Esti Hírlap, 1975. december (20. évfolyam, 281-305. szám)

1975-12-28 / 302. szám

Nők az ókori keleten A CORVINA ÚJ KÖNYVEI A szülő anyaistennő — az őskor hitvilágának jel­legzetes szimbóluma — ál­latokkal díszített trónján ül, s így szüli gyermekét, az ,,életet”. "Ennek, az idő­számításunk előtt 5800-ból származó agyagszobrocs­kának a képe illusztrálja elsőként azt a szép albu­mot, amely A nő az ókori keleten címmel nemrég je­lent meg a Corvina gondo­zásában. Szerzője, Jine Seibert NDK-beli művé­szettörténész, nagy terüle­tet foglal össze, legrégibb forrásai az időszámítás előtti kilencedik évezredig nyúlnak vissza és időszá­mításunk hetedik századá­val, a Szászanida Biroda­lom bukásával fejezi be az áttekintést. A legnagyobb hangsúlyt a tulajdonkép­peni ókori ketet kapja — az írott történelem kezde­tétől a Nagy Sándor ko­ráig terjedő idő. Az al­bumot 112 fekete-fehér és színes kép illusztrálja. A szövegrészt Székely And­rás fordította magyarra. A kiadó másik újdonsága Rácz Endre és Bereczki Gábor Észtország című kö­tete. Bereczki Gábor nyel­vész az észt művelődéstör­ténet legfontosabb voná­sait vázolja fel tanulmá­nyában, elsőként foglalva össze magyarul az észt kul­túrát. Rácz Endre fotómű­vész bejárta Észtország minden zegét-zugát. Képei éppúgy elénk varázsolják a tallinni középkori házakat, mint a postautak jellegze­tes épületeit, a huszadik század szobrait és a nép­művészet színes főkötőit. A kiadó Festők sorozatában látott napvilágot a Med­­nyánszky-kötet. Egri Má­ria művészettörténész ta­nulmánya a századforduló egyik­­legszuggesztívebb magyar művészének életét és munkásságát mutatja be. A rádió karácsonyi prog­ramja színes, változatos volt. Ahogy emlegetni szo­kás, mindenki megtalálhat­ta a kedvére való műsor­számot, a három napban a versösszeállítás és a magyar nóta, a könnyűzene, a ko­moly­zenei program, a ri­port és hangjáték körül­belül azonos arányban sze­repelt. Kérdezhetnénk ugyan, hogy a sok ismét­lés helyett miért nem iktat­tak több eredeti felvételt az adásba, de ilyenkor megbo­­csátóbb, engedékenyebb a hallgató, s bizonyára arra gondol, hogy ezeket a mű­sorszámokat már az új esz­tendőre tartogatják. Jóma­gam három adást kísértem igazán figyelemmel. Kará­csony első napján jelentke­zett a Csillagszóró, a Rá­dió ünnepi kívánságműso­ra. A több mint háromórás összeállításban neves tu­dósok, mint például Ortutay Gyula és Sárkány profesz­­szor, színművészek, például Avar István és Fereki Sári, tízgyerekes munkásasszony, állami díjas asszonybri­gád, szövetkezeti elnökhe­lyettes, amerikai űrhajós és szovjet filmszínésznő sorol­ták elő az ünneppel kapcso­latos élményeiket, gondo­lataikat. E műsor úgy volt ünnepi hangulatú és emel­kedett, hogy közben egy pil­lanatra sem vált érzelgős­­sé. A másik összeállítás — Peterdi Pál és Szepesi György műsora — az év ne­vezetes sporttörténeteit ele­venítette fel hazai és kül­földi tudósítók részvételé­vel, segítségével. A prog­ram legfőbb vonzereje a könnyedség, a vibráló moz­galmasság volt. A harma­dik, úgy vélem, igazi aján­dék; a Magyar Rádió Ka­­rinthy-színpada tegnap este tűzte műsorára Boccaccio Dekameronjának első ré­szét. Természetesen — nem tudom, volt-e már példa rá a rádiózás történetében — szigorúan 18 éven felüliek­nek! A különböző történe­tekben egy-egy jól pergő minihangjáték rejtezik. Horváth Tivadar rendező és a kitűnően válogatott szí­nészgárda igen plasztiku­san hozta elénk a sikamló­san szellemes sztorikat. A Dekameron második része ma 22.20 perctől hallható a Kossuth-rádióban. (harangozó) A FILM LEGENDÁJA Mozdonyok és nézők Nyolcvanéves a mozi Éppen ma nyolcvan esz­tendeje, a Boulevard des Capucines sarkán, a Grand Cafe alagsori