Esti Hírlap, 1968. augusztus (13. évfolyam, 180-205. szám)
1968-08-03 / 182. szám
Heim Ernő terve: jobb oldalt a Duna Szálló homlokzata, hozzá csatlakozik a szálló terasza, a terasz alatt fedett sétány, mellette az autóút, majd a megszüntetett, 2-es villamosvonal helyén a felső sétány, a Duna partján pedig, védőfal árnyékában, az alsó sétány. (Plannl Egon rajza) A VÁROS MODERN ÉKESSÉGE LEHET a Duna-parti korzó l Dönteni kell a sétány jövőjéről • Érdekes terv: szűnjék meg a 2-es villamosvonal Budapest különös varázsa, hogy éppen a város mértani középpontjából a legszebb a panoráma: innen gyönyörködhetünk a Halászbástyában, a Mátyástemplomban, a várpalotában, láthatjuk a Tabánt, a Gellérthegyet és Buda csipkézett hegysorát. A pesti Duna-part — az egykori Duna-korzó — fekvése páratlan, nem volt tehát véletlen, hogy a Lánchíd és az Erzsébet-híd közt épült fel egykor a szállodasor, s épül most a Duna hotel. A jövő év végére elkészül, megnyílik. A Duna Szálló megépítése után az előtte levő úttestet átengedik az autóforgalomnak. Legalábbis ez a terv: a belvárosi autósközlekedés egyik főútvonalául szemelték ki az északról délre haladó autóknak az egykori korzót, míg az ellenkező irányban haladó járműveknek az Apáczai Csere János utcát tartanák fenn. Ez nem valami megnyugtató elgondolás: teljesen megszüntetné a Duna-parti sétányt, másrészt a szép Duna-partot forgalmas fő közlekedési útvonallá változtatná. Az autóút mellett a 2-es villamos csattogna, ez alsó rakparton pedig a teherautó-forgalom ... A Duna-part, a korzó jövője élénken foglalkoztatja a városfejlesztési szakembereket. Egyikük, Heim Ernő, most tervet készített, ha elfogadják, megmaradna a Duna-parti sétány. A terv egyik sarkalatos része a 2-es villamos vonalának megszüntetése. Valójában nem új gondolat ez. A rohamosan növekvő autóforgalom parancsolóan megköveteli a pesti oldalon a túlzsúfolt csomópontok — elsősorban a Kálvin tér, a Felszabadulás tér és a Marx tér — rendezését, tehermentesítését. Ezek a csomópontok az északi—dél földalatti útvonalába esnek, s ésszerű, hogy alu- járórendszerük megépítését a metróvonallal együtt oldják meg. Akkor pedig az amúgy is szűk Belvárosból kikapcsolható a 2-es villamos vonala. Végig a Duna-parton kétszintű sétány építését javasolja a városrendező. A sétány felső szintje azonos a mai villamospálya megemelt szintjével. Ezt az alsó rakpart kocsiútja fölött bővítenék, ekkor a Lánchíd és az Erzsébet-híd között 20 méter széles kilátó-sétaút húzódna, rajta presszók, kávéházak. (A régi korzó 14 méter széles volt, de ebből négy métert a kávéházteraszok foglaltak el.) Az alsó rakpart Duna felőli oldalán árvédelmi fal, mellette sétaút építését javasolja a tervező. Emögött bőven van helye a teherautó-forgalomnak. A felső sétány alatt három méter széles, fedett peron lenne, amely a hirtelen nyári záporoktól megvédené a sétálókat. A kilátóterasz a szálló fedett sétányáról aluljárókon érhető el, nem kell tehát a gyalogosoknak keresztezniük az autóutak A felső és az alsó sétányt ugyancsak aluljárók kötnék össze. A terv rátereli a figyelmet a Duna-parti sétány problémájára. A városrendezési szakemberek véleménye megegyezik abban, hogy elérkezett az ideje: el kell dönteni a sétány jövőjét. Annál is inkább, mert a rendezési elgondolások tartalmazzák a teljes Duna-parti szállodasor felépítését. De legfőképpen az szól az egykori Duna-korzó mellett, hogy ne csak a szálló közönsége, hanem minden budapesti élvezhesse azt a panorámát, amelyet a pesti Dunapart ígér a csattogó-robogó villamosok nélkül. Pakots György VÍZRENDEZÉS Szabolcs-Szatmár megye eddigi legnagyobb mérvű belvízrendezési, talajjavítási és mezőgazdasági útépítési beruházásáról tárgyalt a megyei tanács. A megye egész területén 50 millió forint értékben, az Ecsedtsáp körzetében 27 miliós forint értékben végeznek majd vízrendezési, talajjavítási és üzemi útépítési munkát. Az Ecsedi-láp rendezése során egy 50—60 holdas víztárolót is építenek. A tervek szerint 1971- ig a megye mezőgazdasági művelés alatt álló területének több mint 50 