Esti Hírlap, 1971. augusztus (16. évfolyam, 180-204. szám)

1971-08-31 / 204. szám

Napirenden: a tanácsmunka j­avítása • Utánjárás, ügyintézés Panaszok, javaslatok, tervek Zugló fejlődésével együtt gyarapodik a kerületi ta­nács ügyfélforgalma is : már eléri az évi 150 ez­ret, de ezenfelül még mint­egy hatvanezren fordul­nak beadványokkal a ta­nács szerveihez. Évekkel ezelőtt létrehoztak egy úgyne­vezett tájékoztató iro­dát, a megnövekedett fél­forgalom azonban szük­ségessé teszi ennek to­vábbfejlesztését. A kerületi tanács veze­tőinek véleménye: ma már nem elég a jogszabályokat és hivatalos rendelkezése­ket a hivatalos közlönyök­ben közzétenni, s aztán ar­ra hivatkozni, hogy a tör­vény nem tudása nem mentesít a felelősség alól, hanem a törvények, a sza­bályok megismertetése a társadalom tagjaival: kö­telesség. Megvizsgálták, hogy az ügyfelek mit kifogásolnak. A tapasztalatokból megál­lapítható: általános kifogás, hogy lassú az ügyintézés, az ügyforgalom nagyobb része a sürgetés, hiány­­pótlási eljárás. Kifogásolták azt is, hogy egyes ügyintézők felkészü­letlenek, tájékozatlanok, udvariatlanok. A kerületi tanács vezetőinek vélemé­nye szerint, hogy az ügyin­tézők felkészüljenek félfo­gadáskor az ügy érdemi intézésére, be kellene ve­zetni az úgynevezett irá­nyított félfogadást. Ennek lényege: a felvilágosító irodában számozott blok­kon időpontot kap az ügy­fél, s akkor tárgyalhat az ügy előadójával. Az irá­nyított félfogadás az egészségügyi szakrende­lőkben már bevált, a ta­nácsban viszont nem akar­ják mindenben általános­sá tenni, tehát az ügyfélirányítást nem tennék túlságosan kötöt­té. A felvilágosító iroda az elképzelések szerint a jö­vőben nemcsak felvilágo­sítással szolgálna, hanem bizonyos ügyfajtákban ér­demi ügyintézést is végez­ne, s ezzel csökkentené a túlterhelt szakigazgatási szervek munkáját. A XIV.­­kerületi Tanács Végrehajtó Bizottsága ma tárgyal arról, mi mó­don fejlesszék tovább az ügyfelek tájékoztatását, hogyan reformálják meg a félfogadást. Több elgondolást terjesz­tettek a végrehajtó bi­zottság elé. Egyebek között szó lehet a félfogadási időrend megváltoztatásá­ról. Ez a hivatali munka­idő-beosztás bizonyos vál­toztatásával járna. MENNYI KELL A FÖLDRE Megmondja a komputer Komputer is szolgálja a mezőgazdaság kemizálá­­sát. A Magyar Vegyipari Egyesülés számítóköz­pontja új módszerekkel, elektronikus géppel álla­pítja meg a műtrágyák, a növényvédő szerek fel­használási arányát, he­lyes kiválasztását. Már el­készült a Péti Nitrogén­­művek adatgyűjtő rend­szere, s megkezdte mun­káját az ennek alapján dolgozó műtrágyázási ta­nácsadó szolgálat. Ezt kö­vetően hamarosan nö­vény­védőszer-tan­ácsa­dó szolgálatot is szerveznek. KÉT PART KÖZÖTT Komp hátán autók Itt keskeny a tó • Kapitány a Dunán, a tengeren • Nyaranta: koktélhajó A parton: kígyózó autó­sor, száz vagy kétszáz gép­kocsi. A vízen: három komp, a Kisfaludy, a Kos­suth és a Széchenyi. Reg­geltől estig, tavasztól té­lig fuvaroznak. LOVAK, LOVASOK A szántóéi és a tihanyi rév a Balaton két nagy forgalmú helye. Különö­sen nagy az átutazók, az „átkompolók” száma. A két part között itt a legkeske­nyebb a tó. A múlt században — ezt csak az öreg hajósok tud­ják, ők is inkább hallo­másból — fadereglye, eve­zős komp kötötte össze a két partot. A révészek öt lovas kocsit vittek át egy­szerre. Ez a kis lélekvesz­tő bolyongott hosszú ideig, még azt is megérte, hogy rocsómotort szereljenek rá. Az első „igazi” átkelő­­hajó 1927-ben indult el Ti­­hany-révből Szántód-rév­­be. Ez volt a majd negy­ven évet szolgáló Komp I. Pöfögő Ganz-Diesel-mo­­torja egyszerre 12 sze­mélykocsit vitt át a Bala­tonon. S természetesen, lo­vakat, lovasokat, vásároso­kat.