Esti Hírlap, 1970. január (15. évfolyam, 1-26. szám)
1970-01-31 / 26. szám
BUDAPEST KÖZLEKEDÉSI TERVE Három tengely, két gyűrű Elkészül a pest-budai nagykörút ♦ Földalatti csomópontok 1970 a budapesti közlekedés nagy esztendeje. Többről van szó, mint hogy sok évi munka és több milliárdos beruházás gyümölcseként megnyílik a Fehér út és a Deák tér között a metró első szakasza, s ugyanakkor hozzáfognak az észak —déli metró földmunkáihoz. Tavasszal a föld alatt és a föld felett kibontakozik a kelet—nyugati tengely, s ezzel megkezdődik az egész fővárosi közlekedést megújító tervek megvalósítása. A pesti ember tapasztalja: sok változást készít elő a tanács. Hetente annyi új tervről hall, hogy alig tud már eligazodni köztük. Még be sem fejeződött a Baross tér rendezése, amikor elkezdték a munkát az Eörs vezér téren, s már ásnak a Batthyány téren is. Van itt valamilyen átgondolt rendszer, vagy különösebb ok nélkül építkeznek egy időben a Váci úton, a Soroksári úton, a Szentendrei úton és a Fehérvári úton, házása, az Erzsébet-híd kívánta a Hegyalja út megépítését. A metró első szakaszának befejezése lehetővé teszi a Kerepesi út bővítését. S ha elkészül a budai vonal, meg kell oldani a Déli pályaudvar környékének rendezését és halaszthatatlan lesz az Alkotás utca szélesítése. Kálvin tér, Boráros tér Mikor készül el a három tengely és a két gyűrű? — A kelet-nyugati közúti tengely már az idén teljes lesz, kivéve a Hegyalja út és az Alkotás utca találkozópontját. Ezt is átadják a negyedik ötéves tervben. A hetvenes évek első felében kibontakozik a budai északdéli tengely, az egész pestbudai Nagykörút, a Hungária gyűrű, a Soroksári úttól a Szentendrei útig, és részben a pesti észak-déli tengely is. Eldőlt, hogy az észak-déli metró Újpest— Váci út—Engels tér—Felszabadulás tér—Kálvin tér —Üllői út vonalában épül, a kispesti Határ útig. Az első — a kelet-nyugati metróhoz csatlakozó — szakasz az Engels tér és a Nagyvárad tér között feltehetően 1976-ban nyílik meg. Ezért már jövőre megkezdik az Üllői út— nagykörúti állomás és gyalog aluljáró rendszer építését, s hozzáfognak a munkához a Boráros téren is, hogy a két pont között átépítsék a Nagykörutat. De a metró építése meghatározza a Kálvin tér rendezési időpontját is. Itt hármas metró gócpont lesz. A téren halad át az észak-déli közúti tengely, a mélyben pedig az észak-déli metró. Ide fut majd be a kéreg alatt a csepeli gyorsvasút is, és későbbi időben a Kálvin téren lesz a dél-budai Astoria—Gellért tér—Móricz Zsigmond körtér—Fehérvári út—Budafok metró állomása. Hármas metró gócpont lesz az Engels téren is, a kelet-nyugati, az északdéli és a millenniumi földalatti találkozópontján. Mibe kerül? Milyen hatása lesz a három tengely és két gyűrű rendszerének a városépítésre? — Megkönnyíti az új negyedek építését, s jó kapcsolatot teremt az új városrészek között. A kelet-nyugati tengely mellett épül Budán Őrmező, Pesten pedig Dél-Zugló. De talán a legfontosabb: az öt fővonal nemcsak megjavítja a külső negyedekben a közlekedést, hanem ugyanakkor jelentősen meggyorsítja a munkáskerületek fejlődését is. S mibe kerül a tervek megvalósítása? — Korunkban a közlekedés sok pénzt kíván. Egy kilométer út — jellegétől függően — tíz-húszmillióba, egy kilométer metróvonal — járművekkel, állomásokkal együtt — négyszáz-ötszázmillióba kerül. Alig két hónap múlva, amikor megnyílik az első metróvonal, a Fehér út és a Deák Ferenc