Esti Hírlap, 1964. november (9. évfolyam, 258-281. szám)
1964-11-20 / 273. szám
HOLNAP 14 ÓRAKOR: ünnepélyes hídavatás Az avatás után, délután 5 óra körül azonnal megnyitják az Erzsébet-hidat a nagyközönségnek és a forgalomnak Új villamos- és autóbusz-útvonalak Holnap délután két órakor ünnepélyesen avatják az Erzsébet-hidat. Az ünnepség idején — mint ezt a Budapesti Rendőrfőkapitányság és a Fővárosi Tanács közlekedési igazgatósága közölte —, a Belvárosban, illetve a budai hídfő körül, ideiglenesen forgalomkorlátozásra kerül sor. Forgalomkorlátozás 13—17 óra között A forgalomkorlátozás holnap 13 órától, körülbelül 17 óráig tart. A forgalomkorlátozás részletei a következők: VILLAMOS: A 44-es és a 67-es villamosok csak a Rákóczi út—Tanács körút—Múzeum körút torkolatáig közlekednek. A 68-as jelzésű villamosjárat Felszabadulás téri végállomását a Petőfi Sándor utca torkolatához helyezik át. A 2-es jelzésű villamosok az Irányi utcai megállóhelynél nem állnak meg. A 9-es jelzésű villamosjárat az elzárt területen belül nem áll meg. AUTÓBUSZ: A 7-es és 7/a jelzésű autóbuszok a következő elterelő útvonalon közlekednek — menet Buda felé: Rákóczi út — Szentkirályi utca — Bródy Sándor utca — Múzeum körút — Kálvin tér — Dimitrov tér, utána az eredeti útvonalon. A 15-ös autóbusz elterelő útvonala: menet, Boráros tér felé: Vörösmarty tér — Deák Ferenc utca — Tanács körút — Múzeum körút — Kálvin tér, utána az eredeti útvonalon. A KÖZÚTI JÁRMŰVEK: A Keleti pályaudvar felől a Kossuth Lajos utcán csak a Petőfi Sándor utca keresztezéséig közlekedhetnek. Ezzel egyidejűleg a Petőfi Sándor utcába jobbra, kis ívben be lehet kanyarodni. ZÁRT TERÜLET MINDENJÁRMŰ RÉSZÉRE Váci utca a Vörösmarty tértől a Duna utcáig, a Szabadsajtó út a Petőfi Sándor utcától a Váci utcáig; a Belgrád rakpart a Duna utcától a Március 15 térig; a Váci utca — Duna utca — Belgrád rakpart — Kígyó utca vonala által határolt terület; a Gellért rkp. Döbrentei tértől Gellért térig; a Gellért rkp. — Döbrentei tér — Gróza rkp. által határot terület. ZÁRT TERÜLET GYALOGOSOK RÉSZÉRE a Szabadsajtó út páros oldala. Váci utcának a Kígyó utca és Duna utca közötti szakasza, a Gellért rkp., valamint az alsó rakpart, a Döbrentei tér és a Rudasfürdő között. Milkó utca — tovább eredeti útvonal — Goldmark tér. VISSZA: Goldmark tér — Mikó utcáig változatlan — Attila u. — Árok utca — Szarvas tér — Erzsébet-híd — Kossuth Lajos utca — Rákóczi út — tovább eredeti útvonal — Nagy Lajos király útja. 89-ES JÁRAT: Aszódi út — Rákóczi útig változatlan — Rákóczi út — Kossuth Lajos utca — Erzsébet-híd — Szarvas tér — Attila utca — Krisztina tér — Mészáros utca — tovább eredeti útvonal — Naphegy tér. Vissza: Naphegy tér — Krisztina térig változatlan — Attila u. — Árok utca — Szarvas tér — Erzsébet-híd — Kossuth L. u. — Rákóczi út — tovább eredeti útvonal — Aszódi út. Azonnal életbelép Mint ismeretes, a híd átadásával kapcsolatban a Fővárosi Tanács Közlekedési Igazgatósága új forgalmi rendet alakított ki a Belvárosban. Az új forgalmi rend a híd megnyitásával egyidejűleg lép életbe, addigra elhelyezik az új forgalomirányító táblákat is. Az új forgalmi rendben a Váci utcát és a Párisi utcát elzárják a járműforgalom elől. (MTI) Megindul . Az ünnepség után az érdeklődő nagyközönség is ■megtekintheti az új hidat és megindul a közúti és a villamosforgalom. A Fővárosi Tanács Közlekedési Igazgató,ságának tájékoztatása szerint a híd megnyitása után a villamos- és az autóbuszforgalomban változások lépnek életbe. A villamosok új útvonala A 23, 44, 60, 67, 68-as villamosjáratok útvonala módosul és 19-es jelzéssel új járat létesül. Az útvonalak a következők: 19-ES JÁRAT: Kelenföldi pu. — Bartók Béla út — Gellért rakp. — Erzsébet-híd — Kossuth Lajos utca — Rákóczi út — Keleti pu. 23-AS JÁRAT: Közvágóhíd — Könyves Kálmán körút — Vajda Péter utca — Mező Imre út — Keleti pu. 44-ES JÁRAT: Zugló, Rákospatak — Thököly út — Rákóczi út — Erzsébet híd — Krisztina körút — Moszkva tér. 60-AS JÁRAT: Csörsz utca — Böszörményi út — Krisztina körút — Erzsébethíd — Rákóczi út — Keleti pu. 67- ES JÁRAT: Rákospalota, Pestújhely — Erzsébet királyné útja — Mexikói út — Thököly út — Baross tér. 68- AS JÁRAT: Kerepesi úti lakótelep — Nagy Lajos király útja — Thököly út — Rákóczi út — Erzsébet-híd Gellért rakpart — Bartók Béla út — Móricz Zsigmond körtér. 