Esti Hírlap, 1967. január (12. évfolyam, 1-26. szám)
1967-01-28 / 24. szám
A ma délelőtt folytatódott a költségvetés vitája Dr. Csanádi György beszéde Az országgyűlés ma folytatta az 1967. évi állami költségvetésről szóló törvényjavaslat vitáját. A délelőtti ülést az elnöklő Pólyák János nyitotta meg, a vitában elsőnek, dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter szólalt fel. A miniszter részletesen kifejtette, hogy az 1967. évi költségvetés hogyan segíti elő a tárcához tartozó ágazatok fejlesztését, a közlekedés előtt álló feladatok megoldását. A korábban oly sokszor felvetett kapacitásproblémákról szólva rámutatott arra, hogy közlekedésünk jelenlegi teljesítőképessége lehetővé teszi az alapvető szállítási feladatok hiánytalan végrehajtását. — Az elmúlt években természetesen nemcsak arra törekedtünk — mondta —, hogy a közlekedés kapacitását a követelményeknek megfelelően növeljük, hanem egyidejűleg igyekeztünk kialakítani a lehető legkorszerűbb közlekedés alapjait. Úgy véljük, hogy a közlekedésnek még hosszú évtizedekig a vasút marad a gerince, elsősorban tehát ebben az ágazatban kell a létesítmények, berendezések felújítására gondot fordítanunk. Természetesen, amikor a vasút modernizálásáról beszélünk, nem arra gondolunk, hogy a mintegy 9000 kilométer hosszúságú vasúthálózatot a legmagasabb technikai szintre emeljük, viszont azon a körülbelül 3000 kilométer vonalhálózaton, amit szaknyelven a vasút gerinchálózatának nevezünk, biztosítjuk a legkorszerűbb közlekedés feltételeit. A modern vasút jellemzője a villamosítás, a dieselesítés — mondta a továbbiakban a miniszter, majd részletesen kitért az ebben elért eredményekre. — Alig néhány hete avattuk fel a Szerencs—Nyíregyháza villamosított vonalat. 1967-ben befejezzük a nyíregyházazáhonyi vonal villamosítását, s ezzel elérjük azt, hogy az ország keleti határától a nyugati határig — Miskolcon, Budapesten, Hegyeshalmon át — villamosított fővonalunk lesz. 1968-ban megkezdjük Budapest Nyugati pályaudvar és Cegléd között, 1969-ben Cegléd, Szolnok, Karcag között, 1970-ben pedig Karcag, Debrecen, Nyíregyháza között a vasútvonal villamosítását. Ezzel három legnagyobb fővonalunk, a hegyeshalmi, a miskolc—Szerencs—nyíregyházi, illetve a Budapest— Szolnok—Debrecen—Záhony közötti vonalunk villamosított lesz. Hasonló, gyors ütemben folytatjuk a dieselesítést is. Ebben az évben befejezzük a budapest—békéscsaba—lökösházi vonal, valamint a budapest—szobi vonal dieselesítést, s hasonló fejlesztés indul meg a budapest— kelebiai vonalon. 1968-ban megkezdjük a Balaton déli oldalán haladó járatok dieselesítését, s hasonló fejlesztés indul meg a Budapest—Pusztaszabolcs—Dombóvár—Gyékényes, illetőleg a Dombóvár— Pécs útvonalon, s 1970-re marad a Székesfehérvár— Celldömölk közötti szakasz korszerűsítése, a Pusztaszabolcs—Dunaújváros, a Miskolc—Ózd közötti vonal dieselesítése. Mindezek eredményeként a harmadik ötéves terv végén a rendelkezésre álló vasúti vonóerőnek csaknem 80 százaléka villamos-,illetőleg Diesel-vontatású lesz. A miniszter a továbbiakban megemlítette, hogy a vasúti közlekedés korszerűsítéséhez szorosan hozzátartozik az egész MÁV-hálózatot tápláló vontatási telepek fenntartása, felújítása. Még ebben az évben megkezdi működését a székesfehérvári vontatási telep, s az idei költségvetés hasonló beruházás megkezdését biztosítja Miskolcon. Hasonló létesítményt kap továbbá Dombóvár és Debrecen. Ezzel egyidejűleg szükségessé válik a MÁV egész javítóbázisának átalakítása, korszerűsítése is. Az Északi Főműhelyben korszerű villamos- és Diesel-mozdonyjavító bázist építettek ki, még az idén üzembe lép a szombathelyi Diesel-javítóműhely, s hasonló bázis létesítését tervezik Szolnokon is. A vasúti közlekedés egyik fontos feltétele a korszerű pályatest, a modern felépítmény. A magyar vasutakat eddig mintegy 2200 kilométer hoszszúságban látták el a legkorszerűbb, hézagmentes, hegesztett felépítménnyel. Az idei költségvetés biztosítja a vasúti pálya felújítását Cegléd és Szeged között, továbbá befejeződik a Dombóvár— Kaposvár—Gyékényes közötti szakasz felújítása. Részletesen kitért a miniszter a vasúti közlekedésben is mind nagyobb tért hódító automatizálásra. (Lapzártakor dr. Csanádi György beszédét mondja.) A kabin azonnal lángtengerré vált Három amerikai űrhajós ' tuhÁIÍ«!is A MENTŐCSAPATBÓL tragédiája Issst Washington, január 28. Kis Csaba, az MTI tudósítója jelenti: Az amerikai űrhajózást súlyos gyász érte. A február közepére tervezett első Apolo-űrutazás részvevői, Virgil Grissom, az űrkísérletek egyik veteránja, Edward White, az első amerikai űrséta hőse és egy újonc, Roger Chaffee tragikus körülmények között életét vesztette. A három űrhajós egy próbakísérleten vett részt a kilövőpadra