Esti Hírlap, 1973. július (18. évfolyam, 153-178. szám)

1973-07-20 / 169. szám

• Jó műsor a Fórum. Ezt azért szükséges elöljáróban hangsúlyoznunk, mert a tegnap esti külpolitikai kérdezz-felelek ezúttal mintha valamivel halvá­nyabb lett volna. Ennek el­lenére a hőségben is szik­ráztak élesre fent gondolat­pengék. Labdarúgónyelven: a „csapat” — Fábián Ferenc, Hajdú János, Korolovszky Lajos, Kulcsár István, Pol­gár Dénes, Szabó L. István és Várnai Ferenc — igyeke­zett. Olykor azonban kissé körülményesen, máskor túl egyszerűsítve osztogatták a válaszokat. Kivétel — s ez volt talán a legsikerültebb téma a Fórum tegnap esti adásában — az eszmék és emberek szabad áramlása tárgykörében adott szaba­tos, kitűnő érvekkel alapo­san telitűzdelt válasz. Ez­úttal is dicséret illeti a közönséget: a francia elnök egészségi állapotától a ma­gyar korona sorsáig, Viet­namtól a magyar—nyugat­német diplomáciai kapcso­latok felvételének várható dátumáig szinte az egész földkerekségre kiterjedt az érdeklődés. Végül illesse el­ismerés a hol fejlett diplo­máciai érzékét, hol kedves humorát latba vető műsor­vezetőt is. Sugár András sem többet, sem kevesebbet nem tett, nem mondott, mint amenyit egy pergő, jó ritmusú műsor vezetőjétől a néző elvár. Éppen ezzel vált a Fórum rátermett kar­mesterévé. (gy­­d) Monroe-életrajz Norman Mailer, a világ­hírű amerikai író (nálunk leginkább Meztelenek és holtak című regénye ara­tot sikert), megírta az el­múlt évtizedek hollywoo­di szexbálványának, Ma­rilyn Monroe-nak életét. A fényképanyaggal gaz­dagon illusztrált könyv 285 ezer példányban látott napvilágot az Egyesült Ál­lamokban és megjelenik egy tucatnyi más ország­ban is, többek között Finn­országban, Franciaország­ban és Japánban. GARDELLI JA­VASLATA A lombardok az Erkel Színházban Verdi-bemutatót készítenek elő Most, hogy Lamberto Gardelli, a világhírű olasz karmester vendégünk, fe­leségével együtt a Margit­sziget lakója, nemcsak a szabadtéri Attila előadá­sai és a jövő évadra vo­natkozó szigeti műsorok foglalkoztatják. Gardelfi számára mód kínálkozik más művészi megbeszélé­sekre is. Arról a nagy téli műsoreseményről van szó, amelyet az Állami Opera­ház társulata egyenesen Gardelfi javaslatára való­sít meg. Ez pedig nem más, mint Giuseppe Verdi A lombardok (teljes címén A lombardok az első ke­resztes hadjáratban) című zenedrámájár­ak bemuta­tója. Rossz kezdet A Magyarországon, kö­zelebbről a régi Nemzeti Színházban, majd az Ope­raházban előadott Verdi­­operák közül A lombardok eddig hiányzott. Fiatal­kori munkája volt a mes­ternek, a Nabucco után komponálta. A Nabuccóval kezdődött nálunk 1847- ben Verdi operáinak szín­­rehozása. Mindössze há­romszor adták, megbukott. Annál érdekesebb, hogy napjainkban a dalszínház állandó műsordarabja, sőt a nápolyi San Carlo szín­ház társulata előadja a Margitszigeten eredeti olasz nyelven is. A Nabuccot nálunk tehát nem az utá­na komponált opera, ha­nem az Ernani, majd a Macbeth követte. A lom­bardok kimaradt. Pedig Verdi hazájában ugyan­olyan nagy sikert aratott, mint a Nabucco. Izzó politikai légkörben zajlott le a bemutatója a milánói Scalában. A tisz­teletdíjat maga Verdi álla­píthatta meg. Az akkor harmincéves zeneszerző némi habozás után annyit kért, amennyit Bellini ka­pott Norma című operájá­ért. (Ezt a Bellini-művet a szegedi szabadtéri játéko­kon a belgrádi opera társu­lata adja elő.) Solera a szövegíró, a librettó alap­­gondolatát Grossi olasz költő tizenöt énekből ál­ló verses munkájából vette. Grossi Manzoni­­nak volt barátja és köve­tője. Az osztrák uralom el­len írt verseiért lett nép­szerű. Kényes részek Hatott továbbá Solerára és Verdire Vincenso Gio­­berti olasz filozófus is, akit azzal vádoltak, hogy részt vett az ifjú Olaszor­szág mozgalomban, majd