Esti Hírlap, 1968. július (13. évfolyam, 153-179. szám)

1968-07-16 / 166. szám

A Falakat és a Csend és kiáltást meghívták a velencei filmfesztiválra Beszélgetés Luigi Chiarini professzorral Ez a beszélgetés még Ró­mában kezdődött, néhány hónappal ezelőtt, majd Budapesten folytatódott. Luigi Chiarini professzor, a velencei filmfesztivál igaz­gatója — aki évek óta he­ves támadások kereszttüzé­ben áll, mert nem hajlandó megváltoztatni a velencei fesztivál antikommerciális jellegét — római beszélge­tésünk alkalmával (amikor még előtte voltunk a can­­nes-i fesztivál összeomlá­sának), így foglalta össze az általa vezetett filmsereg­szemle célját: A BÁRGYÚSÁG KUDARCA — Gyakran vádolnak az­zal, hogy csak válságfilme­­ket mutatunk be Velencé­ben. Ez részben igaz is, hi­szen valóban az útkereső, gondolati és formai felfede­zésekre törekvő filmeket hívjuk meg a fesztiválra. De véleményem szerint ép­pen a standard módon, futó­szalagon készült filmipari termékek vannak válság­ban, és nem a művészi fil­mek, amelyek olykor talán formailag kuszának látsza­nak — bár az új kifejezési formákat gyakran szokták kuszaságnak, krízistermék­nek nevezni. Másrészt bizo­nyos szempontból valóban krízistermékek, ugyanis a mai kapitalista társadalom válságának kifejezői. Ér­dekes megfigyelni, hogy napjainkban éppen a csak anyagi sikerre törekvő tu­catfilmek kerültek válság­ba: a Cleopátrának és a ha­sonló bárgyú szuperproduk­cióknak egész Nyugat- Európában egyre kevesebb a nézőjük. A kommersz­­filmek világszerte válságba kerültek, mert az ilyen jel­legű szórakoztató feladatot egyre inkább a televízió tölti be. Ezért is tartom sú­lyos tévedésnek az olyan producerek törekvését, akik a régi receptek alapján készült kommerszfilmekkel próbálják becsalogatni a moziba a közönséget. Még súlyosabb hiba ez, ha szo­cialista országban csinálják, ja, amely nagyon érdekes, aktuális és őszinte híradás azokról a fontos társadalmi kérdésekről, amelyek a mai Magyarország gondolkodó embereit foglalkoztatják. — Először fordul elő Ve­lence történetében, hogy két magyar film is szerepel a versenyben. Mi az oka ennek a megtiszteltetésnek? — A velencei filmfeszti­vál nem az ENSZ, ahol minden nemzetnek egy­formán kell képviseltetnie magát. Ha két jó filmet ta­lálok egy országban, kettőt hívok meg; ha egyet sem, akkor ez vagy az az ország nem szerepel. — Milyen versenytársai lesznek a magyar filmek­nek? — A végleges programot még nem állítottuk össze, most válogatom a filme­ket. A zsűri névsora nagy­jából már ismeretes. He­lyet foglal majd benne Henry Langlois, a párizsi Cinémathéque igazgatója, az amerikai Jonas Mekas, a magyar Nemeskürty Ist­ván, Ivasaghy japán film­­kritikus, és valószínűleg Peter Weiss drámaíró. A fesztivállal egy időben sor­ra kerülő nemzetközi ke­­rekasztal-konferencia té­mája: a fiatal szerzők és a tagadás filmművészete. Az eszmecserére a fiatal fil­mes nemzedék számos is­mert képviselőjén kívül meghívták a különféle diákmozgalmak vezetőit, egyebek között Rudi Dut­­schkét és Daniel Cohn- Bendit, francia diákvezért is. DIÁK­VENDÉGEK — Professzor úr nem tart attól, hogy