Esti Hírlap, 1970. április (15. évfolyam, 76-100. szám)
1970-04-01 / 76. szám
ALKOTÓ EMBEREK A szobrászművész Oxigénpalack, hegesztőpisztoly, szerszámok, csiszolókorongok. A műhely zaja és nyugalma. A műterem közepén hatalmas, három méter magas gipszminta, a készülő Lenin-szobor modellje. Körben ismerős kompozíciók: Dózsa, Ady, Lovak, Rohanó ember, Apáczai Csere János, Ikár ősz. Kiss István szobrászművész az állványra helyezett bronz plasztikára mutat : — Hunyorítsa a szemét, úgy nézze a vázlatot! Figyelje! Ugye, úgy tűnik, mintha egy lángoszlopot látna? Dinamikus, fénylő láng, egyetlen, mélyen izzó maggal... Pályáján újból és újból visszatér a Lenin-témához. A Szegedi Lenin-szobrom olyan, mint egy nyugodt gyertyaláng. Az újabb, dunaújvárosi megbízás kapcsán ébredtem rá, hogy ezt a nyugodt gyertyalángot ki kell mozdítanom, vibrálóvá kell tennem. Mit tart a legfontosabbnak egy történelmi személy megjelenítésében ? — Nem a testszerűséget, mert azt úgyis elnyomják a nagy formák. A plasztikává alakítható gondolatot keresem, mert ha csak az illető portréjához ragaszkodom, a mű illusztrációvá satnyul. Az egyéniség lényegét megragadva mindig talál az ember egy absztrakt motívumot. A Leninszobor esetében az izzó lángoszlop. Ezt az absztrakt gondolatot igyekszem érzékelhetővé tenni. Kiss István már eddig is több portrészobrot készített költőkről, tudósokról. A zsebredugott kezű Ady egy felkiáltójelhez hasonlít. A klasszikus ismereteket magyarázó Apáczai görög oszlopra emlékeztet, magyar parasztfejű görög oszlopon. A két Bolyai megformálásában a kezek kapták a főszerepet. Az idősebb Bolyai keze bezárul, mintha a földgolyót tartaná, az ifjabbé kitárul: az újrafogalmazott, az űrhajózáshoz vezető geometria gondolati csodáját érzékelteti. — Úgy tudom, szobrai végső megformálását is egyedül végzi. — Jó technikai készségem van, tudok is bánni az anyaggal. Munka közben a hegesztés — Lenin-szobromat ezzel a technikával készítem — rengeteg improvizációs lehetőséget ad. Nem tartom szentnek a mintát. Ahogy alakul az anyag, úgy formálódnak meg bennem az újabb részletek. Végül is olyan ez, mint a modern zeneszerző munkája, aki csak a kompozíció szerkezetét adja. A végső forma, a megvalósítás az interpretálótól függ... Minden anyagnak magatartása, kifejezőkészsége van. Én csak a nemes anyagot tartom anyagnak, mert az agyagba — véleményem szerint — csak festeni, érzelegni lehet. Egy gondolat szerkezetét adni — semmiképpen. Első nagy köztéri szobrát, a Dózsát, még főiskolás korában készítette. Vajon hogyan vélekedik ma a művész a kompozícióról? Másként csinálnám meg, bár most sem tartom rossznak. Magaménak érzem, mert „hívő szobor”. Hittel csináltam, de túlságosan sokan avatkoztak a megvalósításba. Itt van a műteremben az eredeti modell. Dózsát a tömeggel együtt ábrázoltam. Ellenvéleményre ki kellett emelnem a főfigurát, s így megsemmisült az eredetileg bennem élt gondolat. Így is vannak szép részletei, gondolatai, de egészében rengeteg apró motívummá töredezett. Forradalmat nem lehet mérlegszerűen ábrázolni. Különben nincs befejezett szobrom, csak abbahagyott. Épp úgy, ahogy az emberiség számára sincs