Esti Hírlap, 1976. február (21. évfolyam, 27-50. szám)
1976-02-02 / 27. szám
MŰSORON KÍVÜL Rajkinék mikroszkópul Tegnap este kellemes meglepetés fogadta a Mikroszkóp Színpad közönségét. A Magától nem megy című politikai kabaré második részében színre lépett — műsoron kívül — a leningrádi testvérszínpad, a Miniatűr Színház igazgatója, a magyar közönség régi ismerőse és kedvence, Arkagyij Rajkin, s a színház egyik vezető színésze, Vlagyimir Jakovinckij. A tízpercnyi politikai-ideológiai tartalmú, sokrétű mondanivalót hordozó kabarétréfát nemcsak szellemesen, hanem magyar nyelven, a szűkebb környezethez is kitűnően alkalmazkodva — „mikroszkópul” adták elő. A Miniatűr „hivatalos” budapesti vendégszereplését holnap kezdi a Thália Színházban. (1. 1.) ADY ÉS LÉDA A KONFLISBAN Borbás Tibor tárlata A falból kiálló konflisvégben egymástól elhúzódva ülő fenséges hanyagságú két figura a szakítás után is összetartozó Adyt és Lédát ábrázolja. Borbás Tibor stúdió galériabeli tárlatán találkozhatunk e szoborral. Ebben a kicsiny, nagyobb méretű plasztikák bemutatására alig vagy teljesen alkalmatlan teremben a művésznek mindössze néhány munkája látható. S mégis egy alkotó világába tekinthetünk. A karakterisztikus Szabó Lőrinc portrét leszámítva a bemutatott plasztikák nem is annyira alkotásként ragadnak meg, hanem a munkákat létrehozó érdekes szemlélet és művészi látásmód tűnik feltani. A művész a drámaiságot is lírává oldja, sőt néha szinte érzelgősséggé. Ez a szobrászi nyelv csak igen körülhatárolt témák kifejezésére alkalmas. S mégis minden kritikai megjegyzés ellenére is érdekes. Borbás olyan plasztikai látásmódot vállal, amely szinte alig teszi lehetővé számára, hogy a szó hagyományos értelmében szobrásznak tekintsük. Pedig éppen e szemlélet által az. De hogy milyen mértékben és milyen mélységben, az majd csak további munkák láttán, e szemlélet plasztikai értékét bizonyítva dönthető el. (harangozó) E gondolat talán ellentmondást takar, hiszen a művész lényege — így látásmódja is — a produktumokban mutatkozik meg, s a műben jelentkező gondolatot az esztétikai mérték minősíti. Borbás Tibor munkái esztétikailag igen nehezen ítélhetők meg, márcsak azért is, mert ezeket a szobrokat nézve inkább az irodalom, a versek keltette érzések fogalmazódnak meg a nézőben, nem pedig a csak szobrok által teremtődő élmény. Az ódivatú ajtó nyílásában megrebbenve álldogáló szép hölgy, és a gáláns mozdulattal visszaforduló Krúdy szoborbéli találkozása nem ábrázol, hanem mesél Krúdyról, áttételesen értelmezve egyszersmind az író regényvilágát. A ruhátlan, földbesimuló Salome szenvedő és kielégült vággyal tartja kezében a megkapott fejet, s testének látványa ismerő szexualitás. A vízben Üszőt mintha különlegesen finom ruha takarná, vagy éppen maga a ruhául szolgáló víz. A szobrok nem annyira látványra épülnek, mint inkább egy-egy bonyolult, összetett érzelem kifejezésére. Ami mégis látvány bennük, az csupán ezeket az érzéseket kívánja kivál TALÁLKOZÓK, VITÁK, PÁLYÁZAT Népfrontfórumok a közművelődésért Koncert, könyvhét • Kerületi rendezvények Február 14-én az Omega együttes ad koncertet a Fővárosi Művelődési Házban. Ez is egyike a Hazafias Népfront Budapesti Bizottsága rendezvényeinek. A koncert bevételét tanyai iskolák könyvtárainak szánják. A múlt héten munkaértekezletet tartott a Népfront budapesti művelődéspolitikai bizottsága. Az elmúlt év akcióinak sikeréről, az idei esztendő tennivalóiról Kristó Nagy István, a Budapesti Népfront Bizottság alelnöke számolt be. , Szerdán: film. — Ezen a munkaértekezleten a kerületi bizottságok és a budapesti központ felelősei, a művelődési munka szervezői találkoztak. A legfontosabb téma a közművelődés segítése volt. A nevelés, a tanulás és a művelődési vágy felkeltése hosszú folyamat. Valami olyan formát kellett találni, amely úgy közöl ismereteket, hogy az könynyen elsajátítható legyen. Ezért kidolgozták az úgynevezett fórum jellegű rendezvények modelljét. — Ilyen fórumunk többféle is van. A Fővárosi Művelődési Házban minden szerdán filmfórumot tartunk. Elsősorban a másnap bemutatott új magyar filmekkel találkozhat a közönség. Persze