a velencei fesztivált is botrányba ful­­lasztják majd az anarchis­ta diákok? — Nem hiszem, hogy okuk lenne rá, bár biztosan tudni semmit sem lehet. De ami miatt a cannes-i fesz­tivált szétrobbantották —­ a látványos külsőségek, a sztárok és üzletemberek szmokingos parádéi —, Ve­lencében eddig sem voltak divatban. Mi eddig is az üzleti érdekektől független művészetnek és a társada­lom valódi problémáit áb­rázoló filmeknek rendez­tük a fesztivált, most is ezt tesszük. A diákokat pedig azért hívtuk meg, hogy szót értsünk velük, hiszen a mai kapitalizmus bírálatában egyetértünk, követeléseik túlnyomó többségét támo­gatjuk, anarchista színeze­tű botrányaikból azonban nem kérünk. Persze, hogy az idei fesztivál hogyan sikerül majd, az csak augusztus végén válik el. Zsugán István A MEGTISZTELTETÉS OKA Néhány hónappal később itt, Budapesten folytattuk a beszélgetést. Chiarini pro­fesszor a most látott ma­gyar filmekről beszélt: — Két új magyar filmet hívtam meg az augusztus 25—szeptember 7 között rendezendő, XXIX. nem­zetközi fesztiválra. Az egyik Jancsó Miklós Csend és kiáltás című alkotása, amely meggyőződésem sze­rint egy rendkívüli tehetsé­gű, nagy formátumú, saját világú művész eredeti, erő­teljes műve. A másik ma­gyar versenyző Kovács András Falak című alkotá­ A PALOTAUDVAR VENDÉGEI SZERENÁD A VÁRBAN Szép programot dolgoztak ki idén is a várnegyedben, az Erdődy-palota udvarán rendezett hangversenysoro­zatra. Különleges zenei él­ménynek ígérkezik Ester­házy Pál Harmonia Caeles­­tis című magyar barokk­kantátájának és Purcell Di­do and Aeneas című operá­jának pódiumelőadása, amelyre augusztus 2-án, 3- án és 4-én kerül sor Falvy Zoltán dr. bevezetője után, öt hangversenyen szerenád­estet rendeznek, melyeket Várnai Péter előadása vezet be. Az augusztus 5-i kon­certen két, a Széchényi Könyvtár kéziratanyagából előkerült mű előadása hangzik el, Albrechtsberger csembaló-, illetve kürtver­senye, s ugyanezen az estén hangzik el Vivaldi Négy évszakja. Tizenkettedikén Haydn D-moll szimfóniája és Albrechtsberger hárfa­versenye képviseli a zene­­történeti érdekességet, és felcsendül Händel Vízizené­je. Az aug. 20-i és 26-i kon­certeken kéziratból elő­adott művek és ismert kon­certszámok váltják egy­­má­st. Pénteki napon szólóeste­ket rendeznek a barokk pa­lotaudvaron. Augusztus 9-én, Rácz Aladár halálának 10. évfordulója alkalmából cimbalomest lesz, 16-án kvartettest, 23-án gitárost, 30-án pedig Beethoven ma­­gyar vonatkozású szonátái­ból zongoraest. A szóló­hangversenyek közreműkö­dői között találjuk Antal Istvánt, Szendrey-Karper Lászlót, a Sebestyén-vonós­­négyest, Gerencsér Feren­cet, Szalay Józsefet és He­vesy Juditot. Az előadáso­kat rossz időben is meg­tartják a Szentháromság téri kollégium dísztermé­ben. A koncertek jegyeit a TIT jegyirodában, a színhá­zak központi jegyirodájá­ban, a Fővárosi Idegenfor­galmi Igazgatóság irodái­ban és a helyszínen lehet megvásárolni. Az Erdődy­­palota címe: I. kerület, Táncsics Mihály utca 7., s a 16-os autóbusszal köze­líthető meg. AZ ANNA-BÁLRA VÁSÁROLJON kézi festésű, különleges mintájú, TISZTA SELYEM