Esti Hírlap, 1971. május (16. évfolyam, 102-126. szám)

1971-05-07 / 106. szám

Kelendő magyar filmek A szocialista országok filmvásárló delegációi a közelmúltban megtekintet­ték a Hungarofilm válasz­tékát. Bácskai Kau­ra István Gyula vitéz télen-nyáron című filmjét szovjet, bol­gár, lengyel, NDK, román filmszínházak és a cseh televízió fogja vetíteni. Bán Róbert A gyilkos a házban van című krimijét a Szovjetunió, Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelor­szág, NDK, Románia és Ju­goszlávia kötötte le. Gábor Pál Horizontját lengyel filmszakemberek vásárol­ták meg, öt szocialista or­szág forgalmazza majd Sándor Pál Sárika drágám című filmjét, Tímár István Én vagyok Jeromos című produkcióját. Debreceni Nyári Egyetem Négy és fél évtizedes múltra tekint vissza a Kos­suth Lajos Tudományegye­tem és a Tudományos Is­meretterjesztő Társulat megyei szervezete közös rendezésében működő Deb­receni Nyári Egyetem. A hazai résztvevőkön kívül mintegy húsz országból hívtak meg vendégeket az idei előadássorozatra, amelynek most készítették el a végleges programját. Az idén is a Kossuth La­jos Tudományegyetem ad otthont a rendezvények­nek. A résztvevők megis­merkednek a magyar iro­dalom és a külföld kapcso­latával, előadásokat hall­gatnak az európai műfa­joknak a magyar irodalom­ban történt meghonosodá­sáról, Vajda János költé­szetéről, Lukács György életművéről. Foglalkoznak magyar etimológiai kutatá­sok történetével, a magyar nyelvjáráskutatással, be­széló hangzik el a szótár­készítő tapasztalatokról s nagyobb helyet kap a nyári egyetem programjában a hatszázéves Debrecen iro­dalmi élete. A Debreceni Nyári Egye­temet július 17-től augusz­tus 15-ig tartják meg. Há­rom hetet Debrecenben töl­tenek a hallgatók, egy hé­tig pedig Budapesttel és a Balatonnal ismerkednek. Az „eltűnt” Mezei Mária nyomában — Hányadszor tűnik el a színpadról, mint a süly­­lyesztőben Mezei Mária? — Sokadszor. Többször évekre eltüntettem saját magamat: 1944 márciusá­ban, vígszínházi sikereim csúcsán, tiltakozásul. El­tűntem sértettségből, mű­vészi kielégületlenségből. A negyven év alatt több­ször ugrottam ki szerződé­sekből úgy, mintha a tize­dik emeletről vetettem vol­na le magamat. Volt olyan — — évem is, 1949-től 1965- ig, amikor mások dobtak a pálya perifériájára — fél­reértésből. S persze eltűn­tetett a betegség is. Tíz év­vel ezelőtt már a klinikai halálból támasztottak fel az orvosok, és tilalmuk el­lenére álltam be újból a sorba, míg tavaly január 5-én, a Stuart Mária elő­adásán a Hong Kong-i in­fluenza letaszított a szín­padról a sorozatos tüdő­­gyulladások, szívzavarok, fulladások vermébe. — Mikor láthatja újra a közönség? — Hat hete készülök az ország legcsendesebb zu­gában, hogy visszaszerez­zem testi-lelki izmaimat, s felkészüljek két halaszt­hatatlan feladatra: tíz év óta vajúdó önálló tévées­témre és harminc év óta készülő könyvem befejezé­sére. Mindkettő témája és műfaja azonos: vallomás a csodálatos és rettenetes emberről. Laurence Olivier megfogalmazta az én mű­vészi hitvallásomat is: „A művészet valódi célja: az emberi lélek tanítása az emberi szív vallomása ál­tal.” Megkísérlem ezt a