százalékán, 532 ezer holdon javítják a talajt és rendezik a vizeket. Klastrompuszta karrierje Munkásüdülőt alakítanak ki a kesztölci tanács kezdeményezésére, a Dunakanyar szép természeti környezetéhez tartozó Klastrompusztán. A hegyekkel övezett erdős, ligetes, egészséges klímájú völgyben már meg is kezdték a parcellázást. A tervek szerint egyelőre mintegy 100—150, változatos stílusú, a táj jellegébe jól illeszkedő víkendház építésére adnak engedélyt. A kezdeményezés, illetve lehetőség nagy érdeklődést váltott ki a dorogi szénbányák, az esztergomi marógépgyár, az ÉDÁSZ és a pilisi erdőgazdaság dolgozói körében. Az üdülőtelep kialakításában több vállalat segíti a tanácsot. A dorogi szénbányák például a terület vízellátásának megoldásához ajánlotta fel segítségét. A termelőszövetkezet az új üdülőtelep élelmiszerellátását és az útépítést vállalta magára. Szerepel a tervekben a völgyfő fennsíkján fekvő tó kitisztítása és feltöltése is. Ez ideális strandolási lehetőséget nyújtana a víkendtelep lakóinak. Az első lakók előreláthatóan a jövő évben költöznek be új víkendházaikba. (MTI) SÜRGŐSEN MEGVENNÉNK 1 db egy- vagy kétfokozatú, fekvő IPARI HAJTÓMŰVET, az alábbi jellemzők szerint, új, vagy újszerű állapotban (legalább 80 százalékos használhatósági fokon): 31, 35, 315 tip. 5,66 vagy 5,69 vagy 6,15 módosítással 32, 35, 480 tip. 8 vagy 10 vagy 12 módosítással 32, 35, 565 tip. 8 vagy 10 vagy 12,5 vagy 16 módosítással MAHART Hajójavító Üzemigazgatóság BUDAPEST, IV., NÉPSZIGET Ügyintéző: Kerekes, telefon: 292—860/110 Hivatalos idő: 7,30—15,30 óráig Matyó baba vagyok... A Konsumturist boltokban rendkívül nagy az érdeklődés a népművészeti áruk, a herendi porcelánok és az ötvösmunkák iránt. Nagyon sokan keresik a magyar kézimunkákat. Most a balatoni idényboltokban bemutatókat rendeznek: matyó asszonyok a helyszínen készítenek térítőket, babákat és egyéb ajándéktárgyakat, amelyeket nyomban meg is lehet vásárolni. Ma és holnap Tihanyban és Balatonfüreden lesz ilyen bemutató. Olvasom, hogy atomkutatóink olyan frekvencia- és időmérő készüléket használnak különböző impulzusok megállapítására, amelylyel a másodperc milliomod részét is lehet mérni. Szeretema komoly feladatokat, kitűnő karórám segítségével azonnal megkezdtem annak kiszámítását, mekkora impulzusok képzelhetők el a másodperc milliomod része alatt. Egy másodperc szükséges két lépés megtételéhez, egy másodperc az i betű leírása, de ha pontot is akarok rá tenni, ahhoz már másik másodperc kell. Egy másodperc alatt be tudok rajzolni egy keresztet a lottószelvényre, sőt azt is hozzá tudom gondolni, hogy nem lenne rossz kettőmillió nettó. Ez a másodperc tíz felé vágva tized másodperc, és utóbbi száz darabban az ezred. Innen rövid lépés a milliomod, mert csak az ezredet kell igazságosan ezer felé osztani, de hogy én ugyanezen idő alatt valamiféle mélyebb impulzusokat gyűjtsek, arra kevés a remény. Egész nap búsongtam, hogy lám, minő hitvány az emberi észlelőképesség, ám estefelé bebizonyosodott, hogy ez tipikusan férfiúi fogyatékosság. Vera asszony üdítő társaságában haladtam, s ahogy a Kígyó utcán befordultunk, gyönyörű nő suhant át a járdán. Ejha, szóltam akaratlan. Mi az, fiatalember, fordult hozzám Vera asszony, s ijedten rebegtem, hogy én ugyan nem hallottam egy mukkot se. — És mondja meg nekem, mi tetszett rajta? S mielőtt másodszor is let tagadhattam volna, folytatta, mint sebes szél zúgása: — Hát nincs maguknak szemük? Hát nem látta, hogy a haja festett, ami nem baj, de kifakult, tehát a nő slampos. És rózsaszín rúzst használ, holott sárga kell neki, s hogy szemöldökét rosszul húzta ki, arcát pirosítja, holott ilyen melegben az ronda, és hogy lapos sarkú cipőt hord, noha neki csak magasat szabad, mindezt nem hátta? — Én csak a lábát láttam — próbáltam mentegetőzni. — No hiszen! — kacagott Vera asszony. — Akkor látott két vastag és görbe dorongot, amelyeken a miniszoknya hátul hosszabb, elől rövidebb, a kisasszony tehát olyan, mint aki állapotos. Ami pedig alakját illeti, ötvenkilenc kiló, azaz elhízott, mert ezzel a magassággal