Esti Hírlap, 1969. október (14. évfolyam, 229-255. szám)

1969-10-10 / 237. szám

XIV. évfolyam, 237. szám 1969. október 10, péntek Húszéves a MOGÜRT Öt esztendő alatt 280 ezer autót hoznak be Kooperáció az új volgai gyárral Húszéves a MOGÜRT Gépjármű Külkereske­delmi Vállalat. Ma délelőtti ■ajtótájékoztatóján Bacsók Nándor igazgató ismertette a két évtizedes működést, ■ terveket. A vállalat húsz év alatt 29 844 autóbuszt, 33 370 tehergépkocsit, különle­ges járművet, 17137 dömpert, csaknem 3 és fél milliárd forint értékű alkatrészt, tetemes mennyiségű ga­rázsberendezési és felsze­relési cikket exportált, 183 798 különféle típusú személygépkocsit és 65 467 teherautót importált. Az utóbbi diőben a MO­GÜRT gyártási kooperáció­kat kötött szovjet, lengyel, jugoszláv, osztrák, svéd és más partnerekkel. Legna­gyobb távlata a magyar— szovjet autóipari együtt­működésnek van. A kor­mányközi megállapodás ér­telmében az épülő volgai autógyár évente 600 ezer személygépkocsijának fe­léhez magyar gyártmányú alkatrészeket, elsősorban villamossági felszerelése­ket építenek be. Ezek el­lenében évente előreláthatóan 13 ezer személygépkocsit szállítanak Magyaror­szágra. Növelni akarják az autó­importot, s már megálla­podtak a Volkswagen, a Fiat, a Renault, a Ford gyárral, tárgyalnak más cé­gekkel is. A negyedik öt­éves terv idejében 280 ezer személygépkocsit vásárol­nak külföldről. A LOTTÓ NYERŐSZÁMAI: 24, 44, 60, 64, 79 A Sportfogadási és Lottóigazgatóság közlése szerint a Szegváron megtartott 41. heti lottósorsoláson a követ­kező nyerőszámokat húzták ki: 24, 44, 60, 64, 79. TUDÓSÍTÁS A PÉTI ÜZEMTŰZRŐL Két bátor asszony Négy méter magas lán­gok csaptak fel tegnap Pé­ten, a Kőolajipari Vállalat telephelyén. Az üzemet nagy veszély fenyegette, de a tüzet sikerült megfé­kezni. Ma reggel arról kérdeztük a Péti Kőolajipari Válla­lat igazgatóját: milyen kö­vetkezményekkel járt a csütörtöki tűzeset? — Szerencsére sem jelen­tős anyagi kárról, sem sze­mélyi sérülésről nem kell beszámolnom. A tűz az első pillanatokban félelmetes­nek tűnt, mielőtt azonban megérkeztek volna a tűzol­tók, az üzem dolgozói már javában oltottak. A veszély elhárításában oroszlánrésze van két asszonynak: Tóth Sán­­dornénak és Bikácsi Ist­­vánnénak, aki olyan hidegvérrel vé­gezte feladatát, mintha gyakorlaton vett volna részt. Megállították a ge- IX. pékét, elzárták a tolózára­kat, az üzemre rázárták az ajtókat, s gőzzel harcol­tak a lángok ellen. — Sikerült már megál­lapítani: mi okozta a tü­zet? — A vizsgálat még tart. Lehet, hogy az elektro­mos berendezésekben keletkezett rövidzárlat, de elképzelhető az is, hogy az automatikában, esetleg valamelyik szivattyú for­górészében támadt zavar. CSATA Megmentették a hullámsírból „Arra gondoltam, itt a vág...