Esti Hírlap, 1976. január (21. évfolyam, 1-26. szám)
1976-01-31 / 26. szám
IRÁNNAK Divatárukért magyar gépek A Konsumex Külkereskedelmi Vállalat bevásárlódelegációja a napokban tért haza Iránból, ahol csaknem 3,5 millió dollárért ruházati cikkeket vásárolt. Az iráni jersey- és gyapjúszövetek, kötöttáruk és cipők a következő hónapokban kerülnek a hazai üzletekbe. A külkereskedelmi vállalat egyúttal hároméves szerződést is előkészített az iráni exportfejlesztési központtal. Eszerint a fogyasztási cikkekért hazánk többek között cipőipari gépeket, papír- és vegyipari termékeket szállít majd Iránba. A most létrejött export- és importmegállapodás az eddigi legnagyobb ilyen jellegű üzletkötés a Konsumex és iráni partnere között. (MTI) ELHAGYTÁK A BALATONT Kalandozó sirályok A Balatonon, az utóbbi napok hideg időjárása, az összefüggő jégréteg kialakulása megzavarta a sirályokat. A falánk halászmadarak — miután a táplálékszerzőhelyek a minimálisra zsugrodtak — népes csapatokban hagyták el a Balatont és a környékbeli vízfolyásokat lepik el. Az utóbbi napokban több ezer balatoni sirály Veszprémig is elkalandozott, a Séd patakban kerestek menedéket. si Szállítási Tanácstól kell kérni Engedélyek behajtásra Megállás és várakozás Megváltoztak Budapesten, különösen a Belvárosra vonatkozó behajtási, várakozási, rakodási engedélyek kiváltásának feltételei — tájékoztatott Sárdy Tibor, a Fővárosi Szállítási Tanács irodájának vezetője. A korábbi rendelkezések szerint a Nagykörút és a rakpart által határolt területen csúcsidőben tilos az átmenő teherszállítás. Ugyancsak tiltják a rendelkezések a három tonna összsúlyt meghaladó járművek behajtását csúcsidőszakban a Belváros területére. Részleges megállási, illetve várakozási tilalom érvényes a Kossuth Lajos utca—Rákóczi út vonalán, tehergépkocsiknak és személyautóknak egyaránt. A tiltó, illetve a korlátozó rendelkezéseket azonban indokolt esetben feloldották, s a közületek, a magángépjármű-vezetők külön behajtási, várakozási és rakodási engedélyekért folyamodhattak a hatóságokhoz. Ilyen indok például az élelmiszer-ellátás, a közműhálózat javítása és karbantartása, az orvos munkája. Az engedélyeket eddig a BRFK Közlekedésrendészetén, illetve a kerületi rendőrkapitányságon adták ki. Ezt a hatósági jogkört január 1-től a Fővárosi Közlekedési Főigazgatóság vette át, s az engedélyek kiadásával a Fővárosi Szállítási Tanács Irodáját bízta meg. (Címe: V. kerület, Fehérhajó utca 5. Telefonszáma: 389—114.) A főváros, különösen a belterületek zsúfoltsága miatt az idén sem kívánatos az engedélyek számának gyarapítása. Ezért a Fővárosi Szállítási Tanács irodája felhívja az érdekelt közületek és magánszemélyek figyelmét, hogy csak alaposan indokolt kérelmet küldjenek be. A kiadott engedélyekkel elsősorban a szükséges áru- és teherszállítást kívánják elősegíteni. Teljesítik magánszemélyek indokolt kérelmeit is, amennyiben azok — orvosok, szolgáltatást végzők — közérdekűek. (vermes) FÁZTAK A DIÁKOK Ellopták az olajat a kocsikísérők VÍZZEL TÖLTÖTTÉK MEG A KANNÁKAT Elsikkasztottak 200 liter fűtőolajat, s vizet töltöttek a helyébe. A vizes olajjal természetesen nem lehetett fűteni: 29 olajkályha üzemképtelenné vált. Varró Gábor 22 éves és Prikiil Gyula 36 éves kocsikísérők, a BKV dolgozói fűtőolajat vittek a Fővárosi Szállítási Vállalat teherautóján — a vezető a büntetettelőéletű Hegyi Mihály volt — a Budapesti Közlekedési Vállalat egyik tanintézetébe. Útközben Varró Gábor közölte, hogy olajra lenne szüksége, mert otthon olajkályhával fűt. „Társaim — vallotta később — nyomban megértették, mit akarok”. Varró lakása elé hajtottak. Megtöltöttek egy 200 literes olajos hordót, aztán a Hűvösvölgyben egy vízcsapból teleengedték a kannákat. A