Esti Hírlap, 1964. december (9. évfolyam, 282-306. szám)

1964-12-03 / 284. szám

IX. évfolyam, 284. szám 1964. december 3. csütörtök BÖLCSŐDE, ÓVODA, NAPKÖZI Eredményesek a pedagógusok családlátogatásai A gyermekvédelem a XI. kerületi Tanács mai ülésén Ma délelőtt ülést tartott a XI. kerületi Tanács. A ta­nácsülésen megállapították, hogy a kerületi bölcsődékben kevés a férőhely: szeptemberben 300 igényjo­gosult csecsemőt nem tudtak elhelyezni. De ugyanez a helyzet az óvodákban és az iskolai napközio­tthonokban is. Az idén 176 tanulónak nem jutott hely a napközi­ben. A kerületben jelenleg mintegy 150—160 államilag gondozott gyermeket tarta­nak nyilván. A legtöbb nehézséget azok a gyerekek okozzák, aki­ket feltétlenül ki kellene emelni jelenlegi környeze­tükből és megfelelő intézeti nevelést kellene biztosítani számukra. Ehhez szükség lenne egy 100—120 férőhelyes intézetre, ahol a szakképzett nevelők 2—3 évig felügyelnek a gyer­mekekre. A kerületi gyermekneve­lésben és gyermekvédelem­ben jó eredményeket hoztak a pedagógusok hasznos csa­ládlátogatásai. Jól működik a helyi ne­velési tanácsadás és a szü­lői munkaközösség. Most a kerületi tanács fel­vette a kapcsolatot a Gold­berger és a Beloiannisz gyá­rakkal az üzemi gyermek­­védelmi munka kiszélesítésé­re és a nevelőszülői hálózat bővítésére. NEM MŰKÖDÖTT A MOTORFÉK — összeütközött a villamos és a troli Nem működött a villamos motorfékje: ez volt az oka a Majakovszkij utca—Lenin körút kereszteződésénél tör­tént trolibusz-villamos össze­ütközésnek — állapította meg az első, de még nem végleges műszaki vizsgálat. Tegnap az összeütközés következtében, az utasok közül öten súlyo­san, kilencen könnyebben megsérültek. A villamos vezetője a ké­ziféket is használta, de még így is beleütközött a szabá­lyosan közlekedő trolibuszba, amely szinte kifli alakban meghajolt. A vezető csengő­jével vészjelzéseket adott le, amelyre a járókelők felfi­gyeltek és így tudták elke­rülni a nagyobb szerencsét­­lenséget. Halálos gázolások Őrizetbe vette a rendőrség Nesics Árpád 26 éves troli­­buszvezetőt. Nesics a troli­busszal nem adott elsőbbsé­get a Thököly út és Nefelejts utca torkolatában özv. Dani Ignácné 74 éves nyugdíjas­nak és elgázolta. Az idős asz­­szony olyan súlyos sérülése­ket szenvedett, hogy meg­halt. A Rottenbiller utca és Péterfy Sándor utca torkola­tában Kéri Lajos 37 éves ve­gyészmérnök személygépko­csijával hirtelen az egyik 73-as jelzésű trolibusz elé ka­nyarodott és a járművet fé­kezésre kényszerítette. A gyors fékezés következtében a trolibusz utasai közül Má­­rer Árpádné súlyosan, ketten könnyebben megsérültek. Dinnyés és Székesfehérvár között, a Ka­­­tor-csatorna vasúti hídján egy gyorsvonat halálra gázolta Szarvas Jó­zsef 55 éves sorompókezelőt, aki vigyázatlanul a vágány mellett kerékpározott Politikai napilap Főszerkesztő: Kelen Béla SzerkesztőPaizs Gábor Szerkesztőség: Vm.: Blaha Lujza tér 1—3. Telefon: 142—220— 343—100* Kiadja: a Hírlapkiadó Vállalat Felelős kiadó: Csollány Ferenc Igazgató Kiadóhivatal: Budapest, VHI.: Blaha Lujza tér 1—3. Telefon: 343—100 Terjeszti a Magyar Posta index: 25 002 Szikra Lapnyomda Tizenegyezer tonna cement terven felül A tatabányai cementgyár az év végéig várhatóan 11 ezer tonna cementet készít terven felül, ugyanakkor a lábatlani üzemben nyolcezer tonna elmaradás van. Ezért a tatabányai üzem segítés­ként künkért éget a lábatla­­niaknak, s így azok is a terv teljesítésével zárhatják az évet. LÓVERSENY A szerdai ügetőversenyek ered­ményei: I. l. Locsogó, 2. Lysattder, S. Lampion. Tot. 10:14, 12, 17, 13. Bef.: 30 és 23. XI­­. Lógós, 2. Igló, 3. Jaffy. Tot. 