abszolút kész gondolat, mert az emberek mindig továbbépítik. — Engedje meg, hogy egy általános kérdést is feltegyek. Ön szerint mi a művészek hivatása ma ? — Semmiképpen sem esztétikai játék! A művészet veti fel először egy kibontakozó társadalom alapkérdéseit, s ezért nem A második világháború befejezése után óriási mennyiségű dokumentum került a nyilvánosság elé, egyebek között filmen is. Leleplező erővel hatottak az iszonyat puszta képsorai is, mindaddig, amíg be nem következett a telítettség állapota, s a néző úgy érezte, „mindig csak ezt mutatják”. Új anyagot már nem igen lehetett előkeríteni. Ekkor készítette el Mihail Romm a Hétköznapi fasizmust, az ismert adatoktöredékéből létrehozva a fasizmusnak a felületi jelenségeknél mélyebb, mai veszélyességét is megmutató képét. ■k Nem véletlenül jut eszünkbe ez, a Vietnam amerikai szemmel című amerikai riportfilmmel kapcsolatban. Elég arra gondolnunk, hogy a vietnami háború eseményeiről naponta értesülhet a világ minden lakója, újságból, rádióból, televízióból. Közhelynek számít, hogy a híráradat szinte elkerülhetetlenül fásulttá teszi az embert. A Vietnam amerikai szemmel készítői, Emile de Antonio rendező és John F. Newman ez ellen dolgoznak. Azt kutatják, amit az események elfednek. Történelmi folyamat részeként mutatják be Vietnam háborúját a japán és francia gyarmatosítókkal vívott harcon át az USA elleni háborúig. Leleplezik az amerikai állampolgár számára gyártott „kommunista veszély” propagandájának hazugságát. (Ha az amerikaiak ugyanazt teszik, amit a franciák és a japánok tettek, nyilván a szándékaik is azonosak.) Akik a filmben megszólalnak, többnyire jelenleg is az amerikai politika vezetői. Mégis az ő szavaik fedik fel ennek a háborúnak igazi arcát. Joseph hagyja, hogy tartósan uralkodhassanak a dogmák. A művésznek úgy kell dolgoznia, hogy tudja, mindig felelős. Én ezt nemcsak vallom — gyakorolom. Úgy is mondhatnám: a művész élő lelkiismeret, állandó kérdőjel, igazságkereső ember, s tette ezzel válik esztétikummá. A mi korunk előkészítő kor, az emberiség jövőjét illetően gyökerek vagyunk... — Milyen tervek foglalkoztatják? • Ha elkészülök a Lenin-szoborral, remélem, folytathatom két éve szünetelő kísérleteimet. Most egy családmotívum foglalkoztat. Az első fogalmazvány már kész. A két szülő, mint óriássejt fogja körül a gyereket, a magot, a felnőttek „héjul” szolgálnak ... Különben nem vagyok lezárt ember — legalábbis ezt remélem. Hiszen a szobrásznak csak az létezik, amit szoborban megalkotott. Előttem még nem áll össze egésszé a munkásságom, az emberek akkor ismernek meg majd igazán, ha én válogatok össze egy kiállítást munkáimból. Dehát ez nem is annyira lényeges, mert akinek kialakult az életműve, az már csak „van”. Egy művész pedig addig érték, amíg önmagát is kétségbe tudja vonni. Harangozó Márta Buttinger, aki már a franciák mellett is működött, mint katonai tanácsadó, feltehetően nem békeharcos, de nem tudja elhallgatni az USA fegyvereivel hatalmon tartott bábkormányok korruptságát és népellenességét. Marc Clark tábornok nyilatkozata akaratlanul is elárulja a fehér ember felsőbbrendűségébe vetett hitet. Arthur