Esti Hírlap, 1969. január (14. évfolyam, 1-26. szám)

1969-01-07 / 5. szám

­ Sajnos, ft néxynek még egy icipici kis csalódás sem ju­tott osztályrészül a Péntek esti bemutatóból. Tudniillik Bihari Klára Mi és ők című három jelenetében minden úgy tör­tént, ahogy azt a néző — nem is különösebb erőfeszítések árán — előre tippelte, sőt oly­kor még azt is megközelítő pontossággal kiszámította, hogy a szereplők a következő pilla­natban mit fognak mondani. Pedig milyen szívesen csalód­tunk volna! Például úgy, hogy a két asszony figurái egyszer­­csak mégis félredobják követ­kezetesen papírízű mondatai­kat, levetik a kínos-precízen rájuk mért didaktikus szerepet, s elkezdenek emberek és jelle­mek lenni, akik felforrósítják a valóságból jó szemmel kiválasz­tott drámát. Vagy hogy a sab­­lonszituációkkal induló A té­kozló lányban Bulla Elma és Pethes Ferenc megkapó színé­szi játékkal közvetített jelenetét nem fojtja meg végül a sablon­ra járó megoldás, és hogy A csókkirály helyzeteinek és dia­lógusainak mesterkéltségén győz a téma friss bája, szelle­mes játékossága. Sa­jnos, a szer­­ző, valamint Nemere László rendező minden tiszteletre mél­tó igyekezete ellenére a három tantörténet megmaradt egy pe­dagógiai előadáshoz készített didaktikus illusztrációnak. • Annál nagyobb öröm, hogy az első hétvége nem okozott csalódást a film­programot illetően. Eléggé nem dicsérhető módon a te­levízió vállalkozott arra, hogy bemutassa az államo­sított magyar filmgyártás tizenkét legjobb alkotását, s ezzel — ahogy bevezetőjé­ben Újhelyi Szilárd mond­ta —, mind több nézőt to­borozzon a cselekvő, az ak­tív film értő közönségének táborába. A sorozatnyitó Talpalatnyi föld újra, a képernyőn is élmény volt. És élmény volt Pirandello IV. Henrikjének nyugatné­met tv-filmváltozata. Tho­mas Engel adaptációja és kitűnő rendezése úgy for­dította le filmre és úgy tet­te át mai környezetbe a majd ötven évvel ezelőtt írt drámát, hogy megőrizte an­nak minden eredeti értékét, ragyogását. Kitűnő színé­szek segítették a rendező munkáját, köztük a címsze­rep nagyszerű alakítójával, Rolf Hennigerrel. Csákány Márta szinkronrendező és a­ magyar színészek méltó tolmácsolói voltak a szép él­ménynek.­­ Az új év újszülött soroza­tok jegyében indult. Kitűnő kezdeményezéssel gazdagodott ?A képzőművészeti és a zenei té­vés ismeretterjesztés, ezúttal ttttgis egy harmadikról, a Csa­ládi félkörről essék szó részle­tesebben. Sokféle műsor emléin­tőit egyszerre ilyen hatalmassá ez az óriásbébi. A sokféleség egy­aránt nagy reményekre jogosít, a gyermek ambíciói rokonszen­vesek, szórakoztatni akar, szel­lemi játékokba bevonni, infor­mációkat és ismereteket közöl­ni, művészi élményben részesí­teni, sőt — s ezt igen kitűnően és ízléssel csinálta — még áru­reklámra is vállalkozott. Mind­azt pedig a televízió felnőtt formájában tette: közvetlen adásban és — ha még bátorta­lanul is — spontán műsorele­mekkel megtűzdelve. Csakhogy teherbírása (nem beszélve a nézőéről), nem állt arányban ambícióival. (Annál inkább el­ismerésre méltó Poór Klári hő­sies kitartása az „utolsó lehe­letig”.) A Családi félkör intim kedvességét ugyanis korántsem szolgálták a hatalmassá duz­­zasztott méretek — megszám­lálhatatlan vendégsereg, átte­kinthetetlen és nem egészen barátságos tér, egy-egy nagy­­képű díszlet —, s miközben te­matikailag ijesztően sokat mar­kolt, hiába szerettük volna va­lóban látni Szász Endrét mun­ka közben. A könnyed szóra­koztatás meglehetősen egyenet­len színvonalú