RUHAANYAGOT A SZIVÁRVÁNY MÉTERBOLTBÓL (V., Petőfi Sándor utca 18.) DÚS VÁLASZTÉKOT TALÁL! Zongora helyett horgászbot Az MTI fotószolgálatának Pihenő művészek a Balatonnál című sorozatából választottuk az egyik legérdekesebb felvételt. Fischer Annie balatonakarattyai nyaralójában pihen. Kedves időtöltése a teljes kikapcsolódást biztosító horgászás. A drámai szoprán kiruccan AMELIA NÉPDALT ÉNEKEL Egy jó kedélyű drámai szoprán újfajta kísérletre készül. Az operaáriák mel­lett népdal- és cigánydal­versenyen indul Szófiában, a világifjúsági találkozón. Sőt, a Budapest-show mű­sorban operettel is közre­működik, a gálaesten pedig Sugár—Hunyadi hősi dalá­val lép a közönség elé. Mindezt úgy mondja el Dobránszky Zsuzsa, mintha csak egy kis könnyű kiruc­canásról lenne szó, pedig hetek, hónapok szorgalmas felkészülése van mögötte. Első esztendejét fejezte be a budapesti Operaház­ban. Volt két kisebb szere­pe a Poppeában és a Na­­buccóban, és egy főszerep, Amália, az Álarcosbálban. Nem rossz mérleg, egy év­vel a diploma megszerzése után. Egyébként Turandot­­ból diplomázott, jövő sze­zonban pedig Rimszkij- Korszakov Aranykakasában énekli a cárné szerepét. És közben a VIT, ahol nagy örömére csupa fiatal­lal, a pálya elején tartó if­jú művésszel lesz együtt. Versenyzésből még nincs nagy gyakorlata, de most gyors egymásutánban kettő következik: Szófia után a müncheni dalverseny. Az ifjú énekesnő hazai és külföldi színpadon egyaránt bizonyítani kívánja, hogy nem véletlenül került a Liszt Ferenc térről egyene­sen a Révay utcába. (bende) Egyetemisták életfelfogása A régi magyar prózai em­lékek — az Akadémiai Ki­adó most indult sorozatá­nak — kezdő kötete Szep­­si Csombor Márton összes művei. Az 1600-as években élt deák a szerzője — egye­bek mellett — egy Nyugat- Európáról szóló élmény­naplónak. A Szociológiai tanulmányok új füzete. Varga Károly tanulmánya, a Magyar egyetemi hallga­tók életfelfogását elemzi, nemzetközi összehasonlítá­sokkal mutatja be a mai értelmiségi ifjúság törekvé­seit, nézeteit. A Madó har­madik újdonsága nyelvé­szeti érdekesség, írója G. Varga Györgyi, címe: Alak­változatok a budapesti köz­nyelvben. □ A FŐVÁROSI SZABÓ ERVIN KÖNYVTÁR kerü­leti fiókjainak több mint húszezer középiskolás olva­sója volt a most befejeződött tanévben. Az általános is­kolások közül ötvenhatezer diák járt rendszeresen könyvtárba. □ GÁL GYÖRGY SÁN­DOR Verdiről szóló regé­nyének második kiadása je­lenik meg a berlini Hen­­schel Verlagnál. A Verdi­­regény jogait megvásárolta a milánói Italopress Con­cordia kiadóvállalat is. A NAGY AUKCIÓ Rembrandt, Guardi’ Canaletto... A londoni Sotheby galé­riában rendezett képauk­ción hatalmas áron keltek el régi holland, olasz és francia mesterek remek­művei. Rembrandt Szakál­las férfi című, képes leve­lezőlap nagyságú portré­jáért 46 000 fontot adtak. J. B. Pater Falusi ünnep című festménye 52 000 fontért kelt el. Francesco Guardi két alkotásáért 50 000, illet­ve 20 000 fontot ajánlottak fel, amikor utoljára kop­­pant a kikiáltó kalapácsa. Georges de la Tour Leányképmás című portré­ja 25 000 fontot ért meg a vásárlónak. Végül