tér között ízelítőt kap a pesti ember, hogy milyen tömegközlekedést kíván a tanács kiépíteni. De ehhez temérdek pénz kell. Eddig évenként körülbelül egymilliárdot fordítottak Budapesten fejlesztésre. Az új javaslat szerint a negyedik ötéves tervben több mint tízmilliárdot kap a fővárosi közlekedés. Aczél Kovách Tamás Rajzunkon a pontozott vonal a keletnyugati metró, a szaggatott vonal az Észak—déli metró vonala. A belső gyűrű a Nagykörút, a külső félkör a Hungáriagyűrű 1975-ben. A két gyűrűt metszi a kelet—nyugati tengely (M—1, M—7—Hegyalja út, Kossuth Lajos utca, Rákóczi út, Kerepesi út) és a két észak—déli tengely. Az úthálózat gerince — Ezek a munkák öszszefüggnek és szerves egészt alkotnak — válaszolja a Fővárosi Tanács Közlekedési Főigazgatóságán dr. Nagy Ervin, a közlekedéspolitikai és fejlesztési osztály vezetője. — A Váci út és a Soroksári út Pesten az észak— déli tengely, a Szentendrei út és a Fehérvári út Budán az észak—déli tengely része. A Baross tér, az Eörs vezér tér, a Batthyány tér és a Moszkva tér pedig a kelet—nyugati földalattitengely felett van. A közlekedési tervnek megfelelően a legnagyobb építkezések, mind a budapesti úthálózat gerince, a már említett három tengely és a két gyűrű, a pest-budai Nagykörút és a Hungária körút mellett csoportosulnak. Az öt főútvonal kiépítése határozta meg a munkák helyét a hatvanas években, s ez határozza meg a hetvenes évek első felében is. S miért épül előbb Budán a Hegyaljai út, majd Pesten a Kerepesi út, azután ismét Budán az Alkotás utca? — A sorrend is tudatos. A kelet-nyugati közúti tengely legnagyobb berű- AZ NSZK GÉPIPARA, a Német Gépipari Vállalatok Egyesülése (Frankfurt am Main), a Gépipari Tudományos Egyesülettel karöltve, február 2-től 6-ig MŰSZAKI HETET RENDEZ a Technika Házában Ezen 41 szakmai előadás hangzik el, 24 műszaki filmet mutatnak be, és modellkiállítást rendeznek Tunyogi Kopasz sok mindent megoldott már életében, s a képesség, hogy bármit sikerre tud vinni, elviselhetetlenné tette a Boldog Tyúk nevű vendéglőben a hangnemet, amelyet vele szemben megütöttek. Ő, aki kidolgozta a híres utazási elméletet, tűrte, hogy úgy tekintsenek rá, mint valami szemforgató csirkefogóra? Hát nem tudják, hogy a nevét pályaudvarok restijében, vasútállomások söröspultjai mellett akként emlegetik, mint a megváltóét? S nem azért, mert nagyra növesztett, vöröses árnyalatú szakállt visel, pepita nadrágjához meg csíkos zoknit hord; nem, a hírnevet mással vívta ki magának, s ezen már az sem változtat, hogy táblázatának legalábbis félhivatalossá nyilvánítására egyes szervek akadékoskodása miatt valószínűleg nem kerül sor. Az említett helyek látogatói azonban így is elismerték a kimutatás feltétlen megbízhatóságát, sőt, megesküsznek arra, hogy célszerűbb alapból kiindulva még soha senki nem tudta — s nyilván nem is akarta — meghatározni a távolságokat. Már a mű megalkotása idején — mert ott jól tudott dolgozni — gyakorta betért a Boldog Tyúk nevezetű hangulatos kisvendéglőbe, s az már természetesnek mondható, hogy a sikeres munka után megtette törzshelyének. Csaknem minden este ott ült kedvenc asztalánál, a sarokban elbeszélgetett tisztelőivel, segítőtársaival, legfőképp a különféle hétvégi járatok utasaival, akik nélkül soha az életben nem fejezhette volna be alkotását. s Bizonyára éppen ezt, a ti siker utáni derűs nyugalmat, a békességes söröskorsó-vándorlást nem szívelhette az a vastag