10:20, 16, 69, 14. Bef.: 123 és 45. III. 1. Huszár, 2. Irottkő, 3. Krimhilda. Tot. 10:15, 12, 17, 23. Bef.: 45 és 46. Hármas befutófogadás 10:465. IV. 1. Kecses, 2. Hidalgó, 3. Je­rikó. Tot. 10:23, 12, 13, 17. Bef.: 29 és 62. V. 1. Kardinális, 2. Honolulu, 3. Fullánk. Tot. 10:312, 47, 46, 20. Bef.: 1310 és 273. VI. 1. Dolgos, 2. Gigant, 3. Hangadó. Tot 10:96, 14, 12, 13. Bef.: 101 és 133. VH. 1. Kisbíró, 2. Igor, 3. Kon­zul. Tot. 10:155, 32, 16, 33. Bef.: 235 és 748. VIH: 1. Jupiter, 2. Lavina, 3. Kobra. Tot. 10:41, 13, 17, 17. Bef.: 39 és 93. A JÖVŐ ÉVI SZŐRMEDIVAT BEMUTATÓJA Bemutatták 1965 szőrmekabát újdonságait a Technika Házában. Képünkön két új sportmodell. Tigris alpakka panofix gallér kombináció, Fehér panofix kompozíció, sarkos gallérral,­ testre boruló fazon, kámzsás bubi gallérral, bő sima ujjakkal, sima ujjakkal. (Herczeg felv.) Miért harangozna Kőszegen 11 órakor? A nagy idegenforgalmú Kőszegen, hazánk legkisebb, de egyik leg­szebb városában délelőtt 11 órakor harangoznak. Több mint 10 évre visszanyúló történelmi eredete van a helyi szokásnak. Kőszeg lako­sait a török­ök felett aratott helyi győzelemre emlékezteti a harang­szó. 1532. augusztus 5-én százezres török hadsereg kezdte ostromolni a Jurisics Miklós várkapitány vezette kőszegi várat. Ez nyitotta meg a hazai várháborúk sorát. Mindössze 40 katona és mintegy 700 várba menekült jobbágycsalád vette fel a reménytelennek látszó küzdel­met a török túlerővel szemben. E maroknyi csoport 20 napi harc után győzött, s a hatalmas török sereg visszavonula. Ez 11—12 óra között kezdődött, s emlékére azóta 11 órakor is harangoznak a vá­rosban. Garancia E­lromlott a rádióm. Ebben eddig nincs semmi különös, az is hozzátartozik a rádiók ter­mészetrajzához, hogy idővel el­romlanak. Az én rádióm azon­ban nem idővel romlott el, ha­nem egy nappal azután, hogy megvettem. Hazacipeltem a bolt­ból, bekapcsoltam, csodálatosan szólt. .Másnap este már nagy re­csegések tarkították az Esti Kró­nikát, s negyedórával később nem sikerült megfogni a Petőf­in a tánczenét: nem vitte a gomb a skálamutatót. Sebaj, van rá garancia, gon­doltam naivul, s harmadnap el­ballagtam a boltba, ahol vettem. Mondták, csak huszonnégy órán belül cserélik ki a hibás készü­léket, forduljak a szervizhez. Fordultam. Azt mondták, hozzam be a rádiót, egy hét múlva kész. Hozzam be? De miért én cipel­jem? Mert én, ugyebár, kifizet­tem a teljes vételárat — egy hi­bátlan rádió vételárát —, s kap­tam helyette egy rosszat. Az én bűnöm ez? Miért nem az cipeli, aki a rossz rádiót csinálta? Való­színűleg ugyanannyi fizetést vett fel, mintha jó rádiót csinált vol­na. Vagy miért nem az a meós cipeli, aki jónak nyilvánította a rossz rádiót — szintén a teljes fizetéséért. Vagy miért nem az cipeli, aki... — így dohogtam magamban, majd hónom alá kaptam a készüléket, s becipel­tem a szervizbe. (Igaz, hogy ez a rádió könnyebb tíz kilónál, s ha jól értettem a szabályzatot, csak ennél súlyosabb készülék­hez szállnak ki a szerviz szak­emberei — cipelni mégsem ki­mondott népünnepély.) Egy hét múlva taxival haza­vittem, csodálatosan szólt. Más­nap ismét recsegni kezdett. Újabb taxi. Megint a szerviz. Egy hét múlva: taxi, haza. A rá­dió szól. Másnap recseg. Nem részletezem tovább, ed­dig pontosan háromszor jártam meg oda-vissza a rádióval a la­kásom és a szerviz közötti utat (6 taxi, a 15­­­90 forint, plusz a borravaló), s rádióm jobban re­cseg, mint valaha. Egyetlen reményem van: ha a jótállási céduláról valamennyi szelvény elfogy — minden javí­tásnál levágnak egyet —, talán végre mégiscsak kicserélik a nyilvánvalóan selejtes készülé­ket. Bár