23/A ÉS A 44 A jelzésű betétjáratot, valamint a 68- as éjszakai járatot megszüntetik, egyidejűleg 44-es jelzéssel Zugló, Rákospatak — rákóczi út — Erzsébet-híd i forgalom Moszkva tér útvonalon új éjszakai járatot rendszeresítenek. Az autóbuszjáratok módosítása A 2, 7—7/C, 8, 15, 16, 19— 19/A és a 89-es járatok útvonalát megváltoztatják. A módosított útvonalak: 2-ES JÁRAT: Szendrő utca — Roosevelt térig változatlan — Dorottya utca — Vörösmarty tér — Deák Ferenc utca — Apáczai Csere J. utca — Irányi utca. VISSZA: Irányi utca — Károlyi utca — Petőfi S. utca — Bécsi u. — Engels tér — Október 6. utca — Zrínyi utca — Rooosevelt tér — tovább eredeti útvonal — Szendrő utca. 7, 7/C JÁRAT: Zugló, Rákóczi út — Kossuth L. u. — Felszabadulás tér — Erzsébet-híd — Gellért rkp. — Bartók B. út — és vissza. 8-AS JÁRAT: Farkasrét, Hegyalja út — Erzsébet-híd — Március 15. tér. VISSZA: Március 15. tér — Váci utca — Erzsébet-híd — Hegyalja u. Tovább eredeti útvonal: Farkasrét. 15- ÖS JÁRAT: Élmunkás tér — Vörösmarty térig változatlan — Deák F. u. — Apáczai Csere J. u. — Irányi u. — Veres Páliné u. — tovább eredeti útvonal — Boráros tér — és vissza. 16- OS JÁRAT: Március 15. tér — Erzsébet-híd — Szarvas tér — Apród utca — Ybl Miklós tér — Lánchíd utca — Clark Ádám tér — Hunyadi János út — tovább változatlan, Moszkva tér. VISSZA: Moszkva tér — Dózsa György térig változatlan — Árok utca — Szarvas tér — Erzsébet-híd — Március 15 tér. 19. 19/A JÁRAT: Nagy Lajos király útja — Rákóczi útig változatlan — Rákóczi út — Kossuth Lajos utca — Erzsébet-híd — Szarvas tér — Attila utca — ERJED A VÖRÖSBOR Húszezer mázsa szőlőből vörösbort erjesztettek, 15 ezer mázsából pedig fehér bort a Bajai Állami Gazdaság vaskúti borászatában. A feldolgozást Szentlászlói László, a pincészet vezetője irányította. Képünkön: Rajcsányi István pincemester a 35 ezer mázsás betontartályok között. (MTI-fotó : Fehérvári felv.) A finn nagykövetség irodájának új címe 1. hó 20-tól: V., Báthory utca 24. Új telefonszámok: 116—040, 110—642. Diákok a küldöttek között. Fried Judit, Romhányi Ágnes a Teleki Blanka közgazdasági technikumból és Mosoni István, a Puskás Tivadar távközlési technikumból a beszámolót hallgatják. 99 Igns hmza neveljük a fiatalokat...** A budapesti KISZ-bizottság beszámolója (Folytatás az 1. oldalról.) A beszámoló ezután a budapesti fiatalok politikai és világnézeti fejlődését bizonyító tényeket ismertetett. 1960 óta olyan új vonzó mozgalmak születtek, mint a Kiváló Ifjú Mérnök-, Technikus- és Közgazdász-mozgalom, a központi és a helyi védnökségek és a Társadalmi Tervező Irodák. A fővárosban évente csaknem hatezer fiatal nyújtott be olyan újítást, amelyet el is fogadtak. 1963-ban a fiatalok által benyújtott több mint ötezer újítás 92 millió forint megtakarítást eredményezett. Mintegy 4500 ifjúsági brigádban 35 ezer ifjúmunkás, a felnőttekkel közös brigádokban pedig összesen százezer ifjúmunkás dolgozik. Fejlődött a Szocialista Ifjúsági Brigádok mozgalma is. 1963-ban már 17 ezer fiatal vett részt a szocialista címért küzdő brigádok munkájában. AZ IFJÚMUNKÁSOK HELYZETE A beszámoló ezután ismertette a vállalt védnökségek teljesítésének eredményeit, majd a budapesti fiatalok néhány problémájával foglalkozott. Az ifjúmunkások egy részének nem kielégítő a szakmai képzettsége és mintegy 20 százalékuk még mindig nem végezte el a nyolc általános iskolát. Gyengén javult az ifjúmunkások lakáshelyzete és különösen súlyos az albérletben lakó