Esti Hírlap, 1979. május (24. évfolyam, 101-126. szám)
1979-05-24 / 120. szám
VÍZ, VILLANY, TELEFON, FŰTÉS Alagútban fut a vezeték Küllő idén bevált, nálunk most terjed el Pécs lett a gazdája az Országos Közművesítési Konferenciának. Nem véletlenül: itt tartanak legelőbbre abban a nagy munkában, ami a ma záruló tanácskozáson a legtöbb szót kapta, s amelynek témájából kiállítást rendeztek a helyszínen. A közműalagutak építésébe még akkor vágtak bele Baranyában, amikor csupán a majdani alacsony karbantartási, felújítási igény miatt emlegették, hogy talán jó lenne hazánkban bevezetni e módszert. De magas volt az építés költsége, és a kivitelezőket sem ösztönözte különösebben semmi az újra. Miért hát? — Jót akarunk építeni. Egyikünknek sem mindegy, hogy unokáink dicsérik, vagy szidják-e majd a mi generációnkat — válaszolja Rikker Mihály, a Baranya megyei Állami Építőipari Vállalat igazgatója, a konferencia szünetében feltett kérdésre. — Amikor kísérletezni kezdtünk vele, először hetvenben, még hiányzott rá az igény, így azonban később már határozott elképzeléseink voltak. Járható A közműalagút — a házak pincéjén átvezető szakasza a közműfolyosó — csak nálunk új módszer. Párizsban már 1855-ben a szennyvízcsatorna felső részére függesztették a különböző vezetékeket. Ma számos országban már szinte kizárólag a közműalagutakat használják, a Szovjetunióban 1933-tól több száz kilométernyit építettek már. Lényege: a víz, a villany, a telefon, a távfűtés, a szennyvíz vezetékei egymás mellett futnak végig benne. S mivel az alagút járható, az állandó ellenőrzéssel megelőzhetők a hibák, s ha egyszer-egyszer mégis baj van, útfelbontás, földmunka nélkül könnyen hozzáférhet a szerelő. A legutóbbi esztendőkben többfelé készült közműalagút az országban, a pécsieké kétezer lakást ér el. És épül már tovább, az új, a 16 ezer lakásosra tervezett siklósi városrészben. (Ebből négyezer beköltözhető a jövő év végéig.) Hogyan vezetik itt a gázt? A magyar szabvány ugyanis roppant szigorú: biztonsági előírásai nem teszik lehetővé, hogy a gázvezeték elfogadható áron bekerüljön az alagútba. — Elhagyjuk a gázt. Villany tűzhelyeket állítunk a konyhákba. Szabványok — Pécsett már egyenesben van a közműalagút ügye? — Ami eddig elkészült, csak az összes érdekelt kiváló együttműködésével volt lehetséges. A tanácstól, a tűzoltóságig, ez egyaránt vonatkozik mindenkire. Nem véletlenül említettem ez utóbbit, a beruházási folyamat résztvevői közül: menetközben figyelemmel kísérték a munkát, nem várták meg észrevételeikkel a végét, így mi is rögtön változtatni tudtunk. — A jövő a közműalagúté, de nem a mai körülményekkel. Most azt teszünk bele, ami van, amit kaphatunk. Rendszerré kell fejleszteni — ahogy itt a konferencián is elhangzott. Ami elengedhetetlen: a szabványosítás, a tipizálás, a megfelelő eszközök, anyagok felkutatása, s természetesen ezek gyártása. Akkor tudunk majd jobbat is csinálni a mostaninál .. Mondja ezt éppen az, akinek büszkélkedésre lenne oka. Szöllösi Ferenc A DUNÁN ÉS Szibériába indul a századik tolóhajó A világkereskedelem élénkülése, a közúti közlekedés költségeinek emelkedése miatt világszerte megnőtt az érdeklődés a folyami teherszállítás iránt. A Magyar Hajó- és Darugyár két évtizede gyárt toló- és vontatóhajókat, amelyek a természetes víziországutak nélkülözhetetlen eszközei. Az óbudai gyáregységben 2000 lóerős hajókat építenek szovjet megrendelésre. — Milyen a magyar tolóhajó? — kérdeztük Plank Antalt, a gyár osztályvezetőjét. — A most gyártott típusunk hossza 45, szélessége 10 méter. Ezek a hajók kitűnően bírják a zord szibériai éghajlatot. A jelenlegi típus műszaki tervei 1965-ben készültek el, az első hajót 1967 októberében adták át. A 2000 lóerős hajót szovjet motorok hajtják, méghozzá kettős üzemolajrendszerrel. Ez azt jelenti, hogy dízel- és a