Esti Hírlap, 1967. április (12. évfolyam, 77-100. szám)
1967-04-18 / 90. szám
Bábháború Zuglóban Imre István rendezőt enyhén militarista tevékenység közepette találjuk: épp egy fél tucat kiskatonát fegyverez fel. A katonácskák szerencsére öklömnyiek, fejük golyó, csákójuk hosszabb, mint pipaszár lábuk, s a rendező arasznyi puskákat igazít a hónuk alá, csípőfogóval sorra meghajlítva a kis szögeket, amelyekkel kezükhöz erősíti a puskát. A csípő- és a harapófogó egyébként itt, a Gyarmat utcai bábfilmstúdióban épp olyan gyakori szerszám a rendező kezében, mint például a felfüggesztett horgászzsinórról leereszkedő vékony műanyag zsinór. Ennek a végén függ az a gömbölyű kis ágyúgolyó, amelynek röptét az orsó arrébbhúzásával idézik majd elő, milliméterről milliméterre megállítva és lekattintva a „száguldó” golyó útját. Kiss Lajos operatőré a gond: úgy világítani be a képet, hogy azon a golyó igen, de a zsinór ne lássák. Készen áll hát minden a bábháborúhoz, amelyet a Százarcú Bili ellen indított a piros fejű Tábornok. Bili voltaképp fehér biliárdgolyó, aki Bellát, a másik fehér biliárdgolyót szereti. A gonosz piros golyó azonban ellenére tör, űzőbe veszi és megakadályozza találkozásukat. Bill sima gömbfeje szerencsére kiválóan alkalmas arra, hogy néhány pötty és vonás más-más külsejűvé tegye, egy miniatűr paróka vagy ormótlan műorr másmás lénnyé alakítsa, így azután hol bulldogkutyának, hol Beatles-gyereknek, hol félszemű kalóznak, hol meg Brigitte Bardot-nak álcázva jár túl újra meg újra az intrikus Tábornok eszén. (Egy dobozban már itt sorakoznak a filmgyár ismert maszkmesterének, Ivanicza Györgynek tökéletes, parányi parókái: ez a bozontos szőke alakítja majd BB-vé Billt, ez a vad frizura pedig Sophia Lorenc.) Mindez egy biliárdasztal belsejében történik, azaz hogy egy gyerek képzeletében, azaz hogy — Végh György meséjében, amelyből Imre István írta a Százarcú Bili című új magyar bábfilm forgatókönyvét. (fencsik) Imre István és katonái (Wormser felv.) A Fészek vendége Hétfő esti második , ezúttal zökkenőmentes, forró sikerű Erkel Színházi hangversenye után a késő éjszakai órákban a Fészek Klubban rendezett baráti fogadáson találkozott Juliette Gréco a magyar művészvilág képviselőivel. Úgy volt, hogy két-három számot énekel, aztán siet haza, pihenni a fárasztó pesti napok után. De az eredeti program alaposan megváltozott: nem Gréco énekelt, hanem Alfonzó... Viharos kacagás közepette utánozta rögtönzött paródiával Grécot, aki nagy nevetve köszönte meg a nem várt produkciót. Utána körülvették a kitűnő francia sanzonénekesnőt pesti kolléganői, és megkezdődött a szigorúan zártkörű szakmai tapasztalatcsere hajnalig... Juliette Gréco kedd délben Párizsiba utazott Április 18. — kedd KOSSUTH: 15.00: Hírek. — 15.15: A kamarazene remekeiből. —* 15.45: Gazdasági újságíróké a szó! — 15.50: Népdalcsokor. — 16.24: Rádióiskola. — 16.57: Hallgatóink figyelmébe! — 17.00: Hírek. — 17.10: Rita Streich énekel. — 17.21: Msztyiszlav Rosztropovics gordonkázik. — 18.00: A Gazdasági Bizottság határozata a külkereskedelemről. II. rész. — 18.30: Könnyűzenei híradó. — 19.00: Esti Krónika. — 19.30: A Szabó család. — 20.00: Budapesti vendégkönyv. — 20.45: Hírek. — 20.50: Népi zene. — 21.15: A XX. század nagy írói. A