Esti Hírlap, 1970. március (15. évfolyam, 51-75. szám)
1970-03-16 / 63. szám
Egy megye - tizenegy új kenyérgyár Fejér megyében a sütőipar jelenlegi kapacitása jóval alatta marad a szükségleteknek. Az üzemek többsége kapacitásának 200 százalékát termeli, ezért a kenyér minősége nem mindig megfelelő. Korszerűtlenek az üzemek, elavult a géppark, s hiányos a szállítókapacitás. Különösen komoly problémát jelent a falvak ellátása, a legtöbb helyre ugyanis késve érkezik a kenyér. A negyedik ötéves tervben nagyszabású rekonstrukciónak vetik alá a sütőüzemeket, felújítják az elavult kenyérgyárakat, kicserélik a kemencéket, új gépeket szereznek be. Emellett a tervidőszakban 11 új kenyérgyárat adnak át rendeltetésének Fejér megyében. (MTI) ZALAEGERSZEGEN Néprajzi nyári szabadegyetem Június 27. és augusztus 7. között első ízben Zalaegerszegen rendezik a néprajzi nyári szabadegyetemet. Zalaegerszegen épült fel ugyanis az első jelentős szabadtéri néprajzi gyűjtemény, a göcseji falumúzeum és az olajipari történeti múzeum. A részletes program szerint tizenegy előadás hangzik el a Göcsej-vidék és általában Magyarország néprajzáról. Megnyitják az országos néprajzi fotókiállítást, megrendezik a neves magyarországi népi együttesek bemutatóját és a népzenei bemutatót, kirándulásokat szerveznek a Göcsej, Hetés és a Balaton vidékére. A rendező bizottság ezen a héten küldte el az angol és német nyelvű meghívókat és prospektusokat az európai országok néprajzkutatóinak. (MTI) IKARUSSZAL A KÁRPÁTOKON ÁT A végállomás: Kijev Próbaútra indult a leghosszabb járat ♦ A menetidő három nap ♦ Hajókirándulás az ukrán Balatonon Ma reggel az Engels téri pályaudvarról elindult Kijev felé a Volán két luxus autóbusza, „fedélzetén” forgalmi szakemberekkel, tv-riporterekkel, újságírókkal, hogy Budapest és Kijev között az 1200 kilométeres úton — miközben az Ikarusok átszelik a Kárpátokat — mint próbautasok megtudják, hogyan válik be a magyar autóbuszközlekedés leghosszabb útvonala. Az előzmény: az Autóközlekedési Tröszt megállapodott szovjet partnerével, a Szovtransszal, hogy felszabadulásunk jubileuma tiszteletére április 7-től rendszeres autóbuszjáratot indít Szabadság néven a magyar és az ukrán főváros között. A mai start rendhagyó, mert előbb van a műszaki bejárás, a menetrendi idők egyeztetései még nem járták be ezt a vonalat magyar gépkocsivezetők — s csak azután kötik meg a szerződést. Ma reggel négy gépkocsivezetővel két Ikarus 250-es típusú autóbusz indult a hosszú útra. A menetidő: három nap. Április 7-től minden héten kedden és pénteken közlekedik a két magyar, illetve a két szovjet Ikarus 250-es gépkocsi Kijev és Budapest között. Ma délben a Volán maratoni vonalának két autóbusza átlépi a magyar— szovjet határt, majd továbbindul Ungvár, Lvov felé, hogy szerda este befusson a kijevi végállomásra. A próbajárat egynapos tartózkodás után indul vissza, s vasárnap délután érkezik az Engels térre. Ugyanilyen ütemben közlekedik majd utasaival a menetrend szerinti járat is, miközben az autóbusz Ungvárott, Lvovban megáll egy-egy éjszakára. A vendégek pihenéséről, ellátásáról a Volán gondoskodik. A hosszú úton városnézésre is mód nyílik, s szó van róla, hogy — egyebek között — hajókirándulást szerveznek a 70 kilométer hosszú, 10 kilométer széles „ukrán Balatonon", a Kremencsuki tengeren. A most induló 1200 kilométeres Budapest—Kijev közötti autóbuszvonal tulajdonképpen az Európabusz-hálózat meghosszabbítása Kijevig. Áprilistól a Nyugat-Európából érkező turisták Budapesten átszállhatnak a Volán Ikarusaira, s akár Párizstól is autóbuszozhat valaki Kijevi®- Békés Attila Ma reggel: start az Engels téren (Wormser ferv.) Ezt Ön is megnyerheti, mert jubileumi tombolajátékunkban részt vesz minden vásárlónk (közület kivételével), aki ÁPRILIS 20-IG egyszerre 200 forintot meghaladó értékű árut vesz bármelyik FŐVÁROSI HÁZTARTÁSI ÉS ILLATSZERBOLTBAN. FŐNYEREMÉNY: FIAT 500-AS LIMOUSINE GÉPKOCSI és még 999 értékes nyeremény, 150 ezer forint értékben. Kérjük tombolajegyeinek tulajdonosait: figyeljék majd a SPORTFOGADÁSI ÉS LOTTÓ IGAZGATÓSÁG ÁPRILIS 