Esti Hírlap, 1970. február (15. évfolyam, 27-50. szám)

1970-02-06 / 31. szám

A BUDAI KÖZLEKEDÉS TERVE Földalattival a hegyekbe Az autópályák és a budai nagykörút ♦ Újabb Y-híd ♦ Metró a Déli-vasút pályáján? A hetvenes évek első fe­lében jelentősen megválto­zik a budai közlekedés — jelentették be a Fővárosi Tanács közlekedési fő­­igazgatóságán. Már ké­szülnek a rendezési, sőt, a kiviteli tervek is, és ta­vasszal több javaslat a fő­város vezetői elé kerül. A változásokat részben a nagy budai lakásépítkezés — Nagytétény, Budafok, Kelenföld, Őrmező, Újlak, Óbuda, Csillaghegy, Békás­megyer —, részben a hegy­vidék fejlesztése követeli. Az új közlekedési jelszó: Földalattival a hegyekbe! Vagyis a metró nemcsak a szentendrei HÉV végál­lomást és a Déli pálya­udvart kapcsolja majd a pesti hálózatba, hanem a földalattival éri el a pes­ti utas a leggyorsabban a hegyvidéki buszokat is. A Batthyány téri metróál­lomás mellett lesz az óbu­dai 60-as busz — a hár­­mashatár-hegyi, testvérhe­gyi járat felé — és a ró­zsadombi 11-es busz vég­állomása, a Moszkva téren pedig a kiránduló a föld­alattiról közvetlenül át­száll a pasaréti, a budake­szi, a hűvösvölgyi és a sza­badság-hegyi buszokra. A metró lesz a budai közle­kedés fő ütőere. A legfontosabb munkák 1970—1971-ben a budai nagykörút északi szakasza és a teljes észak-déli ten­gely mellett bontakoznak ki. Rendjüket a metró épí­tése határozza meg. Az út­hálózat gerince: az észak­déli, a kelet-nyugati közúti tengely, a budai nagykör­út és a metró összefüggő, zárt rendszert alkot. Ha megépül a Batthyány téri vagy a Moszkva téri föld­alatti állomás, halaszthatatlan a budai nagykörút és a tengely rendezése is. * A Mártírok útján a bu­dai nagykörút északi sza­kasza új aszfaltburkolatot kap, és részben szélesebb is lesz. De hogyan oldják meg a bővítést? Árkádosí­­tás helyett bekapcsolják a forgalomba a Bem József utcát és a Tölgyfa utcát is, s Pest felé erre mennek majd a hídra a személyko­csik és a buszok. A Mechwart tér a rózsa­dombi utak és a budai nagykörút jelzőlámpás ta­lálkozópontja lesz. A Moszkva tér rendezése már elkezdődött, itt egyszintű gócpont készül, de három gyalogaluljáró is épül. (Er­ről nemrég tudósítottunk.) Időszerű a budai nagy­körút nyugati felének megépítése. A budai nagykörút déli része — Irinyi József, Schönherz Zoltán, Bocskai, Karolina és Villányi út — ké­szen van, és 1973-ig át kell adni az északi sza­kaszt is. Ésszerű ezután az Alkotás utcát is bővíteni. Ezt sürge­ti különben a bécsi és ba­latoni autópálya, a Budaör­si út bekötése a budai nagykörútba. A Városhá­zán úgy számítják, hogy csúcsidőben egy óra alatt 4000—5000 személygépkocsi halad majd a budai nagy­körúton. A mai javaslat szerint a Budaörsi útról Y-hídon jutnak a kocsik a­­Hegyalja és az Alkotás ut­­cára. Ha ez a hármas góc­pont elkészül, teljes lesz az őrmező—zuglói, kelet— nyugati tengely és a budai nagykörút. A földalatti megnyitása és a budai nagykörút épí­tése miatt nem lehet elodázni a Dé­li pályaudvar környéké­nek rendezését sem. Itt a Magyar Jakobinusok terén van a Krisztina kör­út és a budai nagykörút ke­resztezése és a földalattiról a pályaudvar előtt a moz­gólépcsőn jut a felszínre a Pestről érkező utas. De ugyanakkor halaszt­hatatlan­ a Déli pályaudvar átalakítása is. Óriási forga­lom lesz itt, hiszen a föld­alattin kívül itt futnak össze a dél-budai, az észak­budai, a balatoni, a bécsi és a hegyvidéki főutak. Vérmezőnél megkezdett