kiválasztott. — Thomas Mann regénye rádióra alkalmazva. — 22.00: Hírek. — 22.20: Sporthírek. — 22.25: A XX. század nagy írói c. műsor folytatása. — 23.10: Kamarazene. — 23.40: Operettrészletek. — Közben: 24.00: Hírek. PETŐFI: 15.45: Sába királynője. —• Két részlet Goldmark operájából. — 16.00: Hírek. — 16.05: Gencsy Sári és Bartha Alfonz énekel. — 16.27: Tallózás a külföldi magyar nyelvű lapokban. — Asperján György írása. — 16.37: Népszerű zenekari muzsika. — 16.55: A sportriporter jelentkezik. — 17.00: Csúcsforgalom. — 18.00: Hírek. — 18.10: Gulyás László: Kisbojtár. Szvit. — 18.30: Mindennapi kenyerünk. — 18.54: A MÁV Szimfonikusok hangversenye a stúdióban. — 19.54: Jó éjszakát, gyerekek! — 20.00: Esti Krónika. II. kiadás. — 20.23: Vendégmunkások Nyugat-Európában. — 21.10: Bach: c-moll szirt. — 21.34: Az epilepsziáról. — Beszélgetés dr. Szendei Adára adjunktussal. — 21.44: Tánczene. — 22.20: Gondolatok filmekről. — 22.35: Verdi: Aida. — 23.00: Hírek. URH: 18.00: Hírek. — 18.05: Hanglemezparádé. — 19.00: Kamarazene. — 20.09: Bartók művészi pályája. — 20.40: Herbert von Karajan operafelvételeiből. — 21.29: Jazz. — 21.44: Közvetítés Lipcséből az 1966. évi Nemzetközi Bach ünnepségekről. — 23.00: Hírek. Április 19. — szerda KOSSUTH: 4.30: Hírek. — 4.32—7.57: Reggeli zenés műsor. — Közben 4.45: Falurádió. — 5.00: Hírek. — 5.30: Reggeli Krónika. — 6.00: Hírek. — Kb. 6.30: Hírek. — 7.00: Reggeli Krónika II. kiadás. — kb. 7.30: Új könyvek. — 8.00: Hírek. — 8.05: Műsorismertetés. — 8.22: Verbunkosok, népdalok. — 9.00: Fogorvosi tanácsok a fog- és szájápolásról. — 9.05: Bartók: Scherzo zongorára és zenekarra. — 9.34: Mindennapi kenyerünk. — 10.00: Hírek. — 10.10: Könnyűzene. — 10.30: Dalok. — 11.00: Iskolarádió. — 11.30: A Szabó család. — 12.00: Hírek. — 12.15: Tánczene. — 13.03: Válaszolunk hallgatóinknak. — 13.18: Zenekari muzsika. — 14.06: A mester, Dezséry László műsora. — 14.36: A KISZ KP Művészegyüttes Egyetemi énekkara énekel. PETŐFI: 4.26—7.57: Azonos a Kossuth Rádió műsorával. — Közben: 6.20: Torna. — 7.57: Műsorzárás. — 10.00: Schubert—Berté: Három a kislány. — 12.06: Zenekari muzsika. — 12.47: Gazdaszemmel a nagyvilág mezőgazdaságáról. — 13.02: Könnyűzenei híradó. — 13.32: Iskolarádió. — 13.47: Vízállásjelentés. — Kettőtől hatig ... — Zenés délután. — 14.00: Hírek. — 14.05: Időjárás jelentés. — 14.08: Horváth Tivadar énekel, a Dobsa együttes játszik. — 14.25: Fogorvosi tanácsok a fog- és szájápolásról. — 11.30: Négy keringő. — 14.45: Falusi percek. — 14.50: Fúvószene. A TV MŰSORA KEDDEN: 13.35: Orosz nyelv (ism.). — 14.30: Környezetismeret (ism.). — 15.25: Kémia (ism.). — 16.20: Történelem (ism.). — 17.23: A Magyar Hirdető műsora. — 17.35: Hírek. — 17.40: Száz kérdés — száz felelet. — 18.25: Gyere pajtás, énekelni! Daltanítás. — 18.35: Vizek, halak, horgászok, emberek. Horgász-félóra. — 19.05: Dr. Jáhn. Emlékműsor Jáhn Ferencről, a mártírhalált halt kommunista orvosról. — 19.25: Új könyvek. — 19.30: Útrakészen. Riportfilm. — 19.50: Esti mese. — 20.00: Tv-híradó. — 20.20: Tízéves az Irodalmi Színpad, összeállítás a jubileum alkalmából. — 22.10: Tv-híradó — 2. kiadás. SZÍNHÁZAK KEDDI MŰSORA: Operaház: A hattyúk tava (L- bérlet, 8. előadás, 7). — Operaház Erkel Színháza: A végzet hatalma (Oláh bérlet, 