“ A sofőr, a kocsikísérő és a rendőr beszél (Folytatás az 1. oldalról) A Petőfi-hídon történt szerencsétlenség után Vá­­radi István gépkocsivezetőt és Halász István kocsikí­sérőt a Korányi Sándor kórház baleseti osztályára szállították a mentők. Szin­te karcolás nélkül úszták meg mindketten a balese­tet. — A Petőfi-hídon a bel­ső sávban haladtunk — mondja Halász István ko­csikísérő. — Tőlünk balra a villamos, a külső pályán egy Csepel gépkocsi haj­tott. A villamost elhagyva, a Csepel gépkocsi kijjebb húzódott, mi is követtük, ekkor ö­sszeakadtunk a vil­lamossal, majd erős lökést éreztem. Ezután csak azt láttam, hogy át­térünk a híd bal oldalára és tehetetlenül rohanunk a korlátnak. Átszakítottuk és lezuhan­tunk a Dunába.. Megvár­tam, amíg a vezetőfülke megtelik vízzel, ezután aj­tót nyitottam és felrúgtam magam a víz színére, körü­löttem deszkák úszkáltak, ezekbe kapaszkodtam, és vitettem magam a vízzel. Nem sokkal később a híd­építők rácsója kimentett. — Mi történhetett har­madik társukkal? — Reichenbach Imre, a másik kocsikísérő mögöt­tem ült, a motorház tetején levő ülésen. Lehetséges: a vízhez ütő­­déskor megsérülhetett, s ezért nem tudott magán segíteni. Váradi István gépkocsi­­vezető a 9-es kórteremben fekszik. — Most sem tudom meg­érteni, hogy történhetett... — mondja. — Valami koc­canásra emlékszem, arra, hogy felpörgött a motor és mi megindultunk balra, a híd korlátjának. Amikor átszakítottuk a hídkorlátot, Reichenbach felkiál­tott: „Mi lesz velünk?!? Én arra gondoltam: itt a vég... Azután lent, a vízben ösz­tönösen kibújtam az abla­kon. Erőset rúgtam maga­mon, hogy feljuthassak a víz színére. Észrevettem a híd pillérét és belekapasz­kodtam ... A mentésről Nász Már­ton rendőr szakaszvezető, a IX. kerületi Rendőrkapi­tányság őrszeme ezt mond­ta el: — Ma reggel 5 óra 20- kor kezdtem meg a szolgá­latot a Boráros téren. Ép­pen a HÉV-várótermet el­lenőriztem, amikor észre­vettem, hogy több ember szalad a Duna-part felé. Utánuk mentem, és láttam, hogy a vízben, deszkába kapaszkodva egy férfi úszik. Tudtam, hogy a Hídépítő Vállalatnak van motorcsó­nakja, azonnal szóltam Csabán Jánosnak és Sze­­kendi Mihálynak, együtt szálltunk a csónakba. Elő­ször azt a férfit mentettük ki, aki a deszkába kapasz­kodott, mint később meg­tudtuk, ő volt a kocsikísé­rő. Később láttuk, hogy a híd középső tartópillérébe egy másik férfi kapaszko­dik: a gépkocsivezető, Vá­radi István. Amikor a csó­nakba emeltük őket, el­mondták, hogy ők ketten ki­ugrottak a zuhanó teher­gépkocsiból, de nem tud­ják, mi történt harmadik társukkal. (balogh—békés) . LÉGBEN ÉLNEK Szerdán közöltük a hírt: szerencsés kimenetelű bal­eset történt a MALÉV TU- 134-es repülőgépével ked­­­den délután az amszterda­mi repülőtéren. A gép a leszállás után kevéssé meg­sérült, de a fedélzetien tar­tózkodó 47 utas és a sze­mélyzet sértetlen maradt. Szerettük volna azt is megtudni, s még szerdán közölni olvasóinkkal, m­ okozta a gép sérülését. Is­merve a hírközlő technika mai eszközeit, néhány órá­val az eset után már tud-­ hatták a repülőtársaság vezetői, mi történt a gép­pel, a MALÉV képviselői azonban