Esti Hírlap, 1972. január (17. évfolyam, 1-25. szám)

1972-01-05 / 3. szám

Újdonság a vázkerámia Téma: a tégla Száz gyár leállt • Előnyösebb a panel A lakásépítés nemcsak az állami vállalatok gondja: mind több, új otthon készül magánerőből. De hogy a tervezett több százezer la­kás elkészüljön, mindenek­előtt építőanyag kell. Főleg tégla, az viszont sokszor nem kapható. Bizonyos gépesítés Két évtized alatt száz téglagyár állt meg vagy anyaghiány, vagy új vá­rosrendezési elképzelések miatt. Mindössze három új épület. S mégis, a növekvő igényeknek megfelelően a termelés — a két és fél év­tizeddel ezelőttinek — majd háromszorosára, pontosan egymilliárd 700 millióra nőtt. Egy téglagyári munkás naponta 30—40 tonnát moz­gat meg. Az átlagkeresetük mégis az iparban megszo­kottnál is 10—15 százalék­kal alacsonyabb. A követ­kezmény : a munkaerőhi­ány igen jelentős. 1965-ben megindult bizo­nyos gépesítés. Ez további termelésnövekedést ered­ményezett: 1970-ben már 2 milliárd 100 millió tégla készült, de ez sem fedezi a szükségletet. — A jelenleg működő 180 —190 téglagyárnak csak a tíz százaléka dolgozik, úgy ahogy korszerűen — mondja dr. Csekme István, a Tégla- és Cserépipari Tröszt műszaki—gazdasági tanácsadója. — A korábbi években az építőiparban egy sor új elképzelés való­sult meg. Nekünk is rá kel­lett jönnünk: a hagyomá­nyos tégla már nem felel meg a mai követelmények­nek. Új termékünk a váz­kerámia, amely a téglánál négyszer-ötször nagyobb, üreges, lyukacsos test. Fele annyi anyagból készül, mint elődje, mégis szilárdabb, jobb hőszigetelé­­senként 15—20 mázsa ce­ment takarítható meg, s fe­le annyi betonvas kell. Az előállításukhoz jóval keve­sebb ember kell, mint amennyi a régi gyárakban dolgozott.­­ Míg 1949-ben egymil­lió téglát több mint 16 em­ber állított elő, addig 1970- re ez a szám 6,7-re csök­kent. Nem beszélve azokról a fejlett technikájú orszá­gokról, amelyekben ugyan­ehhez a mennyiséghez két­­három ember kell. Tehát­ a mai létszámmal is az eddi­ginek a többszörösét ter­melhetnénk. Békéscsabán és Szekszár­­don már működik egy-egy téglapanelgyár, de az or­szágban még csak minden nyolcadik-tizedik panella­kás épül ezekből a szerke­zetekből. —­ét éve kezdődött el az új szerkezet kidolgozása, a tervezés, a számolgatás. Az­óta is igen sok tanácsot adtak a Budapesti Műszaki Egyetem és az ÉGSZI ku­tatói,­­akik a laboratóriumi vizsgálatok egész sorával, gazdasági számítások el­végzésével segítenék mun­kánkat. A tervek szerint jövőre elkészül Bátaszéken az első igazán korszerű vázkerámiagyár, s szó van a törökbálinti téglagyár korszerűsítéséről is. Szűcs Gábor Többszörösét termelhetnék Nem volt elég új téglát tervezni, szükség volt olyan szerkezetre is, amely köny­­nyű, s megvalósítható, véle az iparszerű építkezés. A téglapanel betöltötte ezt a feladatot. Az új módszernek sok előnye van. A gyártó folya­matok gépesítésével a váz­kerámia előállítási ideje mindössze egyötöde a ha­gyományos tégláénak. Tég­lapaneles építkezéssel lakó­ Alapítvány a tehetségekért A tehetségek és az alkotókedv kibontakozásának elő­segítésére alapítványokat létesített legutóbbi ülésén a Szabolcs-Szatmár megyei tanács: tanyai diákotthoni, középiskolai, egyetemi és főiskolai, valamint alkotói ala­pítványokat, pályadíjakat, nívódíjakat. Az alapítvány rendszerének elő kell segítenie a tehetségek felkutatását, azok oktatási és nevelési feltételeinek biztosítását, a ki­emelkedő tanulmányt elérő egyetemi, vagy főiskolai vég­zettséggel rendelkezők letelepedését. Az alkotói alapít­ványok legfőbb célja a természettudomány, a társada­lomtudomány, a művészet és a népművészet körébe tar­tozó elméleti és alkotói munka elismerése, tudomány­áganként 30—20—10 ezer forintos díjjal. Évenként egy díjat adnak