helyiségében, belépődíj ellenében meg­kezdődött a Lumiére fivé­rek filmjének első vetítése. Megszületett a mozi. A lovak Miért éppen innen szá­molják? Olyan sok és ér­dekes előzménye van, hogy igazán kár elfelejteni, mi minden történt azelőtt, mi­előtt a Grand Cafe helyisé­gében a nézők sikoltozva felugráltak székükről, mert azt látták, hogy a vásznon szembe jön velük a vonat, s úgy gondolták, mindjárt el is gázolja őket. Miért nem Muybridge kísérletei­től tartjuk számon a fil­met? A derék fényképészt ugyanis egy angol szárma­zású kaliforniai milliomos egy fogadás eldöntésére kérte fel. A fogadás tárgya az volt, vajon a lovak üge­tés, illetve vágta "közben felemelik-e mind a négy lábukat a levegőbe, van-e olyan pillanat, amikor nem érik a földet? Muybridge munkához látott, s bár nem éppen gyorsan, több évi próbálkozás után azt eszel­te ki, hogy­ egy hosszú fal­lal szemben felállított 24 kis sötétkamrát, egy-egy fényképezőgéppel, s ben­nük egy-egy operatőrrel. Minden géptől egy zsinór vezetett a szemben levő fa­lig. Elindítottak egy lovat, ő az a lábaival sorra eltép­te a zsinegeket, amivel egyidejűleg exponálta a nedves lemezeket, amelye­ket sípszóra helyeztek a gé­pekbe az operatőrök. (Pár perc múltán a lemezek megszáradtak, használha­tatlanná váltak, ezért kel­lett sípszóval jelezniük az operatőröknek az indulás előtt.) A filmtörténeti le­genda szerint a kísérlet közben még olyan mulat­ságos baleset is történt, hogy erős volt a zsineg, a ló lába nem tudta elszakí­tani, hanem magával rán­totta gépestől, házikóstól, operatőröstől együtt... Vagy miért nem eredez­tetik a filmet Marey kísér­leteitől, aki először grafi­kai úton próbálta rögzíteni egy kormos lapra az álla­tok mozgását? Amikor megismerkedett Muybridge technikájával, akkor szer­kesztett egy olyan „fotó­puskát”, tehát egy olyan fényképezőgépet, amellyel a perc tört részei alatt is tudott újabb és újabb koc­kákat exponálni. A gya­logló ember, a bokszolók, a repülő madár, a gyík — ezek voltak Marey témái, s már a mezítelenség is megjelent, hiszen egy für­­dőző nőről is készített ilyen mozgásváltoztató sorozatot. A filmtörténelem még Edison találmányát sem vette figyelembe, pedig ő már perforált filmszalagot használt, csak éppen vá­szon helyett először egy dobozba kellett kukucskál­ni, ott­ lehetett a remegő ké­peket, igen kis méretben megtekinteni. Ezzel szem­ben Lumiére-ék bemutató­ja a Grand Caféban immár hivatalosan is a film szü­letésnapja a világ számá­ra. Alighanem éppen a kö­zönség és a belépődíj tet­tet azzá. A film nyolc év­tizedes története a techni­kai találmány olyan pél­dátlan elterjedéséről tanús­kodik, amely ez alatt a vi­szonylag rövid idő­­alatt az emberiség kultúráját for­radalmasította. Megmaradt pusztán technikai segéd­eszköznek is a tudomány szolgálatában, de igazi hi­vatását a közönséggel való kapcsolatában találta meg. Alig van még az emberi­ség történetének olyan mű­vészeti jelensége, amely ilyen rövid idő alatt eny­­nyire mélyrehatóan bele­szólt volna az emberek képzelet- és tudatvilágába, húsz filmet vetítenek majd a pécsi mozikban. Ez alka­lommal nem lesz zsűri, nem lesznek díjak. A film­­kritikusok díját adják át Pécsett, de annak odaítélé­séről is már előzőleg, Bu­dapesten dönt a filmkriti­kusok szokásos évi tanács­kozása. □ VJACSESZLAV TYI­­HONOV gyermekfilmben vállalt főszerepet. A feke­tefülű fehér Rim című film a Makszim Gorkij Gyer­mek- és Ifjúsági Filmstú­dióban készül S£­ Rosz­­tovszkij rendezésében. □ KÖZSZEMÉREM cím­mel, négy epizódból álló filmvígjáték készül, négy világhírű olasz filmművész — Monica Vitti, Alberto Sordi, Nino Manfredi és Paolo Villaggio — rendezé­sében. Pécsi szemle Ámbár az utóbbi időben