jóval olcsóbb nehézolajjal egyaránt működik. A tolóhajó automatizált, gyakorlatilag egy ember is el tudja vezetni. A hajókat 12 ezer tonna rakomány tolatására terveztük, de szállítottak már vele 18 ezer, sőt, 24 ezer tonnát is. — Hogyan jutnak el a tolóhajók Szibériába? — Természetesen, vízen. A Dunán vontatva, a tengeren már a „saját lábán”. A dunai hidak magassága miatt, még itt Óbudán, a kormányállást le kell szerelni, hogy kijuthasson a hajó a Fekete-tengerre. A kormányállás híján navigálásra képtelen — ezért kell vontatni. Izmailban aztán visszaszerelik a kormányállást, onnan a Fekete-tengeren, különböző hajózási csatornákon, a Jegestengeren keresztül jut el a szibériai folyók torkolatához. A több mint 10 ezer kilométeres út hónapokig tart. — Hány tolóhajó készült eddig? — Eddig 219 készült el. De a 2000 lóerős típusból holnap adjuk át a századikat. Ez a hajó május végén hagyja el az óbudai hajógyárat, s indul a távoli Szibéria vizeire. Tóth András A FEKETE-TENGEREN ÁT Kedvezményes utazási ajánlataink fiataloknak BERLIN—BINZ (RÜGEN-SZIGET) Tengerparti üdülés június 24-től július 4-ig, teljes ellátással. Utazás: oda-vissza repülőgéppel. Részvételi díj: 3150 Ft. BERLIN—THALE— LIPCSE Körutazás június 27-től július 10-ig, teljes ellátással. Utazás: repülőgéppel és vonattal. Részvételi díj: 3570 Ft. MOSZKVA július 3-tól 7-ig, teljes ellátással. Utazás: repülőgéppel. Részvételi díj: 2880 Ft. PRÁGA— BRÜNN— POZSONY Körutazás: július 13-tól 18-ig, teljes ellátással. Utazás: autóbusszal. Részvételi díj: 1080 Ft. JELENTKEZÉS AZ EXPRESS 201. SZ. FŐIRODÁJÁBAN: Budapest V., Szabadság tér 16. Tel.: 316—393. GYŐR Vajna helyett Főnix Jelentős termékváltás történt az idén a győri Cardo Bútorgyárban, a lényegében befejeződött 60 millió forintos rekonstrukció eredményeképpen. Már működnek azok a nagyteljesítményű gépek, melyek nagy sorozatban készítik a házgyári lakások méreteihez alkalmazkodó bútorokat: a Cardó- és a Főnixlakószobákat. Az idén gyártott bútoroknak csaknem a fele új termék. Nagy mennyiségben állítják elő a tavalyi BNV-n nagy sikert aratott egyedi kisbútorokat: az ágyneműtartókat, komódokat és előszobafalat. Ugyanakkor megszüntették a divatjamúlt Rába-lakószoba, a Lurkó-gyerekszoba és a Varia-bútorok gyártását, mert ezek iránt már nincs kereslet. A rekonstrukció eredményeként az idén 15 százalékkal növeli termelését a Cardo Bútorgyár. (MTI) Előnyös változás a Biogalban Átszervezik a debreceni Biogal Gyógyszergyár tablettaüzemét. Ésszerűsítik a munkafolyamatokat, a gépek elhelyezését és az eddigieknél pontosabb mérések alapján új követelményrendszert alakítanak ki. Az angol Metra üzemszervező cég szakemberei irányítják az idén januártól augusztusig tartó munkát, amelynek eredményeként várhatóan jelentősen növekszik az üzem termelékenysége. Az átszervezés költségei a tervek szerint másfél év alatt megtérülnek. (MTI) A KGST három évtizede 17 , a harminc év a KGST-ben részt vevő országok 1ó részére történelmi méretű változást hozott. A szoros együttműködés, a kereskedelmi forgalom számottevő bővülése, a szakosítások és a kooperációk révén jól érzékelhetően fejleszthették gazdaságaikat. Ez az együttműködés teremtette meg az alapját annak, hogy hazánk is elfoglalja méltó helyét a nemzetközi gazdasági életben. A fejlődésnek különös lendületet adott az 1971-ben elfogadott Komplex Program. Három fő feladatot jelölt meg. Elsőként a tagországok távlati gazdaságfejlesztési elképzelésének összehangolását, a tervezési együttműködés elmélyítését emelte ki. Előírta a termelési együttműködések, a gyártásszakosítás és a kooperációk erősítését. Fontos teendőként jelölte meg az együttműködés közgazdasági eszközrendszerének továbbfejlesztését. A sokoldalú integrációs tervben a tagországok tíz nagy objektum közös építését irányozták elő. Valamennyi megvalósítása