megtalált és kipróbált igazságot felmutatni, abban a meggyőződésben, hogy hasznos tanítást közvetí­tek. (erdős) Az erőd­ György barát ÚJ TV-JÁTÉKOK Több új, érdekesnek ígér­kező tévéjáték forgatása kezdődik meg a közeljövő­ben. Wiedermann Károly és Pintér József Egy óra múlva itt vagyok címmel, tizenkét részes sorozatot készít a harmincas évek egy kisemberéről. Császár István Körülmények című, ma játszódó elbeszéléséből Horváth Tibor rendez tévé­játékot, amelynek közép­pontjában, napjaink egyik izgalmas morális kérdése áll. Radványi Dezső—Sze­mes Mariann—Szemes Mi­hály filmje bűnügyi his­tória egy ipari kémkedési ügyről. Veterán kommunista a hőse a Kahána Mózes és Örsi Ferenc közös forgató­­könyvéből készülő produk­ciónak, rendezője Katkics Ilona. Színes filmet készít Ádám Ottó Koós Károly erdélyi író Budai Nagy An­tal című művéből. Egy má­sik történelmi dokumen­tumdráma forgatókönyvét Nemeskürthy István írta, rendezője Hajdufy Miklós. A háromrészes film címe: György barát. Kardos Fe­renc Juhann Szmul észt szerző, szatirikus drámáját viszi filmre Az ezredes öz­vegye, avagy az orvosok nem tudnak semmit cím­mel. Emanuel Robles Az erőd című, a spanyol pol­gárháború bukása után ját­szódó novellájából Gaál Albert rendez filmet. MÁJUS 9-ÉN, VASÁRNAP 10 ÓRAKOR nemzetközi autó- és motorverseny a Népligetben Gyorsasági körverseny Budapest Nagydíjáért Nemzetközi túra- és forma „V”-mezőny, valamint a Budapesti Honvéd SE gyorsasági motorosmezőnye a pályán. Edzésnap: május 8-án, szombatig 14 órától A belépőjegyek mindkét napra érvényesek. A jegy ára 20 Ft, a tanulójegy 10 Ft. Annak, aki csak az edzést tekinti meg, a 3 Ft-os műsorfüzet belépőjegyül is szolgál. Jegyek és műsorfüzet a helyszínen kapható. Rendező: Magyar Autóklub Főiskolák konferenciája Ma reggel egésznapos ta­nácskozás kezdődött a Mű­velődésügyi Minisztérium­ban a Zeneművészeti, a Képzőművészeti, az Ipar­­művészeti, valamint a Szín­ház- és Filmművészeti Főis­kolák mintegy 150 művész­tanárának részvételével. Szirmai Györgyné, a mi­nisztérium művészet-okta­tási osztálya vezetőjének megnyitó szavai után dr. Ujfalusi József, a Zenemű­vészeti Főiskola tanára tartott előadást. A Katona József Színház ma este mutatja be Iglódy Ist­ván rendezésében Csurka István: Döglött aknák című komédiáját. Képünkön: a két főszereplő, Major Tamás és Kállai Ferenc. (MTI fotó : Keleti Éva felv.) □ MELINA MERCOURI, a híres görög filmszínész­nő Rómában újságíróknak elmondta, hogy a görög el­lenállásról szóló filmet akar finaszírozni, amely­nek ő lesz a főszereplője, rendezője pedig Robert Manthoulis. A film három görög hazafiról szól, akik 1969 decemberében meg­szöktek a lágerből, elju­tottak Strasbourgba, ahol akkor éppen az Európa Ta­nács tárgyalt Görögország kizárásáról.