Esti Hírlap, 1972. február (17. évfolyam, 26-50. szám)
1972-02-12 / 36. szám
A magyar sportnyelv története Az Akadémiai Kiadó újdonsága Juhász Ferencné monográfiája Bródy Sándor életéről, munkáiról. Katona Béla tanulmánya Krúdy Gyula pályakezdését ismerteti. Magyar Miklós esszéje, a Regény vagy „új regény” , a mai idők írói magatartását, s a modern regény technikáját tárgyalja. Keszthelyi Tibor könyve az afrikai irodalom kialakulásával és fejlődésével, Bánhidi Zoltán kötete pedig A magyar sportnyelv történetével és jelenével foglalkozik. S megjelent Mikszáth Kálmán összes művei kritikai kiadásában az író 1883. áprilisától augusztusáig publikált cikkeinek, karcolatainak gyűjteménye. Ely sikerből élt A svájci Morgesből jelentik: elhunyt Alfred Gehri, a század egyik sikeres színpadi szerzője. 76 éves volt. ★ Kevés színműíró dicsekedhetett korunkban olyan vonzó és népszerű színházi „bestseller”-rel, mint Gehri, a „Sixième étage”-zsal. Az idősebb színházlátogató közönség nálunk is emlékezhet rá, mert a női főszerepet egy vak leányt, Tolnay Klári alakította a Vígszínház kamaraszínházában, a Pesti Színházban. A darab magyar címe „Hatodik emelet” volt. Negyven országban került színre, s több mint húszezerszer adták, megfilmesítették, sőt rádió- és tévéváltozat is készült belőle. Gehri negyven darabot írt, de igazi sikere csak a „Hatodik emelet”-nek volt. Egyébként a francia és svájci színpadokat Gehri számos spanyol és orosz adaptációval is gazdagította, s lefordította Gogol műveit. (K.) MITŐL JÓ A 168 ÓRA? Ami rossz, azt eldobják Levélözön Az ötvenedik étlap Délelőtt tíz óra nulla percet mutat a Rádió villanyórája, amikor teljes pontossággal összefut a 168 óra című műsor agytrösztje — Rapcsányi László, a mai műsor vezetője, Dénes Mária, Földi Iván, Gerencsér Ferenc — élükön Ipper Pál felelős szerkesztővel. Színhely a 7-es magnónak nevezett csöppnyi szoba. Hétfőn találkoztak utoljára ebben a felállásban, mint minden hétfőn csaknem egy éve, pontosan 50 hete. Hétfőnkint mondta el ki-ki riportötletét, vagy kapta meg feladatát. A témákból, amelyeket a munkatársak jártukban-keltükben hallottak, amiről az emberek beszélnek — összeállt a műsor terve, hogy azután a hét végére természetesen fölboruljon és átalakuljon aszerint, ahogy a hét újabb eseményei, a múló százhatvannyolc óra mindegyike, más szóval „az élet” diktálta. És egyebek között épp friss, társalgó hangú, életközeli voltától olyan jó ez a szombat délutánonként másfél órában jelentkező rádiómagazin. A Százhatvannyolc órának egycsapásra sikerült olyan népszerűséget, akkoratömegvisszhangot elérnie, mint amilyet eddig a Rádióban csak kívánságműsoroknak, tánczenei vagy sportadásoknak sikerült —, és ezt deklaráltan politikai műsorral! Az asztalon most is ott tornyosulnak az e heti levelek. Vannak, akik még mindig töretlen szenvedéllyel szólnak hozzá a szexuális felvilágosításról több hete elhangzott riporthoz —, pedig ezt a disputát az ismétlések elkerülése végett zárszóban befejezte már a szerkesztőség. Özönlik a levél az állami kocsik és gépkocsivezetők használatáról is, meg a halált okozó gyógyszercseréről és csaknem minden témáról, ráadásul