8. és Főisk bérlet, VHI. sorozat, 4. előadás, 7). — Nemzeti Színház: A vizsgálat (7). — Katona József Színház: Akt hegedűvel (7). — Madách Színház: Koldusopera (7). — Madách Színház Kamaraszínháza : Amíg összeszoknak (7). — Vígszínház: Cyrano de Bergerac (K-bérlet, 5. előadás, 7). — Ódry Színpad: Éjszakai telefon (Ódry-B-bérlet, 4. előadás, fél 8). — Thália Színház: Tóték (Egyetemi bérlet, A/4. előadás, 7). — József Attila Színház: Kilenckor a hullámvasútnál (D- bérlet, 5. előadás, 7). — Fővárosi Operettszínház: Marica grófnő (7). — Bartók Színház a Fővárosi Operettszínházban: Én, Varga Katalin (3). — Vidám Színpad: Nyugalom, a helyzet változatlan (fél 8). — Kis Színpad: Férjvadász (fél 8). — Egyetemi Színpad: Fodor Tamás előadóestje (7). — Állami Bábszínház: János vitéz (10); Gulliver Liliputban (3). — Kamaraterem: Kjell Baekkelund zongoraestje (Egyetemi bérlet, fél 8). — Kamara Varieté: Sztrip 10 (6 és fél 9). Gyerekek! A távbeszélő mesemondó műsora (171—888) 18-án, kedden: A feledékeny Bandi (elmondja: Láng József). A 61 éves Kék madár Felöltöznek a táncosok A Művész Színház és a Mojszejev-együttes Budapest előtt két világhírű szovjet együttes érkezik a tavaszi-nyári szezonban Magyarországra. Az egyik a moszkvai Művész Színház, a másik a Mojszejev-együttes. Moszkvában — véletlenül — egyetlen nap délutánján sikerült beszélni a Művész Színház vezetőivel, megnézni a múzeumot és ugyanaznap estéjén látni a Mojszejevék új műsorát, amelynek Út a tánchoz a címe. Valószínűleg a szegedi és a margitszigeti nézők is láthatnak majd részleteket ebből a műsorból. Az „előfürdőben” már vártak, betessékeltek az igazgatóhoz, s így alkalmam sem volt alaposabban körülnézni. Pedig Bulgakovnak a közelmúltban magyarul is napvilágot látott regényrészletében, a Színházi történetben mulatságos jelenet játszódik itt, a moszkvai Művész Színház igazgatói irodájának előszobájában, amit a művészek kereszteltek el annak idején előfürdőnek. Az igazgatói irodában Sztaniszlavszkij és Nyemirovics-Dancsenko képe — Bulgakov átkeresztelte az ő nevüket is, mert rajtuk ironizál —, hiszen ez a két név a szó szoros értelmében azonosult a színház nevével, s ebben a házban nagyon sok minden emlékeztet az orosz színház történetére. Még az aktuális, az igazgatói irodafalon látható március havi színházi program is. Maeterlinck: A kék madár. Hatvanegyedik esztendeje szerepel a repertoáron. Nem tévedés, még egyszer leírom: 61. A közelmúltban tartották a kétezredik előadást belőle. Gogol: Holt lelkek című darabja „csak” 35 éve, a Karenina Anna 30 éve, a Kreml toronyórája 25 esztendeje szerepel a műsoron. A Revizort most újítják fel, a műsorban szerepel még Schiller Stuart Máriája, ShakespeareTéli regéje, Csehov Három, nővére, Gorkij Jegor Bulicsov- ja — összesen harminchat darab. Ezekben a napokban zajlott le Arbuzov új darabjának premierje. A Csajkovszkij terem arénájában nincs színpad, csak egy dobogó. Mikor kivilágosodik, a nézők meglepetésére ezen a dobogón két szabályos balettrudat látni. Az egyiket fekete gyakorlóruhás lányok, a másikat fiúk fogják fél kézzel, pontosan, mint a balettgyakorlatoknál, csak a táncosok lábán balettcipő helyett rövidszárú, puhatalpú csizma. Aztán megszólal a zongora és a táncosok elkezdik gyakorolni a