Esti Hírlap, 1969. október (14. évfolyam, 229-255. szám)

1969-10-10 / 237. szám

l Pod­gornij fogadta Schumannt Podgornij, a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnök­­ségének elnöke ma a Kreml­ben fogadta Schumann francia külügyminisztert, aki a szovjet kormány meghívására hivatalos lá­togatáson van Moszkvá­ban. A tüzelőellátásról beszélt ma délelőtti sajtótájékoz­tatóján Samodai Árpád, a TÜZÉP Egyesülés igazga­tója. Kijelentette: a belkereskedelmi mi­niszter szigorú rendelke­zést adott ki: gondoskod­ni kell Budapest folya­matos tüzelőellátásáról. A lakosság jogosan pana­szolja : novemberre-de­cemberre vállalják a Tü­­ker-telepek a megrendelé­sek teljesítését. A TÜZÉP igazgatója elismerte: a ve­vő minden panasza jogos, ha bármilyen okból nem tudja megvásárolni téli tü­zelőjét. A helyzet magya­rázataként hozzáfűzte: az ország energiahelyzete alapvetően megváltozik. A szilárd tüzelőanyagok érté­kesítésének minden koráb­bi kötöttsége megszűnt, s a tüzelő minősége jelentősen javult az utóbbi két évben. Ma már nem kerülnek for­galomba olyan rossz minő­ségű szenek — palaszén és nyers lignit —, mint ko­rábban. Jan­uár 15-től csök­kent a hazai brikett ára, a tataié 15, a dorogié 9,50, a mecsekié pedig 12 forinttal. A tűzifa árát az idén két­szer csökkentették, ösz­­szesen 12,70-nel mázsá­ját. A lakosság megtakarítása ezekből az árleszállítások­ból az idén 210 millió fo­rint. Az igazgató szerint a mostani tüzelőellátási gon­doknak az az oka, hogy az energiaprognózisok több­sége a szilárd tüzelőanyagok keresletének csökkenésével számolt, s bár a kereskedelem a terve­zettnél 40—50 ezer vagon­nal több tüzelőanyagot szerez be az idén, a tor­lódás miatt szűk a szállí­tási kapacitás. Nagy gondot okozott az is, hogy a korábban rendelt 50 ezer vagon német bri­kettből 20 ezer vagonnal kevesebb érkezik. Ezt a mennyiséget hazai brikett­­tel és tűzifával kell pótolni. A budapesti vásárlók zöme fát vesz a német brikett­­ helyett, de a TÜKER-tele­­peken naponta összesen csak 130 vagon fát lehet fel­dolgozni, s most ennek többszörösére lenne szük­ség. Az idén a hitelakcióban egymillió tüzelőutalványt adtak ki. Az utalványok tulajdono­sai főleg német brikett­tet kívánnak vásárolni, s vár­tak az utalványok beváltá­sával. Ez is fokozta a tor­lódást. Samodai Árpád végezetül hangsúlyozta, hogy megfe­lelő mennyiségű tüzelő van országszerte és Budapesten. A szállítók megfeszített erő­vel, szombaton és vasárnap is dolgoznak. A? ... A MAI TÁJÉKOZTATÓ A TÜZELŐRŐL Van elegendők + Megfeszített erővel dolgoznak a szállítók ÉJSZAKAI VITA A CAPITOLIUMBAN Háború ellen tüntet a hadügyminiszter fia OKTÓBER 15: A MORATÓRIUM NAPJA Washington, október 10. Az amerikai fővárosban attól tartanak, hogy a diák­szervezetek által október 15-re meghirdetett „Mora­tórium napján” országszer­te gyűléseken és felvonulá­sokon tüntetnek, a kormány vietnami politikája ellen. Rosenthal, a kongresszus demokratapárti képviselője, aki azt tervezi, hogy egész éjszaka tartó háborúellenes vitát rendez a képviselő­házban, közölte, hogy terve széles körű támogatásra számíthat. Melvin Laird hadügymi­niszter fia bejelentette, hogy jövő szerdán együtt tüntet a vietnami háború ellen diáktársaival. VÁDAT EMELTEK ELLENE Cserbenhagyta áldozatát — a gyalogos Ilyen ügy még aligha foglalkoztatta Bécs — vagy bármelyik nagyváros — közlekedési bíróságát. Az 58 éves bécsi vendéglős, Johann Portik a nagy for­galmú bécsi Wagramer- Strasse úttestén szabálytalanul és olyan vigyázatlanul ment át, hogy egy gyorsan haladó személyautó kerekei elé ke­rült. Leopold Weiser, a gépkocsi vezetője csak úgy tudta elkerülni a súlyos — halál­ is okozható — bal­esetet, hogy félrerántotta a volánt, nekirohant egy , villany­­oszlopnak. Kocsija összetörött, ő­,és fe­lesége súlyosan megsérült. A balesetet okozó Portik azonban eltűnt a tett szín­helyéről. Még azzal sem tö­rődött, hogy a mentőket és a rendőrséget értesítse. A bécsi rendőrség csak hosszú nyomozás után tud­ta felkutatni a felelőtlen embert, aki ellen most az ügyész cserbenhagyó,­ és az életbiztonság veszélyezteté­se miatt emelt vádat. XIV. évfolyam, 237. szám 1969. október 10., péntek Szívélyes légkörben zárultak a magyar—osztrák határtárgyalások Bécs, október 10. A Magyar Népköztársa­ság és az Osztrák Köztár­saság között