­­ A hatvanas évekig sok ezer tonna terhet, meg­számlálhatatlan utast szál­lított ez a kis hajó. Nem egészen tíz esztendeje vál­totta fel az 1962-ben fel­épült Kisfaludy, majd kö­vetkezett a Kossuth és a harmadikként — 1968-ban — vízre bocsátott Széche­nyi. NINCS KORMÁNYA A legfiatalabb komp, a Széchenyi kapitánya az egyik legrégebben szolgáló balatoni hajós: Fejes Ká­roly. Igazi hajóstiszt, rang­ja a Dunán is, a tengeren is: kapitány. A parancsno­ki híd és a kormányos­fülke, akár egy vezérlő­­központ. A legnagyobb meglepetés: nincs kor­mány. A kapitány moso­lyog: — Félelemre semmi ok. Azért így is egészen jól boldogulunk. S valóban, az óriás ha­jótest könnyedén mozdul, akár helyben megfordul. Oldalt, előre, hátra egy­formán gyorsan megy. A titok nyitja: a Fortschnei­­der hajtómű. A hajótest egyik képzeletbeli átlójá­nak két végén egy-egy mo­tor viszi a hajót, a propel­lerek minden irányba dönthetők, a lapátok dő­lésszöge is változtatható. — Egy-egy kikötéskor mennyivel lesz nehezebb a hajó? — Körülbelül nyolcvan tonnával. A három hajón naponta több száz autó, több ezer utas kel át a tavon. A ha­jósok reggel ötkor kelnek, este tizenegy-tizenkettő­­kor fekszenek. Minden másnap szabadnap, de ak­kor is korán ébresztő: a váltás átveszi a hajót. Oly­kor este sincs nyugalom — ennek azonban ára van —, éjjel 350 forintért bárkit átvisznek a túlsó partra. Janak, aztán vissza a rév­be, reggel ébresztő megint. A fizetés kevés. Egy mat­róz 1000—1100 forintot kap havonként. Kevesen ma­radnak. Ennyiért? — Ilyenkor, augusztus végén, szeptember elején már kisebb a forgalom. Arra a néhány hónapra, amíg a jég az úr, megáll­nak a hajók. Csendes a tó. Csak itt-ott villannak el­­porzó jég­vitorlások, néha a fakutyázók kacagása hal­latszik. — Tavasszal ismét jö­vünk. Még minden deres, reggelente látszik a lehe­let, amikor elindulunk. S aztán meg sem állunk egészen őszig. Szűcs Gábor Az „AFOR“ Ásványolajforgalmi Vállalat megvételre kínál üzemképes 4000 literes, Csepel B 350-es típusú és 8000 literes, Csepel D 450/II. típusú nyerges üzemanyagszállító tartálygépkocsikat A gépkocsik, előzetes megbeszélés alapján megtekinthetők az AFOR Csepel, Szabad­kikötői telephelyén. Ügyintéző: Szűcs Kálmán. Telefonszám: 479—909 vagy 278—470 TÉLEN SZÜNET Nyaranként a Széchenyi koktélhajó. Este hatkor­­nyolckor indulnak, a fedél­zeten sok száz fiatal tán­col éjfélig. Utána takart­ Üllői út. Naponta változik a leendő aluljáró környéke: oszlopok, falak nőnek ki a földből. Burkolnak, szige­telnek ... Elkészült az alul­járó alaplemezének máso­dik fele is, s már állnak a tartóoszlopok: ezek hord­ják majd a tetőszerkezetet. HELYSZÍN: A CSANYIK­ VÖLGYI ERDŐ Ki vág fát gyorsabban FENIK A FŰRÉSZFOGAKAT ♦ INGYEN VISZ A KISVASÚT Szeptember 3—4—5. or­szágos favágóverseny Mis­kolc mellett a Csanyik­­völgyi erdőben. A MEDOSZ és az Orszá­gos Erdészeti Egyesület az idén nyolcadszor rendezi meg ezt a különös öttusát, amelyre az ország 21 álla­mi és erdőgazdasága 78 felnőtt és 9 ifjúsági ver­senyzőt küld Borsodba. Szegő Lajos főrendező el­mondta : csak profi favágók — fakitermelésen dolgozó szakmunkások — vehet­nek részt a háromnapos viadalon, amelynek a szakmai to­vábbképzésen kívül az is célja, hogy enyhítsen az