ki. (MTI) GYŰJTÖTTE, GONDOZTA Elnevezte Patajikumnak Az Alföld legrégibb táj­múzeuma a dunapataji. A gazdag néprajzi anyagán kívül igen értékes a mú­zeum írásos dokumentum­­tára. Pastyik István, a múzeum vezetője tizenöt év alatt több mint ötszáz olyan könyvet gyűjtött össze, amely valamilyen formában a község életé­vel foglalkozik. Legértéke­sebb Bél Mátyás tíz ma­gyar vármegyéről szóló könyvsorozatának har­madik kötete, amelyet 1737-ben nyomtattak Bécs­ben, s amely leírja Pataj mezővárosa földajzi hely­zetét, gazdaságát, lakossá­gát. A német Hübner-féle földrajzkönyv nagyváros­ként tünteti fel a kétszáz­harminc év előtti Patajt. A könyvtárat — mert teljes anyaga Dunapatajjal kap­csolatos — gyűjtője és gondozója „Patajikum”­­nak nevezte el. .................■ * «­«»« «■■«■ OSZ Il­ial SAP­AT Harc a kalózerőd ellen. Színes, szélesvásznú szovjet kalandfilm. — Nagy filmsiker — A BÁSTYA (du), a BÁNYÁSZ (de) és a TÁTRA (6—9) mozi műsorán. Két felvétel a múlt év fontos beruházásairól: mindkettő a közlekedéssel kapcsolatos. A Sió-csator­na gemenci szakaszán épül a torkolati mű: az árvíz­kapu. Hatalmas markolók és földgyaluk több ezer köbméter földet mozgattak meg, míg megkezdődött a vasbeton elemek készítése. A 350 millió forintos épít­kezés 1973-ban fejeződik be. Beváltotta a hozzáfűzött reményeket hazánk leg­nagyobb és legkorszerűbb gépkocsitelepe. A Mogyo­ródi úton felépült létesít­mény tárolóterület, de ja­vítócsarnokával alkalmas a gépkocsik gyors és szak­szerű gondozására is. A mintegy tíz hektárnyi te­rületet elfoglaló telep fel­építése 140 millió forintba került. (MTI Fotó : Bajkor és Hadas felv.) KRIMI A férfi, sovány, markáns arcú, ötven körüli amerikai volt, de nem ha­zánkfia, hanem azokhoz a kevesekhez tartozott, akik sohasem voltak magyarok, hanem mindjárt ott kezd­ték, hogy Amerikában szü­lettek. Jelenleg a világot járja, pénze van bőven, s beszélgetésünk tizedik per­cében elmesélte amerikai életének legizgalmasabb kalandját. — Harmincéves lehet­tem akkor, s még nem tar­tottam jóformán sehol. Ez az a kor, amikor az em­bernek meg kell alapozni az életét. A sorsdöntő pil­lanat az volt, amikor be­szálltam ócska Ford ko­csimba, elhelyeztem gon­dosan a gyermeket —, gyö­nyörű ötéves kislány volt — s elindítottam a kocsit. Ekkor vettem észre a két idegen férfit a hátsó ülé­sen. A kislány mellettem ült és aludt. A visszapillantó tükör­ből láttam, hogy a két ha­talmas, erős férfi kezében megvillant a revolver. Az egyik, aki termetéhez ké­pest valószínűtlenül vé­kony hangon beszélt, a gye­rekre fogta a fegyvert. — Az első gyanús moz­dulatra szétlövöm a gye­rek fejét. A társam meg a tiedet... Megértetted? — Mit akartok? Hét dollár van nálam, azt szí­vesen odaadom. A vékonyhangú felröhö­gött: — Hülye vagy? Most ra­boltunk ki egy bankot, a fenének kell a hét dollá­rod, menekülünk, hajts, szabályosan, egyenesen előre. Aztán majd meg­adom az irányt. Most jobb­ra hajts, előre. Ha hirtelen megállsz, vagy valamiféle jelt adsz a forgalmi rend­őrnek, nyomban halott vagy... le nem válaszoltam. Ve­z­e­zettem egyenletesen, szabályosan, nehogy meg­állítson a forgalmi rendőr. A visszapillantó tükörből láttam a három pénzeszsá­kot, amelyet most raboltak a bankból. A szívem ösz­­szevissza vert, amikor el­hagytuk New Yorkot, s az országúton vezettem a ko­csit tovább, ki tudja med­dig, ki tudja hova? Most a másik rabló szólt hozzám: — Hány éves vagy? — Harminc leszek — fe­lettem. — Van, aki a harmincat sem éri meg. Volt egy kedvenc öcsém. Még nem volt húszéves, amikor agyonlőtték a rendőrök, menekülés közben. Csendben vezettem to­vább. Hiába gondolkoztam, nem láttam semmi kiutat. Csak egy esélyem lehet az életbenmaradásra, ha ezek nem tartják szükségesnek az agyonlövésemet. De ez