Esti Hírlap, 1975. május (20. évfolyam, 101-126. szám)

1975-05-09 / 107. szám

KOLBÁSZBÓL A MENNYEZET Gyulai gyula és­­ gyulai Százéves lesz • Kiváló cím • Lelet a falban Kolbászból van itt a ke­rítés, de még a mennyezet is! A gyulai Húsipari Vál­lalat nagy raktártermébe vezet be Csíki József igaz­gató — kolbászerdőn át visz a raktárba — felnézek a mennyezetre: kolbászból van a mennyezet! Ez a határ Nem is egy, két-három kolbászkazettás sor. Ren­geteg? 230 vagon az évi termelés — csak a gyulai­ból — 80 vagon a paprikás szalámiból. Rengeteg, s mégis hiányzó cikk — de hát ez a határ, ez az öreg gyár teljesítőképessége Ezért is újul meg, ezért a rekonstrukció. 1978-ra­ a gyár akkor lesz 100 éves, befejeződik a munka, meg­kétszereződhet a termelés: 550—600 vagon gyulait tudnak majd szállítani. Nagyban építkeznek, s még ilyen körülmények kö­zött is elnyerte ez a válla­lat a kiváló címet. Az or­­szágban a legtöbb sertést itt vásárolják meg. Itt, ahol legrosszabbak az út­viszonyok, a vasúthálózat kicsiny, úttalan utakon kellett a Békés megyei húsiparnak áldozatos mun­kával beszállítania, átven­nie a mezőgazdasági üze­mektől az élő állatot. Szikrát vet Két esztendő múlva száz­éves lesz a gyulai. De ha a vágóhíd alapításának évét néznénk — ez 1868-ban volt — akkor túl vannak már a centenáriumon, de mert a világmárka a gyu­lai kolbász, a kolbász „fel­találásának” idejét kell számon tartanunk, az pe­dig 1878. Ez a mostani gyár hajdan gyufagyár volt, Reisner Emánuel gyufa­gyára. Az építkezés során az egyik fal bontásakor ré­gi, 60—70 éves gyufaskatu­lyák kerültek elő. Az igaz­gató elém borítja a gyufa­matuzsálemeket — „Taní­tók Háza Gyufája — gyu­lai gyártmány. A jövede­lem öt százaléka a tanítók javára”. Korona svéd gyújtó, Zöld svéd gyufa — biztat, gyújtsam csak meg. Mind szikrát, lángot lob­bant. Mind jó. Hatvan-het­­ven év után is. Messzire utazik — Amilyen híres volt a gyulai gyufa, olyan a mi kolbászunk — mondja az igazgató. Nyugat-Német­­országban Pusztaszalámi néven próbálták utánozni. Pereltünk, megnyertük a pert. Az más kolbász, a gyulai védettség alatt áll. Fóliás, légmentes csoma­gokban indul a világ min­den tája felé, ötkilós cso­magokban pedig szén­dioxid védőgázzal töltve, hogy a messzi tengeren tú­li utakat is kibírja. Ame­rikába, Ausztráliába. Az Északi-sarktól Ausztráliáig mindenhová eljut a gyulai, egyelőre csak még az Egyenlítőre nem utazik. Megcsorog. A meleget nem bírja. (k. gy.) (Bozsán felv.) TÚLTELJESÍTÉS, TAKARÉKOSSÁG * Munkasiker Ózdon TÖBB NYERS VAS, HENGERELT ÁRU Műszaki-gazdasági konfe­rencián értékelték az első negyedévet az Ózdi Kohá­szati Üzemekben. A kohá­szati üzem valamennyi egy­sége túlteljesítette tervét az év első három hónapjában. A kohászok 17 ezer tonná­val több nyersvasat csapol­tak a tervezettnél, az acél­mű kollektívája 3 ezer ton­nával teljesítette túl tervét, a finom- és durvahengermű brigádjai mintegy 10 ezer tonnával több hengerelt árut adtak a népgazdaság­nak. A tervezett 135 millió forint vállalati nyereség helyett 203 millió forint nyereséggel zárták az első negyedévet. A többletnyere­ség — a túlteljesítésen kí­vül — anyag- és energiata­karékosságból származik. TERMELŐ­SZÖVETKEZETI VÁLLALKOZÁSBAN Fehérjegyár Az intenzív állattartás egyik hazai takarmánybá­zisa alakul ki a Zala me­gyei salaslyánvári termelő­­szövetkezet területén. Itt épül — termelőszövetkeze­ti vállalkozásban, állami támogatással — hazánk első, ipari méretű