a részvevők energia- és nyersanyagellátásáról és más fontos gazdasági céljaik eléréséről kíván gondoskodni. Az Orenburg környéki gázlelőhelyek hasznosítására megépült a Szovjetunió nyugati határáig 2750 kilométer hosszan húzódó Szövetség gázvezeték. Teljesítőképessége világviszonylatban is kiemelkedő: 30 millió köbméter évente. S ennek fele az építésben részt vett országoknak jut munkájuk arányának megfelelően. A növekvő igényeket szolgálja a tagországok egységes villamosenergia-rendszerének megteremtése is. Ennek egyik fontos állomása volt a Vinnyicát Albertirsával összekötő 860 kilométer hosszú 750 kilovoltos távvezeték felépítése. Átadása azt jelentette, hogy létrejött a világ egyik legnagyobb, 160 ezer megawatt összteljesítményű villamos rendszere. A cellulóz — a papíripar legfontosabb alapanyaga — ott gyártható csak gazdaságosan, ahol fő feltételei — a fa, a víz, az energia — együtt találhatók. Ilyen hely a Szovjetunió irkutszki területén, az Angara partján levő Uszty-Ilimszk. Itt létesült hat szocialista ország közös beruházásaként az évente 500 ezer tonna szulfát-cellulózt adó kombinát. Az építkezéshez a részt vevő baráti államok természetigazdasági adottságaiknak leginkább megfelelő szállításokkal — gépekkel, építési elemekkel —, s közvetlen munkával járultak hozzá. Ellenértékként a Szovjetunió kész cellulózt szállít, hozzánk például a teljes felfutást követően évente 39 ezer tonnát. E Ehhez hasonlóan születik az Urál délkeleti térségében az évente 500 ezer tonna kapacitású azbesztbányászati és dúsító kombinát. A kijembajevi építést a Szovjetunió vállalta. A társak, a részt vevő szocialista országok gépeket, építési szerkezeteket s más árukat küldenek. Az ellenérték itt is kész termék. Magyarországnak például háromezer tonna azbeszt évente. Rendkívül fontos országaink együttműködése a vastartalmú nyersanyagok és ferroötvözetek gyártásának fejlesztésében is. Azon az építkezésen, amely a kurszki mágneses anomália és a Krivoj Rog-i ércmező kincseit hivatott hasznosítani Hét KGST-állam vállalt kötelezettségeket. Ez teszi lehetővé, hogy a Szovjetunió már 1980-ban — 1975- höz képest — 20 százalékkal több vastartalmú nyersanyagot küldjön Bulgáriába, Csehszlovákiába, Lengyelországba, hozzánk és az NDK-ba. (Magyarországra évente 300 ezer tonnát.) A gondoskodás energiáról, a nélkülözhetetlen nyersanyagokról rendkívüli erőfeszítésekre készteti a szocialista országok baráti közösségét. Figyelmüket azonban ez nem meríti ki. Legalább ekkora feladatnak tartják — világszerte is elismert — késztermékeik továbbfejlesztését. Ennek megfelelően — a Komplex Program elfogadását követően különösen — megélénkült együttműködésük a gyártásszakosításokban, a kooperációkban. Közlekedési eszközök, mezőgazdasági gépek, hírközlő és számítástechnikai berendezések, az olyannyira keresett szerszámgépek, a könnyű- és élelmiszeripar felszerelései — Made in KGST — mind több sikert aratnak világszerte. Együttműködésünk a vegyiparban főleg a gépjárműabroncsok, a gyógyszerek, a vegyi szálak, a növényvédő szerek gyártásában hozott gyümölcsöző eredményeket. Legalább ilyen gyorsan — s máris kézzelfogható eredményeket hozóan — fejlődnek tudományos és műszaki kapcsolataink. A Komplex Program elfogadása óta több mint tízezer elméleti és alkalmazott kutatást fejeztek be. 1500 új gépet és műszert konstruáltak, több mint 1200 technológiai eljárást dolgoztak ki, 1300-at meghaladó új anyagot, terméket hoztak létre közös erővel. H Harminc év! Történelmileg csak egy pillanatnak számító idő alatt baráti közösségünk a világ egyik legnagyobb gazdasági, politikai komplexuma lett. Szava van, meghatározó szava a világban. Mindez meggyőzően bizonyítja: együttműködésünk biztos alapot ad a gazdaság gyarapításához, a gyorsabb fejlődéshez, pozícióink megerősítéséhez a világpiacon. Halmai György