Esti Hírlap, 1971. február (16. évfolyam, 26-49. szám)

1971-02-25 / 47. szám

• Emeletes házak Já­noshalmán. Ez az egyszerű kijelentő mondat volt Su­­rányi Lili tegnapi riport­­filmjének címe. Jól esett látni az emeletes házakat falun, az okos beosztással megtervezett, folyóvizes, fürdőszobás lakásokat. Itt már nincs használatlan tisztaszoba („mert mi úgy­is meghúzódunk a konyhá­ban”), itt már igazi lakás van, civilizáció és kultú­ra. Tetszett­ az értelmes­ faluját szerető és töviről­­hegyire ismerő tanácsel­nök, aki szépítés nélkül mutatott rá minden, még meglevő jánoshalmi bajra, problémára is. • Alkalmi beugró, s nem állandó tv-kritikus lévén, eddig látókörömön kívül maradt a Radar című ifjúságvédelmi műsor. Gondoltam, mint néző, nem hozzám szól, ehhez idős korosztály vagyok már. Tegnap „dolgozásból’’ néztem a Radart és rájöt­tem, érdemes ezt a műsort szórakozásból is figyelni. Hiszen itt teljesen közérde­kű és érdekes dolgok hang­zanak el. Külön öröm, hogy nem is eredménytelenül: a műsor elején korábbi adá­saik visszhangját ismertet­ték, pozitív elintézést nyert volt problémákról számol­tak be A friss anyag is változatos és érdekes volt, különösen a karcagi ifjúsá­gi klubot bemutató riport. A­hogy a korábban sugár­zott műsorból kiderült, hogy Jánoshalma már nem falu a szó régebbi értelmé­ben, úgy itt meg az tűnt ki, hogy a karcagi ifjúság is messze van már attól, amit hajdan a „vidéki gye­rek” fogalmán értettünk. (bt) Proust-év 1971: a Proust—Valéry-év. Július 10-én Marcel Proust, október 30-án pedig Paul Valéry születésének 100. évfordulója lesz. A Figaro Littéraire február első he­tét a „Marcel Proust-év” témájának szentelte: tanul­mányokat és rávonatkozó emlékezéseket közölt és „Megemlékezések” cím­szó alatt a Proust-év leg­fontosabb rendezvényeiről (előadások, kiállítások) szá­molt be. KÖZÖS MŰSOR Pécsi művész alkotása nyomán született színházi bemutató az elmúlt napok­ban Kassán. Tóth Sándor, a Pécsi Balett igazgatója készítette az ott bemutatott My fair Lady balettszá­mainak koreográfiáját, s tanította be egy hónapon át a szlovák balettegyüttest. Az együttműködés alatt újabb terv született: már­cius második felében közös műsort ad ugyanott a Pé­csi és a Kassai balett. Infanteriszt Bodrogi Színész, mint író ♦ Musical a Svejkből Svejk, a derék katona is­mét megelevenedni készül. Ezúttal dallal-tánccal kö­rítve, azaz musicalhősként, a József Attila Színház színpadán. Infanteriszt Svejk életrekeltője: Bodro­gi Gyula. Éspedig nemcsak színészként, hanem a szö­vegkönyv írójaként is. Elő­ször Bodrogit, a szerzőt kérdezzük: Dalra fakadnak — Hogyan született az ötlet? — Nyolc-tíz évvel ez­előtt, amikor színházunk elkezdett minden évad vé­gén egy-egy zenés darabot műsorra tűzni, sokan ösz­­szehúzták szemöldöküket, komoly prózai társulat, amelynek tagjai dalra fa­kadnak?! A publikum vi­szont szerette ezeket a pro­dukciókat. Azóta csaknem valamennyi színház rá-rá­­kap a megzenésített dara­bokra. Nincs ebben semmi meglepő. A zenés színpad­nak ez a vissza-visszatérő kultusza törvényszerű. De nemcsak erről van szó. Régóta tűnődöm, hogyan csinálhatnánk mi valami mást. — Mi az a más? — Valahogyan oldot­táb­bá kellene tenni a színházi