Esti Hírlap, 1964. december (9. évfolyam, 282-306. szám)
1964-12-03 / 284. szám
IX. évfolyam, 284. szám 1964. december 3. csütörtök BÖLCSŐDE, ÓVODA, NAPKÖZI Eredményesek a pedagógusok családlátogatásai A gyermekvédelem a XI. kerületi Tanács mai ülésén Ma délelőtt ülést tartott a XI. kerületi Tanács. A tanácsülésen megállapították, hogy a kerületi bölcsődékben kevés a férőhely: szeptemberben 300 igényjogosult csecsemőt nem tudtak elhelyezni. De ugyanez a helyzet az óvodákban és az iskolai napköziotthonokban is. Az idén 176 tanulónak nem jutott hely a napköziben. A kerületben jelenleg mintegy 150—160 államilag gondozott gyermeket tartanak nyilván. A legtöbb nehézséget azok a gyerekek okozzák, akiket feltétlenül ki kellene emelni jelenlegi környezetükből és megfelelő intézeti nevelést kellene biztosítani számukra. Ehhez szükség lenne egy 100—120 férőhelyes intézetre, ahol a szakképzett nevelők 2—3 évig felügyelnek a gyermekekre. A kerületi gyermeknevelésben és gyermekvédelemben jó eredményeket hoztak a pedagógusok hasznos családlátogatásai. Jól működik a helyi nevelési tanácsadás és a szülői munkaközösség. Most a kerületi tanács felvette a kapcsolatot a Goldberger és a Beloiannisz gyárakkal az üzemi gyermekvédelmi munka kiszélesítésére és a nevelőszülői hálózat bővítésére. NEM MŰKÖDÖTT A MOTORFÉK — összeütközött a villamos és a troli Nem működött a villamos motorfékje: ez volt az oka a Majakovszkij utca—Lenin körút kereszteződésénél történt trolibusz-villamos összeütközésnek — állapította meg az első, de még nem végleges műszaki vizsgálat. Tegnap az összeütközés következtében, az utasok közül öten súlyosan, kilencen könnyebben megsérültek. A villamos vezetője a kéziféket is használta, de még így is beleütközött a szabályosan közlekedő trolibuszba, amely szinte kifli alakban meghajolt. A vezető csengőjével vészjelzéseket adott le, amelyre a járókelők felfigyeltek és így tudták elkerülni a nagyobb szerencsétlenséget. Halálos gázolások Őrizetbe vette a rendőrség Nesics Árpád 26 éves trolibuszvezetőt. Nesics a trolibusszal nem adott elsőbbséget a Thököly út és Nefelejts utca torkolatában özv. Dani Ignácné 74 éves nyugdíjasnak és elgázolta. Az idős aszszony olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy meghalt. A Rottenbiller utca és Péterfy Sándor utca torkolatában Kéri Lajos 37 éves vegyészmérnök személygépkocsijával hirtelen az egyik 73-as jelzésű trolibusz elé kanyarodott és a járművet fékezésre kényszerítette. A gyors fékezés következtében a trolibusz utasai közül Márer Árpádné súlyosan, ketten könnyebben megsérültek. Dinnyés és Székesfehérvár között, a Kator-csatorna vasúti hídján egy gyorsvonat halálra gázolta Szarvas József 55 éves sorompókezelőt, aki vigyázatlanul a vágány mellett kerékpározott Politikai napilap Főszerkesztő: Kelen Béla SzerkesztőPaizs Gábor Szerkesztőség: Vm.: Blaha Lujza tér 1—3. Telefon: 142—220— 343—100* Kiadja: a Hírlapkiadó Vállalat Felelős kiadó: Csollány Ferenc Igazgató Kiadóhivatal: Budapest, VHI.: Blaha Lujza tér 1—3. Telefon: 343—100 Terjeszti a Magyar Posta index: 25 002 Szikra Lapnyomda Tizenegyezer tonna cement terven felül A tatabányai cementgyár az év végéig várhatóan 11 ezer tonna cementet készít terven felül, ugyanakkor a lábatlani üzemben nyolcezer tonna elmaradás van. Ezért a tatabányai üzem segítésként künkért éget a lábatlaniaknak, s így azok is a terv teljesítésével zárhatják az évet. LÓVERSENY A szerdai ügetőversenyek eredményei: I. l. Locsogó, 2. Lysattder, S. Lampion. Tot. 10:14, 12, 17, 13. Bef.: 30 és 23. XI. Lógós, 2. Igló, 