tanintézetben napokig fáztak a diákok. A víz nem égett. Mi több, elzárta az olaj lefolyónyílásait. A javítás 3500 forintba került, az olaj értéke 540 forint. Varrót és Prikrilt sikkasztással, Hegyi Mihályt viszszaesőként elkövetett sikkasztással vádolja az ügyészség , hogyan lehet szállítási vállalat dolgozója, aki több mint négy évet ült már a társadalmi tulajdon fosztogatásáért? —, az ügyben a Pesti Központi Kerületi Bíróság ítélkezik. TÖRZSGÁRDA Veszprém megye egyik legdinamikusabban fejlődő nagyüzeme, a Bakony Művek a múlt öt esztendő alatt stabilizálta munkásgárdáját. A Zsiguli-, a Moszkvics- és a Polski Fiat-alkatrészek gyártásában kialakított kooperáció és az ebben való részvétel nagymértékben növelte a gyár vonzóerejét. Nemcsak a munkáslétszám nőtt meg, hanem a dolgozóknak mind jobb körülményeket teremtettek. 1971-től számítva 37 százalékkal nőtt a dolgozók átlagjövedelme is. Mindennek része van abban, hogy a múlt öt évben egyharmadára csökkent a munkáselvándorlás és a gyár törzsgárdájának már 3000 tagja van. (MTI) Víkendtelep Balatonszabadiban új víkendtelepet hoznak létre. Az építésre előkészített területet az OTP értékesíti átlag 120—140 négyszögöles parcellákban. Az új tulajdonosok kétéves építési kötelezettséggel vették birtokukba a telkeket. HÁLAPÉNZ KEMÉNY FAGYBAN Sárkányok indultak a Nosal csúcsáról KÉTSZÁZ MÉTER DENEVÉRSZÁRNYON szerint a Kasprowy Wierch 1985 méter magas csúcsáról startoltak volna a műanyagból és fémvázból épített denevérszárnyakon függő versenyzők, de a megelőző hetek hóviharai ezt lehetetlenné tették. Ezért a Nasal 1206 méteres tetejéről indultak, hogy mintegy 200 méteres szintkülönbséget átrepülve, egy 25 méter sugarú körben fejezzék be a siklást. A 12 lengyel, 5 csehszlovák, 6 magyar pilótán kívül 4 osztrák, 1 olasz és 5 NSZK-beli versenyző állt starthoz. Az első versenynapon a célleszállás pontosságát, tehát a pilóta technikai tudását pontozták. A 15 fokos hidegben toporgó közönség megismerhette a budapesti sárkányozókat, az első versenynap végén öt magyar állt az élen. Másnap folytatódott a célleszállás, majd megkezdődött az időtartamverseny. Ekkor a levegőben eltöltött idő arányában kaptak pontot a versenyzők. Ez a versenyszám a szupergépeké lett volna, ha nem írják elő, hogy a repülést a célkörben kell befejezni. De mert ez volt a szabály, a verseny teljes magyar sikerrel zárult: a célleszállásban és az összesítésben Ordody Márton — két kupát nyert — lett az első. Kiss Ferenc az időtartamrepülésben és az összesítettben elért két harmadik helyével járult hozzá a sikerhez. Ugyancsak magyar fiú végzett a hetedik, a nyolcadik, a kilencedik és a tizenötödik helyen — a nem hivatalos csapatversenyt a mieink nyerték. Zakopánéban találkoztak Közép-Európa sárkányrepülői. Az eredeti terv ŐSSZEL BEMUTATJÁK Szobába vonul az orgona Pianinók, exportra • Ónból, szépen zengő hang Gazdag, szép múlt. A XIX. század végén a csehországi Rieger-cég leányvállalatot alapított Magyarországon, ennek utóda a Hungária körúti orgonaműhely. A pianínóüzem őse a neves Neuhold-zongoragyár volt, s a legújabb hagyományokat — Schundától, Boháktól kapott örökség — fejlesztik tovább a cimbalomkészítők. A Fővárosi Művészi Kézműves Vállalat helye igen fontos a hazai hangszergyártásban, javításban, kereskedelemben. ÜGYFELÜK A BBC — Évente 450—480 pianínót készítünk, főleg tőkés exportra — mondja Zöld László főmérnök. — Ez 10— 12 millió forintos forgalom. A hangolásokból bevételünk 600—800 ezer forint. Cimbalmaink világszerte ismertek, évente 30—35 új hangszer indul útnak a határainkon túlra. Alig van nyugati ország, amellyel ne lenne kapcsolatunk. S ügyfelünk a berlini operaház, csakúgy, mint a BBC. A műhelyben gyönyörű hangú, egészen