valószínűbb, hogy a szerviznek nagyobb türelme lesz, mint nekem (még hét szelvény van a jótállási papíron!), s ki­­böjtöli az R—1350 típusú, a Vil­lamossági­ Televízió és Rádióké­szülékek Gyára emblémáját vi­selő rádióm egyéves garanciális idejének lejártát. Zs. I. ­íj típusú modern külföldi karórák! EMF Ruhla márkájú: 16 köves, ütésbiztos, acéltokos Ft 800 GUB márkájú: 17 köves, acéltokos Ft 820 Glashütte márkájú: 17 köves, elüstözött számlappal Ft 850 naptáros kivitelben Ft 950 Jótállási idő: 1 év Kapható az Óra- és Ékszerkereskedelmi Vállalat üzleteiben Pénteken Törökszentmiklóson sorsolják a lottót A hónap első lottósorsolá­­sát, a 49. játékhét nyerőszá­mainak a húzását, december 4-én, pénteken délelőtt 10 órai kezdettel Törökszent­miklóson rendezi a Sportfo­gadási és Lottó Igazgatóság. (MTI) Cica-Mica habszivacsból A gyerekek kedvenc bábfigurái, a tv-ban szereplő Futrin­ka utcai lakók rövidesen műanyag habszivacs alakjában is forgalomba kerülnek. Mazsola, Cica-Mica, Maróka és többi társuk 25—30, sőt ötven centiméteres nagyságban is készülnek, A KÖZLEKEDÉSI VÁLLALATOK FIGYELMÉBE: Mire panaszkodnak az utasok 16-os busz, merre jársz? Mi, várbeli lakók, kérjük vissza a 16-os buszt. A fel­­szabadulás után, nagyon sok utánjárás eredményeként hosszabbították meg a 16-os busz útvonalát a József ná­dor térig, s ez közmegelége­désre, nagyon jól bevált. Most azonban korábbi örö­münk ürömre változott: 16- os buszunk újabban az Er­­zsébet-hídon át közlekedik, s mi, a Várban lakók, a Lánc­híd pesti hídfőjét ismét csak gyalog, esetleg kerülő úton, átszállással érhetjük el. Na­gyon kedvezőtlenül érint bennünket a 16-os busz út­vonalának • megváltoztatása! Szabó Gyula I., Fortuna utca 4. Végállomás: a Tabán A Villamosvasút állás­pontja szerint a 67-es villa­mos azért nem mehet át Bu­dára, mert nem lehet a Dé­li pályaudvar előtt vissza­fordítani. Javasolom, hogy a Tabánban találjanak helyet, és lehetőséget villamosvégál­lomás építésére, ahol a 67-es és a 68-as járat végállomá­sát elhelyezhetnék. Ha ezt megoldanák, akkor a 19-es járat ritkítható lenne. S. E. Sallai utca 14. 65—67—69—70 Baj van a XV—XVI. ke­rületben lakók utazási körül­ményeivel. Itt a 65—69-es vil­lamosok csak kitérővel köz­lekedhetnek, s ha ritkán jár­nak is, már megszoktuk, és örülünk, hogy egyáltalán van ez a két vonal. A 67-es vég­állomásáig a két járat párhu­zamosan közlekedik, ott az­után az egy kocsiból álló, lé­nyegesen zsúfoltabb 65-ös el­tér a 69-es útvonalától. Ed­dig, aki a Belvárosba jár, fel­szállt a kevésbé igénybe vett 69- esre, azzal, hogy a 67-es végállomásánál úgyis átszáll. Amióta érvénybe lépett az új közlekedési rend, a helyzet lényegesen megváltozott. Aki csak teheti, felpréseli magát a 65-ösre, mert az elviszi a 70- es troliig, az pedig a Kör­útig. Elértük tehát azt, hogy tolongunk már Rákospalotán, tolongunk a trolinál, a Keleti­nél és a Nagykörútnál, sőt, a Hungária körútnál is. A 67- es járat módosításával meg­növekedett az utazási idő, nagyobb a zsúfoltság, ideges­ség és a mérgelődés. A dél­utáni hazautazásról már nem is lehet szólni ... S ezt még tetézi, hogy a 65-ös, 69-es vil­lamosok nem várják meg az átszálló utasok­at, bár ide­jükből telne. Meg kell találni a megol­dást, hogyan lehetne a 67-est visszaállítani régi útjára. De ha ez megoldhatatlan, akkor a 67-est az Erzsébet-híd bu­dai hídfőjétől fordítsák visz­­sza. Kérjük tehát a 67-es visz­­szaállítását, de addig is já­rassák két kocsival legalább reggel a 65-öst. Kérjük a 70-es sűrítését, s azt, hogy a 65—69-es várja meg az átszállókat. K. K. ­ DIVATCSARNOK új telefonszáma: 223-095

Next