­­ A DERKOVITS-ÖSZ­­TÖNDÍJAS fiatal művé­szek kiállítása nyílt Szom­bathelyen a Derkovits Gyu­la nevét viselő általános is­kola nagytermében. Galambos Tamást mu­tatta be a TV-galéria má­jusi száma. Az indulása óta rokonszenves adás mind­inkább megszabadul azok­tól a tehertételektől, ame­lyek nehezítették a mű­sort. Nem kérik már a né­zők telefonját, a nézőkét, akik színek, híján egyéb­ként sem részesei a képek, műtárgyak teljes élményé­nek. Nem szólítják meg a járókelőket, hogy véle­ményt mondjanak, nem vonultatják fel a képek közé ilyen-olyan módon bekeveredett nézőket. Ez azzal a haszonnal jár, hogy több idő marad a lényeg­re: a képek bemutatására. S ehhez, nem először, olyan kitűnő tárlatvezetőt talál­tak, mint D. Fehér Zsuzsa, aki költői hévvel, szaksze­rűen, mégis mindig köz­érthetően szól egy-egy kép megközelítésének lehető­ségeiről. Ez a legtöbb, amit az ilyen képzőművészeti tárlatok adhattak. Ga­lambos Tamás festményei egyébként karakterüknél fogva is igen alkalmasak voltak erre, hiszen forma­világuk, figuráik, így — színek nélkül — is jól ér­zékelhetőek voltak a kép­ernyőn. Rapcsányi László kevés szóval, lényegre tö­rően, csak arról beszélt, ami elengedhetetlenül szükséges volt a bemuta­táshoz. Egyetlen megjegy­zés : a riportok hangvé­tele miatt néha az a néző benyomása, hogy a TV galériájában csupa Picassót vagy hasonló jelentőségű magyar művészt mutatnak be. Túl a tiszteleten, a rokonszenven, mértéktar­­tóbban kellene érzékeltet­ni a művészek értékét. —bel— MAGUNK KÖZÖTT SZÓLVA... a mai harmincévesek nem rajonganak úgy a szín­házért, mint szüleik és nagyszüleik. Lehet, hogy régen jobb színészek, szebb előadások voltak? Nem hiszem, hogy ez lenne az ifjúság tartózkodóbb ma­gatartásának igazi oka. A dimenziók változtak. A közeg lett más, amelyben a színház él és hatni kí­ván. Korunk történelme öt kontinensen zajlik, százmilliók ügye és napi élménye. Egy-egy világ­­politikai konfliktus a legsúlyosabb dráma feszült­ségét is megszégyeníti, összezsugorodtak a távol­ságok, kitágultak az ember lehetőségei. Nehéz ma bárkit is a fantázia játékával kápráztatni, hiszen a természet titkaival birkózó tudomány felfedezései merészebbek az ősi mondáknál. Az élet ritmusa gyorsabb, a gondolatok és az indulatok szövevénye bonyolultabb, mint harminc vagy hatvan éve volt. Ezért is hatnak ma tompábban az egykor rajong­va ünnepelt írók és drámák. A színház ma a közön­ség szabad idejéért és figyelméért versengő intéz­mények egyike. Senki nem kényezteti, mint az­előtt, viszont nem is mostoha gyerek. Új körülmé­nyek között, változó és növekvő igényekkel szem­benézve őrizheti, vagy szerezheti vissza rangját, hí­rét, hatalmát. A magyar színház ügye ma jobban áll, mint tíz esztendeje. Drámai és rendezői irányzatok tűntek fel. A legjobbak körében program a hazai igé­nyekkel való számvetés, a v­­ígra figyelés. Nagysze­rű színészek és rendezők gyürkőzése vitte vissza a közönséget a nézőtérre. A képernyő ma már nem fenyegeti, hanem segíti az élő színházat. A jó pro­dukciók százas sorozatban futnak. Műhelyszem­pontból is van mivel büszkélkedni. Ám az ered­mények mögött sok az esetlegesség. Kevés a tudatos törekvés, az önmagát következetesen kiteljesítő erőfeszítés. A színházművészet értékrendje önálló. De ez a szuverenitás sem téren és időn kívüli. Ezért merném ajánlani, hogy a színházak vezető művé­szei tartsanak szorosabb kapcsolatot a szellemi élet rokonterületeivel. A csenevész hagyomány az iro­dalomra orientál. Fél évszázada még elég is lehe­tett a széles körű