rendezéssel kapcsolatban nemrég több javaslat hang­zott el. Az egyik ötlet: a Déli pá­lyaudvart vigyék Ke­lenföldre, s a metrót hosszabbítsák meg. A Városházán egyöntetű vélemény: erre nincs olyan forgalom, hogy megérné a földalatti épít­kezést. Előbb az észak-déli pesti metrót kell átadni. A csat­lakozó dél-budai metró leg­feljebb 1985 után készülhet el, de a vonal akkor sem éri majd el a Kelenföldi pályaudvart, a Fehérvári úton halad majd. S ha a Vérmezőnél ki­vezetnék a földalattit a dé­­lvasútra"! Ez sem fizető­­dik ki — mondják. Sok átalakításra lenne szükség, hiszen a szerelvények nem száguldhatnak másfél per­cenként a Vérmezőtől a Kelenföldig. De az sem képzelhető el, hogy 1973-ig építsenek új pályaudvart Kelenföldön, számolják fel a meglevő Déli pályaudvart és egyidőben teremtsenek megfelelő közlekedést a Vérmezőtől Kelenföldig. Aczél Kovách Tamás VASÁRNAP DÉLBEN IS KITŰNŐEN EBÉDELHET A BALATON ÉTTEREMBEN VII., Akácfa utca 12. (a Körúttól 2 perc) Olcsó menürendszer, utcán át 23 százalék árengedmény A Martinéni téren először a régi épületek földben ma­radt alapjait távolítják el. AMIBŐL NEM ISZUNK ELEGET ITT A TEJ A FEJADAG ÉV­I 150 LITER ♦ SZALONNA-SAJT Tej és hús. Az országos tanácskozás a szarvask­a ru­hatenyésztés sürgető kérdé­seiről e két kérdés körül forgott. A tanácskozás után most a tejről beszél­jünk. Az Országos Tejipari Vállalat kereskedelmi igaz­gatója, Nagy István a be­szélgető partner. A tenyészutánpótlás, az állatállomány növekedése nem hozhat egyik napról a másikra látványos fordula­tot, hisz míg a borjúból te­hén lesz, az három eszten­dő. Amit idén várunk: végre megszűnik a tehén­állomány csökkenése, s talán egy-két százalékos emelkedéssel is számol­hatunk. Jelenleg évente egymil­­liárd 200 millió liter tehén­tejet és körülbelül 30 mil­lió liter juhtejet vásárolnak fel. Ez teljes egészében fe­dezi a belföldi ellátást, s­ mégis ezzel nem lehetünk elégedettek. Hihetetlenül alacsony nálunk a tejfo­gyasztás: 140—150 liter jut egy főre évente. Jóval az európai átlag alatt mozog ez a szám. A felvásárlás 3—­1 száza­lékos emelkedésének ha­tására idén 5—5 és fél szá­zalékkal növekszik a tej­for­galom, a vajé 5 százalék­kal és a sajté is hasonló mértékben. A tavalyi egy­hónapos sajt vásár konzek­venciája az volt, hogy a drágább sajtokat is keresi a vásárlóközönség, de saj­nos az értékes fehérjék je­lentőségét még nem méltá­nyolják. Vagyis a szalonna, a sajt verse­nyéből azt nézik, melyik ad több kalóriát, melyik olcsóbb. Holott a zsírt a szervezet fűtőanyagának biztosításá­ra fordítja, a fehérje pedig számtalan biológiai funk­ció — a növekedés, a szel­lemi, a fizikai munka — tápanyaga, amelyet semmi más nem pótol. „Forinttal — mondja az igazgató — ezt még nem értékeljük kel­lően”. Ezzel magyarázható, hogy a sajtfogyasztásban az országos átlag 1,26 kilo­gramm, egyedül Budapesten két és fél kiló. Új sajtféle­ségekkel találkozunk majd az idei évben: az országos vállalat versenyt indított a választék bővítésére. A múlt évben is komoly gondot okozott a tejipar szűk kapacitása,­ különösen a nyári időszakban. A gon­dokon segített a székesfe­hérvári új üzem, s az idén Szeged és Miskolc is új nagy üzemekkel lép csatasorba, megkezdődik több régebbi üzem fejlesztése és rekonst­rukciója. Javítják a tej csomagolásét: az idén már 29,4 száza­lék lesz az úgynevezett eldobható csomagolás, a tavalyi 7,8 százalékkal szemben. Budapest után ezentúl vidéken is