volt, az olyasfaj­ta ismeretterjesztést viszont, amit Grétsy László művelt, mindig szívesen látjuk a mű­­torban, összegezve: ha a bébit nem duzzaszt­ják mesterségesen Aránytalan óriássá, de a bábák továbbra is táplálják színes ambícióit, növelik spontán játé­kosságát, fejlődése közben még nagyon sok kellemes meglepe­téssel szolgálhat. (bársony) □ BARTÓK ORVOSA VOLTAM címmel Kroó György amerikai tartózko­dása során készített riport­ját sugározza a rádió. Dr. Holló Gyula volt Bartók or­vosa Amerikában, a vele folytatott beszélgetést rögzí­tette Kroó György hangsza­lagra, amit a rádió január 19-én közvetít. Új regények, új nevek, új viták A Novij Mir munkatársai Budapesten A Kortárs szerkesztőségének meghívására néhány nap óta hazánkban tartózkodik Vlagyimir Laksin és Iri­na Arhangelszkaja, a Novij Mir c. szovjet irodalmi fo­lyóirat két vezető munkatársa. Azért jöttek, hogy to­vább szélesítsék folyóiratuk kapcsolatát a magyar iro­dalommal, új neveket, új műveket ismerjenek meg. — Radnóti Miklóstól és Váczi Mihálytól közöltünk egy-egy csokorra való ver­­set nemrég — mondja Ar­­hangelszkaja, a népszerű folyóirat világirodalmi ro­vatának vezetője —, s örömmel tapasztaltuk, hogy a szép verseket nagy tet­széssel fogadták olvasóink. Most szeretnénk újabb „zsákmányt” magunkkal vinni. — Úgy érzem, meglehe­tősen gazdag lesz az iro­dalmi termés 1969-ben — válaszolja. — Valentyin Katajev legújabb regényé­nek utolsó sorait írja, a Novij Mir közli majd elő­ször. Csak a címét ne kér­dezze, mert Katajev már háromszor változtatta, s azt mondja, még mindig nem végleges. Amint tudom, hangulatában a Szentkút és a Feledés füve című Kata­jev-regény­eket idézi majd a mű, amelynek dinamiká­ját a visszaemlékezések és a mai megfigyelések pergő váltakozása, párhuzama adja majd. Mihail Isza­­kovszkij, a népszerű költő Laksin irodalomkritikai munkássága jól ismert a szovjet kulturális élet ber­keiben. Éppen ezért tőle aziránt érdeklődtünk, mi­lyen új művek várhatók a közeli hónapokban a szov­jet íróktól, milyen kérdé­sek körül gyűrűznek jelen­leg irodalmi viták a Szov­jetunióban. — ezúttal első ízben — pró­zaíróként mutatkozik be hamarosan: egy Szmo­lenszk környéki falu for­radalom előtti múltjáról és forradalom előtti első éveiről ír regényt, kétsé­gen kívül nemcsak az em­lékezés, hanem a mának szólás szándékával is. — A Novij Mir javasla­tára állami díjjal kitünte­tett Csingiz Ajtmatov is új regényt ír folyóiratunk­nak 1969-re, „Hosszú em­lékezés” címmel. Ez még nincs kész, de úgy tudjuk, ez is a kirgiz élet sajátos világába ad majd bepillan­tást, mint a többi nagy si­kerű Ajtmatov-regény.­zerválásának veszélye el­len emelt szót több kriti­kus is a Molodaja Gvar­­gyija egy cikke nyomán. — Milyen új fiatal tehet­ségek tűntek fel az utóbbi időben a Szovjetunióban? — Kurgalnyikov lenin­­grádi mérnök első írását közöltük októberi szá­munkban „A fakultáson” címmel. Kurgalnyikov egy meg nem nevezett egye­tem filológiai fakultásáról rajzol igen őszinte képet. Szembeszáll a konzervatí­vizmussal, a bezárkózott professzorizmussal. Sok egyetemünk filológiai fa­kultása magára ismert a kisregényből,­­néhány pro­fesszor meg is sértődött, kikérte magának, hogy ki­teregessék a dolgait. — Egy eddig ismeretlen író nagy regényével aján­dékozott meg bennünket 1968: Anatolij Azolszkij, az egyik moszkvai kutatóinté­zet mérnöke „Sztyepan Szergejevics” címmel írt igen érdekes könyvet, bá­tor, újszerű éles rajzot egy mai szovjet vállalat