Esti Hírlap, 1970. október (15. évfolyam, 230-256. szám)

1970-10-19 / 245. szám

MA MÉG VILLAMOSOZIK A SZERELŐ Jön az URH-s liftszerviz A legtöbb javításra szorul ♦ Alkatrészhiány miatt áll ♦ Napokig rossz: fizetnek a karbantartók A Liget fái és egy „sza­badtéri” — kiállítási — lift alatt szólítom meg a felvonók egyik professzo­rát, a Fővárosi Fel­vonó­ja­vító Vállalat főmérnökét, Mészáros Istvánt: vajon ez a kiállított mintapéldány mennyi ideig jár? Örök téma A főmérnök, a KGM MTTI rendezte nemzetközi épületgépészeti kiállításon előadást tart, előadásának címe: az üzembiztos felvo­nók.­­ Vagyis az örök témá­ról, a pesti liftekről érdek­lődik. Csak egy-két tájé­koztató adat: az országban levő 11 ezer felvonó és lift közül Budapesten 8200 van. Tehát épp ezért he­lyes, ha a „pesti” liftekről beszélünk. Ezekből körül­belül négyezer lakóházi. A legutóbbi felmérés szerint: ennek az állománynak csak 7 százaléka van rendben, 44 százaléka javításra szo­rul, 49 százaléka pedig fel­újításra, korszerűsítésre. Beszélhetnék most még a zsúfoltságról, a kihasznált­ságról, amit össze sem le­het hasonlítani a háború előttiével, amikor még igen sok bérházban ki­akasztották a „Hátsó lép­cső” táblát, vagyis nem mindenki járhatott lifttel. Talán ennyi is elég magya­rázat a rossz pesti liftekre. Ezek az öreg liftek na­gyobb karbantartásra szo­rulnak, ugyanakkor azt is tudni kell: a karbantartó apparátus csökkent. Lift­betegség ez is: sok száz dolgozónk hiányzik, a lift­szerelő munkája igen ne­héz, sokszor szabadban dolgozik, ugyanakkor szin­te két mesterséget is is­mernie kell: a villanysze­relőét és a lakatosét. Az idén 35 ipari tanulót sze­rettünk volna felvenni, ötöt sikerült. Kulcskérdés a munkaerőellátottság: a modern automatikákkal dolgozó lifteken a hibák nagy része fél óra alatt is kijavítható — ha van sze­relő, régi, pesti liftek, akkor azok is megállnak. Ha egy Patek órát vagy egy olcsó órát leejtünk, vagy homo­kot szórunk a szerkezetébe — mindkettő egyformán elromlik. — Mi jóval tud biztatni? — A mi gyárunk a Le­hel úton valamikor istálló volt, ahol a gépműhely van, még megtalálható a szénapadlás. Aztán tinta­gyár lett, majd felvonója­vító. Igen rossz körülmé­nyek között dolgozunk. A Fővárosi Tanács elhatároz­ta, hogy a vállalatot fej­leszti. Harmincmilliós be­ruházással korszerűsödik majd ez a Lehel úti telep, és Újpesten, a Megyeri út végén 100 millió forintos beruházással alkatrész­­gyártásra alkalmas bázist építünk. Mert azt is tud­nunk kell: a pesti liftek hosszú állásának egyik oka az alkatrészhiány. Felké­szülünk a pesti felvonók alkatrészellátására, új gyártelep épül. Ezek már nem olyan messzi tervek, a tervdokumentáció elké­szült, s a Lehel úton még novemberben megkezdődik az építkezés. A födémcsere után itt rendezik be a központi irodákat. 200 fős öltöző, mosdó is épül. A Megyeri úti új gyártelep­építkezés a jövő év köze­pén kezdődik. A nagy beruházással együtt szervizhálózatot építenek ki. URH-s rádió­val öt gépkocsit már meg­vásároltak, s még öt ilyen szervizgépkocsit kapnak az idén... Szerződés kötbérre Az új lifteken ha a sze­relő ott van, legtöbb eset­ben fél órán belül a hiba kijavítható. De most? A szerelő sokszor villamoso­­zik, hátán a szerszámoslá­dával, hóban, fagyban utazgat egyik háztól a má­sikig, jó, ha egy nap két­­három javítást elvégez. — A szervizhálózat ki­építésével — a terv ez — átvesszük a felvonók teljes karbantartását. Egyelőre két-háromszáz olyan pesti liftről van szó, amelyet az utóbbi időben felújítot­tunk. Az IKV-val szerző­dést kötünk: ha három napnál hosszabb ideig áll­na a felvonó, kötbért kell fizetnünk. S bizonyos hosz­­szabb állás után pedig egész egyszerűen nem kap­nánk meg a havi díjunkat, sőt, utána még mi fizet­nénk, mert időn túl állt a lift. Az új lakótelepi lif­tekre az ilyen szerződés nem