filológiai műveltség. Ma azon­ban már többre lenne szükség. A filmrendezők példáját a színházi kollégák többsége óvással fogadja. Mintha a magyar film­művészet iránti érdeklődésnek az lenne a fő oka, hogy a produkció viszonylag könnyen exportálható. A színház ilyen szempontból valóban hátrányosabb helyzetben van, de önámítás volna vitatni, hogy filmjeink tekintélye, hazai és külföldi sikere lé­nyegesebb magyarázatot is kínál. Jancsó, Kovács, Szabó, Sára, Kása és a többiek újításának kulcsát hiába keresnénk a műhelyben. Pontosabban: az új eszközök és módszerek jelentőségét is gondolat­vi­láguk eredetisége adja. De vajon miféle élmények hatására indultak el új tartalmat, új formát ke­resni? Élményük a valóságé, amelyet kutatnak, is­merni és javítani szeretnének. Ehhez találtak át­tételeket, szociológiai, pszichológiai, filozófiai, tör­ténelmi ismereteket. Ezek nélkül elképzelhetetlen a hatvanas évek magyar filmművészete. Hiszen fej­lődésére — ellentmondásaira is — az a jellemző, hogy a társadalmi gyakorlatban és a tudományos műhelyekben formálódó gondolatokat segít túljut­tatni a céhbeliek szűk körén. A legjobb filmek eszméket és felismeréseket próbálnak egy újfajta közgondolkodás, a szocialista nemzeti öntudat ja­vára fordítani. Lehet vitánk egyes produkciókról és művészekről. Eltérő módon ítélhetünk meg egy­­egy tartalmi vagy formaproblémát. Az viszont két­ségtelen, hogy nálunk eddig a film tudott a legin­tenzívebben megfelelni az aktuális társadalmi igényeknek, a valóság- és tudatformálás korszakos követelményének. Ez az oka, hogy a filmművészet eredményei, a készülő produkciók tervei, a rendezője program- és műhelyvitái iránt n­­­gyobb érdeklődés mutatko­zik. Bántás szándéka nélkül említem a párhuza­mot: hány színházi vitaülést, év végi értékelést ül­tünk végig nyakig unalomban­­, a szakma har­mad- és negyedrendű gondjai közé zárkózva —, anélkül, hogy korunk társadalmának és művésze­tének lényeges kérdései közül akár csak egy is szó­ba került volna. A filmszemlék vitáira ezzel szem­ben filozófusok, szociológusok, fizikusok és iroda­lomtörténészek készülnek, hogy a kedvezőnek ér­zett atmoszférában közérdekű eszmecserét folytas­sanak. Az érdeklődésnek is van láncreakciója. Az említett polémiák, az élénk klubélet, a kitűnő fo­lyóirat, a jó könyvkiadói gyakorlat együttes hatá­saként a film intellektuális közüggyé válhatott. A fórummá válás pedig lendületet ad. Színházaink azonban — a vége felé közeledő évad tapasztalatai szerint — elég ritkán vállalják a szellemi-közéleti fórum szerepét. Minden jó szándék — és részleges eredmény — ellenére inkább a tegnapot ismétlik, ahelyett, hogy a holnapra nyitnának ablakot. Ke­veset érzékelnek a világ mozgásából, s még keve­sebbet mutatnak a magyar valóság gondjaiból. Mi­közben az élet mind több drámai lehetőséget kínál, a színház — tisztelet a kivételnek — elfordul az igazi konfliktusoktól. Érdemes volna elgondolkoz­ni: nem ez a szemlélet, a szórakoztatás misztifiká­lása, a kortól elszakító konfliktusmentesség okoz­za-e a harmincévesek és a még fiatalabbak közö­nyét, idegenkedését a saját rangját lefokozó szín­háztól? Dersi Tamás

Next