jelen vannak az alkotók is, s így izgalmas, érdekfeszítő viták alakulnak ki. Az irodalmi fórum — általában kéthetenként, hétfőn jelentkezik a Népköztársaság útjai székházban — új regények, verseskötetek, szociográfiák, nyelvhelyességi művek bemutatója. Ezen is részt vesz az író, akit egy kritikus, irodalmár mutat be a közönségnek, majd megkezdődik a kötetlen véleménycsere. Jes volt a Nemeskürty vitaest. Eljött fórumunkra Hernádi Gyula, Spiró György, László-Bencsik Sándor, Ladányi Mihály, Fábri Péter, Nagy László estjén zsúfolásig megteltek a széksorok. Az irodalmi rendezvények mellett az elmúlt év sikeréhez, az Olvasó Népért mozgalom továbbfejlődéséhez tartozott az a pályázat, amely a Volgát az Elbáig címet viselte. A második világháború keleteurópai irodalmáról szóló művek közül kellett elolvasni, ezekben a közöset és a különbözőt megtalálni, leírni. A 200 pályamű szerzői között meglepően sok volt a szocialista brigád és a kiskatona. • Az új panelházakba is magunkkal költöztetjük régi magatartás-, kapcsolat- és életforma-paneljeinket, vagy ha újakat állítunk elő, nem bizonyos, hogy ezek a szó értéket jelölő értelmében is újak lesznek. Ha akarnánk, ezt a tanulságot szűrhetnénk le a szombat esti szórakoztató összeállítás, a szovjet szerzők derűs írásaiból némi dramaturgiai plasztikával — szerkesztő Bogáti Péter — eggyé fűzött Alakok és ablakok című műsor nyomán. De erről inkább egy szociografikus dráma után illenék mélázni. Esetünkben gondoljunk inkább könnyű szívvel arra, hogy Benedek Árpád rendező a vidám tévéműsorokban ritkán tapasztalt gonddal és ízléssel teremtett derűs hangulatot s az értékben különböző írásokból egységes játékot. Sok jó színészt mozgatott. Szemes Mari és Sinkovits Imre sziporkázó összjátékáról külön is szót kell ejtenünk, mert ellenállhatatlanul kacagtatóvá fényesítette a perlekedő, egymást unó házastársak patinás témáját. (be) • Az előzőleg jelzett időpontnál egy héttel később, szombaton délután került először képernyőre a Filmszem. Nagy fontosságú az új műsor, hiszen — akármilyen meglepő is — éppen a mozihoz legközelebb eső televízióban nem volt a filmművészettel foglalkozó rendszeres adás. Ráadásul, a Filmszem bemutatkozása jól sikerült, nem mutatott különösebb „gyermekbetegségeket”. B. Révész László szerkesztő-rendező a magazinjellegnek megfelelően sokfélét adott, ötletes kapcsolással. A legjobb szolgálatot a műsor, Lázár István szavaival, a Jutalomutazás című filmnek, illetőleg a filmnézőknek tette. Eloszlatta a filmmel kapcsolatos félreértéseket, a mannheimi nagydíjas és a pécsi filmfesztiválon a kritikusok díjával kitüntetett alkotás megtekintéséhez bizonyára sokakban kedvet ébresztett. Remélhetően a forgalmazó vállalatok is lehetővé teszik, hogy a múlt év kiemelkedően legjobb magyar filmjét láthassák az érdeklődők. Talán annyit jegyezzünk még meg tanácsul: tekintsen a Filmszem egy kicsit jobban előre. Például februárban kerül a mozik műsorára a másik Mannheimben díjat szerzett filmünk, Elek Judit Egyszerű története. Jó lett volna erre és legalább a hónap további magyar bemutatóira felhívni a figyelmet. Nem kell attól tartani, hogy az előzetesek elveszik a reklámadások kenyerét. Az egyébként ötletesen átnyújtott hírcsokorban is akadt néhány szakállas információ. (morvay) • Évek óta — és világszerte — a Columbo a legnépszerűbb televíziós sorozatok közé tartozik. A mozilátogatók már nálunk is ismerik: évekkel ezelőtt nagy sikerrel játszottak egy Columbo-mozifilmet a Corvinban. Tegnap este a televízió előtt ülő milliók is megismerkedhettek Columbo kaliforniai nyomozó hadnaggyal, akit egy elsőrangú színész, Peter Falk személyesít meg. (Magyar hangja is kitűnő, Szabó Gyula szólaltatja meg.) S mint a mozifilmben, úgy látszik, a televíziós sorozatban — mindenesetre annak tegnap este látott első darabjában — is az a fontos, hogy a közönség nem a végén tudja meg, ki a bűnös, hanem mindjárt az elején, a szeme láttára követik el a gyilkosságot. Ezzel a módszerrel nehezebb krimit csinálni, de ha sikerül megoldani a feladatot, megéri. Ebben az esetben is megérte, színvonalas, érdekes bűnügyi tévéfilmet