ifjúmunkásoké. Új feladatokról szólva a beszámoló javasolta: a harmadik ötéves terv alatt a budapesti KISZ-szervezetek vállaljanak 1200 millió forint megtakarítást. Vállaljanak védnökséget a Budapesti Házépítő Kombinát, a budapesti gyógyszeripari rekonstrukció és a Budapesti Földalatti Vasút építése felett, s a harmadik ötéves terv időszakában a fővárosi KISZ-isták vállalják 12 millió társadalmi munkaerő teljesítését. TANULÓ FIATALOK A budapesti KISZ taglétszámának ma már 40 százaléka diák és ipari tanuló. Az általános iskolás gyermekek nagy többsége, 167 ezer fiú és leány kisdobos és úttörő. Ez Budapesten a 7—14 éves korosztály 87,2 százaléka. Jelentős eredménye a közösségi nevelésnek, hogy az úttörők — elhagyva az úttörőszervezet sorait — tovább kívánják folytatni a mozgalmi életet a KISZ-szerv esetekben. Budapesten évente 14—15 ezer úttörő kéri felvételét az ifjúsági szövetségbe. Budapesten a Vili. általános iskolát végzettek 90 százaléka tanul tovább. 1961-től 1964-ig 29 887 budapesti középiskolás és egyetemista fiatal vett részt építőtáborban. Ez év nyarán elismerésre méltó munkát végzett 950 középiskolás és ipari tanuló a Szilas patak szabályozásánál, és 800 műszaki egyetemi hallgató egyetemük építkezésein. 21,5 millió tonnakilométer a levegőben A MALÉV „nagy éve" • Járatsűrítés és néhány új vonal A MALÉV „nagy évet” hagy maga mögött 1964-gyel. A kiselejtezett LI—2-es gépek helyett egészen korszerű IL—14-es és IL—18-as gépekkel látták el repülőgépparkját. Terv szerint 17,2 millió tonnakilométert kellett volna a MALÉV-gépeknek teljesíteniük, ezzel szemben — az év végéig — mintegy 21,5 millió tonnakilométer lesz a tényleges teljesítmény. Ez 25 százalékkal több a tervezettnél és 46 százalékkal több az 1963. évinél. Előreláthatólag 53 millió forint többlettel zárja a MALÉV ezt az évet. — A forintértékek mellett — hangsúlyozza Hűvös Sándor, a MALÉV vezérigazgatója — igen lényeges, hogy a tényleges nyugati devizabevételek körülbelül 65 százalékkal lesznek magasabbak, mint a múlt év végén. A légiközlekedés jelenleg még nagymértékben idényjellegű. A téli időszakot arra használjuk fel, hogy szakszolgálati vizsgákat tartsunk. Speciális tanfolyamokat indítunk a különböző munkakörökben dolgozók számára. A jövő évben a MALÉV repülőgépparkjában nem lesz változás, a jelenlegi géppark nagyon gazdaságos kihasználásával szeretnénk teljesíteni 1965. évi tervünket, amely körülbelül 20 százalékkal lesz magasabb, mint az ez évi volt. Nyugati járataink sűrítésével és 12 új vonal beállításával szeretnénk a jövő évi tervfeladatokat teljesíteni. A KULTÚRFORRADALOM HATÁSA — Hazánk és fővárosunk szellemi életét gyökeresen átformáló szocialista kultúrforradalom legmélyebben és leggyorsabban az ifjúságot alakítja át. Erős és növekvő tanulási kedv jellemzi ifjúságunk többségét. A felnőttoktatásban részvevő fiatalok száma az 1960—61. évi 17 373 főről 1963—64-re 32 706-ra emelkedett. 1963- ban 37 875 fiatal jelentkezett a József Attila-olvasómozgalomba és közülük több mint 28 ezren teljesítették a követelményeket. Ismertette a beszámoló a főváros ifjúságának sporteredményeit, majd végezetül a szervezeti élet néhány legfontosabb számadatának tükrében elemezte a helyzetet. Budapesten a KISZ V. kongresszusa óta az alapszervezetek száma 1700- zal emelkedett. Két és fél év alatt a budapesti pártszervezetek által felvett tagjelöltek több mint 50 százaléka 30 éven aluli fiatal. — Pártunk — hangsúlyozta a beszámoló — azt a megtisztelő megbízatást adta nekünk, hogy neveljük kommunista szellemben Budapest ifjúságát. Mi ezt a feladatot szerény erőinkhez mérten, becsülettel akarjuk végezni. Ha kommunista módon fogunk dolgozni, akkor mindenkor nyílt szívvel és emelt fejjel állhatunk pártunk elé, s akkor a budapesti fiatalok egyre nagyobb tömegeit nevelhetjük ifjú kommunistákká, szocialista társadalmunk teljes felépítéséért küzdő, igaz hazafiakká.