hangú, mogorva férfiú, akiről a pincérek csak annyit tudtak: nagy termetek miatt Emeletesnek csúfolják. Emeletes soha, egyetlen jó szót nem ejtett Tunyogi Kopasz kimutatásáról, s napról napra gonoszabb szemekkel méregette a szerzőt, míg csak el nem érkezett egy szombat délután, amikor a pincérrel zsíros ujjlenyomatokkal teli, kockás füzetlapot küldött a sarokbeli asztalhoz. „Holnap reggel Szombathelyre utazom. Szeretném tudni, milyen meszszire esik ez a város Budapesttől? Mondja meg, ha tudja.” Tunyogi Kopasz megfordította a papírlapot és a hátlapra felírta a választ: ,,Kilenc üveg sörre, vagy hat féldeci cseresznyére.” — Ugyan! — mondta Emeletes, kézhez kapva a feleletet. Hangosan röhögni kezdett, majd felállt, s odalépett Tunyogi Kopaszhoz. — Ide figyeljen! — könyökölt az asztalra. — Én nemegyszer utaztam már Szombathelyre, nagyon jól kitapasztaltam, milyen messze van tőlünk. Legalább tizenhat üveg sör és öt deci cseresznye! Pecsenyefehérben meg két liter, ásványvízzel, nem ahogy maga híreszteli a tizennégy decit. — Nem kötelező elfogadni az irányelveimet — mondta elhárításként Tunyogi Kopasz, s megpróbálta nyugodtan lehajítani maradék sörét. Emeletes azonban nem mozdult: elhatározta, hogy támadását a végsőkig viszi, s gyökereiben megújítja a hibás elméletet. — Nyíregyházánál még jobban eltájolta magát! Miféle fél liter vodkáról és négy deci konyakról papol maga? Ugyanakkor Debrecenig kilenc deci muskotályt vagy hét üveg barna sört szab meg. Arról nem is beszélve, hogy Kaposvárt három és fél deci rumban megállapítani tökéletes tudatlanságra vall. Maga a legnagyobb széltoló, akivel valaha találkoztam! Tunyogi Kopasz érezte, hogy párthívei, de önmaga előtt is akkor cselekszik a legnemesebben, ha nem bocsátkozik vitába ilyen alakkal, aki a más sikerét el nem viselők közé tartozik, és aljas vádaskodással igyekszik pótolni észbeli hiányosságait. Rendelt tehát még egy korsó sört, s éppúgy, ahogy legmeghittebb perceiben tette, könyökére támaszkodva, a Boldog Tyúk hölgyvendégeit mustrálgattá. — Fehérvár aztán igazán közel van — kiabált Emeletes, — még arra is képtelen volt normális adatot kidolgozni. Kár, hogy nem két üveg Bambit állapított meg, maga pancser a megújított támadása elől, hacsak nem akarta egész művét kockáztatni, mégsem térhetett ki Tunyogi Kopasz. Azt a Bambit nem engedhette belekeverni a dologba. — Tehát Szombathelyre utazik? — kérdezte fojtott hangon. — Holnap reggel — mondta Emeletes. — Útitársa lesz. Magával megyek. — Próbára? — vigyorgott Emeletes. — Döntésre — mondta Tunyogi Kopasz. * A sors csak ritkán szegődik a nagy tetteket végrehajtók mellé. Az ember, aki gyakorlatban akarta igazolni elméleti igazát, nem láthatta a bizonyíték súlya alatt összeroskadó ellenfelet. Persze, akik nem élik fel ésszel a nagy vállalkozások jelentőségét, csak olyasmit fecsegnek, mint a Veszprém-külsős állomás egyik, alkalmazottja, aki este ezzel állított be a feleségéhez: „A rendőr megint leszedett két tökrészeg alakot a vonatról. A peronon már húzni kellett őket.” Kósa Csaba A nagy elmélet Új gáztűzhelycsaládok kerülnek forgalomba A LAMPART Zománcipari Műveknél az ötezerkalóriás gázhoz és villanytűzhelyhez egyaránt használható speciális főzőedényeket gyártanak, amelyek jobban hasznosítják a hőt. Fedőzománcuk, gázellenálló lesz. Fürdőkádból a tavalyi harmincezer darab helyett az idén, mintegy negyvenezer darabot készítenek. Még az idén piacra kerül