világot. — Hogyan? erősen kötődik majd a színpadi változat. — Milyennek képzelik az előadást? Meghal a cirkusz — Fiatal színház va­gyunk, még mindig. Tán épp ezért nem akarjuk, hogy a vállunkra vereges­senek majd érte: összehoz­tatok egy aranyos zenés tréfálkozást... A zene ott szólal majd meg, ahol a cselekm­ény ezt kívánja, ahol beszélhetnének ugyan prózában is, de dalban jobb. Ez a munka valóban közösen, demokratikusan készül. — És a színész­ Bodrogit mi vonzza a szerepben? — Színész-életem során mindig izgattak az „Okos De Nem Látszik Rajta”­­szerepek, a fondorlatos, sumákos népi hősök. Nézni is, játszani is szerettem mindig. Svejk ráadásul „meg is van írva”, halha­tatlanul méghozzá, úgy­hogy öröm lehet eljátsza­ni. — Még egy kérdés: a komoly drámai szereptől a komikuson át a táncos-ze­nés szerepekig mindent játszott már, azonkívül koreografál, és most már ír is, mit nem csinált még? — Cirkuszban még nem léptem fel — feleli kapás­ból. — De nem is mernék. A cirkusz mindig meghal és a végsőkig felkavar. Túlságosan tisztelem a mű­fajt. Fencsik Flóra A közönségnek tetszeni . Eloszlatni például azt a ködöt és titokzatosságot, amely a darabválasztást és a szereposztást körülveszi. Véget vetni annak az álla­potnak, hogy egy ifjú ren­dező abban a percben, hogy diplomáját kézhez kapja, függetlenül tehetségétől, automatikusan hatalom birtokába jut. Rangos, nagy tapasztalatú színé­szek gyötrik magukat: „vajon tetszem-e neki?” Mármint az ifjú rendező­nek. Nem a közönségnek­. Ezt a kiszolgáltatottságból fakadó eltolódást volna jó megszüntetni. Nem isme­rek célt a közönségen kí­vül. Ha nem a játékért, a jó játékért, akkor semmiért sem érdemes színházat csinálni. — És hogyan kapcsoló­dik ez a szándék a Svejk­­hez? — A homályt és a ki­szolgáltatottságot valame­lyest csökentheti, ha oly­kor-olykor a színész keres darabot és gyűjt maga kö­ré lelkes munkatársakat, s ebből jön létre az előadás. Ezeket a lelkes munkatár­sakat én Herényi Imre rendezőben találtam meg, ak­i vendégként rendezi majd a darabot, valamint Szenes Ivánban és Aldobó­­lyi Nagy Györgyben, akik a dalszöveget, illetve a ze­nét írják. És hát minde­nekelőtt: Jaroslavo Hősök­ben, akinek szövegéhez OTP-hitel 10 százalék előleg Hűtőgépcsere Díjtalan házhoz szállítás MOST ÉRKEZETT, ÚJBÓL KAPHATÓ KÜLÖNLEGES MINŐSÉGŰ H­ŰTŐGÉP 5 éve qwtattol­. A gép 220 literes, mélyhűtőtere 24 liter. Ára: 6900 forint. A Mit vesztett el kisasszony című Fényes­ Szenes-ope­rett holnapi premierje még a Fővárosi Operettszínház ideiglenes otthonában lesz. Képünkön az előadás fősze­replője: Lehoczky Zsuzsa. CERVANTES — DARVAS IVÁN Áprilisban költözik az Operettszínház Befejezéséhez közeledik a Fővárosi Operettszínház felújítása. A több mint 60 millió forint költséggel kor­szerűsített színházépület­be az építők ígérete szerint áprilisban költözhet a tár­sulat. A megújított szín­házépületben 1080 kényel­mes ülőhely várja a kö­zönséget. A színház Mozsár utcai oldalán új balettpróbaterem és zene­kari próbaterem épült. Ké­nyelmesebb lesz a színészek munkája is. Új, 6 emeletes öltözőépületben 40 öltöző várja a művészeket. Az épület földszintjén új díszletraktár kap helyet, az előcsarnokban pedig a tervek szerint felállítják