3. Jaffy. Tot. 10:20, 16, 69, 14. Bef.: 123 és 45. III. 1. Huszár, 2. Irottkő, 3. Krimhilda. Tot. 10:15, 12, 17, 23. Bef.: 45 és 46. Hármas befutófogadás 10:465. IV. 1. Kecses, 2. Hidalgó, 3. Jerikó. Tot. 10:23, 12, 13, 17. Bef.: 29 és 62. V. 1. Kardinális, 2. Honolulu, 3. Fullánk. Tot. 10:312, 47, 46, 20. Bef.: 1310 és 273. VI. 1. Dolgos, 2. Gigant, 3. Hangadó. Tot 10:96, 14, 12, 13. Bef.: 101 és 133. VH. 1. Kisbíró, 2. Igor, 3. Konzul. Tot. 10:155, 32, 16, 33. Bef.: 235 és 748. VIH: 1. Jupiter, 2. Lavina, 3. Kobra. Tot. 10:41, 13, 17, 17. Bef.: 39 és 93. A JÖVŐ ÉVI SZŐRMEDIVAT BEMUTATÓJA Bemutatták 1965 szőrmekabát újdonságait a Technika Házában. Képünkön két új sportmodell. Tigris alpakka panofix gallér kombináció, Fehér panofix kompozíció, sarkos gallérral, testre boruló fazon, kámzsás bubi gallérral, bő sima ujjakkal, sima ujjakkal. (Herczeg felv.) Miért harangozna Kőszegen 11 órakor? A nagy idegenforgalmú Kőszegen, hazánk legkisebb, de egyik legszebb városában délelőtt 11 órakor harangoznak. Több mint 10 évre visszanyúló történelmi eredete van a helyi szokásnak. Kőszeg lakosait a törökök felett aratott helyi győzelemre emlékezteti a harangszó. 1532. augusztus 5-én százezres török hadsereg kezdte ostromolni a Jurisics Miklós várkapitány vezette kőszegi várat. Ez nyitotta meg a hazai várháborúk sorát. Mindössze 40 katona és mintegy 700 várba menekült jobbágycsalád vette fel a reménytelennek látszó küzdelmet a török túlerővel szemben. E maroknyi csoport 20 napi harc után győzött, s a hatalmas török sereg visszavonula. Ez 11—12 óra között kezdődött, s emlékére azóta 11 órakor is harangoznak a városban. Garancia Elromlott a rádióm. Ebben eddig nincs semmi különös, az is hozzátartozik a rádiók természetrajzához, hogy idővel elromlanak. Az én rádióm azonban nem idővel romlott el, hanem egy nappal azután, hogy megvettem. Hazacipeltem a boltból, bekapcsoltam, csodálatosan szólt. .Másnap este már nagy recsegések tarkították az Esti Krónikát, s negyedórával később nem sikerült megfogni a Petőfin a tánczenét: nem vitte a gomb a skálamutatót. Sebaj, van rá garancia, gondoltam naivul, s harmadnap elballagtam a boltba, ahol vettem. Mondták, csak huszonnégy órán belül cserélik ki a hibás készüléket, forduljak a szervizhez. Fordultam. Azt mondták, hozzam be a rádiót, egy hét múlva kész. Hozzam be? De miért én cipeljem? Mert én, ugyebár, kifizettem a teljes vételárat — egy hibátlan rádió vételárát —, s kaptam helyette egy rosszat. Az én bűnöm ez? Miért nem az cipeli, aki a rossz rádiót csinálta? Valószínűleg ugyanannyi fizetést vett fel, mintha jó rádiót csinált volna. Vagy miért nem az a meós cipeli, aki jónak nyilvánította a rossz rádiót — szintén a teljes fizetéséért. Vagy miért nem az cipeli, aki... — így dohogtam magamban, majd hónom alá kaptam a készüléket, s becipeltem a szervizbe. (Igaz, hogy ez a rádió könnyebb tíz kilónál, s ha jól értettem a szabályzatot, csak ennél súlyosabb készülékhez szállnak ki a szerviz szakemberei — cipelni mégsem kimondott népünnepély.) Egy hét múlva taxival hazavittem, csodálatosan szólt. Másnap ismét recsegni kezdett. Újabb taxi. Megint a szerviz. Egy hét múlva: taxi, haza. A rádió szól. Másnap recseg. Nem részletezem tovább, eddig pontosan háromszor jártam meg oda-vissza a rádióval a lakásom és a szerviz közötti utat (6 taxi, a 1590 forint, plusz a borravaló), s rádióm jobban recseg, mint valaha. Egyetlen reményem van: ha a jótállási céduláról valamennyi szelvény elfogy — minden javításnál levágnak egyet —, talán végre mégiscsak kicserélik a nyilvánvalóan