Esti Hírlap, 1970. május (15. évfolyam, 101-125. szám)
1970-05-26 / 121. szám
az Árvízkárok mielőbbi helyreállításáért Külön műszakok — több tégla SZABAD NAPOKON IS DOLGOZNAK Az árvíz pusztította községek újjáépítéséhez sokszázmillió tégla kell, becslések szerint előreláthatóan 400—500 millió darab. (Egy-egy falusi ház újjáépítéséhez a bontásból fennmaradó anyagok figyelembevételével 20 ezer tégla és 2 ezer cserép szükséges.) Ez hatalmas munkát ad a tégla- és cserépipari vállalatoknak, mert — mint ismeretes — a fehérgyarmati korszerű téglagyárat is elöntötte az árhullám és az igen fontos telep termelésének 2—2 és fél hónapos kiesésével kell számolni. Kívüle még a tiszaberceli, a makói, az apátfalvi és a szőregi téglagyárak is szünetelnek időlegesen, mert dolgozóik az árvízvédelemben vesznek részt. A Budai Tégla- és Cserépipari Vállalat dolgozói ezért most elhatározták: külön műszakokkal fokozzák a termelést, hogy pótolják az időjárás és a munkaerőhiány okozta kiesését és kielégíthessék az árvízkárok miatt fokozódó igényeket. A vállalat dolgozói 3 vasárnapi, illetve szabad szombati műszakot ajánlottak fel. Ez másfél millió téglát és 170 ezer cserepet jelent. A dolgozók a külön műszakok túlórapótlékának 50 százalékát felajánlották az árvízkárosultaknak. Felhívásukhoz azonnal csatlakozott az Épületkerámia Vállalat, amelynek dolgozói két szabad szombat termelését — mintegy 1 millió téglát — ajánlották fel. Csatlakozott a felhíváshoz az Északdunántúli Tégla- és Cserépipari Vállalat is, amely 3 millió téglát és 700 ezer darab égetett cserepet termel az árvízi műszakokban. A NAGY LEHETŐSÉG CSEHSZLOVÁK FILM BEMUTATÓ: MÁJUS 28. A Pécs—Baranya megyei és a Hajdú megyei Tégla- és Cserépipari Vállalat gyárai felajánlották, hogy a fehérgyarmati téglagyár kitelepített dolgozóinak szállást, ellátást és munkát adnak. A Minisztertanács és a SZOT vándorzászlajával kitüntetett Békés megyei Tégla- és Cserépipari Vállalat a rendkívüli műszakokon kívül azt is felajánlotta, hogy az elöntött fehérgyarmati gyár újjáépítéséhez műszaki brigádokat küld. R. J. Homokzsákok védik Szeged belvárosát ÜZENET A GYARMATI GIMNAZISTÁKNAK Sóstón találkozott az osztály Sóstón 114 árvizes, érettségire készülő diáknak megnyitották a nyári KISZ- tábort. A sok színes kis panelházat a lombok alatt. Itt, az erdő csendjében, tanáraik közelében feledjék a menekülés perceit, az öszszedőlt házakat, ahonnét könyveikkel útnak indultak. (De azért a sok szépség, gondosság mellett egy szó: szép színesek, romantikusak ezek a panel bódéházak, emeletes ágyakkal, de azért az éjszakák még 6—8 fokosak, gyönyörű a lombok alatt a gyep, jó dolog a homokra kiterített plédeken hasalva tanulni, de az asztal, íróasztal, könyvespolc mégiscsak biztonságosabb terep az amúgy is hátrányban levők felkészülésére.) De hát halljunk a fiúról, a lányról — a 114-ből kettő —, aki ide, a messzi, vályogfalú szatmári falvakból vizeken, áradatokon át elindult s eljutott e tanulósereghez. A lány, Márton Judit így mondja: — Én Nemesborzáról járok be Fehérgyarmatra a gimnáziumba. Nemesborza kis község, nagyon kicsi, 43 ház, a gyerekekkel együtt is csak 110 lakó. Apám rakodó a nagyszekeresi TüZÉP-nél, anyám idehaza, a tsz-ben dolgozik. Én történelem-földrajz szakos tanár szeretnék lenni, Debrecenben felvételizek. Arra pedig készülni kell! Kedden írásbeliztünk. Csütörtökön már nem indult a szokott négyórás busz Gyarmatról, csak öszszevonva három járat este 7-kor. Mert én mindennap bejártam az írásbeli után is az iskolába, az osztályfőnököm