kategorikusan megtagadták, s azóta sem tartják szükségesnek a bő­vebb felvilágosítást. Fölöttébb érthetetlen ez a hallgatás, amelyre­­sem­miféle hivatalos fórum nem kérte fel a MALÉV veze­tőit. Talán arra gondolnak repülőtársaságunk képvi­selői, hogy a hallgatás a mundér becsületét védi? U­gy véljük, erre nincs szükség, hiszen közismert, hogy a MALÉV a maxi­málisan biztonságos repü­lőtársaságok közé tartozik. Talán elfelejtették volna, hogy az ilyen - a közvé­leményt és saját utazókö­zönségünket lebecsülő - hallgatás már régen nem divat nálunk? De az is lehet, hogy a MALÉV-nél nemcsak a pi­lóták, hanem a tájékozta­tásra illetékesek is — a levegőben élnek. Sz. U. Szakszervezeti ülések Ma délelőtt három szak­­szervezet központi vezető­sége ülésezett: a ruházat­ipari, a nyomda-, a papír­ipar és a sajtó, valamint a vasutas. A napirenden: a csökkentett munkaidő be­vezetésének tapasztalatai, a nyomdák helyzete, a munkavédelmi őrhálózat. Politikai napilap Főszerkesztő: Kelen Béla Szerkesztő: Paizs (Umbor Szerkesztőség: VIII., Blaha Lujza tér 1—3. Telefon: 142—220*. 343- 100* Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat Felelős kiadó: Csollány Ferenc igazgató Kiadóhivatal: Budapest, VIII., Blaha Lujza tér 1—3. Telefon: 343—100 Árusítja a Magyar Posta Index: 25 002 Szikra Lapnyomda • • • • • a­z­­Etiínas, telexe NAPTÁR Október 10, péntek, Gedeon napja. A Nap kél 5.55, nyug­szik 17.07 órakor. A Hold két 4.40, nyugszik 16.35 órakor. Száraz idő A Meteoroló­giai Intézet jelenti: Vár­ható időjárás Budapesten ma estig. De­rült, száraz idő. Mérsékelt szél. A hőmérséklet kora délután 18, este 21 órakor 11 fok körül lesz. MEGEMLÉKEZÉS A Lengyel Kultúra Nagymező utcai helyiségé­ben ma este a lengyel nép­hadsereg napja alkalmából ünnepi megemlékezést tar­tanak. A nap jelentőségét dr. Stanislaw A. Sochacki igazgató méltatja. A mű­sorban Barbara Hesse- Bukowska Chopin-díjas zongoraművésznő, lengyel zeneszerzők műveiből ad elő­ nívódíjak Szeged város felsza­badulásának 25. évfor­dulója alkalmából átad­ják a szegedi tanács al­kotói nívódíját, majd délután felavatják a képzőművészek új há­zát. PÁRIZSBA UTAZTAK A Magyarok Világszövet­ségének képviseletében Pá­rizsba utazott dr. Palló Im­re operaénekes és Almássy László zongoraművész. CONTERGAN-ÍTÉLET Svédországban befejeződött az NSZK-belivel párhuzamo­san folytatott Contergan-per. Az Astra néven forgalomba hozott, NSZK licenc alapján készült nyugtatóból száz svéd és d­án nyomorék gyerek szü­letett. Az öt éve folyó eljárás ítélete: évi 603 ezer svéd ko­rona kártérítés 1968. január 1- től visszamenőleg a szeren­csétlen gyermekek élete vé­géig, a károsodástól függő megoszlásban. TANYAMÚZEUM Feldolgozzák lakóhelyük negyedszázados történetét a Szabolcs-Szatmár megyei felsősimai fiatalok a felsza­badulás 25. évfordulójára Az iskola egyik termében tanyam­úzeumo­t rendez­nek be. PORCELÁNFIGURÁK A nagytétényi Kas­tély­múzeumban Por­celán­figurák