mintha valami baj lenne a film és a közönség kapcso­latával. Külföldön is, Ma­gyarországon is. Közismert, hogy az elmúlt évtizedek­ben világszerte hány mozit csuktak be, és az is eléggé köztudott, hogy Magyaror­szágon az 1980-as látoga­tottsági csúcshoz képest 50 százalékkal esett vissza az évenként mozijegyet vá­sárlók száma. Persze, a te­levízió! — vághatja rá er­re bárki. Valóban, ha va­laki meg tudná számolni a televízión bemutatott fil­mek nézőit, akkor aligha­nem olyan csillagászati szám jönne ki, amely azt bizonyítaná, hogy az embe­rek soha nem látott mér­tékben éppen manapság néznek filmet. Ez azonban nem vigasztaló sem a mo­zisok, sem a filmművészek számára, akik keresik a he­lyüket, lehetőségeiket a megváltozott körülmények között. Néhány nap múlva Pé­csett játékfilmszemle kez­dődik, amelyen bemutatják az 1975-ben készült pro­dukciókat. Olyanokat is, amelyek már készen van­nak, de még nem kerültek a közönség elé. Több mint Viták A szemlének ezt az új­fajta megszervezését éppen az indokolja, hogy minden­ki, aki a bűvös hatású cel­luloidszalag körül foglala­toskodik hazánkban, az a közönséghez való kapcso­lódások útjait-módjait ke­resse. Ezért négy vitát is rendeznek Pécsett, három nap alatt. Az összefoglaló plenáris tanácskozásnak pontosan ez a témája: a magyar film és a közönség kapcsolata. Bernáth László • Csak egy kurta esz­tendeje, 1974 decemberé­ben jelent meg a Kortárs­ban Sütő András elbeszélé­se, a Kék álhalál. 1975 de­cemberének karácsony es­téjén pedig Kis ember szü­letik címmel már láthattuk színes tévéjáték-változatát is. Elismeréssel nyugtáz­zuk, hogy a TV ily­erten s fürgén nyitotta rá szemét az élő magyar irodalom egyik friss gyöngyszemére. Ennél is örvendetesebb, hogy nemcsak a jó szándé­kot és a gyorsaságot di­csérhetjük ilyen jó szívvel, hanem a megvalósításnak is elégedetten adózhatunk. A tévéjáték megőrizte az eredeti elbeszélés törékeny szépségét, fűtött izgalmát, a maga műfajában egyen­értékűvé vált a novellá­val. Szűcs Andor, mint nemrég Gorkij Az áruló­ját, a Sütő-szöveget is hi­bátlanul alkalmazta tele­vízióra, Dömölky János rendezése pedig a Magyar Televíziónak fennállása óta egyik legszebb tévéjá­tékát eredményezte. Pedig ez az oratóriumszerű, bal­­ladás megoldás veszélyes buktatókat rejt. A prolet­­kuitos szavalókórus idejét múlta közegében könnyen jöhet létre szépelgés, vagy visszatetszően harsány dü­börgés. Szerencsére nem ez történt. A stilizáltan egy­forma ruhába öltöztetett női és férfi szereplők csak egy-egy járással, apró gesz­tussal, arcmozdulattal, szin­te észrevétlenül, de fel­­emelően játszottak, belefe­ledkezve a szöveg drámai­­ságába, ebbe a humort, bánatot, szorongást, örö­möt, csüggedést, reménysé­get kifejező, poétikus pró­zába. Láthatóan élvezték, hogy ilyen igaz, katarkti­­kus történetet tolmácsol­hatnak, ily szépséges nyel­ven. Szemes Mari és Hor­váth Sándor már jó ideje színészeink élvonalában foglalják el az őket mél­tón megillető helyet. Az itt nyújtott anya- és apa­alakításukkal tovább öreg­bítették művészi rangjukat. Nagyszerű volt Avar Ist­ván írója, Haumann Péter, Szirtes Ádám meg az ösz­­szes többi szereplő is ki­válóan oldotta meg felada­tát. A bibliai szépségű, szí­nes képek operatőre Illés János volt. (barabás) • Milyen ember Dér Já­nos nyugdíjas bányász, aki­nek portréfilmjével indult A munkapad nagy öregei című sorozat? Ahogyan Esz­tergom és Dorog környékét, az Annavölgyi bányát be­mutatta, abból „ azonnal megérezhető volt, hogy olyan, aki nemcsak szereti, hanem nagyon alaposan is­meri is a földet, ahol él, s a föld belsejét, ahol 35 évet dolgozott. A szépségét, a veszélyét, a ridegségét és könyörtelenségét, közössé­gét összetartó