helyezett rakéta csúcsán levő űrhajóban, amikor az űrkabin belsejében, valószínűleg elektromos rövidzárlat következtében, robbanásszerű tűz ütött ki. Grissom, White és Chaffee űrkabinját száz százalékos oxigénnel töltötték fel, s a pillanat töredéke alatt a kabin belseje egyetlen lángtengerré vált. Az űrhajósok még jelezni tudták a tűz kitörését, s az űrkabinba szerelt tv-felvevő közvetítette a megfigyelőállomásra a felvillanó lángot, de egy pillanattal később már semmi élet jel sem volt. A szakértők szerint a lángtengerben a három űrhajós azonnal meghalt. (Folytatás az 1. oldalon) A három tragikus sorsú amerikai Apollo -űrhajós (balról jobbra): Virgil Grissom, Edward White és Roger Chaffee. (MTI — Telefoto) SAJTÓÉRTEKEZLET PÁRIZSBAN Szapacki a német kérdésről Párizs, január 28. Rapacki lengyel külügyminiszter, a francia diplomáciai sajtó vacsoráján, válaszolt az újságírók kérdéseire, s körvonalazta kormányának álláspontját több fontos nemzetközi kérdésben. A sajtóértekezlet középpontjában a vietnami kérdés, az európai biztonság problémái, a nyugatnémet—lengyel és a francia—lengyel kapcsolatok álltak. A német problémára vonatkozó kérdésre válaszolva, a lengyel külügyminiszter aláhúzta, hogy a német újraegyesítést nem lehet az erő helyzetéből megvalósítani. A Németország újraegyesítéséhez vezető út a két német állam közeledésén, a feszültség csökkenésén, a fokozatos leszerelésen, az európai államok együttműködésén át vezet. A német kérdést akkor lehet megoldani, ha ezt mindkét német kormány akarja, és ebben érdekeltek a többi európai országok is. A lengyel határokra vonatkozó kérdésre válaszolva Rapacki leszögezte, hogy Lengyelország történelmében először rendelkezik szilárd határokkal, s Keleten és Nyugaton egyaránt jó szomszédai vannak. Lengyelország teljes joggal ragaszkodik ezeknek a határoknak elismeréséhez. A lengyel határok megváltoztathatatlan tényt jelentenek, noha egyesek, mint például az NSZK ezt nem ismerik el. A szocialista országoknak egységes az álláspontja ebben a kérdésben. Ami az NSZK-val való kapcsolatokat illeti — mondotta a továbbiakban a lengyel külügyminiszter —, arról az egyes országok maguk döntenek. A Lengyel Népköztársaság és a Német Szövetségi Köztársaság közötti diplomáciai kapcsolatok megteremtésének kérdését mi nem tudjuk olyan problémáktól elszigetelten kezelni, mint az NSZK álláspontja a nukleáris fegyverek kérdésében, a határok, különösen a lengyel —német határok kérdésében, nem tudjuk elkülöníteni attól a negatív és egyenesen ellenséges magatartástól, amelyet Bonn foglal el az NDK-val kapcsolatban. HIDEG ÉJSZAKA A Meteorológiai Intézet előzetes előrejelzése vasárnap estig: Szombaton kevés felhő, havazás nélkül. Vasárnap nyugat felől megnövekedő felhőzet, elsősorban a Dunántúlon havazás, ónos eső. Mérsékelt, időnként élénk, délnyugatira forduló szél. Erős éjszakai lehűlés. Éjszaka és reggel párásság, helyenként köd. Budapesten ma délelőtt a hőmérséklet mínusz 2 fok volt. Ulbricht fogadta a szovjet nagykövetet Walter Ulbricht, a Német Demokratikus Köztársaság államtanácsának elnöke tegnap fogadta Abraszimov szovjet nagykövetet. A baráti légkörben folytatott megbeszélés során megvitatták a feleket kölcsönösen érdeklő kérdéseket. VISZÁLY MÁLTA KÖRÜL London, január 28. Annak az angol döntésnek következtében, hogy egyharmadára csökkentik a földközi-tengeri szigetországban, Máltában állomásozó brit csapatok létszámát, válságossá vált a viszony a Vallettai kormány és a londoni kabinet között. A diplomáciai háború azzal függ össze, hogy az 1964- ben függetlenné vált, 330 ezer lakosú sziget fő jövedelmi forrása az országban állomásozó angol csapatok kiadásaiból ered, és a sziget munkaképes lakosságának egyhatoda a máltai angol haditengerészeti támaszponton dolgozik. A londoni kincstár évi hatmillió fontos megtakarítást vár az intézkedéstől, őazonban egyelőre gondokt okoz a máltai kormánynak. Bolgár múzeum Szófia, január 28. A bolgár nép nagy örömmel és elismeréssel fogadta a magyar kormánynak azt a kezdeményezését, hogy a siklósi várban múzeumot kíván berendezni a hazánk felszabadításában részt vett első bolgár hadsereg hősi harcainak emlékére. A jövendő múzeum kiállítási tárgyainak összegyűjtésére mozgalom szerveződött, amelynek irányítására Vladimír Sztojcsev vezérezredesnek, ez első bolgár hadsereg egykori főparancsnokának vezetésével akcióbizottság alakult. Tito Moszkvában Tito jugoszláv elnök, a JKSZ elnöke feleségével ma Moszkvába érkezett. Az SZKP Központi Bizottságának meghívására rövid, nem hivatalos látogatást tesz a Szovjetunióban. A pályaudvaron Brezsnyev Koszigin, Mazurov, Andropov, Gromiko, Grecsko marsall, Jegoricsev, valamint a jugoszláv nagykövetség diplomáciai munkatársai fogadták.