mű­anyag poharakban árul­ják a tejfölt. Régi gond: a vásárló minden időben — délután, este is — kaphasson friss tejet. „Ez — mondja az igazgató — a kereskedelem áldozatvállalásán is múlik. Az ipar naponta kétszer, sok helyütt már háromszor is szállít. De ha az üzletek­ben nincs megfelelő hűtő­tér, ha az üzletek nyitva­­tartásának idejét csökken­tik, akkor az ipar törekvése akadályokba ütközik.” Másfél éve a tejipar a kereskedelemnek 1100 ki­sebb hűtőszekrényt adott törlesztésre. Idén is az a terv — most utazik Jászberény­be az igazgató a hűtőgép­gyárral tárgyalni —, hogy a lehetőségek szerint újabb üzletekbe adnának ki akár törlesztésre, akár bérletbe hű­tőszekrényeket. K. Gy. Belvárosi pillanatkép Két jelentős és érdekes építkezés kezdődött Budapesten. A Március 15. téren feltárják a Szabadtéri Múzeumot, a Martinéni téren pedig felépítik az Interag-garázst és az Országos Műszaki Fejlesztési Intézet irodaházát. Földmunkák a Március 15. téren. A Szabadtéri Mú­zeumot a tervek szerint augusztus 29-án nyitják meg. (MTI fotó Sarkad,v felv.) B­ÚS ESE­T a sápadt, zilált tekinte­n­­­ű férfi leült mellém a kis bisztró asztalához, majd kérdően nézett rám: — Megengedi, hogy leül­jek? — Parancsoljon — felel­tem udvariasan. — Kíváncsi az életem történetére? — Nem — mondtam ha­tározottan. — Jó, akkor elmesélem. A hivatásom okozta a tra­gédiámat. Huszonkét esz­tendeje annak, hogy elsze­gődtem borkóstolónak. Ön kóstolt már bort? — Természetesen. Na­ponta két decit tisztán. — Nem úgy értem. Köte­lességből, elhivatottság­ból. Az Emberiség iránti alázatból kóstolt-e már bort? — Sajnos, még nem. — Uram, amikor elvál­laltam ezt az állást, úgy éreztem, szent missziót tel­jesítek! Súlyos és felelős­ségteljes döntésem nyo­mán kerülhetett csak a piacra az égi nektár. Ha én egyszer azt mondtam, hogy ez az ital zavaros szí­nű, nem teljesen áttetsző, mint a hegyi patakok tük­re, vagy azt mondtam: a zamata, íze, illata nem tö­kéletes, akkor ítéletem el­len nem volt fellebbezés. Zseniális ember hírében álltam a szakmában. Ret­tegtek tőlem, de tiszteltek, mert tudták rólam: szigo­rú vagyok, de igazságos. Egyszer, egy szomorú na­pon, bekövetkezett a tragé­dia. Uram, ha untatom, ab­bahagyhatom — nézett rám erélyesen. — Folytassa csak. Na­gyon érdekel — mondtam ásítozva. — Uram, én, a borkós­toló, húsz éven át nem it­tam egy kortyot sem. Ön, laikus létére is tudja, hogy a bort a szakember csak megforgatja a szájában. Így tanulmányozza a minő­séget, de az italt nem nye­li le. Egyszer, egy nagy nemzetközi versenyen, a zsűri tagjaként végeztem ihletett munkámat, amikor a portás egy táviratot nyo­mott a kezembe: „MÉGIS TE VAGY AZ IGAZI. SZAKÍTOTTAM ÁRMINNAL. VISSZAJÖ­VÖK HOZZÁD, HA FELE­SÉGED ELLA". Micsoda csapás! Ijedtem­ben lenyeltem a vizsgálat tárgyává tett bort. S tudja, mi történt? Jólesett a ver­peléti kadar. Olyan kelle­mesen bizsergette a torko­mat. Azon a napon elin­dultam a lejtőn. Ma már naponta 50—60 féle bort kóstolok és nyelek le. Uram, ott tartok, hogy a múltkor már az egri bika­vért összetévesztettem az izsáki fehérrel. Én min­dent, mindent lenyelek. Megpróbáltam vigasztal­ni nehéz sorsú asztaltársa­mat: — Nézze, az embernek a munkahelyén olykor sok mindent le kell nyelnie ... — Tulajdonképpen igaza van — bólintott derűsen és szakértő szemmel a fény felé tartotta az italt. 1962-es évjáratú tokaj­­hegyaljai Furmint — mondta az üveg Kőbányai Kinizsire... Galambos Szilveszter

Next