történelemóráira, még ha elsősöknél tanított is, bejártam hallgatni. Hol tanultam volna? Akkor, csütörtökön már a buszállomáson azt mondták az emberek, hogy nagy bajok jönnek, ezért sem indultak a korábbi járatok. Az utolsó busszal hazaérkeztem, s otthon átnéztem az elsős történelmet, hogy miért tanulunk történelmet. (Miért tanulunk történelmet? — kérdezem. „Azért, hogy megismerjük elődeink sorsát, s ebből a jelenben s a jövőre következtetni tudjunk.”) Másnap egy osztálytársam jött hozzám, hogy már semmiféle busz nem megy be Gyarmatra. Kiszaladtam az anyámhoz a mezőre, ott volt már az öcsém is, az öcsémmel sem indult Penyigére az iskolajárat. Nem ment már semmiféle jármű. A víz jött. De erről sokat írtak. Akkor is tanulni akartam, de csak fogtam a könyvet, és semmit sem értettem. Mi magaslaton lakunk, a mi udvarunkba hozták el az emberek állatjaikat. Tanulni akartam, de nem tudtam tanulni. Aztán a nyíregyházi rádióból hallottuk, hogy az érettségire készülő árvizesek Sóstón jelentkezzenek. Én bőröndbe raktam a könyveimet és vártam. Mert víz volt mindenfelé, a múlt héten még nem lehetett elindulni. Ma hajnalban az édesapám azt mondta , mert minden hajnalban kiállt a felszáradó országútra nekem kocsit fogni: — „Egy pékautót stoppoltam neked.” Ez a pékautó bevitt Mátészalkára. Szálkáról vonattal jöttem. Ma érkeztem. Szeretném, ha itt tudnék tanulni. A fiú pedig így beszél: — Engem Siket Ferencnek hívnak, én is Debrecenbe jelentkeztem, de az orvosi egyetemre. Én Partyoláról való vagyok, az apám az ottani Szikra Tsz kocsisa. Kitűnő tanuló vagyok már évek óta. Szombaton jöttem el Panyóláról, helikopterrel. Én csak akkor fogadtam el a helikopter kosarát, amikor már végképp mindenütt víz volt, s a fiúk, akik odahaza maradtak, akik nem járnak gimnáziumba, azt mondták: fogadd el a kosarat. Igen, csak ez az egy anovák volt rajtam, alatta, ezt a sárga-kék trikót most vettem Debrecenben. Mást nem vittem magammal, kis táskámba csak a biológia és a fizika könyveket tettem, a többi érettségi tárgy könyveit is odahaza hagytam. (Egy fiú, egy tiszta kitűnő fiú felszáll Panyolán egy léggömbön, képzeljük csak el: emelkedik a magasba, egy kis Zeppelinen, s madzagon a biológia s a fizika könyvét szorongatja, lógatja!) — Aztán a helikopter Nagydoboson letett. Itt vonatra szálltam egy osztálytársammal és Debrecenibe utaztam. Ugyanis Debrecenben diák és albérlő az unokabátyám. Panyolai ő is, egyetemista. Odavett magához Segített a tanulásban. Megosztotta velem az ágyát, a Fazekas Gimnáziumban könyveket kaptam és tanultam. — Aztán a rádió bemondta: a menekülteket a városi tanácson nyilvántartásba veszik. Elmentem hát a tanácsra, s ott a gyarmati igazgatónk távirata várt. Az igazgató úr nem tudta, ki hová menekült, nem tudhatta, hogy éppen én olvasom el Debrecenben először az üzenetét, ezért nem névre volt címezve, csak így: „A fehérgyarmati gimnazistáknak!" Az állt benne: jöjjünk Nyíregyházára, ahogyan csak tudtunk, Sóstón találkozik az osztály. Elbúcsúztam az unokabátyámtól, visszaadtam a debreceni Fazekas Gimnáziumnak a kölcsön kapott könyveket és felültem a vonatra. őszre újra találkozom majd unokabátyámmal, én orvos akarok lenni, debreceni diák. Kőbányai György A SKORPIÓ IRÁNYÁBÓL.. Rejtélyes gammasugarak Érdekes tudományos hír érkezett Ausztráliából: gammasugárzást kibocsátó láthatatlan csillagokat fedeztek fel. Ezek a rejtélyes égitestek — a Földről figyelve — a Skorpió-csillagkép irányában helyezkednek el. TÖRPÉK ÉS ÓRIÁSOK A századfordulóig a csillagokat többnyire