Sylvester, a Johnson-rezsim volt tájékoztatásügyi államtitkár helyettese leleplezi a tonkini incidens valóságos lényegét, az amerikai részről történt szándékos támadást. És árulkodik John Foster Dulles, Johnson és Dean Rusk. Leplezetlen nyíltsággal, vagy álszent cinizmussal vállalnak egy olyan politikát, amely bűn az emberiség ellen. Abc) Jívín díjtól a mozikban Vietnam amerikai szemmel C RÁDIÓ Április 1, szerda KOSSUTH: 14.00: Zongoramuzsika. — 14.19: Kóruspódium. — 14.32: Vidám operettkettősök. — 14.45: Válaszolunk hallgatóinknak! — 15.00: Hírek. — 15.10: Mai témák, mai dalok. — 15.20: Az Iskolarádió drámatörténeti sorozata. A francia klasszicista dráma. — 16.00: A világgazdaság hírei. — 16.05: Muzsikáról — fiataloknak. — 16.32: Schirmer: Fantázia trombitára és fúvószenekarra. — 16.38: Majakovszkij, elbeszélő költeménye. I. rész. — 17.00: Hírek. — 17.05: Külpolitikai figyelő. — 17.20: Népi zene. — 17.55: Kozmosz. Tudományos Magazin. — 18.20: Lehel György vezényel. — 19.00: Esti Krónika. — 19.20: A Rádió Kamaraszínháza. Áprilisi műsor a 6-os stúdióból. — 20.30: Könnyűzenei olimpia. I. rész. Külföldi rádiók könnyűzenei szerkesztőinek versenye. Kanada—Törökország. — 21.32: Luxemburg grófja. Részletek az operettből. — 22.00: Hírek. — 22.15: Sporthírek. — 22.20: A Suiesse Rorrande zenekar hangversenye Dubrovnikból. — Közben: 22.55: Látogatás a Kossuth Könyvkiadóban. A szerkesztőség vezetőivel beszélget: Kardos István. — 23.42: Richard Strauss ■ Capriccio — zárójelenet. — 24.00: Hírek. — 0.10: Tánczene. PETŐFI: Kettőtől hatig az aktualitások jegyében. — Közben: 14.30, 15.30: Hírek. — 16.00: Hangverseny a stúdióban. — 16.30: Hírek. — 16.33: Közvetítés a Bp. Honvéd— Kragujevac KK- labdarúgó-mérkőzés II. félidejéről. — 17.30: Hírek. — 18.00: Hírek. — 18.10: Kis magyar néprajz. — 18.15: Dallal-tánccal a világ körül. — 18.52: Villanófényben . . . Egy téma az utcáról. — 19.07: Hanglemezgyűjtők húsz perce. — 19.27: Új könyvek. — 18.30: Esti mese. — 19.35: Az MRT Nemzetközi Gyermekkórus-találkozójának gálaestje. — Közben: kb. 20.25: Esti Krónika. II. — 21.53: Iliász. Homérosz eposzának rádióváltozata. — 23.00: Hírek. — 23.15: Tánczene éjfélig. Április 2. csütörtök KOSSUTH: 4.30: Hírek. — 4.33—7.59: Reggeli zenés műsor. — Közben: 5.00: Hírek. — 5.30: Reggeli Krónika. — 5.44: Falurádió. — 6.00: Hírek. Reklám. — Kb. 6.30: Hírek. Reklám. — 7.00: Reggeli Krónika. II. — utána: Körzeti időjárásjelentés. — Kb. 7.30: Új könyvek. — Kb. 7.40: Reklám. — 8.00: Hírek. — 2.05: Színházak és mozik műsora. — 8.20: Olasz kamarazene. — 9.04: Kozmosz. Tudományos Magazin. — 9.29: Könynyűzenei híradó. — 10.00: Hírek. — 10.05: Vörösmarty Mihály. Rádióegyetem. — 10.35: Zenekari muzsika. — 12.00: Harangszó. — Déli Krónika. — 12.20: Ki nyer ma? — 12.30: Melódiákoktól. — 13.30: Tessék beszélni! Helyszíni közv. a Földalatti avatásáról. PETŐFI: 0.20: Torna. — 6.30—8.05: Azonos a Kossuth-rádió műsorával. — 8.05: Zenés játékokból. — 8.45 : Külpol. figyelő. — 9.00: Népi zene. — 9.30: Mozart: D-dúr divertimento. — 10.00: A zene hullámhosszán. — Közben. 