gyakran cseng a telefon adás közben is a 4-es stúdió rendezői fülkéjében ülő felelős szerkesztő asztalán, a drót végén az épp elhangzottakkal egyetértő, vagy azokon méltatlankodó hallgatóval. Hang Santiagóból Ami még csak ötlet volt, az most már többségében szalagon, dobozokban sorakozik. A vágó, Flegier Bea sorra teszi fel őket, a szerkesztők hallgatják, a műsorvezető stopperral figyeli és jegyzi az időtartamot, utána gyors, nyílt véleménynyilvánítás: ami nem üti meg az igényes műsor színvonalát, azt eldobják. Hallgassuk meg Dénes Sándor bútorriportját. Bejátsszák az előzményeket: tavalyi riport arról, miért nincs a lakótelepi lakásokba alkalmas bútor. A BUBIV válasza: téves információn alapult a riport. Mi az igazság, mi a helyzet: ma kiderül a riportból. Vályi Zsuzsa hangját repülőposta hozta Santiagóból. A szalag elején egy „pro domo” mondat: „a most következő anyagot Ipper Pálnak küldöm a 168 órába”, majd következik a tudósítás a chilei politikai és meteorológiai időjárásról. Regős Sándor a lengyel szejm elnökével készített interjút. Schranz fogadtatása Valaki bedugja fejét az ajtón: „Itt van Prága, Flesch István a telefonnál, d de elég pocsék a hang”. Ipper kisiet belehallgatni, majd visszajön: a hang kicsit recseg ugyan, de érthető. És főleg érdekes. Egy perc és már szalagról hallgatjuk a valóban fantasztikus beszámolót a Csehszlovákia felett felrobbant jugoszláv gép lezuhant és csodálatos módon életben maradt légikisasszonyáról. A lány gyógyul és súlyos sérüléseiből magához térve angolul beszélget már a prágai kórház orvosaival, ám semmire nem emlékszik, nem tudja, mi történt vele. Belgrádban hiszi magát, egy autóbaleset sebesültjének. Borbás Katalin riportja kerül a vágóasztalra: egy hallgató látta ablakából, amint egy teherautó platóján a szállítók a teli kannákból üresekbe töltögetik le a fűtőolajat. Nyilatkoznak a „vétkesek” a főnökök. Lopás volt, vagy köteles óvatosság? Fegyelmi jár érte, vagy dicséret? Megtudjuk a riportból. Bécsből Bokor László jelentkezik, az olimpiáról kitiltott Schranz osztrák síbajnok hazaérkezéséről, fogadtatásáról adna riportot. Hadd jöjjön. A hangszóróból most dallamos olasz szavak szólnak: Radnóti László egy Pesten élő olasz fiatalemberrel készített interjút: azért jár nálunk, mert Katona Józsefet, Balassit, Radnótit fordít olaszra. (Kedves olvasó, ha ezentúl olasz rendszámú kocsiból kiszálló fiatalembert látsz, ne gondolj rögtön rosszra. Hátha ő az, aki Balassi Bálint miatt jött ide.) Mi van még? „Az én riportom ,mondja Gerencsér Ferenc, a főváros költségvetéséről szól, öszszevetve egy érdekes történelmi visszapillantással. Rendben. Hát még? Vincze Péter a Pesten forgató amerikai filmről írt gloszszát, Földi Iván pedig arról a szoborról, amely megérkezett egy vidéki városba, de már nincs meg az, aki megrendelte. Vértes Csaba esik be az ajtón. Ipper máris a kezébe nyomja az állami gépkocsihasználatról elhangzott riportjára érkezett levélhalmazt: „Van köztük egy csomó demagóg levél, de néhány jó javaslat is — mondja a szerkesztő — csinálj belőlük azonnal egy friss anyagot, jövő hétre pedig szerezd meg végre az illetékesek állásfoglalását !” A GÁZMŰVEK ÉRTESÍTÉSE A Fővárosi Gázművek értesíti kedves fogyasztóit, hogy a földgázra történő átállítás 15 éves programjának munkálatai miatt részben megváltoztatta a szerelési kirendeltségek működési területeit. Az alábbiakban közöljük az egyes kirendeltségeink címét, telefonszámát, valamint a hozzájuk tartozó kerületeket. I., Feszty Árpád u. 1—2. I., II., III. és XII. kerület Telefon: 354—368. IV. , Munkásotthon u. 32. Telefon: 492—302. V. , Királyi Pál u. 5—7. Telefon: 385—598. VIII., Nap. u. 22. Telefon: 139—656. XI., Fehérvári út 17. Telefon: 452—971. XIV., Angol u. 2/b. XIV., XV. és XVI. kerület Telefon: 831—972. XX., Nagy Sándor u. 100. X., XVII., XVIII., XIX., Telefon: 479—316. XX. és XX. kerület IV. és XIII. kerület V. és VI. kerület VII., VIII. és IX. kerület XI. és XXII. kerület Dicséret Ferihegyről Még két nagyágyú érkezik frissiben. Ferihegyen a Vietnamból megjött kormányküldöttség rádiós kísérőjével, Róbert Lászlóval készült interjú, de „terven felül” mikrofonvégre került Fock Jenő miniszterelnök is, aki nem mulaszthatja el, hogy ne dicsérje ez alkalomból is a 168 órát. „Ezt kellő szerénységgel bennehagyjuk...” — mosolyognak a szalagot hallgatva a munkatársak. A másik anyag vonalon érkezik — Sapporóból. Vitray Tamás vérbeli színes tudósítást ad: ez igen! Nagyjából együtt az anyag. Elkészülhet az „étlap”-nak titulált tartalomjegyzék a műsor elejére, amely egyegy kiszakított jó mondattal csinál étvágyat az egyes riportokhoz és az egész adás végighallgatásához. Ma délután négy órakor pedig megszólalhat a Kossuth rádión Ipper Pál hangja: — Jó napot kívánok. Itt a Százhatvannyolc óra, a Rádió politikai magazinja, ötvenedik adásunk következik. Fencsik Flóra PRO ARTE DOMANOVSZKY ENDRE KITÜNTETÉSE A budavári palota termeiben rendezett tárlaton tíz esztendő legszebb műveit mutatta be legutóbb Domanovszky Endre, akit a Fővárosi Tanács ma a Pro Arte Emlékéremmel jutalmazott. 1961—1971 között alkotott műveit sorakoztatta fel. A többi között az Országos Műemléki Felügyelőség nemrég elkészült mozaikjának kartonját, hatalmas, Disputa című, a Miskolci Műszaki Egyetem rektori tanácstermét díszítő gobelinjét, a Lovakat, a Nyár című kompozíciót, a Gyümölcsszedést és legutóbb készült hatalmas gobelinjét, a Fonót. Domanovszky művészete humánus, közösségi művészet, a munka értelmet adó szépségét, nyugalmát, teremtő nagyságát sugallja. Színeinek gazdagságából és harmóniájából az élet öröme és vállalása árad. A teremtő gondolkodás folyamatot éppúgy bemutatja, mint a munka egy-egy pillanatát. Ezek a művei tartalmuknál és méretüknél fogva is nem néhány ember, hanem a nagyobb közösség gyönyörködtetését szolgálják. Életművének e kiemelkedő, monumentális alkotásokat hozó periódusa nem valamilyen programot sugall; a lírai fogantatású kompozíciók a művésznek a világhoz való viszonyát fejezik ki, oldottan finom áttételességgel. Nem véletlen, hogy az utóbbi években készült munkái hangsúlyosan a színek erejére, harmonikus gazdagságára épülnek. Az élet erejét, tüzét fellobbantó pirosak, a nyugalmat árasztó zöldek, melegbarnák, és az itt-ott felvillanó lilák nagyszerű színkompozícióban