klaszszikus tánc alapelemeit. Váltás, s most kibomlanak már a gyakorlat elemei és szinte észrevétlenül tűnnek fel bennük az orosz népi tánc motívumai. A műsorfüzet ezután A kolhoz utcán című táncjelenetet tünteti fel, de ismét csak fekete gyakorlóruhás táncosok jönnek elő — a balettrudat kivitték —, s a táncosnők most a fekete trikóra egy-egy színes vállkendőt kaptak. Az előbb látott táncalaplépések most tematikus kis történetbe ágyazva a helyükre kerülnek. Újabb tánc, újabb ruhadarabok kerülnek fel a lányokra-fiúkra, s az alaplépések tovább variálódnak. Mojszejev „levetkőztette” a táncosokat és a táncot is, a szó átvitt értelmében, hogy előttünk öltözzenek fel, s közben szinte a tánc csontvázát látjuk, ám ettől nem kisebb, hanem nagyobb lesz a tiszteletünk a produkció iránt. .. Hány művésze van a színháznak, s ezek közül hányan kitüntetettek? — Százötven művészünk van — válaszolja az igazgató, aztán számolni kezdi a kitüntetetteket, húsz után abbahagyja — nehéz a végére jutni. Plakátra mutat. Anasztázia Zujeva ötvenéves tagságát ünnepli. A közelmúltban Taraszovát köszöntötték színházi tagságának félszázadik évfordulóján. — Ők még a második generációhoz tartoznak — magyarázza. — S a legfiatalabbak? — Ők számítanak nálunk a negyedik generációnak. De itt az utánpótlás is, itt tanulnak nálunk, a mi stúdiónkban. — Hány előadást tart egy évadban a színház? — Azonnal, egy telefon ... 732 a két színházban. Még tájolunk is, s ez néha nagyobb távolság, mint egy külföldi út: Taskent, Alma- Ata, Frunze. — Hol járt utoljára külföldön a társulat? — Japánban, Angliában, Franciaországban, Lengyelországban, legutóbb 1965- ben Amerikában. Most a budapesti turné előtt májusban Athénbe és Szófiába utazunk, Budapestről pedig tovább Bécsbe. — És a program? — Még nem teljesen végleges. Valószínűleg lesz egy mai szovjet darabunk, s alighanem előadjuk a Holt lelkeket is. Képek a múltból. Ez Mojszejev egy új táncsorozatának a címe. A múlt idő bizonytalan, a táncosok kosztümjei után ítélve ez a múlt lehet 25, lehet 55 évvel ezelőtt is. Minden ugyanaz a táncban, mint amit eddig is láttunk, csak groteszkbe, pantomimba hajlik. Mojszejev csatát nyer, pedig itt nem lehetett könnyű a tét. A nézők érzelmeiben és szinte született táncos virtusában ezek a falusi jelenetek, városvégi táncok a groteszk tükrében még nem jelentek meg. Mojszejevéktől azonban a hazai közönség még ezt is elfogadja. A Művész Színház melletti házban a főiskolások stúdiója, a harmadik emeleten a múzeum, s benne az igazgató, Fjodor Nyikolajevics Mihhalszkij, az élő lexikon. — Mi volt itt ötven éve? A sarkon most is ott a posta, s ezért nagy harcok folytak. A színházat találat érte és kigyulladt. A művészek is oltották. Ez a színház a liberális értelmiségre támaszkodott annak idején, s programjában a klasszikusokra épült még a forradalom után is egy ideig. Aztán megjelentek az első munkásbérlők a nézőtéren, lassan változott a repertoár is. Lunacsarszkij nagyszerűen értett a színházhoz. S az új repertoár nem okvetlenül jelentett új neveket. Egy Byron-darab ábrázolt először nyílt forradalmi hőst a színpadon. Aztán jöttek a szovjet fiatalok, vagy nem fiatalok, méghozzá jó darabokkal: Afinogenov, Katajev, Leonov... Sétálunk a múzeum vitrinjei között. 