a XVIII. századból, illetve Góti­kus bútorok címmel ki­állítás nyílik vasárnap délelőtt. GYÓGYSZERTÖRTÉNET Kecskeméten a fegyveres erők klubjában ma délelőtt gyógyszertörténeti kiállítás nyílt. GYÁSZ J . Meghalt Csillag Dezsőné, született Kalmár Lenke. Az el­hunytban Csillag István kollé­gánk, a Magyar Hírlap mun­katársa édesanyját gyászolja. A temetés október 12-én, va­sárnap 12.30 órakor lesz. (X., Kozma utca 6.). ROBOTTOLMÁCS Az Elektroakusztikai Gyárban elkészült a 16 nyelven beszélő robot in­formátor, amely öt-öt per­cig magyaráz egy-egy té­mát, a szövegét képekkel il­lusztrálja. A robotember kitűnően használható a pá­lyaudvarokon és a nagy szállodák halljában. A gyár olyan berendezést is készít, amely hangosfilm segítsé­gével magyarázza a techno­lógiai folyamatot. SOROKBAN A mezőgazdasági szakirodal­mi munkabizottság ülésén a jövő évi könyvhónap előkészí­téséről tárgyaltak.­­ Üzem­­egészségügyi ankétot rendez­tek a Textilipari Dolgozók Szakszervezetében.­­ Sajtó­­tájékoztatókat tartottak a Bu­dapesten sorra kerülő útügyi konferenciáról, a Tanácsköz­társaság építészete című kiál­lításról, a magyar dráma heté­ről.­­ Az írószövetségben, előadás hangzik el A bolgár irodalom Magyarországon címmel. KOREAI MEZŐGAZDÁSZOK A hazánkban tartózkodó koreai mezőgazdasági kül­döttség ma befejezi kétna­pos Heves megyei látogatá­sát. A nap programja: Eger nevezetességeinek megismerése. Szakmai gőg — ...és képzeld, éjjel fájt a sebe, hívta az ügye­letest, aki csillapítót adott, s azt mondta, a műtét he­lyéhez csak az nyúlhat, aki operálta! — hallom a fod­rásznál. — Nahát... Igazán...? — csodálkozik kissé fel­háborodottan az egyik ügyes kezű figura. A beszélgetés nem foly­tatódik, mert a fodrászt odainti a búra alatt ülő vendég: — Kérem, nézze meg a burámat, nagyon meleg! — Pillanat! Hívom a kollégát, aki fésülte a höl­gyet. Csak ő igazíthatja meg ... Gy. K. MINITAXiNK A TíMES-BAN A budapesti utcákon cirkáló minitaxik híre Londonba is eljutott. A Times mai számában kéthasábos fényképet közöl egy budapesti ut­cáról, amelyen minita­xi látható, benne a csi­nos vezetőnővel. GYANÚS HAJÓ Az amerikai tengeri őrszol­gálat ellenőrző helikopteré­nek pilótája, Ensenada mexikói kikötővárostól 640 kilométerre gyanús hajót látott. Amikor megközelítette, a vízi jármű fedélzetéről kis csomagokat dobtak a vízbe. A rádión riasztott őrhajók kihalászták a zacskókat, s kiderült: tartal­muk 201 kiló marihuana. MAGYAR MŰVÉSZ EDINBURGH-BAN Az edinburghi Ian Clarkson képtárban sikerrel zárult Áb­­rahám Rafael magyar grafi­kus litográfiái műveinek és könyval­usztrációinak kéthetes kiállítása, amelyen a művész is megjelent. A Scotsman cí­mű lap meleghangú méltatást közöl a kiállítótt művekről. LMPZÉRTH... RÓMAI HÁZFOGLALÁS Százötven kétségbeesett barakklakó Rómában megszállt egy üres bérházat. Tettükkel nyomorúságos helyzetükre akarják felhívni a figyelmet. Az örök városban 70 ezer hajléktalan em­ber él.

Next