tevé­kenységéről. Több konf­liktusvonal van a regény­ben. A főhős, Sztyepan Szergejevics, leszerelt ka­tonatiszt, aki igen becsüle­tes, de kissé dogmatikus hajlamú ember. A regény azt mutatja be, hogyan kényszeríti­­az élet Sztye­pan Szergejevicset az őt burkoló dogmatikus kö­peny levetésére, hogyan lesz kapuőrből a vállalat egyik vezetője. Érdemes lesz megjegyezni Anatolij Azolszkij nevét — fejezte be Vlagyimir Laksin. Szathmári Gábor A­­ TÁJÉV, ISZAKOVSZKIJ, AJTMA TOV 4 BULGAKOV- VITA — Ami az irodalmi vitá­kat illeti: nagyon nehéz a kérdés, mert igen szere­tünk vitatkozni, s van is miről. Nagyon eleven és gazdag szinte valamennyi irodalmi folyóiratunk vita­rovata. Legérdekesebbnek azt tartom közülük, amely Mihail Bulgakov munkás­sága, közelebbről utolsó re­génye, a „Mester és Mar­garita" körül folyik jelenleg nálunk. Bulgakov, aki ne­gyedszázadig csak az író­asztalának írt, nem sokkal a halála előtt fejezte be ezt a művét, amelyet a legked­vesebb alkotásának tartott. A Moszkva című folyóirat közölte a regényt, amely egycsapásra olyan népsze­rű lett, hogy fekete áron, elképesztő összegekért cse­rélt gazdát a folyóiratnak az a száma. A regényt sok író üdvözölte, Konsztan­­tyin Szimonov írt hozzá előszót, s elismerően mél­tatta a Lityeraturnaja Ga­­zeta és több irodalmi fo­lyóirat, köztük a Novij Mir is. Egyes irodalmár pro­fesszorok nyugtalankodtak csak, azok, akik éppúgy nem találtak helyet mono­gráfiáikban Bulgakovnak, mint annak idején Jesze­nyinnek, Bábelnek vagy Cvetajevának. — Mi volt az ellenveté­sük? — Túl bonyolultnak, szokatlannak tartották. Azt mondják, túl absztrakt Bulgakov humanizmusa, hiányzik belőle az osztály­tartalom, a szociális konk­rétum. Igaz, bizonyos szen­záció is volt a Bulgakov­­regény fogadtatásában, ám a komoly, művészi siker átütő erejének nem keve­sebb része van a hatásban, amelyet kiváltott. Szokat­lan, bonyolult regény, de éppen a megszokottság fél­­redobásával hozott új színt irodalmunkba. — Egy másik érdekes vi­ta az új színházi előadá­sok, a klasszikusok mai megszólaltatása körül fo­lyik. Bemutatták Moszkvá­ban Gorkij két világhírű darabját, a Kispolgárokat és az Éjjeli menedékhe­lyet, de itt is hátat fordí­tottak a megszokottnak, új­szerű rendezői elveket al­kalmaztak, más akcentuso­kat adtak a darabnak, egyes kritikusok szerint néha még Gorkij gondola­tától is eltértek. A vita fő kérdése most az, hogy med­dig mehet el a színház a klasszikusok „megújításá­ban”. KUTATÓMÉRNÖK REGÉNYE — Érdekes vita folyik nemzeti értékeink értelme­zése körül. A patriarchális múlt idealizálásának, kon­ Filmek Örkény művekből Örkény István művei közül egyszerre kettőnek a megfilmesítését tervezik a MAFILM-nál. Párbaj című novelláját, amely szatirikus éllel mutatja be egy mai vi­déki kisváros társadalmát, Bán Róbert készül filmre vinni. Fábri Zoltán rende­ző az Európa-szerte nagy sikerrel játszott Tóték cí­mű drámát formálja film­mé. Feladatát megkönnyíti, hogy Örkény a Tótékat ere­detileg is filmnovellának írta, csak később készített darabot belőle a Thália Színház számára. Drégely László, a Televízió díszlettervezője munkáiból — díszletterveiből és makettjeiből — kiállítást rendeztek a Vígszínházban. Képünkön a Szinetár Miklós rendezésé­ben bemutatott Sartre-darab, a Temetetlen holtak egyik jelenetének díszletterve. Méhes György: 33 névtelen levél A kolozsvári Magyar Színház 1966-ban mutatta be Méhes György 33 névte­len levél című darabját, amit január 16-án az egri Gárdonyi Géza Színház