a közös állam­határon előforduló esemé­nyek kivizsgálásával kap­csolatos eljárásról Buda­pesten 1964. október 31-én aláírt szerződés alapján alakult „határeseménye­ket kivizsgáló bizottság” 1969. október 1­8. között Bécsben megtartotta nyol­cadik ülésszakát. A tárgya­lásokon részt vevő magyar küldöttséget dr. Tatai Jó­zsef külügyminisztériumi főosztályvezető, az osztrák küldöttséget dr. Josef Jur­­kowitsch miniszteri taná­csos vezette. A tárgyalófe­lek megvizsgálták és érté­kelték a közös államhatá­ron levő helyzet fejlődését, s eszmecserét folytattak az ezzel összefüggő kérdések­ről. A tárgyalások szívélyes légkörben folytak le. (MTI) Rogers-Moro párbeszéd New York, október 10. Rogers amerikai és Moro olasz külügyminiszter tag­nap este egy és negyed órás tanácskozást folytatott. A többi között megtárgyalták a közel-keleti helyzetet, s a NATO-val, valamint a földközi-tengeri helyzettel kapcsolatos problémákat. Szóba került továbbá, az európai biztonság és az amerikai—nyugat-európai együttműködés kérdése. Amerikai körökben kije­lentették, hogy a két ál­lamférfi — a különböző nemzetközi problémákon kívül — megvitatta Olasz­ország belpolitikai hely­zetét. Hazaérkezett a budapesti pártküldöttség A Német Szocialista Egy­ségpárt meghívására az NDK megalakulása 20. év­fordulója alkalmából Ber­linben járt Budapesti Párt­­bizottság küldöttsége Ve­­néczi Jánosnak, a pártbi­zottság titkárának vezeté­sével visszaérkezett Buda­pestre. Kormányvá­lság a láthatáron?­ ­EXHUMÁLJÁK“ A KÖZLPERI POLITIKÁT Róma, október 10. Gino Pallotta telefonje­lentése: De Martino főtitkár nagy többséget kapott tegnap a Szocialista Párt központi vezetőségében lezajlott sza­vazáson. A párt balszárnya élesen bírálta a jobboldal képvi­selőit, akik ismét ellenezték, hogy az Olasz Kommunista Párt­tal szorosabb együttműkö­désre törekedjenek. Szóba került a szocialis­ták tanácskozásán a közép­bal kormányzat feltámasz­tása. Renni mellette foglalt állást, De Martino hosszabb eszmefuttatásában ellene és mellette sorakoztatott fel érveket, de nem kötelezte el magát egyik oldalon sem. Római jól értesült körök­ben úgy vélik: még a jövő tavaszi tartományi válasz­tások előtt számolni kell újabb kormányválsággal. Addig pedig el kell dönte­ni: fel lehet-e támasztani az egyszer már eltemetett középbal politikát vagy lehet más kormányza­ti formát találni a hosszabb ideje tartó, lappangó per­manens válság megoldásá­ra. Ma a Petőfi-hídról... A Dunába zuhant egy teherautó A sofőrt és a kocsikísérőt megmentették, a rakodómunkás meghalt Ismét súlyos közlekedési szerencsétlenség történt a fővárosban. Ma reggel 6 óra 17 perckor a Petőfi-hídról a hídkorlátot áttörve a Dunába zuhant a csepe­li Duna Mezőgazdasági Tsz SB 75—02 rendszámú 5 tonnás IFA tehergépko­csija. A gépkocsit Váradi István 37 éves gépkocsivezető ve­zette. Utasa volt Halász István 39 éves kocsikísérő és Reichenbach Imre 37 éves rakodómunkás. A gépkocsivezetőt és Halászt a Hídépítő Vállalat Boráros téri telephelyéről Szekendi Mihály vezetésével azonnal indult csónakkal sikerült kimenteni. Reichenbach a járművel együtt elmerült. Váradi­t és Halászt kórház­ba szállították. Sérülésük könnyű. A szemtanúk és a gépko­csivezető szerint a baleset a következőképpen történt: Váradi a budatétényi, Terv utcai garázsból Kispestre igyekezett anyagért. A hí­don a belső forgalmi sávban haladt. Mellette egy 6-os jelzésű villamos, a külső sávban pedig egy másik tehergépkocsi volt. Váradi szerint a másik tehergépko­csi a külső sávból hirtelen befelé húzott, s ő a követ­kező pillanatban a 6-os vil­lamosnak ütközött. A villa­mos vezetője, Molnár Má­ria már korábban fékezett, s az összeütközés pillanatá­ban megállt. Nyilván ennek köszönhető, hogy a villamos utasai közül senki nem sé­rült meg. A szemközti irányból érkező tehergép­kocsi vezetője szerint Vá­radi az összeütközés pil­lanatában gázt adott, átvágott a vil­lamos előtt, s a követke­ző pillanatban az autó a korlátot áttörve a Duná­ba zuhant. A Budapesti Tűzoltópa­rancsnokság nagy appará­tussal vonult a helyszínre és megkezdte az elmerült tehergépkocsi kiemelését. A baleset ügyében a vizs­gálat megindult. * Beszélgetés a szemtanúk­kal, a gépkocsivezetővel és kísérőjével a 12. oldalon. Kivontatták a folyóba zuhant teherautót . (MTI­­?o*0 — KánSor felúl

Next