láttunk (rendezte: Nicolas Colastano, forgatókönyv : Steven Bocico) enyhén — s nem bántóan — intellektuális beütéssel. Peter Falk ragyogó figurát formált a félszeg, jámbor, az együgyűség maszkja mögött éles eszű, megejtően emberséges nyomozóból. Jó volt John Cassavetes is (a „New York-i iskola” neves színészrendezője), a gyilkos karmester szerepében. S öröm volt viszontlátni annyi év után — s nemcsak Mándy Iván Régi idők mozijában — gyermekkorom egyik hollywoodi szépségét, s mellesleg jó színésznőt, az immár 70 éves Myrna Loyt. Ha a Columbo további darabjai is ilyenek lesznek, akkor könnyű szívvel búcsúzunk A felügyelőtől, mert sokkal jobbat kapunk. (barabás) Neves vendégek Többször — éppen a vitajelleg fejlesztése miatt — azoknak az írásoknak a szerzőit hívják meg amelyek vihart kavartak. A kialakult beszélgetésben elhangzanak okos és néha kevésbé átgondolt észrevételek is. Az alkotó természetesen mindegyikből profitálhat. — Vendégünk volt ezeken az irodalmi fórumokon már Weöres Sándor és Rákos Sándor. Simon István egyik utolsó találkozása olvasóival is ilyen fórumi szereplés volt. Emlékeze Képzőművészét . Hasonló pályázatokat a jövőben is tervezünk. Olyan művekre gondolunk, amelyek irodalmi értékűek, s ugyanakkor értékes eszmei mondanivalót is képviselnek. E központi rendezvények mellett semmi esetre sem szabad megfeledkeznünk a kerületi rendezvényekről. Közülük is kiemelkedik a VI. és a XV. kerületben rendezett képzőművészeti kiállítás. (Kevés a galéria — ezen igyekeznek a maguk módján segíteni.) Sikeres a XIX. kerület most már hagyományos rendezvénye, a Magyar Nyelv Hete. S végezetül: készülünk az idei év nagy kulturális eseményére, az ünnepi könyvhétre. A Hazafias Népfront ennek a szervezésében is igyekszik minél hatékonyabban részt venni, már most készül a júniusi megnyitóra, amely Újpesten lesz. (szűcs) Horváth Imre szekszárdi nyugdíjas bognár a Megyei Művelődési Központ faragó szakkörének egyik legszorgalmasabb látogatója. Tizenöt esztendő alatt körülbelül 600 szobrot és más faragványt készített. ÚJ SOROZAT Budapesti füzetek Új kiadványsorozat jelenik meg a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár budapesti gyűjteményének gondozásában, Budapesti füzetek címmel. Ez lesz utóda annak a néhány lapos kiadványnak, amelyet a névadó idejében jelentettek meg időszerű kérdésekről. A 400—600 tételes gyors bibliográfiák első két száma a fővárosi környezetvédelem, illetve agglomeráció irodalmáról a minap látott napvilágot. A további témák: Budapest hároméves terve, ötéves tervei, közművei, egészségügye. A következőévekben nagyméretű kiadványokat is megjelentet az ország legnagyobb helytörténeti gyűjteménye. Ezek úgynevezett lelőhelyi katalógusok lesznek: 1200 féle folyóirat és napilap összes évfolyamaiból mintegy 60 ezer könyvből és több tízezer apró nyomtatványból vették számba a budapesti vonatkozású fotókat és szépirodalmat is. Folytatják a forrás jellegű, nehezen megszerezhető dokumentumok megjelentetését. Hamarosan várható Mezőssy László százados 1848-ban írt leveleinek betűhív kiadása, továbbá a költő születésének 100. évfordulójára az Ady Endre Budapestje című szöveggyűjtemény. (MTI) A harmadik Légerra a zenni Fernand Léger, az 1955- ben elhunyt nagy francia festő emlékét két múzeum is őrzi Franciaországban: az egyik délen, a Cannes melletti Biot-ban, a másik szülőföldjén, Normandiában. Nemsokára egy harmadik múzeum is viseli Léger nevét: a Párizs melletti Gif-sur-Yvette-ben, a Nagy Hársfa nevű birtokon. A Nagy Hársfát egyébként a Francia Kommunista Pártra hagyta örökül a művész. A ház 1973-ban, a világ közvéleménye figyelmének központjába került: itt tanácskozott a vietnami béke előkészítéséről, Le Duc Tho és Kissinger. Léger pályája kezdetén a kubisták köréhez tartozott, később az új realizmus egyik fő képviselője volt. Képeinek kedvelt témája: a modern ipari civilizáció gépi mechanikus kerete, s ennek fenntartói, a munkások özvegye, a jövendő múzeum rendezője, nem csupán a művész nagyméretű festményeit kívánja bemutatni, helyet kapnak itt Léger rajzai, s a svájci Courfauvre templomához készített ablaktervei is. (1)