vonatkozna, csak a régi pesti liftekre. Az új lakótelepi liftekért — ame­lyeket nem mi készítünk — a gyártó vállalat a felelős. K. Gy. Tintagyár volt De tudjuk, nemcsak az öreg liftek állnak, hanem az újak is. A svéd lifttől, a különleges liftektől nem várhatunk csodát, ha nincs hozzá szerelő, a karbantar­tás nem megfelelő. Sokan megcsodálták a Duna In­­ter-Continental minden kényelemmel ellátott lift­jét, de kevesen tudják, hogy ott a gépházban ál­landóan két szerelő ül. Ha majd az új svéd licenccel készült liftek is olyan kö­rülmények közt működnek, használódnak, mint most a ELMÉLETBŐL, GYAKORLATBÓL Tanulmányi verseny a tanácsi iskolákban A KISZ és a Fővárosi Tanács Oktatási Főosztálya meghirdette a tanácsi igaz­gatású szakközépiskolák szakmai tanulmányi verse­nyét. A verseny célja: a szakközépiskolai tanu­lók szakmai műveltségé­nek fokozása, szakmai hivatástudatának megteremtése. Részt vehetnek a ver­senyben a tanácsi irányítás alatt álló egészségügyi szakközépiskolák, a közgaz­dasági szakközépiskolák ál­talános irányú, továbbá gép­gyorsíró általános ügy­viteli, valamint idegen­nyelvi negyedik osztályos tanulói és az ipari szakkö­zépiskolák negyedik osztá­lyos tanulói. Az első fordu­lóban bonyolítják le az is­kolai válogatót, a második­ban a budapesti versenyt. A versenyek két-négy órás gyakorlati és kétórás írásbeli-szóbeli elméleti részből állnak. Kivétel: a gép- és gyorsíró­verseny, amelyen csak írás­beli lesz. Az iskolai verse­nyeket január 11—16-a kö­zött tartják, a budapesti versenyeket február 1—6-a között. Kismozdonyok a múzeumban A rudabányai érc- és ás­ványbányászati múzeum hamarosan új ipartörténeti emlékekkel gazdagodik. Megtalálták azokat a kis gőzmozdonyokat és érc­szállító kocsikat, amelyek 1926-ig a községet és a Sajó völgyét összekötő, keskeny nyomtávú vasút­vonalon közlekedtek. (MTI) SIMÁN SZALADHAT A Gyöngyös és Mátrafü­­red között közlekedő nép­szerű Mátra úttörővasút pályáját felújították. Az útkereszteződéseket kiik­tatták azzal, hogy a sínek egy részét új nyomvonal­ra helyezték. Mintegy 2500 méteres szakaszon új vas­úti pályát építettek, így a kisvonat ezentúl végig a műút jobb oldalán halad­hat. (MTI) MEGJEGYEZZÜK Enyém — miénk Nem lehet állam az ál­lamban, s nem törődhet csak saját érdekeivel egyet­len szövetkezet sem — ez a múlt héten lezajlott buda­pesti szövetkezeti pártaktí­va egyik fontos figyelmez­tetése. A tanácskozás hang­súlyozta, hogy meg kell te­remteni a szövetkezetek­ben az egyéni, a csoport- és a társadalmi érdekek összhangját. A vitából kitűnt, hogy a szövetkezeti közösségek ál­talában igyekeznek is gá­tat vetni minden olyan tö­rekvésnek, amely az ered­ményeket egyéni célokra kívánja fordítani — hiszen saját bőrükön érzik a kárt. De nem ilyen egyértelmű — s ezért lényegesen ne­hezebb is — az egész tár­sadalom érdekeinek védel­me. A Politikai Bizottság szövetkezetpolitikai irány­elvei állást foglalnak a szö­vetkezetek és az állami vál­lalatok gazdasági egyenjo­gúsága mellett. A gazdasá­gi reform lehetővé teszi a szövetkezetek vállalatsze­rű működését és a verseny kibontakoztatását. S éppen ennél a pontnál a legna­gyobb a veszély a népgaz­daság — s vele együtt a szövetkezet — igazi érde­keinek háttérbe kerülése is. Különös ellentmondás: jól gazdálkodó szövetkeze­tek és kielégítetlen társa­dalmi igények — de akad­nak ilyen problémák a fő­városban is. Némely szö­vetkezet például indokolat­lanul növeli az alkalma­zottak számát, csak a nye­reséget hajszolja, és elha­nyagolja a lakosság ellátá­sát, sőt, sok helyütt a mai nagyobb haszon kedvéért még a holnap fejlesztésé­ről is lemondanak. A spekulációval időlege­sen nyert forintok újabb — jobb munkával, műszaki fejlesztéssel és szükségletre termeléssel szerzett — fo­rintoktól fosztják meg a ta­gokat és a közösséget egy­aránt. Szövetkezetesíteni a