utánpótlás gondjain, meg­­kedveltesse a fiatalokkal ezt a nehéz, férfias szak­mát. A rendezőség mintegy 5-6 ezer szurkolóra szá­mít, s Miskolcról az erdei kisvasúton mindennap in­gyen szállítják őket a ver­seny színhelyére és vissza. A résztvevők nem a ha­gyományos kézifűrésszel, hanem motoros fűrésszel versenyeznek. A fűrészeket­­ — akárcsak az öttusában a­­ lovakat — kisorsolják. Be­melegítés nem lesz, helyet­­­­te kötelező a 15 perces fü­ll részlánc-élesítés, amelyért külön pontokat ugyan nem ad a zsűri, de a verseny­­ közben úgyis kiderül, ki­­k­nek sikerült élesebbre ten­ni a fűrészfogakat. Az első­­versenyszám tulajdonkép­pen műszaki vizsga: a szét­szedett motorfűrészt 6 perc alatt kell összerakni. Majd következik a fadön­tés: 35 centi vastag fatör­zseket kell vízszintes fűré­szeléssel és félkör alakú la­­­­pocskák kifűrészelésével le­dönteni. A harmadik szám a darabolás, a negyedik a célbavágás fejszével. Ez utóbbi: álló és fekvő lapok­ra rajzolt öt kis karikába kell beletalálni vállmagas­ságból. A versenyfavágás legnehezebb műveletének a sarangolást tartják: két ka­­­­ró közé kell négyzetalakba rakni a hasábokat és a do­rongokat. A favágóversenyt a szomszédos országok er­dőgazdaságainak kül­döttei is megtekintik, akik ezt követően a hazai szakemberekkel közösen kidolgozzák a nemzetközi versenyszabályzatot. Szó­­ van ugyanis róla, hogy hét­­ ország — Csehszlovákia,­­ Bulgária, Lengyelország,­­ Románia, Jugoszlávia, , Ausztria és Magyarország - a jövőben kilúg verse­nyen indítja b­ihlise favá­góit BEL­UCI T­roznicsek Árpádné drá- Ap maian felzokogott, majd hatásosan letörölt egy közepes minőségű könny­cseppet. Árpád idegesen fordult a feleségéhez: — Mi bajod, szívem? Droznicsekné hatalmasat sóhajtott: — Az előbb néztem meg a naptáromat. Nyakunkon a szeptember, kezdődik az iskola. A mi drága Bélu­­cink az első általánosba megy. Ez borzasztó. Alpár gyengéden megsi­­mogatja felesége haját: — Miért ez az izgalom? Béluci is iskolába jár majd, mint a többi sok százezer gyerek. Az asszony feldúltan bá­mult maga elé: — Nem azért hoztam a világra Bélucit, hogy most elrabolják tőlem minden­nap nyolctól tizenkettőig. De ha már ilyen az élet, szeretném, ha bemennél az iskolába, megkeresnéd Bé­láci jövendő osztályfőnökét. Megtudtam, hogy az ő ház­mestere és a mi házmeste­rünk együtt katonáskodott, Zalaszentgróton, Droznicsek ingerülten do­bolt az asztalon: — Mit akarsz ezzel mon­dani? — Nem árt, ha egy kis összeköttetést keresünk Bé­­luci jövendő tanárnőjéhez. Droznicsek felugrott, dü­hösen szaladgált fel-alá a szobában: — Szóval szerinted már az első általánosban is pro­tekcióra van szüksége a gyereknek? Később „szocia­lista összeköttetést” keresel majd neki a gimnáziumban. Ha esetleg egyetemre megy, kideríted, hogy a felvételi bizottság elnöke együtt járt ay­ürgeöntésre alsódabasi unokabátyáddal, Imrével. Később, ha állást vállal majd, mi, a szülei továbbra is álljunk Béládi mögött, s éjjel-nappal keressük az összeköttetést, a kapcsolato­kat? Béluci sohasem fog­ megállni a saját lábán. Így akarod a gyereket önálló­ságra nevelni? — Árpád, elfeledkezel róla, hogy te is protekció­val lettél éjjeliőr a Kemen­ceértékesítőnél? Droznicsek Árpád meg­­adóan legyintett: — Rendben van. Holnap bemegyek Béláci osztályfő­nökéhez. Szerencsére úgy tudom, hogy a Lavor utcai általános iskola helyettes igazgatója és az én mosto­haanyám együtt jártak láb­teniszezni Cinkotára... Galambos Szilveszter

Next