Canalet­to egyik Velencét ábrázoló vásznát 22 000 font lefize­tése után csomagolták. • Egy új cím és egy nem egészen új tévéjáték: a Pén­tek esti Tévészínházból Pén­tek esti bemutató lett, a rádió­ban korábban elhangzott Rövid napok című hangjátékból pe­dig Halász doktor címmel té­véprodukció. A sorozat átke­resztelése helyes volt, a rádió­játék tévé­változatának, úgy tűnik, nem sikerült százszáza­lékosan meghódítania a kép­ernyőt. Igazságtalanság lenne, ha az okokat Hajdufy Miklós invenciózus rendezésében, vagy Bíró Miklós nagyszerű opera­tőri munkájában keresnénk. Inkább abban az „akusztikai” különbségben jelentkezik, amely a rádió- és tévéműfaj között van. Az orvosházaspár félszeg zavara, tétovasága, rá­­csodálkozása a szokatlan vá­rosi környezetre, beszédesen vall a faluban töltött hosszú évekről, s ugyanakkor elárul­ja az asszony vágyakozását. A továbbiakban azonban ez a drámai harmónia olykor-oly­kor megbomlik, a kép nem mindig töltődik fel feszültség­gel. Mégis érdemes volt Sza­­konyi Károly Halász doktorát bemutatni a tévében. A morális kérdések iránt érzékeny író a másokért vállalt felelősség, egy magasrendű emberi magatar­tás szép példáját adja az egy­szerű történetben. Élményt szerző volt Kállai Ferenc hite­les, emberteremtő játéka is a címszerepben. • Aki valamivel erede­tibb, ötletesebb történetet várt a Fiatalok című angol filmtől, aligha kerülheti el a túl igényes jelzőt. De az ilyeneknek sem a megpu­hult szívű milliomos körüli bonyodalmakra kellett fi­gyelniük, hanem Cliff Ri­chard közkedvelt dalaira, a divatos zenére és a tán­cokra. Ezek kitűnőek vol­tak.­­ A szerencsések színesben nézhették végig a BNV-n a­­táncdalokkal tarkított divat­­bemutatót (vagy fordítva?), a kevésbé szerencsés többség mindezt egyelőre fekete fehér­ben láthatta pénteken. A szí­nekről lemaradva kicsit el­szontyolodva vettük tudomásul, hogy a több mint egyórás mű­sor csak, mint színes adás volt kísérleti, egyebekben hűsége­sen ragaszkodott a hagyomá­nyokhoz. Elképzelhető lett vol­na olyan kísérlet is, amely szakít a hasonló jellegű pro­dukciók megszokott és színes­nek nem mondható képi stílu­sával.­­ Nem tévedhetünk túl­ságosan, ha feltételezzük, hogy a felnőttek is szíve­sen odaülnek a képernyő­höz, hogy visszalopjanak valamit a hajdani ártatlan izgalmakból, a Stevenson­­regények olvasásakor ér­zett feszültségből. De való­színűleg mégis a gyerekek várják izgatottabban A kincses sziget kalandfilm­­feldolgozásának folytatá­sait, lévén vakáció, s lévén a tévéműsor hozzájuk kissé mostoha. Azt csak helyesel­ni lehet, hogy idén nem ik­tattak be délelőttönként „vakációs műsort”, amely négy fal között marasztalná az ifjabb nemzedéket, de kissé túl kevés a kimon­dottan gyerekeknek szóló szórakoztató adás. Különö­sen hétköznapokon, ami­kor a szülők amúgy is keve­sebb időt szánhatnak gye­rekeikre. (bársony) Borsi Darázs József író hosz­szú szenvedés után, július 13-án, 70 éves korában elhunyt. Gyászolja népes családja, (x) Gyerekek! A távbeszélő me­semondó műsora (171—8811) jú­lius 16-án, kedden. Mióta ha­ragszik az autóbusz? (elmond­ja: Kállai Hana).

Next