1898. az első Csehov-előadás képei. Díszletek makettje, korabeli kellékek. 1902: Gorkij. 1911: Hamlet. 1926: Bulgakov. Egy teremben külföldi ajándékok, közöttük Bartók szoborportréja. Az 1956-os budapesti vendégjáték egyik emléke. Aztán egy vitrinben kis szobabelső makettje. — Nem, nem díszlet — magyarázza az igazgató —, Nyemirovics-Dancsenko szobájának modellje. Itt is aludt ebben a szobában, a színházban, s ha mégis eltávozott, rendszeresen visszatelefonált, nem történt-e valami. Vége felé közeledik a Mojszejev-együttes műsora. Délamerikai népek táncai. Argentin tangó. Az aréna terem középső bejárata mellett ülök. Valaki megáll a fal mellett. Az arca néha együtt mozdul a színpadi táncospárral. Nagyon ismerős ez az arc ... Hogyne, hiszen ez a mester: Igor Mojszejev. Mialatt kivilágosodik, a taps közben eltűnik. Csak beszaladt megnézni, hogyan hat az új pár a közönség körében. Gazda szeme hizlalja a sikert. Ha szabad egy mezőgazdasági hasonlatot a művészetre alkalmazni. Bernáth László Fagyejevh is, ai is A szúnyogdalt fütyülték a partizánok — Aj, áll a lagzi már, Szúnyog úrfi ... — ez a dallam jelentette számukra a megpróbáltatás órádban azt, amit Anteusznak a föld: az új erő forrását. Egy amerikai tisztviselőnek vagy egy francia üzletembernek — ha egyáltalán ismeri — a szúnyogdal melódiái semmit sem mondanak. Baksa Soós László rendező azonban pontosan tudta, milyen reminiszcenciák és milyen nosztalgiák reakciójára számíthat, ha dramaturgiai szerepet ad a Fagyejev Erősek és gyengék című regényéből készült hangjátékban ennek a füttyszónak. Ezért az előadás elsősorban azoknak szólt — Békés Tamás írta rádióra —, akik nemcsak intellektuálisan, hanem emlékek érzelmi kötelékének sokaságával fűződnek a nemzetközi munkásmozgalomhoz. Nem biztathatjuk elégszer egymást és önmagunkat: az újtól nem szabad félni. Nagy jelentőségű kérdésekben — mint ahogy Barcs Sándor utalt rá jegyzetében — nincs is semmi baj. Az élet követelményei szükségszerűen terelnek valamennyiünket az új, az eddig nem volt, a komák megfelelő felé. Apró dolgokban azonban nehéz elszakadni a tegnaptól. A szokások, beidegzések — szinte közhely már, annyit beszélünk róla — fájdalmasan kötnek bennünket ahhoz a régi úthoz, régi mozdulathoz, amelynek elhagyása nem is elvi, hanem csupán érzelmi okok miatt nagyon keserves. Ezt meg lehet érteni — másoknál, önmagunkkal szemben azonban elsőrendű kötelességünk, hogy legalább megpróbáljunk túlesni azokon az apró műtéteken, amelyeknek összessége megszabadít bennünket tegnapiönmagunktól. "Safos:,,Sándor jegyzete ehhez a próbálkozáshoz szított kedvet." A legutóbbi Ez is, az is 120 percben ... összeállításából két írás tetszett legjobban: Paul Schallack az öngyilkos fiatalemberről szóló novellája, és Moravecz Imre Szabina című jelenete. Az összeállítás egyébként a hazai és a külföldi irodalom terméséből adott válogatást — egy vasárnap este hangulatossá tételének erejéig. A válogatás jó volt — több magyar szerzőt szívesen hallgattunk volna —, és jó volt, tetszett a közbeiktatott muzsika. Gál István tempósan, pergően rendezte a műsort, egyszer sem éreztük, hogy kevesebb több lett volna. (nóti) Tranzisztoros rádióját tel gyorsan, javítja Budai Villany■ és Rádió Szerelő Ktsz javító szolgálata. II., Lajos u. 37. 689—743.