tűz műsorára. Méhes György így ír darabjáról: „Tanárok közt élek, iskolák világá­ban. Barátaim vannak kö­zöttük, tisztelem és szere­tem a tanári hivatást és merem állítani, hogy ken­dőzetlenül ismerem a tanári élet minden változatát. Ezért vállalkoztam arra, hogy megkíséreljem a szín­padra vetíteni a mai taná­rok életét, küzdelmüket em­berségért, igazságért. Lát­szólag apró eseményből pattan ki a szikra: a tizedi­­kes Zsuzsika megbukik fizikából. Igenám, de Zsu­zsika egy nagy súlyú köz­életi személyiség lánya ... Így kezdődik a komédia.” FIZESSÉK A GYEREKEK? évadja inkább az iskolaév kezdete és a tavasz. Mégis, még tavasz előtt, szóvá kell tenni egy apró­ságot, amely érthetetlenül hozza hátrányos helyzetbe a pedagógusokat. Magyar­­országon minden állami in­tézménynél, hivatalnál dol­gozó munkaerő, ha munka­helyétől s lakhelyétől kívül eső városba, községbe uta­zik — természetesen, hiva­talosan —, akkor napidíjat és útiköltséget kap. Kivéve a pedagógusokat. Azok csak napidíjat kapnak, ha ren­des munkaidejükben — il­letve azon jóval túl — ki­rándulni viszik a gyereke­ket. A rendelkezések ugyan­is azt írják elő, hogy ha közös autóbuszt rendelnek, akkor a felmerülő költsége­ket a gyerekek számával kell elosztani, s így azok kötelesek viselni a kísérő tanárok útiköltségét is. A szülők és a társadalom sokszor tiltakozik az ellen, hogy a tanárokat „szerve­zett”­ megajándékozások­ban részesítsék, gyűjtsenek a szülők körében és így to­vább. Furcsa dolog, hogy az állami rendelkezések éppen az útiköltség ügyé­ben a szülőkre, illetve, ami még rosszabb, valójában a gyerekekre bízza a pedagó­gusokat. Érthetetlen, hogy az igazán nem „túlfizetett” és a kirándulásokon rend­kívül nagy felelősséget vi­selő pedagógusokon kell ilyenfajta takarékossági rendszabályokat végrehaj­tani. —bel— Holnap vége az iskolai szünetnek. Az iskolák fel­használták az alkalmat, hogy diákjaikat közösen el­vigyék egy-egy moziba, színházba, s talán van, ahol közös kirándulásra is sor került. Bár a kirándulások Zenei panoráma A Zenei panoráma című rádiósműsor első idei adá­sa január 10-én hangzik el. A rádió egyik zenei mun­katársa minden évben részt vesz az UNESCO rendező­ben Párizsban tartott Nem­zetközi Zenetanács ülés­szakán. Az itt hangszalag­ról bemutatott művek kö­zül kiválasztott legérdeke­sebb alkotások kerülnek előadásra a rádióban, mint­egy húsz műsorban, így a modern zene barátai meg­ismerhetik az elmúlt év ki­emelkedő tehetségű szerző­it, új műveiket. C SZÍNHÁZ Operaház: Manon Lescaut (Oláh bérlet, 4. előadás, 7). — Operaház Erkel Színháza: Sá­ba királynője (1. bérlet, 4. előadás, 7). — Nemzeti Szín­ház: Az ember tragédiája (7). — Katona József Színház: A fösvény (7). — Madách Szín­ház: Éjjel menedékhely (1 bérlet, 7) — Madách Színház Kamaraszínháza: Három játék (7). — Vígszínház: Spanyolul tudni kell (7). — Pesti Színház: Furcsa pár (7). — Thália Szín­ház: Mária (7). — József Attila Színház: Thomson kapitány (7). — Fővárosi Operettszínház: My fair Lady (7). — Kis Szín­pad: Urak és elvtársak (fél 8). — Egyetemi Színpad: Piszkos Fred (7). — Állami Bábszínház: Az elvarázsolt egérkisasszony (10). — Kamara Varieté: Foly­tassa, Hacsek (6 és fél 0). □ AZ ÚJ ÉV első szín­háza premierjét a Mikrosz­kóp Színpadon tartják: Tessék továbbmenni címmel tart bemutatót a kamara­méretű színház társulata január 17-én. Az aktuális politikai kabaré szereplői között ismét ott találjuk Major Tamást, s fellép a népszerű parodista, Hora Géza is.

Next