simulnak össze, s adják meg gobelinjei, mozaikjai és festményei érzelmi mélységét Az elmosódó foltok, a figurák lágy körvonalai egyegy mű egészében szilárd, meghatározott helyet kapnak, hogy azután ez az egész a művész belső látomásának erejével nyilatkozzék meg. (h. m.) Móra Ferenc halálának 38. évfordulóján Kiskunfélegyházán megnyitották az író emlékmúzeummá alakított egykori szülőházát. Képünkön: Móra Mártonnak, az író édesapjának szűcsműhelye. (MTI fotó : Karáth felv.) Egy vonóval négy búrt HANGVERSENY MAGYARÁZATOKKAL A Zeneakadémia nagytermének nevezetes pódiumán sok érdekes és nagy sikerű műsor hangzott már el, de ilyen bizonnyal kevés, mint mostanában. Hány dollárba kerül egy jó olasz hegedű? Hogyan szállítják a nagybőgőt? Miért nem lehet a mai vonóval egyszerre három vagy akár négy húrt megszólaltatni? Milyen volt a vonó régen, s miért ilyen a mai? Miért ilyen jellegzetes a formája a vonós hangszereknek? Hány hangkülönbség van a hegedű, a brácsa, a gordonka és a nagybőgő között? Másképp kell-e játszani a brácsán, mint a hegedűn? Miiből készül a hegedű hátlapja, miből a fedőlapja? Hogyan határozza el magát valaki, hogy nagybőgős lesz? Vannak-e nagybőgőre írt számok? Milyen erővel kell nyomni a hegedű húrját? A kérdésekre Földes Imre, a Zeneakadémia tanára pontos válaszokat ad, vagy inkább válaszokat kér a pódiumon ülő Kodálykvartett tagjaitól, s az együttest kiegészítő nagybőgőstől. A zenetörténet, a zeneesztétika tanára mintegy riporterkedik a közönség előtt, az előtt a közön,ség előtt, amelyik nem nagyon szokott a Zeneakadémiára járni. Ez a sorozat ugyanis A hangszerek világa címmel a szocialista brigádok tagjait kívánja bevezetni a komolyzene birodalmába. — Viszonylag kevés szó esett magáról a zenéről — kérdeztük Földes Imrétől —, ez nem nehezíti-e meg a hallgatók dolgát? — Nagyon sokféle módja van a komoly muzsika népszerűsítésének. Amit itt próbálunk, az az egyik lehetséges út. Hallgatóink nagyobb részt kétkezi munkások, akik nagyon értékelik azokat a fizikai és technikai nehézségeiket, amelyekkel a muzsikusok szembekerülnek hivatásuk közben. — Úgy gondoljuk, ez olyan kapaszkodót jelent a zenéhez nem szokott nézőknek, ami feljebb segíti őket az elfogadás, a megértés színvonalára, akkor is, ha a beszélgetésekben magukról a zeneművekről viszonylag kevés szó esik. — Valóban a szocialista brigádok tagjai vannak jelen? — kérdeztük dr. Halák Lászlót, a budapesti TIT-szervezet titkárát. — Az üzemi lapokban hirdettük meg a sorozatot, mert szeretnénk elősegíteni, hogy a szocialista brigádok művelődési, kulturálódási elképzeléseit a legjobb tartalommal töltsék meg. Zömében üzemekből jelentkeztek, nagyobbrészt fiatalok, s a Bánky Donát technikumból diákok. Az egész ház bérletben elfogyott. Amint tapasztalhatja, a nézőtér most is tele van, s a zeneszámok, az előadóművészek sikert aratnak. A TIT először szervez itt, a Zeneakadémián, de úgy gondoltuk, hogy jó lenne beszoktatni ide az új közönséget — végül is itt zajlanak a magyar zenei élet legizgalmasabb eseményei. A sorozat utolsó koncertje április 10-én lesz, amikor a téma a zenekar, s a MÁV-szimfonikusok működnek közre. —bel—