száműzték. Amikor visz­­szatérhetett hazájába, ak­tív politikus lett. 1848-ban úgy nyilatkozott, hogy az olasz kormány elismeri Magyarországot és hajlan­dó vele kapcsolatba lépni. A lombardok bemutató­ja elé azonban akadályok tornyosultak. A hatóság mindent elkövetett, hogy a dalmű ne kerüljön szín­re. Okultak a Nabucco esetén. A milánói érsek tiltakozott ellene, mert ki­fogásolta a cselekményt és zenei feldolgozását. Fel­kérte a rendőrfőnököt, ne engedélyezze a premiert, vagy legalább távolíttassa el az egyházra nézve ké­nyes részeket. A rendőrfő­nök intézkedett, mert ele­get óhajtott tenni a főpap kívánalmainak. Verdi hajt­hatatlannak mutatkozott. Sem tanács, sem fenyege­tés nem használt. Nem volt hajlandó oper­áján változ­tatni. Végül egyetlen szót cseréltek ki. A női fősze­replő A­ve Maria szövege helyett Salve Mariát éne­kelt, ami alapjában véve ugyanaz, és a mű jellegén nem ejtett csorbát, sír. A lombardok az Er­kel Színházban kerül szín­re, Lamberto Gardelfi vezényletével az évad de­rekán. Ugyanis megelőzi egy Verli-repríz, mégpe­dig az Álarcosbálé. A lombardok rendezését Mikó Andrásra bízták. Kristóf Károly INDÁK ÉS KÖVEK Súlyos gyümölcsök Különös formájú virá­gok, indák és kövek, sú­lyos gyümölcsök, finoman áttetsző kancsók, emlé­keibe temetkező, mesét hallgató nagymama — a lé­tezés csöndes múlékonysá­­gában is szilárdnak tűnő pillanatok. Ezek az első benyomások, amelyek Mo­hácsi Regős Ferenc fes­tőművésznek a Fényes Adolf Teremben rende­zett tárlatán érik a láto­gatót. Mohácsi Regősnek ha­tározott szándéka és célja, s művészi elképzeléseihez biztos köze van. Festmé­nyeinek, rajzainak forma-és színvilágába szuverén módon dolgozza fel a nép­művészet elemeit. Befelé forduló, mondhatnánk lírai alkatú művész. Ezt fejezik ki töprengésről árulkodó csendéletei, világkompozí­ciói és zenét sejtető lap­jai. Mohácsi Regős Ferenc a már elért eredményeket megtartva, biztonságra tö­rekszik. Sok helyről me­rít. Grafikáiban, színes rajzaiban e módszereket már asszimilálni tudta, ön­állóbban szólal meg, mint a pasztellképek java részé­ben. Ez egyben biztosíték további kibontakozására. (h. m.) Álarcosbál Verdi operája iránt a színház bérleti közönsége máris ér­deklődést tanú- □ VERONICA LAKE, a negyvenes évek világhír­ű színésznője meghalt. Mind­össze 51 éves volt. Leghí­resebb filmjét René Clair forgatta, Boszorkányt vet­tem feleségül volt a címe. Férje, akitől később el­vált, Tóth Endre filmren­dező, az emlékezetes Sem­melweis, Két lány az ut­cán és más magyar, majd hollywoodi filmek forgató­ja. □ A SZENTENDREI NYÁR programsorozatában július 22-én 10 órai kezdet­tel Vitéz László Csodaládá­ja címmel Kemény Henrik­­bábművész rendez műsort a Teátrum színpadán. békéin vendégei Rérsi VIT-és Néhány nap múlva bir­tokukba veszik Berlint a VIT-re érkező fiatalok. Ké­szülődnek a magyar VIT- esek is. Utolsó simításokat végzik egyenruhájukon, és Marton Frigyes főrendező vezetésével megtartotta tár­sulati ülését a több mint száz tagú magyar VIT Színház. A gálaesten a Pé­csi Balettől a Lokomotív GT-ig minden műfajban a legkiválóbb fiatal előadó­művészek képviselik ha­zánkat. Antal Imre és­ VIT-es­ negyedszer vesz részt vi­­lágifjúsági találkozón. — Milyennek ígérkezik a berlini VIT, műsorveze­tő-szemmel ? — A legnehezebbnek ... Naponta tíz-tizenkét fel­lépésünk lesz és többnyire idegen nyelven kell vezet­nünk a műsorokat, Rudnik Júliával. A gálaest német és magyar nyelvű lesz. De ha például a francia de­legáció fog vendégeskedni a berlini magyar klubban, ott műsorunkat franciául kell majd konferálnunk. — Legemlékezetesebb ko­rábbi VIT-élménye? — Az első VIT-díj. Az első külföldi utamon — az 1959-es bécsi VIT-en nyertem. Berlin vendége lesz Ko­vács Péter operaénekes. — Először veszek részt a