selejtes készüléket. Bár valószínűbb, hogy a szerviznek nagyobb türelme lesz, mint nekem (még hét szelvény van a jótállási papíron!), s kiböjtöli az R—1350 típusú, a Villamossági Televízió és Rádiókészülékek Gyára emblémáját viselő rádióm egyéves garanciális idejének lejártát. Zs. I. íj típusú modern külföldi karórák! EMF Ruhla márkájú: 16 köves, ütésbiztos, acéltokos Ft 800 GUB márkájú: 17 köves, acéltokos Ft 820 Glashütte márkájú: 17 köves, elüstözött számlappal Ft 850 naptáros kivitelben Ft 950 Jótállási idő: 1 év Kapható az Óra- és Ékszerkereskedelmi Vállalat üzleteiben Pénteken Törökszentmiklóson sorsolják a lottót A hónap első lottósorsolását, a 49. játékhét nyerőszámainak a húzását, december 4-én, pénteken délelőtt 10 órai kezdettel Törökszentmiklóson rendezi a Sportfogadási és Lottó Igazgatóság. (MTI) Cica-Mica habszivacsból A gyerekek kedvenc bábfigurái, a tv-ban szereplő Futrinka utcai lakók rövidesen műanyag habszivacs alakjában is forgalomba kerülnek. Mazsola, Cica-Mica, Maróka és többi társuk 25—30, sőt ötven centiméteres nagyságban is készülnek, A KÖZLEKEDÉSI VÁLLALATOK FIGYELMÉBE: Mire panaszkodnak az utasok 16-os busz, merre jársz? Mi, várbeli lakók, kérjük vissza a 16-os buszt. A felszabadulás után, nagyon sok utánjárás eredményeként hosszabbították meg a 16-os busz útvonalát a József nádor térig, s ez közmegelégedésre, nagyon jól bevált. Most azonban korábbi örömünk ürömre változott: 16- os buszunk újabban az Erzsébet-hídon át közlekedik, s mi, a Várban lakók, a Lánchíd pesti hídfőjét ismét csak gyalog, esetleg kerülő úton, átszállással érhetjük el. Nagyon kedvezőtlenül érint bennünket a 16-os busz útvonalának • megváltoztatása! Szabó Gyula I., Fortuna utca 4. Végállomás: a Tabán A Villamosvasút álláspontja szerint a 67-es villamos azért nem mehet át Budára, mert nem lehet a Déli pályaudvar előtt visszafordítani. Javasolom, hogy a Tabánban találjanak helyet, és lehetőséget villamosvégállomás építésére, ahol a 67-es és a 68-as járat végállomását elhelyezhetnék. Ha ezt megoldanák, akkor a 19-es járat ritkítható lenne. S. E. Sallai utca 14. 65—67—69—70 Baj van a XV—XVI. kerületben lakók utazási körülményeivel. Itt a 65—69-es villamosok csak kitérővel közlekedhetnek, s ha ritkán járnak is, már megszoktuk, és örülünk, hogy egyáltalán van ez a két vonal. A 67-es végállomásáig a két járat párhuzamosan közlekedik, ott azután az egy kocsiból álló, lényegesen zsúfoltabb 65-ös eltér a 69-es útvonalától. Eddig, aki a Belvárosba jár, felszállt a kevésbé igénybe vett 69- esre, azzal, hogy a 67-es végállomásánál úgyis átszáll. Amióta érvénybe lépett az új közlekedési rend, a helyzet lényegesen megváltozott. Aki csak teheti, felpréseli magát a 65-ösre, mert az elviszi a 70- es troliig, az pedig a Körútig. Elértük tehát azt, hogy tolongunk már Rákospalotán, tolongunk a trolinál, a Keletinél és a Nagykörútnál, sőt, a Hungária körútnál is. A 67- es járat módosításával megnövekedett az utazási idő, nagyobb a zsúfoltság, idegesség és a mérgelődés. A délutáni hazautazásról már nem is lehet szólni ... S ezt még tetézi, hogy a 65-ös, 69-es villamosok nem várják meg az átszálló utasokat, bár idejükből telne. Meg kell találni a megoldást, hogyan lehetne a 67-est visszaállítani régi útjára. De ha ez megoldhatatlan, akkor a 67-est az Erzsébet-híd budai hídfőjétől fordítsák viszsza. Kérjük tehát a 67-es viszszaállítását, de addig is járassák két kocsival legalább reggel a 65-öst. Kérjük a 70-es sűrítését, s azt, hogy a 65—69-es várja meg az átszállókat. K. K. DIVATCSARNOK új telefonszáma: 223-095