Latabár Kálmán és Sárdy János mellszobrát, Kisfa­­ludi Stróbl Zsigmond al­kotásait. Az elképzelések szerint az új színházban még eb­ben az évadban megtart­ják az első premiert: Se­­­regi László rendezésében lesz hazai ősbemutatója a világsikert aratott musi­­calnak, Leigh­ Waser­man: La Manche lovagja című, Cervantes életéről szóló zenés játékának. Cer­vantest, illetve Don Qui­­jote-ét vendégként Darvas Iván alakítja majd. Bajok vannak Soamesszal Elöljáróban tisztázni kell: nem nekem volt bajom Soamesszal, hanem szinte valamennyi nőismerősöm­nek tíztől hetvenéves ko­rig. Szidták: miért ilyen nyámnyila ez a klassz fic­kó, éppen a feleségével szemben? Miért nem lép fel erélyesen, s egyáltalán hogy jön ahhoz az a féleszű tyúk, hogy e­gy ilyen kor­rekt, abszolút megbízható, ráadásul szerelmes férfiút így semmibe vegyen? Soames ügye minden­esetre ■ két tanulsággal jár. Az egyik: a nők többsége változatlanul a legfőbb el­lensége a női emancipáció­nak, ennek taglalása azon­ban nem tartozik rám. A másik: a Forsyte Sa­ga országos téma lett. Úgy beszélnek az em­berek Soamesról, az épí­tészről, az öreg Jolyonról és a többi­ekről, m­int köze­li ismerőseikről, netán csa­ládtagjaikról. Persze, nem először s nyilván nem utol­jára fordul elő ilyesmi a tévé történetében. Most is például a Twist Olivér vagy régebben A rózsák háború­ja ugyanilyen téma volt, hogy csak a klasszikus mű­vek filmváltozatait említ­sem. Természetesen, ez ellen senkinek semmi kifogása nem lehet: a tévének mű­sorokat kell sugároznia, s a műsorok közül mindig jobb, ha az ilyen típusú szóra­koztató sorozatokat választ­ja. Mindez tehát nem baj­­ addig, amíg nem gondol­juk azt, hogy most a mű­vészettörténet klasszikus értékeivel találkozunk. S erre azért kell figyelmez­tetni, mert a nézők egy ré­sze úgy érzi: ők most Gals­­worthyvel, Dickensszel, Shakespeare-rel ismerked­tek meg. Ez pedig már súlyos ve­szélyekkel jár. Miért? — kérdezhetik sokan —, hát Soames nem a Forsyte Sa­góból való? És a kis Oli­vért nem Dickens találta ki? És a púpos Richard A rózsák háborújában, nem Shakespeare figurája? S a helyzetek, amelyekben lát­ják őket, nem azonosak azokkal, amelyeket a klasz­­szikus írók megírtak? De igen, azonosak. És mégis... íme, egy történet. Az enyhén neuraszténiás fia­talember előtt megjelenik elhalt apja szelleme és köz­li: saját testvére ölte meg, méghozzá a felesége, a fiú édesanyja közreműködésé­vel. A fiú — mellesleg ki­rályfi — kétségek között hányódik: mindez igaz-e? A szellem kicsit gyanús ne­ki. Végül egy rögtönzött színielőadás közreműkö­désével megbizonyosodik arról, hogy a szellem iga­zat mondott: megöli hát apja gyilkosát, a királyt, de meghal az anyja, s végül ő maga is. Ki mer ezek után kétel­kedni abban, hogy most a Hamlet történetét olvasta? Azokról a szereplőkről és azokról a helyzetekről volt szó, amelyeket Shakespeare megírt drámájában. De gondolja-e valaki, akár csak egy másodpercig is komolyan, hogy az előbb elmondott, leírt pár szó, az maga a Hamlet? Nyilván senki. Pedig nem sokkal több joggal gondolják a nézők, hogy Galsworthyt vagy Dickenst látják, amikor a tévésorozatokat nézik. El­játsszák, megelevenítik a történteket, azonosaik a szereplők, csak