fehérje­gyára. A kombinát első része, amelyben savósűrít­ményből és szójalisztből állítanak elő nagy értékű tejporpótló fehérjét, körül­belül egy hónap múlva megkezdi a próbatermelést. A telep második gyáregy­sége — magyar szakembe­rek találmánya alapján — zöld lucernából állít elő fe­hérjét. A kombinát össze­sen 9000 vagon tejporpótló fehérje gyártására lesz al­kalmas. (MTI) A TÖRTÉNELEM­­ SZÁMOKBAN Tények és adatok a második világháborúról Az APN cikkszolgálata közreműködésével az aláb­bi részletet közöljük Jepi­­sev hadseregtáborn­oknak, a szovjet hadsereg politi­kai főcsoport­főnökének cikkéből, amelyben a szovjet fegyveres erőknek a fasiszta tömb szétzúzásá­ban viselt szerepét világít­ja meg. A második világháború terhei nem oszlottak meg egyenletesen a Hitler-elle­­nes koalíció résztvevői kö­zött. Tények igazolják, hogy a Szovjetunió fegy­veres erői játszották a döntő szerepet a fasiszta Németország és szövetsé­geseinek leverésében. Ezt elismerték és nagyra be­csülték a Szovjetunióval szövetséges államok veze­tői is. Nyugat-Európában 1939- től 1941 elejéig nem volt erő, amely szembeszállt volna a hitlerista hódítók­kal. Figyelemre méltó, hogy a fasiszta Németor­szág Európában, lényegé­ben saját haderejével, szö­vetségesek bevonása nél­kül érte el agresszív cél­jait, s nem is túl drága áron. A Szovjetunió ellen 1941. június 22-én megkez­dett támadást megelőzően, a háború 660 napja alatt, mintegy 330 ezer német ka­tona vesztette életét, sebe­sült meg vagy tűnt el. A fasiszta Németország ez idő alatt tulajdonképpen csak felkészült a döntő feladatra: a Szovjetunió elleni támadásra. Hitler jól tudta, hogy világuralmi terveinek fő akadálya a Szovjetunió. A háború első szakaszában elért gyors sikerek és je­lentéktelen veszteségek megerősítették a fasiszta vezetők magabiztosságát a „villámháború” doktriná­jában, vagyis, hogy gyor­san legyőzhetik a Szovjet­uniót is. A megnemtáma­dási szerződés ellenére a fasiszta Németország 1941. június 22-én hitszegő tá­madást indított a Szovjet­unió ellen. Az akkor 214 német hadosztályból és 7 brigádból 152 hadosztályt és 2 brigádot vetett be, a csatlós csapatokkal együtt összesen 190 hadosztályt, vagyis 5,5 millió embert, 47 300 ágyút és aknavetőt, 3700 harckocsit, valamint 5 ezer repülőgépet és 193 hadihajót a támogatásuk­ra. A Szovjetunióra törő Németország nemcsak sa­ját, hanem minden meg­szállt ország katonai és gazdasági potenciáljára is támaszkodott. Több, úgy­nevezett semleges állam is segítette a gyakorlatban, Spanyolország például a frontra küldte a „kék had­osztályt”. A keleti front egyik meg­határozója a szovjet csa­patok hadműveleteinek hatékonysága volt. Szovjet fegyveres erők okozták a legnagyobb veszteségeket a fasisztáknak, ami végül a hitleri Németország végle­ges vereségéhez vezetett. A szovjet hadsereg a későbbi 587 német hadosztályból 507-et szétzúzott. Hasonló sorsra jutott legalább 100 csatlós hadosztály is. Meg­semmisített 167 ezer löve­­get, 48 ezer harckocsit, legalább 77 ezer repülőgé­pet. Az amerikai és az an­gol csapatok a hitleristák és támogatóik 176 hadosz­tályát verték szét. A német dokumentu­mokból a szovjet történé­szek megállapították, hogy a fasiszta hadsereg össze­sen 13,6 millió embert vesztett halottakban, sebe­sültekben és hadifoglyok­ban, közülük 10 milliót a szovjet—német fronton. A szovjet hadsereg csa­pásai arra kényszerítették Németországot, hogy a fő figyelmet a keleti front ha­dianyag-ellátására