27-I TÁRGYNYEREMÉNY-SORSOLÁSI LISTÁJÁT! Ha ugyanis az ott kihúzott, Trabant gépkocsit nyert lottószelvény három utolsó számjegye, megegyezik a vásárlónknál levő tombolajegy utolsó három számjegyével, akkor az a tombolajegy az EZER NYEREMÉNY KÖZÜL VALAMIT MÁR NYERT! A nyertes tombolajegyek között a nyereményeket május 4-én sorsoljuk ki. Mindig érdemes, de most különösen jól jár, ha a FŐVÁROSI HÁZTARTÁSI ÉS ILLATSZERBOLT VÁLLALATNÁL VÁSÁROL! SZÉP AJÁNDÉK Tv a kollégiumnak Mire jó egy tévékészülék? Ölekor barátságot egyenget, netán még munkaerőgondokat is enyhít. Például az az Olympia de Luxe, amelyet nemrég ajándékozott® a főváros egyik legkisebb szövetkezete, a budafoki Hidró Kisz, az ország egyik legnagyobb , községében, Békésen, a tanyasi kollégiumnak. Az országos akció kétezer- , valahányadik televíziójára , Budafokon néhány nap alatt összegyűlt a pénz. A 103 tagú kisz KISZ- szervezete kezdeményezte a gyűjtést, többségében olyan fiatalok, akik maguk is faluról jöttek, s részben a szülök elbeszéléséből, részben , saját tapasztalata-ikból tudják, milyen a ta- nyasi élet. Sokan közülük bejáró munkások, akik a ktsz műhelyeiben ismer- kedtek meg az üzemi ter- e meléssel, Budafokon kósintoltak bele a városi életbe. Amikor már összejött a készülékre való, a XXII. kerületi népfrontbizottság- hoz fordultak, keresnének ők megfelelő helyet az ajándéknak. Dzsaja József , titkár örömmel segített. S hogy éppen egy új tanyasi kollégiumnak juttatták a készüléket, nincs abban semmi rendkívüli: közis-mert, milyen figyelmet szentel a népfront a tanyán élők sorsának. A „Televíziót minden is-kolának” akcióban ez az első eset, hogy kollégiumi diákok kaptak készüléket. Nem minden mellékgondo lat nélkül adta át Békésen ! Szick Antal, a kisz elnöke az ajándékot, meghívást is , mellékelt hozzá a szövetke-zet vezetősége nevében. Szívesen látják a békési fiatalokat Budafokon. Aztán, ha megismerkednek a fővárossal, az üzemmel, hátha egyik-másik fiúnak kedve támad a hidraulikus berendezéseket készítő szakmához... (gy. d.) FŐBÉRLŐK - ALBÉRLETBEN MIÉRT „TŰNTEK EL" LEFKOVITSÉK? 1069. december 7-én az esti órákban Lefkovits Dénes bőrdíszműves — feleségével együtt — eltűnt Kacsóh Pongrác úti lakásáról. A bonyodalmak, amelyek a mesterember és házastársa „eltűnéséhez” vezettek, a múlt év májusában kezdődtek. Házukat 15—20 méteres üres, gondozatlan földsáv választja el a közúttól. Hosszú időn át e keskeny csíkon hajtott ,ki reggelente háromkerekű járművével a mindkét lábára béna Lefkovits Dénes, hogy eljusson Szondy utcai műhelyébe. (A vendéglátóiparban márkás név az övé: a mester a pincér fizetőtáskák készítésének egyedüli specialistája. Nemrég a lipcsei Magyar Csárda felszolgálóinak is tőle rendeltek táskákat.) HAZAJUTNI MÁR NEM TUDTAK... Májusban a Hungária körúti felüljáró építésére dömperek és más munkagépek érkeztek. Feltúrták, felszaggatták a földsávot. A nagy építkezés közben azért mindig akadt egy segítőkész művezető, aki deszkapallót fektetett, vagy elegyengette az útban álló hepehupákat, hogy a rokkant ember járművével kikanyarodhasson a ház elé. A múlt év decemberében végleg elvonultak az építők. A ház bejáratát hol hó, hol homokbuckák torlaszolták el. Amikor olvad, mindent sár borít, mindenhez sár tapad. A házat járművel nem ajánlatos közelíteni. Ezért is rekedtek egy decemberi napon Lefkovitsék a Szondy utcában. Mert bár ugyanúgy elindultak otthonról, mint máskor, hazajutni már nem tudtak. A műhely szomszédságában hónapos szobát béreltek. HELYSZÍNI SZEMLE Januárban Lefkovits a XIV. kerületi Tanács építési- és közlekedési osztályát kérte: távolítsák el a közlekedést akadályozó homokbuckákat és tegyék szabaddá a ház előtti térséget. (Az egészséges szomszédok is csak körülményesen juthatnak be a házba.) A hivatalos helyszíni szemle eredményéről így értesítette a tanács a panaszost: „Megállapítottuk, hogy sérelme nem jogos. A ház ugyanis a Borostyán, utca felől is megközelíthető. Tekintettel azonban az ön egészségi állapotára, a Kacsóh Pongrác úti járdához, a Május 1. út felől egy kocsifeljárót építettek, hogy járművével a járdán közvetlenül a kapuig tudjon közlekedni.” Két javaslat. Ami az elsőt, a Borostyán utcait illeti : magam győződtem meg róla, hogy előbb egy nagy udvaron, majd egy soklépcsős alagsoron kellene áthaladnia a beteg embernek, tolókocsival. A másik „ötlet”: Lefkovits a Május 1. út felől a járdán közelítse meg a házat. (Lefkovits Dénes azonban télen, ilyen körülmények között egyáltalán nem tudja használni járművét.Gépkocsival, pedig egyébként sem lehet felhajtani a járdára.) Emberek a síneken !