erejét an­nak, amit úgy mondunk: bányászsors. A „munkapad nagy öregje” — egyébként az öregségtől távol áll még­­—, nem hozakodott elő si­kereivel, nem sorolta felte­hetően kiváló eredményeit. De az bizonyos, hogy mint mondani szokás, a kisujjá­ban van mindaz, amit tudni lehet a bányáról, a bánya­­művelésről, s azok életfor­májáról, akik ezt a szakmát választották. És nem is csak közvetlen környezetére vo­natkoztatva, egy-egy fél­mondata elárulta, hogy en­nél jóval tágabb horizon­tig látja be a bányászat dolgait. Ahogy emlékeiből elénk rakott néhányat, az érzékletes, pontos és frap­páns fogalmazásmódból, olyannak mutatkozott meg, aki érzi magában a termé­szettel szoros kapcsolatban, sőt, közvetlen függőségben élő ember kifinomult érzé­két­ az elemek „viselkedé­sével” szemben. Ennyit mu­tatott meg Pásztor Ferenc és Szűcs László filmje Dér János portréjából. Azt csak sejtenünk lehetett, hogy va­lójában milyen színes egyé­niség, pompás beszélgető­­partner, a távolságtartó, személytelen és egyirányú riporteri érdeklődés ugyan­is — sajnálatunkra — nem nyitott megfelelő teret a teljes ember bemutatásá­hoz. (be) Javában áll a vakáció. A nagy- és kisdiákoknak ezekben a napokban több idejük jut játékra, szórakozásra, olva­sásra. Bizonyára sokan felkeresik a pesterzsébeti Csili Művelődési Ház nemrégiben nyílt hat­ezer kötetes gyer­mekkönyvtárát, amelyben az olvasás mellett játszani is lehet, mivel különböző társasjátékok is rendelkezésre állnak. (MTI fotó : Fehér felv.) JANUÁR! KISFILMPROGRAM SZERELMI VARÁZSLÁSOK Papp Ferenc fényképezett A számos nagy sikerű nép­rajzi film alkotója szerint a ma falun és tanyán élők tudatában összekeveredett a magyar pogánykori és a keresztény hit hiedelemvi­lága. Az utóbbi évtizedek­ben a természettudomá­nyos ismeretek gyors ter­jedése, az iskolai nevelés meggyorsította azt a folya­matot, amelyben a babo­nás­ hiedelmek elemeikre hullanak szét. A film ezt dokumentálja, s egyúttal segíteni kíván a helyes fel­fogás kialakításában. A Velencei-tó történe­tét dolgozta fel Lőrinc Jó­zsef Egy tó újjászületése című alkotásában. Azt ku­tatja, hogy a természeti és a civilizációs egyensúly mi­ként teremthető meg, és hogyan állandósítható. A csecsemőkortól az iskolás­korig tartó fejlődési folya­matban elemzi az emberi megismerés alapvető sajá­tosságait Czigány Tamás Térszemléletünk kialakítá­sa című munkájában. Ifj. Schiffer Pál Kirakat címmel rendezett doku­mentumfilmet, amelyben arra keres választ, hogy Budapest , üzleteiben meg lehet-e vásárolni a kívánt ruhaneműt. Azt is kutatja, van-e feszültség a ruházati ipar, a belkereskedelem és a vevők kívánsága között. A XII. ejtőernyős világbaj­nokság látványos küzdel­mét idézi fel Ég és föld között címmel Takács Gá­bor alkotása. A januári műsorban szá­mos külföldi rövid­filmet is láthatnak a mozinézők. A Tüskék című román rajz­film apró emberi gyarlósá­gokról szól; a Karlovy Va­­ry-i sétányok című cseh­szlovák alkotás a híres für­dőhely életét, jellegzetes műemlékeit mutatja be. A Mindenkori győzelem ku­bai film, a Kopernikusz színes lengyel alkotás, a Híd a Drinán színes jugo­szláv dokumentumfilm, a Csak felnőtteknek! pedig színes szovjet alkotás. (MTI) 1976 első rövidfilmjei közül kiemelkedőnek ígér­kezik a Szerelmi varázslá­sok, amelyet Moldován Do­mokos írt és rendezett. □ ROOSEVELT ELNÖ­KÖT formálja meg Inno­­kentyij Szmoktunovszkij, az egyik legtöbbet foglalkoz­tatott szovjet színész A cél kiválasztása című filmben. HEGEL-KÉZIR­AT­OK Elveszettnek hitt Hegel-kéziratokra bukkantak a tu­dósok egy nyugat-berlini könyvtárban. A nagy német filozófus előadásvázlatai Moriz Haupt nyelvész hagyaté­kában voltak és véletlenül kerültek elő.

Next