szö­vetkezeteket — erre intett e fontos tanácskozás. A megállapítás azt követeli, hogy csökkentsék a szö­vetkezetekben az alkal­mazottak számát, növeljék a tagság beleszólását a ve­zetésbe, s a társadalom va­lóságos igényei szerint gazdálkodjanak, mert csak így szolgálják helyesen az egyén, a közösség érdekeit. Valachi Anna Újpest: új és új házak épülnek a IV. kerületi Árpád út, Rózsa utca és Munkásotthon utca által határolt terüle­ten. A képen látható három ház közül kettő­ még várja lakóit. Fél literrel előre! Lehet, hogy különösen hangzik, de zsenik köztünk, a mi korunkban is vannak. A tv-híradó a mi­nap bemutatott egy spanyol feltalálót, aki rájött, hogyan lehet motort vízzel működ­tetni. E férfiú, aki a spa­nyolviasz feltalálása óta ta­lán a legnagyobb dicsőséget szerezheti hazájának, be is mutatta saját tervezésű ta­lálmányát. A motort termé­szetesen autóba is be lehet építeni. Érdemes is, hiszen fogyasztása a legszűkmar­kúbb autótulajdonosoknak is megéri: száz kilométeren mindössze fél liter vizet fo­gyaszt. Csoda ez, valóságos cso­da. És óriási lehetőség! Az autó ára talán nem válto­zik, de az üzemelteté­sük...?! Szinte fillérekbe fog kerülni az egész. Az ember csak egyszerűen oda­áll a slaghoz, nyakon önti a motort, s már vígan pö­fékeli a tiszta, átlátszó víz­gőzt hetedhét határon át. De álljunk meg egy pilla­natra: milyen sors vár a benzinkutakra, az olajtársa­ságokra? Vajon gondolko­dott ezen a problémán a feltaláló, vagy spanyol for­­rófejűséggel elhirtelenkedte a dolgot? Neki csak a mo­tor volt fontos, utána az özönvíz. Persze, az olajtársaságok még csak hagyján, legfel­jebb tönkremennek, átéltem már nagyobb katasztrófát is. De mi lesz, ha ezek az autók, különböző motorok elkezdik zabálni a vizet? Gondolkozzunk! Igaz, hogy száz kilométeren csak fél liter vizet fogyasztanak, de hát ebben nincsen megál­lás, a víz egyre fogy majd, s lévén, hogy benzint még­sem ihatunk, hovatovább a víz legalább olyan drága lesz, mint most az üzem­anyag, s akkor ismét ott vagyunk, ahol a part sza­kad, csak talán még rosz­­szabb helyen. Nem kell idegeskedni, van megoldás: majd jön valaki az utolsó pillanatban, s kitalálja, ho­gyan lehet a tengervizet felhasználni erre a célra (sőt kicsapatjuk, halakat megszűrjük stb.). Csak hát a tengervíz is véges. Miután a tengereket elpárologtat­tuk, a XXX. század embere rájön, hogy a levegő a leg­jobb hajtóanyag, s akkor már csak egy lyukat kell fúrni a motorház tetejére, s már mehetünk is, mint a villám. S ha a levegő is el­fogy? Kitalálja valaki a földröggel működő gépko­csit. Egy marék föld a hen­gerbe, s máris uccu neki­, nádi hegedű. S ha a föld is elfogy? Istenem, legfel­jebb gyalog járunk. Kell az a kis mozgás ... Perényi Géza Véletlenül sem élhet a szénmonoxid Gáz-méregtelenítő be­rendezést szerkesztettek Szegeden a dél-magyaror­szági Gázszolgáltató Vál­lalat műszaki dolgozói, az egyetemi kutatókkal együttműködve. A beren­dezés segítségével a föld­gázból átalakított és a vá­rosi hálózatba bocsátott bontott gáznak az emberi szervezetre káros szén­monoxid tartalmát a ko­rábbi 15—16 százalékról 2 százalékra csökkentik. Ez a szénmonoxid természete­­tesen eddig is csak véletlen gázszivárgás esetén volt ve­szélyes, gázkészülékben, elégetéskor veszélytelen. Ezentúl ilyen esetben sem kell majd a szénmonoxid­­tól tartani. (MTI) Olimpiai akácok Debrecenből Münchenbe A müncheni olimpiai já­tékok jövendő színhelyén nagyarányú parkosításo­kat végeznek. Az olimpiai sétányokat fasorokkal te­szik széppé, mégpedig elő­nevelt fák ültetésével. Deb­recenből hétszáz gömb- és fehér akácfát rendeltek. A debreceni kertészeti vál­lalat faiskolájából néhány hét múlva különleges cso­­­­magolásban szállítják el az­­ előnevelt, átültetésre kerü­­­­lő fákat, amelyek egy mes­terséges tó melletti sétányt díszítenek majd.

Next