az olcsóbb Favorit, valamint a gyújtóláng-biztosítóval és hőfokszabályozóval felszerelt Komfort-gáztűzhelycsalád. Nem marad ki a gyártási programból a szén-, fa- és vegyes tüzelésű kályha, illetve tűzhely sem. A háromezer kalóriás teljesítményű SALGOTERMO 30 gázkonvektoron kívül az új fűtési idényre négyezer és hatezer kalória hőteljesítményű gázkonvektorokat is gyártanak. JÓ ÜTEMBEN ÉPÜL A BORSODI SÖRGYÁR Második éve épül már Hernádnémeti közelében Borsod egyik legnagyobb beruházása, az új sör és malátagyár. A leendő sörgyár harminchektáros területén hamarosan elkészül az iparvágány, nagy ütemben folyik a földmunka és az alapozás, s megkezdik a siló csúszózsaluzását, március 15-én pedig az erjesztő ászoképület építését. Két év múlva az első üzemrészek már ötvenmillió liter sört és tizenkétezer tonna malátát termelnek. Az eszperantó professzor a KITÜNTETÉS EGY ÉLETÉRT Orvosprofesszort, műfordítót ünnepeltek tegnap az Írószövetségben, dr. Kalocsay Kálmánt. A Pen Emlékéremmel tüntették ki költői művek eszperantó nyelvű tolmácsolásáért. A hetvenkilenc éves professzort medikus korában igézte meg a népeket öszszekötő eszperantó nyelv. Egy nyári vakáción tanulta meg a nyelvtanát, ismerkedett először kétezer szavas fundamentum szókincsével, s egy életre megszerette. Orvosi diplomáját 1916- ban kapta. Harcolt az első világháborúban, kötözte és gyógyította a Tanácsköztársaság vöröskatonáit. Egy pesti ügyvéd lakásán néhányadmagával alakította meg a Literatura Mondo című eszperantó irodalmi folyóiratot. Ára az eszperantó nyelv megismerésének s terjesztésének ihlete Kalocsay Kálmán számára az irodalmi művek fordításában teljesedett ki. Petőfi János vitézével jelentkezett elsőként 1922-ben. Harmincegyben antológiát fordított, a magyar költők legszebb verseiből — Balassitól Kassákig. Az ember tragédiája eddig két kiadást ért meg eszperantóul. Az elsőt 1924- ben, a másodikat 1965-ben vehették kezükbe az olvasók. Dantétól a Pokol, Shakespeare-től a Szentivánéji álom, a Lear király és a Vihar sorakozik a könyvespolcon. Mind az ő fordítása. De megtalálható itt Karinthy Frigyes nemrég a televízióban bemutatott Holnap reggele is. (Ezzel nyerte meg Karinthyt az eszperantó mozgalomnak.) 1966-ban Utazás az idők között címen eszeprantó nyelvű munkát írt a neves műfordító az igeragozás problémáiról, német, angol, francia, spanyol, lengyel, orosz, litván vonatkozások felhasználásával. Munkái nemcsak Budapesten, hanem a világ jónéhány más táján is megjelentek. Egyik művét például a Kanári-szigeteken, Tenerife városában nyomtatták. Ott készül most a következő fordítása is, Heine válogatott verseiből. (Fordítótársa G. Weringhiem.) Idehaza a Rendszeres eszperantó nyelvtan című munkája két kiadásban, 1966-ban és 1968-ban jelent meg, összesen 21 ezer példányban. Valamennyi elfogyott. „Háromezer tagja van a szövetségnek, vajon kik és hol lehetnek a többiek, akik a köteteket forgatják?” Ismeri a német, az olasz, az angol, a francia, az orosz nyelvet. „Megtanultam egyegy nyelvet, legalább anynyira, hogy olvasni tudjam, és eszperantóra fordíthassam, a többi már nem olyan nehéz.” Nem nehéz? Számára mindez kedvtelés és elkötelezett hivatás. Akárcsak az orvosi szakma, amelyet egyetemen is tanított. Szüntelenül kopog szobájában az írógép. Mint orvos, nyugdíjas már. De mint műfordító, nap mint nap dolgozik a gyorsan terjedő s világrangot kérő nyelv népszerűsítésén. Dániel Mária