csak színük, s ebből következően hőmérsékletük szerint különböztették meg. Többnyire azt hitték, minden csillag akkora, mint a Nap, sokan éppen a Napot gondolták óriásnak. Russel és Hertzsprung vette észre, hogy a valóság sokkal bonyolultabb, mint a látszat. Felismerték, hogy a fehér és vörös csillagok között vannak törpék, vannak átlagos átmérőjűek és vannak óriások is. A szín tehát önmagában nem meghatározó. A Skorpió alfája, az Antares például csaknem kétszázszor nagyobb átmérőjű, mint a Nap. Ha ezt a csillagot a Nap helyére tennénk, a naprendszer belső bolygói — ide tartozik a Föld is — az Antares belsejébe kerülnének. A fizika sugárzási törvényeinek csillagászati alkalmazása révén az ember először láthatott be — elméletileg — e kozmikus kohók gyomrába. Megismerték a csillagok energiaforrásait, s képet kaptak a csillagok életútjáról, születéséről és pusztulásáról. FELVILLAN, ELHALVÁNYUL Talán az egyik legfontosabb felismerés: csak az átlagcsillagokat lehet színük és hőmérsékletük szerint osztályozni. Észrevették ugyanis, hogy mind több a kivétel, a különleges csillag, amelyet nehéz a fejlődés ismert menetébe besorolni. Ilyen furcsa égitesteket már régebben is ismertek. Vannak például olyan csillagok, amelyeknek a fénye szüntelenül változik. A fényváltozás periódusa lehet igen hosszú, több száz napos, de hét rövid, lüktetésszerű. Már az ókorban ismertek úgynevezett szupernóva csillagokat, amelyek hirtelen felvillantak a sötét égbolton, azután látszólag örökre eltűntek, fényük elhalványodott. Az egyik híres szupernóva helyén maradt vissza az ismert Rák-köd a Bika csillagkép-,ben. Ezt kínai csillagászok fedezték fel, 900 évvel ezelőtt. Az utóbbi években megpróbálták a sok különleges csillagot sugárzásuk hullámhossza szerint osztályozni. A NEHÉZ NEUTRON Ismerünk haldokló, fehér törpecsillagokat, amelyek talán egy-egy felvillant szupernóva maradványai. De az is lehetséges, hogy az összeroskadt csillag tovább zsugorodik, s már más hullámhosszon küldi jeleit. Ezt a változatot neutroncsillagnak nevezzük. Anyaga olyan sűrű, hogy daruval sem tudnánk felemelni belőle egy gyűszűnyit. Érdemes egy pillantást vetni az elektromágneses sugárzás spektrumára. A különféle rádió- és Hertzféle hullámok, valamint az infravörös sugárzás után a látható fény keskeny „ablaka” következik. Az emberi szem csak a látható fény tartományában észleli a világegyetemet. Ezt az ibolyántúli sugárzás követi, majd a röntgen-, a gamma- és a kozmikus sugárzás zárja a sort. A most felfedezett új típusú csillagok sugárzásának hullámhossza még százmiliomod milliméternél is rövidebb, és másodpercenkénti rezgésszámuk elérheti az egytrilliót. Gauser Károly Bemutatkozik az anatómiai modell vétség a tizedik „didaktá”-t, a taneszközök legnagyobb arányú, legjelentősebb nemzetközi kiállítását. A mintegy 800 kiállító között hazánkat a TANÉRT és a Kultúra Külkereskedelmi Vállalat közösen képviseli. A magyar pavilonban csaknem ötvenféle új, szemléltető eszközt láthatnak az érdeklődők, zömmel a biológia, továbbá a fizika oktatásához szükséges, variálható — többféle felhasználásra is alkalmas — tanári bemutatóeszközöket. Tanszeriparunk gyártmányai közül először szerepel nemzetközi bemutatón az emberi test szétszedhető, kicsinyített műanyag modellje, továbbá olyan elektronikus készlet, amely már tartalmazza az atomfizika tanításához szükséges alapelemeket is. (MTI) Az idén május 28-tól június 1-ig Baselben rendezi meg az európai tanszer szőt ALI BABA A CSEMEGE ÉDESIPARI GYÁR KÁVÉKEVERÉKE 10 DKG ÁRA 13 FT