kicsiny cimbalom. Bohák Lajos, a híres mester tervezte, különleges, egyedi darab, a frankfurti vásáron mutatják be. — Legnagyobb, legbonyolultabb feladatuk? — Az orgonák építése és javítása — halljuk Kovács Gábor üzemvezetőtől. — Szakembereink ország- és fővárosszerte végeznek restaurálást, bővítést és felújítást. Dolgozunk zenei intézményeknek, mi készítettük azt a kis méretű, hagyományos, mechanikus működtetésű, de modern kivitelű hangszert, amelyen a váci zeneiskola hallgatói tanulhatnak. A mi műhelyünkből való a Zeneművészeti Főiskola debreceni tagozatának orgonája is. RESTAURÁLNAK PANNONHALMÁN Az orgonaművészet reneszánszát éli. A Hungária körúti műhelynek soha ennyi munkája nem volt, mint most, szinte áradnak a megrendelések. Évekre előre kész a lista, s túl ezen: művészek, tervezők — Lehotka Gábor, dr. Szigeti Kilián — gyakran szorgalmazzák egy-egy veszélyeztetett műemlék orgona megmentést. Az üzem egyik műhelyében Székesfehérvárnak készül új hangszer, a másik helyiségben 150 esztendős orgonát, hatalmas öreg harmóniumot restaurálnak. A szakmunkások közül ki Kelenföldön, ki Pannonhalmán dolgozik éppen. Sípkészítők műhelye. Perlaki Lajos csoportvezető nehéz ón- és ólomtömböket mutat. Ezek ötvözetéből — az orgonafémből — öntik a lemezeket, amelyekből a sípok formálódnak. Nem sablonmunka; gondosan kell ügyelni a fémek arányára, a méretre, minden kicsi részletre. A hang színe, szépsége sok-sok tényezőtől függ. Ebben a műhelyben is csaknem minden kézzel készül. A magot a hatméteres sípba éppúgy kézzel illesztik, mint a három-négy milliméter átmérőjű kis csövecskét. A fasípok közül a homlokzatiak általában tölgyből, a belsők fenyőből készülnek. FIATAL SZAKEMBEREK Hogyan győzi a vállalat hozzáértő kezekkel ezt az igényes, bonyolult munkát? Dr. Mátyás Boldizsár igazgató válaszol: — Kevés az emberünk. A teljes munkáslétszám 60, ebből 45-en foglalkoznak kimondottan hangszerrel. Nagy gondot fordítunk az utánpótlás nevelésére. Négy-öt éve kezdtük meg a tanulók folyamatos oktatását. Eredmény: a műhelyekben az átlagéletkor 30 év — a többség már fiatal. Nyugodtan beszélhetünk generációváltásról, hiszen az idősebb dolgozók is legfeljebb középkorúak. Most 24 fiatalt tanítunk hangszeresnek, hangszerasztalosnak. Az elméleti képzés általános jellegű, nem éppen szerencsés ebben a szakmában. Aki minden hangszerhez ért — mondják itt — egyikhez sem ért. A specializálódás alapja a gyakorlati oktatás: egy-egy mestertől, kiváló szakmunkástól tanulják e szép szakma titkait a jövő hangszerkészítői. A végzettek ismereteit jelentősen gazdagíthatná az utazás, nem is kellene messzire menni: világhírű gyárak vannak az NDK-ban, Csehszlovákiában. Nagy fellendülés, sokmegrendelés, restaurálás ... A Művészi Kézműves Vállalat dolgozóinak nemigen lesznek üres perceik a következő években. Már csak azért sem, mert bár zsúfoltak mindennapjaik, újfajta alkotómunkára is vállalkoznak, az őszi BNV-n szeretnék bemutatni a legfrissebb újdonságot, a szobaorgonát. M. Szántó Judit MAXIMÁLIS VÁLASZTÉK, MINIMÁLIS ÁRON! TÉLI VÁSÁR A FŐVÁROSI CIPŐBOLT VÁLLALATNÁL Női és gyermekcsizmák, férfi bundacipők 30—40%-os árengedménnyel kaphatók a Fővárosi Cipőbolt Vállalat szaküzleteiben. Halászat jég alól Csongrádban a tömörkényi Alkotmány Tsztógazdaságában télen sincs holtidény. A teleltető medencék jégpáncélja alól emelik ki a pontyokat, süllőket és harcsákat. A nyolcszázhetven hektáros vízfelületű üzem az őszi és a téli idényben több mint négyezer mázsa „zsákmányt” értékesített, s még további kétezer mázsát ad piacra. A szövetkezet a legtöbb árut a Budapesti Halértékesítő Vállalatnak adja át. Ugyanakkor szállít a Szegedi Konzervgyárnak is, ahol a közkedvelt szegedi halászlékonzervet készítik.