikák alapján készültek, akkor igen szabá­lyosan, pontosan érkezett a nagy havazás. Azért érezzük csak túl korainak a tél ko­pogtatását, mert az elmúlt évek telei rendkívül enyhék voltak, későn érkeztek, vi­szont későbben is távoztak. Emlékezzünk csak: ebben az évben, idén március 15-től, jelentős havazások kezdőd­tek. Az eddigi enyhe és hosz­­szú őszök gyakran egy kis lazaságra, kényelmességre adtak alkalmat a mezőgaz­dasági munkák befejezésére. Ezért is hasznos volt meg­szívlelni a mezőgazdasági szervek állandó figyelmezte­tését, ezért is volt oly hasznos a traktorosok verse­nye, minél előbb elvégezni az őszi munkákat. A hosszú őszök Magyarország éghajla­tában csak kivételek. Az idő­ben elvetett mag, a jó hóta­karó alatt, gazdagabb, biz­tosabb termést hoz. A mai nagy havazás tulaj­donképpen a második hőhul­lám az idén. Az első havazás tegnap hajnaltól délutánig tartott. A mostani éjfél után kezdődött, s egész éjszaka bőségesen hullott a hó. Reg­gelre Budapestet tíz csnk méter­­ vastag hetakaró bó. (Folytatás a 8. oldalon) Az MTI Külföldi Képszolgálatától ma délelőtt érkezett első felvételünk a melletti L' Bxirget-i repülőtértől hét kilométernyire lezuhant magyar gépről. A repülő roncsait oltják a tűzoltók. Ma déli jelentés Párizsból a szerencsétlenségről Köd okozta a repülőgépkatasztrófát? A MALÉV menetrend sze­rint Párizsba közlekedő utas­­szállító gépe péntek délután Párizsban, leszállás előtt, rendkívül rossz időjárási vi­szonyok között, lezuhant. A gép tizenhárom utasa és személyzete életét vesztet­te. A gépen utazott: dr. Bodó Györgyné, az I. sz. Szemé­szeti Klinika dolgozója, Ho­­reczky Nándor, az ARTEX vezérigazgatója, Kazimir László, a Magyar Népköz­­társaság algériai ügyvivője, Kerékgyártó Elemér, a Kul­turális Kapcsolatok Intézeté­nek osztályvezetője, dr. Ró­bert Pál, a Hűtőgépgyár tisztviselője, Szecsődi László, az MSZMP Központi Bizott­ságának osztályvezető-helyet­tese. A gépen külföldi utasok is tartózkodtak: Louis Früh­ling, a Strasbourg­ kórbonc­tani intézet vezetője és fele­sége, Jolly (Manchester), William Holt, Michael Bur­­ford, Horace Perks, a Csepe­li Papírgyár vendégei és Jean Garcia, a VIII. Világ­ifjúsági Találkozót előkészítő bizottság vezetője. A repülő­gépet az egyik legismertebb magyar főpilóta, Kapitány István vezette. Fenesi János másodpilóta, Szűcs Gyula rá­diós, Gadácsi János szerelő, Koleszár János navigátor, Bancsi István földi szerelő, Ferencz Júlia és Latabár Má­ria légi utaskísérők is életü­ket vesztették. Kapitány István a világ egyik legjobb pilótája volt. Kitűnően ismerte szakmá­ját, bátor, nyugodt ember volt, lélekjelenlétét akkor sem vesztette el, amikor egy­szer, hasonlóan nehéz körül­mények között, átláthatatlan ködben — jó időérzékét bizonyítva — szinte néhány méterrel a rotterdami légikikötő fő­épülete előtt állt meg. Az utasok akkor mit sem tudtak arról, hogy életük milyen nagy veszélyben for­gott. A legfrissebb értesülésünk szerint a gép Frankfurtból késve indult el, de az utat Párizsig rendes menetidő alatt repülte végig. A gépet a francia főváros felett rendkívül rossz idő­­­­járás fogadta: sűrű, vastag köd takarta a látóhatárt. A magyar gép 15 óra 15 perckor feltűnt a bourget-i repülőtér radarernyőjén, a leszálláshoz készülődött, ami­kor elvesztette radarkapcso­­latát a földi irányító köz­ponttal, és a repülőtértől hét kilométerre lezuhant. A gép jobb szárnyára esett, majd törzsére dőlt. Ekkor felrobbant, a lángok pilla­natok alatt ellepték. Mire a mentők és a tűzoltók a helyszínre értek, csak meg­­szenesedett holttesteket ta­láltak. Meg nem erősített hírek­, szerint, amikor a gép leszál­láshoz készülődött, a pilóta 3200 méterre láthatott, egy másik hír szerint azonban csak 1900 méter volt a látó­tér. A felhőzet vastagsága elérte a 170 métert. Egyetlen adat bizonyos: a gépnek műszakilag sem­miféle hibája nem volt. Lezuhanását valószínűleg az okozhatta, hogy leszálltában a sűrű köd miatt kis magas­ságba került, amelyből lezu­hant.­­ Szakértő bizottság utazott a helyszínre a szerencsétlen­ség körülményeinek pontos kivizsgálására. Legújabb beszámoló a repülőtérről Párizs, november 24. A MALÉV utasszállító re­pülőgépe katasztrófájának színhelyén, a bourget-i repü­lőtértől hét kilométernyire egész éjszaka reflektorfény mellett dolgoztak a mentők és a tűzoltók. A holttesteket teljesen megszenesedett ál­lapotban húzták ki a romok alól. Egyes áldozatok bizto­sító övvel oda voltak szí­­jazva székükhöz, másokat a robbanás ereje kivetett a gép roncsai közül. A katasztrófa okára vonat­kozólag az eddigi vizsgálat nem hozott eredményt. Szakértők általában a viha­ros időjárással, a rossz látá­si viszonyokkal magyaráz­zák a gép lezuhanását. A katasztrófa okaira fényt de­ríthet a repülőgép irányító tornya és a gép parancsnoka közti érintkezést rögzítő hangszalag, amely a repülő­tér igazgatóságának birtoká­ban van. A gép körülbelül egy kilo­méternyire az országútról zuhant le. A mentők a sáros szántóföldön csak nagy ké­séssel érkeztek meg a hely­színre, amikor a gép lángok­ban állt és az utasok meg­mentéséről már nem lehe­tett szó. L. F.

Next