11.00: Hírek. — 11.50: Magánvélemény — közügyekben. — 12.00: Az élő népdal. — 12.10 : Pikk Dáma. Részletek Csajkovszkij operájából. — 13.00: Hírek. — 13.03: Miskolci stúdiónk jelentkezik. — 13.19: Lemezmúzeum. Szergej Rahmaninov zongorázik. — 13.45: Időjárás- és vízállásjelentés, sorozat adása. — 18.55: Esti mese. — 19.05: Integrál. — 20.00: Tv-híradó. — 20.30: A revizor. Gogol vígjátékának tévéváltozata. — 22.35: Tv-híradó. CSÜTÖRTÖK DÉLELŐTT: 9.00: Iskola-tv. Olvasás (ált. isk. 3. oszt.). A pórul járt gazdag ember. — 11.55: Filmesztétika (középisk. II. oszt.). A filmköltészet (ism.). Átadták az idei művészeti díjakat JÓZSEF ATTILA-DÍJ A művelődésügyi miniszter a József Attila-díj I fokozatával tüntette ki Boldizsár Iván írót, Csoóri Sándor költőt, Földeák János írót, Győry Dezső költőt, Hámos György írót, Jékely Zoltán költőt, a II. fokozattal Hajnal Gábor költő-műfordítót, Szakonyi Károly írót, a III. fokozattal Bella István költőt, Jókai Anna írót, Tóth Béla írót. JÁSZAI MARI-DÍJ Jászai Mari-díj I. fokozatát kapta Csernus Mariann színművésznő, Őze Lajos színművész, Szemes Mari színművésznő és Szendrő József színművész. A Jászai Mari-díj II. fokozatával tüntették ki Jánosa Lajos díszlettervezőt, Majczen Mária színművésznőt, Pápai Erzsi színművésznőt és Tordy Géza színművészt. A III. fokozatot kapta Elekes Pál színművész, Hofi Géza előadóművész, Iglódi István színész-rendező, Mécs Károly színművész, Orlóczy Béla artistaművész, Tánczos Tibor színművész. BALÁZS BÉLA-DÍJ A Balázs Béla-díj I. fokozatával tüntette ki a művelődésügyi miniszter Gink Károly fotóművészt, Horváth Ádám rendezőt, Latinovits Zoltán színművészt, Rév Miklós fotóművészt. A II. fokozatot kapta dr. Csákány Györgyné ,szinkronrendező, Foky Ottó bábfilmrendező, Palásthy György filmrendező, Szécsényi Ferencné filmvágó, Vass Judit filmrendező. III. fokozatot Borsodi Ervin filmrendező, Fifilina József filmoperatőr és Hoffmann Vladimir filmoperatőr kapta. ERKEL FERENC-DÍJ Az Erkel Ferenc-díj I. fokozatával tüntette ki a művelődésügyi miniszter Forray Gábor díszlettervezőt, II. fokozattal Czigány Györgyöt, a Rádió esztrádrovat vezetőjét, III. fokozatot Balázs Árpád zeneszerző, Kertész Gyula operarendező kapott. LISZT FERENC-DÍJ A Liszt Ferenc-díj I. fokozatával tüntette ki a művelődésügyi miniszter Perényi Miklós csellóművészt, II. fokozattal Kékesi Máriát, az Operaház magántáncosát, Lantos Rezső karnagyot, Németh Gyula karnagyot, Oberfrank Géza karnagyot, a Sebestyén Vonósnégyes tagjait: Sebestyén Ernőt, Detrich Jánost, Fias Gábort és Szabó Tamást, valamint Ütő Endre magánénekest. A III. fokozatot kapta Forgács József magántáncos, Handel Edit magántáncosnő és Csifó Ferenc magántáncos, valamint Horváth Eszter magánénekes. Könnyed Márciusban hat külföldi énekes szerepelt az Operaház és az Erkel Színház előadásain. Érkezésük sorrendjében nőtt a vendégjátékok színvonala. Igaz, ez sovány vigasz annak, aki a hónap elején Edy Amadeo vértelen erőfeszítéseit idegeskedte végig a Bohémélet és a Pillangókisasszony előadásain. Ciro Pirrotta a Nyugat lánya nehéz tenorszerepét és Kalafot szólaltatta meg a Turandotban. Szép tónusú, férfias fényű hangja a világsztárokéval versenyezhetne. De hiányzik mellőle