áromnegyed öt. Szerencsésém van — állapítom meg tárgyilagosan. Amint felérek az EMKE-aluljáróból, megáll előttem a 67-es, a vezető mögött fut egy talpalatnyi hely. Az asszonyt, aki vezet, a Metropol táján veszem észre. Csenget... A sínek felé két nő totyog, tehetetlenkedik. Nekilódulnak, megtorpannak, visszafordulnak, szemben jön egy 44-es. Az asszony lassít és csenget. A szembejövő vezető köszönetet int, azok ketten meg a szatyraikkal megállnak a két sínpár között... Figyelem az utat, az as Szonyt, aki vezet, akire rábíztam ma a sorsom, aki hazavisz ezzel a villamossal. A A Szabadság Szálló előtt törik a tél gyötörte aszfaltot. Egy kucsmás vidéki a munkások közé bámészkodik, és csak úgy, majdnem a kocsink alá sétál. Az asszony felszisszen. " A csákányos a kucsmás után kap. A peronon azt mondják: részeg, vak, bolond. Baross tér. Már van aluljáró és innen a vezető mögül igazán érthetetlen, miért rohangásznak, ugrálnak a Keleti előtt a síneken meglett emberek. A megállóban átrohannak a kocsi előtt, sőt átmásznak a palánkon. Egy taxis fékez, fogcsikorgatva, ököllel magyaráz, a kék kabátos nő, akinek mindez szól, szatyraival nyugodtan ballag az úttesten... A vezető jelez. Valaki lentről azt mondja: menjenek egy kicsit beljebb ... Az ajtó közömbösen záródik, a kanyarban ijedten összerázódunk, mert a vezetőnő a csengőre csap, riaszt. A „felüljárók” makacsul megálltak a sínen. Fékez és megszólal most először, csak úgy magának: „miért is mennétek odébb ... ?!” A Hungária körútig ötször csap a csengőre, hat embert enged át a legképtelenebb helyeken. A Népstadion útnál, amikor indul a megállóból, valahonnan elénk gurul egy motoros... Félek. Ha nekem kellene itt állítom az ő helyén, már kiabálnék, sikoltoznék. A Hungária körúti megsnállóban rengetegen vannak. Önkéntes kalauzok. Megállás nélkül mondják, kérik a lentiek a fentieket, menjenek beljebb ... Az asszony jelez, aztán szól egy fiúnak, engedje kicsit beljebb csukódni az ajtót, mert nem lát semmit a visszapillantó tükörben. Különös csoda. Becsukódik az ajtó. Kanyar, Mexikói út. A megálló felől legalább húszan szaladnak át a vágányokon a szemközti oldalról a 65-ös végállomásától. Jövünk a sínen, ők fél méterre ugrálnak előttünk. Erzsébet királyné útja. Özönlenek a 70-es trolibusz végállomása felől. Az ajtót már nem lehet becsukni. S a visszapillantó tükörből látom a peronokról kibugygyanó emberfürtöket. Itt szólítom meg az asszonyt, akinek kötélidegei vannak, aki nyugodt, aki talán mosolyog. — Nem fél most? — Nem. Fiatalok lógnak, nem szédülések. Mindenki haza akar menni valahogy. Ilyenkor kevesebb az idős ember, nyugodtabb vagyok. Az öregek, idegesítenek. Képzelje, az előző fordulóban a Rákospataknál két öreg az ellenkező oldalon akart felkapaszkodni, még jó, hogy a kísérőm észrevette, lecsengetett. A tükörből se láttam volna őket. Elsodrom és megyek... Mehetek a börtönbe. Csend van a peronon. Mindenki fülel. Az asszony érzi, hogy várják a kifakadást. — Felelőtlenek az utasok. És zsúfolt ez a vonal. A ’ Fűrész utcánál elköszönök tőle, leszállok. Átszaladok a kocsi előtt. Dolecskó Kornélia ELFELEJTETTEK SZÓLNI Igaz, a szemlét megtartották. A hivatalos levelet is kikézbesítették. Lefkovits Dénessel azonban a szemlét tartók közül senki sem találkozott, a szemle időpontjáról őt nem is értesítették. Pedig ha látják, ha személyesen beszélnek vele, ha megnézik, miként közlekedik — s nemcsak bürokratikusan intézkednek —, bizonyára másképp döntenek. A házaspár — ma is — változatlanul a hónapos szobában lakik. Pedig főbérleti lakásuk van Budapesten. Ábrán László