nem valószínű. Már teljesen elhagyott helyen gurult a kocsi. Ha­talmas, százéves fához kö­zeledtünk az országúton. — Annál a fánál állj meg — mondta a vékonyhangú. Megálltam. — Most kiszállsz és a gyereket is viszed — pa­rancsolta a rabló. Tudtam, hogy ez a vég. Agyonlőnek engem is, meg a kislányt is. Hetek is el­múlhatnak, mire felfede­zik a holttestünket. De az is lehet, hogy elásnak, s akkor talán soha senki nem fog keresni bennünket. Felemeltem a kislányt, aki még mindig aludt. A gyerek alatt volt a revolve­rem. Egyik kezemmel a kislányt fogtam, a másik­kal lőttem. A rablókat hir­­telen érte a támadás. Az­ egyik gyorsan felemelte a fegyverét. De nem volt elég gyors. Addigra már­­ két golyót kapott. A más­­­sik, a vékonyhangú, hár- ' mat. Kettő a fejébe, egy a mellébe fúródott. Mi­lég volt egy pillantást !-­ vetni rájuk, nyomban láttam, hogy mindketten meghaltak. A pénzeszsáko­kat eldugtam a kocsi cso­magtartójába, s elindultam. Megérkeztem egy nyilvá­nos telefonautomatához. Kezem, lábam remegett az idegességtől, amikor tár­csáztam, s felhívtam a kis­lány szüleit, hogy közöljem velük, mikor és hol ve­szem át a gyerekért a vált­ságdíjat. Királyhegyi Pál • • Ösztönzés - busszal J­ó ötlet volt, hogy a hé­­­­en forgalomba került két legkorszerűbb busz egyikét — a 200-as család 100 férőhelyes tagját —, a 144-es vonalon járatják. Mert hova is visz ez a vo­nal? Az Örs vezér tértől — az Ikarushoz. Az Ikarus-gyárban dol­gozók közül sokan a 144- essel járnak be, s most közvetlenül élvezhetik munkájuk gyümölcsét, az eddiginél gyorsabb, ké­nyelmesebb buszt. Hasznos lehet az is, hogy elsőnek ismerhetik fel az új jár­mű esetleges hibáit. De többről van szó: a terven kívül beállított 144-es busz, naponta meggyőzheti az Ikarus vezetőit és munká­sait, hogy milyen sokat te­hetnek a fővárosért. S ha jobb, korszerűbb, s főként olcsóbb buszokat készíte­nek, akkor előbb és tüle­kedés nélkül érnek be a munkahelyre az itt dolgo­zók is. S ha a kocsikat ha­táridő előtt szállítják, ak­kor határidő előtt csökken a zsúfoltság is. Az 1971-re rendelt 16 csuklós busz csak most, 1972-ben jelenhetett meg a pesti utcákon, mert a ko­csikat december közepén szállította az Ikarus. Az el­ső negyedévben 34 csuklós érkezik, s reméljük, a töb­bi nagykocsi sem marad decemberre. Több jel bizo­nyítja, hogy az idén az Ikarus vezetői jobban kí­vánják segíteni a fővárost. Egyebek közt felajánlot­ták terven kívül újabb bu­szok eladását is. Sok gyárban vállalták,­­ hogy 1972-ben is köz­vetlenül támogatják a bu­dapesti tervek megvalósítá­sát. Lakást, utat építenek, vagy közös beruházáshoz járulnak hozzá. Hatalmas segítség ez a fővárosnak. De a legfontosabb mégis a termelés fejlesztése. Újpalota, Óbuda és Dél- Zugló felépítése száz és száz üzem közös alkotása. Hogy több, szebb és kor­szerűbb lakás készüljön, száz és száz üzemtől vár­nak jobb munkát. Hány­szor láttuk, hogy felépült a tízemeletes sávház, s hóna­pokig (!) nem költözhettek be a lakók, mert vagy a gépi felszerelés, vagy a fű­tőmű nem készült el. S amikor végre beköltöztek a lakók, késett a boltok, az óvodák átadása, vagy nem jöttek meg az új negye­dekbe szánt buszok. Közismert az is, hogy emelkedtek az építési árak. Mit tehet a Fővárosi Ta­nács? Vagy olcsóbb laká­sokat építtet, vagy keve­sebbet. De vajon más le­hetőség nincs? Valóban nincs mód, hogy a válla­latok — jobb szervezéssel, meggondoltabb tervezés­sel, műszaki fejlesztéssel — csökkentsék a költségeket? Ti­a olcsóbban készít bu­­­­szokat az Ikarus, több új kocsit vehet a BKV. Ez­zel, a szó szoros értelmé­ben, jól járnak az Ikarus munkásai is. De ugyan­úgy: ha több új otthon ké­szül el, több lakáshoz jut­nak az építők, a felvonók és a beépített konyhák szállítói is. Aczél Kovács Tamás

Next