a személyes nyomaték, a művészi egyéniség súlya, vagy legalább ígérete. Claude Heater már a világhírnév jótékony szárnyain repült hozzánk. Tannhausert meghűlése miatt lemondta. Trisztánt kellemes külsővel, jó felkészültséggel énekelte, különösebb csillogás nélkül. A Parsifal harmadik felvonásának koncertelőadásán igazolta hírét. Az már ízlés dolga, hogy ez a fajta hangszín és hangvétel kinek mennyire tetszik. Az olaszokat valószínűleg „németes” iskolázottságával hódítja meg, a németek helyenkénti „olaszos” csengését élvezhetik. A kétféle iskola és kétféle hangzásideál jó keverékét adja, mint sok magyar énekes. Maria Luisa Nave ilyen Radames bel canto énekesnő. Néhány igen sikeres nyári szereplése után most az Aida királylányát, Amnerist alakította drámaian. Hangja Simionatóra emlékeztet: öblös, telt, fényes, töretlen ívelő. A kezdő olasz énekesek hibájáról kell leszoknia, nem lehet csak az éneklésre koncentrálni úgy, hogy közben elhalványul a szerep. Zurab Szotkilava jó perceket szerzett, mint Don ■lesé, a magas cé felé erőteljesen kitáruló hangjával, heves figurájával. De ebben a szerepben még nem sejtettük, mennyivel többre képes! A Parasztbecsület Turidduját Giglire emlékeztető feszültséggel énekelte. A grúz Gigli persze még szertelen, rapszodikus. De valószínűleg csak jó karmesterek és korrepetitorok kérdése, hogy ez a világszép hang muzikálisan is világníven szólaljon meg. A vendégjárás felfelé meló vonala vasárnap tetőzött, amikor Ludovic Spiess énekelte Radamest. A románok művészbüszkesége rövid idő alatt káprázatos karriert futott. Most éppen Itáliából érkezett, ahol Bernstein vezényletével, Birgit Nilson társaságában elkészítették a Fidelio televíziós felvételét. Pesti Radamese könnyedségével, egyszerűségével hatott, főképpen pedig páratlan fényű magas hangjaival. Fodor Lajos I TELEVÍZIÓ ) SZERDÁN: 17.53: Tv-híradó. — 18.05: Vendégasztal. A bábolnai vállalkozás. — 18.40: A Magyar Állami Operaház balettegyüttese. A Felszabadult melódiák MUNKÁCSY MIHÁLY-DÍJ A Munkácsy Mihály-díj I. fokozatával tüntette ki a művelődésügyi miniszter Z. Gács György festőművészt, Kling György festőművészt, Würtz Ádám grafikusművészt; a II. fokozattal Bertalan Vilmos művészettörténészt, Halmágyi István szobrászművészt, Kiss-Nagy András szobrászművészt, Németh József festőművészt, id. Pál Mihály szobrászművészt; III. fokozatot kapott Bódi Irén iparművész, Majoros Hedvig keramikusművész, Mózer László belsőépítész, Németh János keramikusművész és Péri József ötvösművész. C SZÍNHÁZ ) SZERDA, ÁPRILIS 1. Operaház: Párizs lángjai (Ifj. el., háromnegyed 7) — Operaház Erkel Színháza : Nincs előadás. — Madách Színház: Kaviár és lencse (7) — Madách Kamara Színház: A bolond lány (7) — Vígszínház: Tükör (Komb. bék. 2. sorozat, 6. el., 7) — Pesti Színház: Egy őrült naplója (7) — Thália Színház: Akiért a harang szól (7) — József Attila Színház: A futópályán (7) — Fővárosi Operettszínház: West Side Story (7) — Kis Színpad: És mi lesz holnap? (fél 8) — Zeneakadémia: Állami Hangversenyzenekar; Budapesti Kórus (vez.: Forrai Miklós: Tavaszi bék. A 1. sorozat, fél 8) — Kamara Varieté: Mars a Marsra! (6 és fél 9).