éppen nem az igazi műalkotást látjuk, pusztán egy történetet né­zünk végig. Azért nem a műalkotást látjuk, mert az nemcsak a tartalmával, ha­nem a formájával is azo­nos. Ebbe a formába a nyelvi stíluselemeken, a szerkezeten át a gondolatok logikájáig, minden beletar­tozik, s ez a forma ugyan­olyan fontos tartalmi ele­meket közvetít, mint a tör­ténet. Mindez nem azt jelenti, hogy például filmben nem lehet műalkotást létrehozni. Csak akkor a filmformákat kell megtalálni, a film nyelvi stílusának — mert ilyen is van —, dramatur­giájának olyan formáit, amelyek képesek ugyanazt, vagy valami hasonlót köz­vetíteni, mint az eredeti mű. Ezek a formák olyan fontosak, hogy rendszerint a történetet is át kell ala­kítani miattuk. Nem vélet­len, hogy az igazán jelentős filmművészek, ha klasszi­kus irodalmi anyagot dol­goznak fel, bátran elru­gaszkodnak a részletektől, éppen azért, hogy egy más műfajban, egészében ha­sonló értékű művet hozza­nak létre. A Forsyte Saga film ké­szítői azonban nem élnek ilyen, eszközökkel. A Twist Olivér vagy A rózsák há­borúja készítői sem. Ők il­lusztrációkat gyártanak; ezek jelzik, körvonalazzák, utalnak rá, hogy milyen az igazi műalkotás, de maguk nem azok. Szerencsére, egy­re türelmetlenebb a közön­ség. Nagyon sokan várják, hogy a könyvtárakban megkapják a Forsyte Saga köteteit. S ha ez így van, akkor még haszna is van annak, hogy annyit foglal­kozunk Soames ügyes­ Va­­jos dolgaival. Bernáth László SZÓLJATOK, SZÉP SZAVAK Második félidőhöz érke­zett az amatőr színjátszó­­mozgalom országos vetélke­dője, a Szóljatok, szép sza­vak több mint féléves ese­ménysorozata. A január óta zajló járási fordulókon nagy érdeklő­déssel kísérte a közönség a vetélkedőn részt vevő több mint félezer színjátszó cso­port bemutatkozását. A továbbjutott társula­tok a március 7-i megyei elődöntőkön mérik össze tu­ó­dásukat. A mérce itt már magas: minden elődöntő­ből csupán a legjobb me­gyei együttes jut tovább. Áprilisban tovább szűkül a kör: Győrben, Kaposvá­rott, Szegeden, Egerben és Budapesten mérik össze erejüket öt tájegység győz­tesei. S a középdöntők mű­sorát már hangszalagra rög­zíti a rádió is. Végül júniusiban, a bu­dapesti döntőn, a rádió és a televízió országos nyil­vánossága előtt vizsgázik az öt legjobb csoport. Az értékes fődí­jak, egy teljes stúdióberendezés, valamint egy művelődési autó. Ezenkívül a döntő részt­vevői közös külföldi uta­záson vesznek majd részt. □ A WUPPERTALI OPERAHÁZ február 28-án — német színpadon első­nek — bemutatja Petro­­vics Emil „Bűn és bűnhő­­dés” című operáját, amely­nek budapesti premierje 1969. őszén volt. □ GERARD PHILIPE „Királylány a feleségem” című emlékezetes filmjét most musical formájában viszontlátja a francia fővá­­ros közönsége. A musicalt február végén mutatja be a Teatre de Paris. A fősze­replő: Michel Carre. □ MIHÁLY ANDRÁS vezetésével Nyugat-Berlin­­be repült a Budapesti Ka­maraegyüttes. Rádiófelvé­telt készítenek velük. Az együttes szólóénekese Csen­­gery Adrienne, az Opera­ház ösztöndíjasa. □ GDANSKBA UTA­ZOTT GIRICZ MÁTYÁS, a debreceni Csokonai Szín­ház főrendezője és Gyar­­mathy Ágnes díszlet- és jelmeztervező, akik Az em­ber tragédiája nyári be­mutatóját készítik elő.

Next