fordítsa, így nem volt lehetősége a flotta további fejlesztésére az Atlanti-óceánon és a Földközi-tengeren­. Emellett a szovjet—német fronton elijesztették 2500 hadi- és szállítóhajójukat. A fasiszta Németország vezetői 1942 végétől kény­telenek voltak „totális mozgósítást” elrendelni, hogy fel tudják tölteni hadosztályaikat. Guderian tábornok visszaemlékezé­seiben arról ír, hogy a Ke­leten folyó, embereket és fegyverzetet faló intenzív hadműveletek kedvezőtle­nül hatottak a nyugati front ellátására és a part­ra szálló szövetségesek visszaverésére. A szovjet nép mérhetet­len veszteségeket és anya­gi áldozatokat hozott a fasizmussal vívott harcban. A Petrozavodszk—Lenin­grád—Moszkva—Volga— Kaukázus vonaltól nyugat­ra eső területeken kétszer söpört végig a háború: először, amikor a szovjet csapatok védekeztek és másodszor, amikor kiűzték a fasisztákat földjükről. A megszállók 1710 szovjet várost és városi jellegű te­lepülést, több mint 70 ezer falut romboltak le, rob­bantottak vagy perzseltek fel 32 ezer iparvállalatot, megrongáltak 65 ezer ki­lométer vasúti pályát, ki­fosztottak 98 ezer kolhozt, 1876 szovhozt, 2890 gépál­lomást. A Szovjetunió nemzeti vagyonának 30 százalékát veszítette el, ez majdnem fele azoknak a veszteségeknek, amelyeket a többi európai ország együttvéve elszenvedett a második világháborúban. A háború a katonai ki­adásokkal együtt a Szov­jetuniónak 485 milliárd dollárjába került. Egyetlen más állam sem szenvedett ekkora kárt, sőt, az ame­rikai monopóliumok a há­ború hat éve alatt több mint 115 milliárd dollár profitot zsebeltek be. A ZALAI SZAKASZON Horgászoké a Mura Hosszú időn át halászati, mezőgazdasági termelőszö­vetkezeteké volt a Mura. Az üzemszerű halászat nyo­mán megcsappant a halállomány. A Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium most a horgászszövetség ke­zelésébe adta át a Mura zalai szakaszát. Az elektromos halászat megszűnt. Igazi horgászparadicsom lesz a fo­lyó. Tanácskozás a metróról SOK OH­SZÁGBÓL ÉRKEZNEK SZAKEMBEREK Világszerte mind na­gyobb jelentősége van a tömegközlekedésben a föld­alatti vasútnak. Már öt­ven városban közlekedik metró, 60-ban most építe­nek. Érdekes adat: Buda­pesten csaknem minden nyolcadik utas a metrón közlekedik. Az észak-déli vonal átadása után az utazóközönség 25 szá­zaléka járhat ez­en a gyors, kényelmes esz­közön. Érdekes az összehasonlí­tás: Moszkvában az uta­zók 40 százaléka, London­ban és New Yorkban pe­dig 60 százaléka közlekedik a földalattival. Május 12. és 15. között a metró építési módszerei­ről rendeznek tanácskozást Balatonfüreden. Az ülésre tizenöt országból 300 szak­embert várnak. Legtöbben a Szovjetunióból és a föld­alatti közlekedés őshazá­jából, Angliából érkeznek. A legkiválóbb szakembe­rek tartanak előadásokat, a zárt és nyitott rendszerű alagútépítésről, megvitatják a legújabb kutatások eredményeit, korszerű gépeket, eljá­rásokat mutatnak be. Szó lesz talajszilárdítási és vízszigetelési eljárások­ról is. Az ülés célja: a jó ütemben haladó budapesti metróépítés szakemberei mind több értékes tapasz­talatot szerezzenek. A szovjet nép hozta a legnagyobb emberáldoza­tot is. Több mint 20 mil­lióan vesztették életüket a harcmezőkön, a városok és a falvak romjai alatt, a megszállók golyóitól vagy a koncentrációs táborok­ban. Ez a második világ­háború összes áldozatainak 40 százaléka, összehasonlí­tásul: Anglia 264 400, az Egyesült Államok 273 900 embert vesztett...

Next