VIT-en — mondja. — Harmadéves énekszakos hallgató vagyok a Zene­művészeti Főiskolán. Ta­valy Karlovy Varyban, a nemzetközi Dvorzsak-ének­­versenyen második díjat nyertem, így a kulturális delegáció tagjaként fellép­hetek a VIT-en is. A ma­gyar klubban Kodály-da­­lokat, a Staatsoper hatal­mas színpadán, ahol a gá­laestet rendezik, népek da­laiból énekelek majd. 1 k. p.) Rényi Tamás rendezésében Óbudán forgatják a Szép maszkok című hatrészes tévésorozat egyik epizódját. Ké­pünkön: a főszereplő, Tordai Teri, az egyik jelenetben. (MTI fotó : Ruzsonyi felv.) Szervezés és vezetés A Kossuth Könyvkiadó újdonságai között több mű foglalkozik a szervezés-ve­zetés elméleti és gyakor­lati kérdéseivel. Lenin A tudományos munkaszerve­zésről című munkája, cik­kek, beszédek, levelek, jegyzetek gyűjteménye. A magyar kiadáshoz Lázár György, a Minisztertanács elnökhelyettese, az Állami Tervbizottság elnöke írt előszót. Jan Zieleniewski Szer­vezés és vezetés című művében a szervezési alap­fogalmakat tisztázza. Két francia pedagógus — Jean Pierre Debris és André Menras — írta a Mi, akik Saigon börtönei­ből szabadultunk, vádo­lunk! című kötetet. Most jelent meg a ki­adó gondozásában A nem­zetközi kommunista moz­galom című munka is. Elemzi a szocialista világ­­rendszer jelentőségét, a vi­lágban végbemenő forra­dalmi folyamat szem­pontjából, a tőkésországok munkásosztályának forra­dalmi mozgalmát, a nem­zeti felszabadító mozga­lom időszerű problémáit. Külön fejezetben foglal­kozik a háború és béke kérdéseivel, a demokráciá­ért való küzdelem proble­matikájával; behatóan is­merteti a szocialista forra­dalom lenini elméletét, feltárva a fő törvényszerű­ségeket. A marxizmus—leniniz­mus klasszikusainak kis­könyvtára sorozatban je­lent meg Lenin: Mi a teen­dő? című munkája. (MTI) Filmkultúra 73/2 Megjelent a Filmkultúra 73/2-es száma. A Műhely rovatban Fábri Zoltánnal folytatnak beszélgetést. Plusz a mínusz egy nap cí­mű filmjéről Mátrai Be­­tegh Béla írt kritikát. Császár Istvánka Balázs Béla Stúdió filmjeiről ad értékelést, Földes Anna a Lányarcok tükörben cí­mű új magyar filmről, Létay Vera pedig az olasz Petri A munkásosztály a Paradicsomba megy című alkotásáról. A Premier plan rovat Andrej Tar­­kovszkijt mutatja be. Közli a folyóirat Kása Fe­renc rendező emlékbe­szédét, amit B. Nagy Lász­ló filmkritikus temetésén mondott. Vendégeink címmel egy alkalmi rovatban a Ma­gyarországon tartózkodott Andrzej Wajdával, Mora­­viával, továbbá egy kir­giz és egy üzbég rendező­vel készült interjú olvas­ható. Fényes Imre fizikus arra a kérdésre válaszol: Mit jelent önnek a film? Kellemes üdülés Körkapcsolásos helyszíni közvetítést láthatnak a né­zők a tévében 24-én, Kelle­mes üdülés címmel. A mű­sorban egy balatoni csalá­dos üdülőből, egy Duna­kanyarban felépített kem­pingből és egy soproni SZOT-üdülőből jelentkez­nek majd a riporterek. Ugyanezen a napon az esti műsorban Tíz fizetés nél­küli nap címmel bolgár fil­met vetítenek, amely két fiatal egymásra találásáról, munkájukkal és szüleikkel kapcsolatos konfliktusairól szól. A Gyilkosok a ködben című tragédiát szerdán es­te közvetíti a televízió fel­vételről, a Katona József Színház előadásában. A XVI. századi angol isme­retlen szerző drámájának főbb szereplői: Kállai Fe­renc, Szirtes Ádám, Iglódi István, Ronyecz Mária, Ur­­bán Erika; rendezője: Ba­­barczy László. Az Arséne Lupin sorozat következő epizódjára jú­lius 26-án, csütörtökön ke­rül sor. Utána Verdi: Fals­taff című operájának ke­resztmetszetét láthatják a nézők. A teljes operát egyébként a következő hé­ten a kísérleti második mű­sorban közvetítik a szegedi Nemzeti Színház művészei­nek előadásában. □ A X­­VIT című fotó­­kiállítás július 23-án dél­után fél négykor nyílik a Csepel Művek Munkásott­honában.

Next