csak ötvenöt lehet. Választ nem várt, a részletek elemzését folytatta. Ezt a retikült ma már nem hordják, a kesztyűt valaki csomagból sózta rá, itthon különbet kapni, fülbevalójának viszont sikere van, az egész utca azon röhögött. Egyébként tipikusan rosszarcú nő, tekintetének mélyén alattomos fények villogtak, nyugalma mesterkélt, fölénye álméltóság, valójában dúlt arc, ahonnan jött, bűntettet követett el, és ahova megy, romlást visz. Mindent egybevetve nagyon közönséges kis bestia volt, és típusa a buta nőnek, mert okos nő megnézi a másik nőt, ez pedig elment előttünk anélkül, hogy egy pillantást vetett volna Vera asszonyra, akire pedig érdemes visszanézni, nem úgy, mint a bestia, aki nem olyan nő, hogy érdemes lenne. — És maga mindebből semmit sem látott? — kérdezte, amiközben már a Dorottya utca felé közeledtünk. — Drága asszonyom — szóltam —, számomra éppen ez a rejtély. Mondja, mennyi idő kell egy nőnek, ahhoz, hogy alaposan szemügyre vegyen egy másik nőt? — A másodperc milliomod része. Kis jó FÉL NAPPAL AZ ŐSZ KEZDETE ELŐTT napfogyatkozást látunk Tudományos folyóiratok híradásai szerint megkezdődtek az előkészületek Szibériában a szeptember 22-i teljes napfogyatkozás megfigyelésére. A Szűz csillagképben látszó Napot elfedő Hold árnyéka a Tajmir-félszigettől északra, a Szevernaja Zemlja-sziget táján érinti majd először a Földet, majd lassan délnyugati irányba vonul. A Hold árnyéka áthalad a Kara-tengeren, s az Ural hegység északi nyúlványánál éri el a kontinenst. A fogyatkozási zóna ezután áthalad Nyugat-Szibérián, a Kazah hátságon s az Araitó közelében, nem messze Bajkonurtól — ahol a világ legelső kozmodromja működik —, lassan kelet felé fordul, amíg eléri a Tien Shan hegységet. A megadott vonaltól nyugatra a fogyatkozás nem látszik teljesnek, például Párizsból vagy Rómából nézve csak 25 százalékos lesz, Budapestről nézve a napkorongnak 46 százalékát fedi el a Hold, Moszkvából csaknem 80, Taskentből pedig 95 százalékot láthatnak teljes árnyékban. A részleges fogyatkozás Budapestről nézve szeptember 22-én délelőtt 10 óra 43 perckor kezdődik, majd 11 óra 50 perckor a Napkorong csaknem felét takarva látjuk. A fogyatkozás érdekessége, hogy totális zónájában a teljes fogyatkozáskor napnyugta lesz, bár a napkelte utáni fogyatkozások a gyakoribbak. A mostani jelenséget az okozza, hogy a fogyatkozás mindössze fél nappal előzi meg az őszi napéjegyenlőséget, amely magyar idő szerint szeptember 30-án 0 óra 26 perckor kezdődik. A késői időpont nagy terheket ró a csillagászokra. Fent, északon, a Novaja Zemlján, ilyenkor már 80—90 százalékban borult az idő. Dél felé haladva járulnak a viszonyok: a kazah hátság vidékén szeptemberben átlag havonta 14 derült nap van, 13 a részben borult és mindössze három a teljesen felhős napok száma. Ezért a megfigyelők a Szovjetunió déli részén szerelik fel állomásaikat. S mi lesz, ha ezen a tájon is borult az idő? Évtizedekkel ezelőtt európai tudományos expedíciók hetekig hajóztak más kontinensre, hogy teljes napfogyatkozást lássanak, s néha csak az utolsó percekben derült ki, hogy minden erőfeszítésük hiábavaló volt: beborult az ég. A jelenkor tudománya már kétféle megoldást is ismer. Először a megfigyelő a felhők fölé emelkedik repülőgéppel, léggömbbel, vagy ugyanilyen eszközökkel „képviselőit”, a műszereket küldi a felhőréteg fölé. Sőt, akár a légkört is áttörhetik műszeres rakétákkal. A másik módszer — 1961. február 15-én Krímben alkalmazták először — jobbnak tűnik, mint az automatizált műszerek felbocsátása: el kell oszlatni a felhőzetet. Érmek ma már több módszerét ismerik. A legismertebb, nagy magasságban, a felhők fölé emelkedett speciális repülőgépek szóróberendezései ezüstjodiddal megpermetezik a felhőket, s mire megkezdődik a napfogyatkozás, a megfigyelőállomás vagy az obszervatórium felett kiderül az ég. A nap- és holdfogyatkozások gyakran ismétlődnek, mégiis évszázadok telhetnek el két teljes napfogyatkozás között — a Föld ugyanazon pontjáról nézve. Hazánkból legközelebb 1999-ben láthatunk teljes napfogyatkozást. Gauser Károly