Esti Hírlap, 1979. május (24. évfolyam, 101-126. szám)

1979-05-24 / 120. szám

• Ha egy kutya megha­rap egy embert, az nem ese­mény; ha egy ember ha­rap meg egy kutyát, az a riporttéma — szól az is­mert példázat a riport mi­benlétéről. De mi van ak­kor, ha sem a kutya nem harap, sem az ember? Túl sok variáció nem kínál­kozik: vagy dühöng a ri­porter és dolgavégezetle­­nül hazakocog, vagy ripor­tot készít arról, hogy az ég­világon semmi sem történt és tulajdonképpen ez a leg­nagyszerűbb dolog, ami egy­általán történhetett. Ez utóbbi megoldást jó néhány változatban hallottuk a teg­napi Este van, este van című kapcsolásos műsor­ban. A különböző helyszí­neken bejelentett „semmi sem történt” egyszerű té­nyét legfeljebb a díszítőele­mek, a stílusmütyürkék kü­lönböztették meg egymás­tól, a riporteri kvalitások­nak megfelelően. A néző helyzete mindvégig tudat­hasadásos volt. Mert ha dü­höng a méla unalom miatt, akkor cinikus fráternek kell éreznie magát, aki ember­társai hajára ácsingózik, csak azért, hogy történjék már valami azon a balese­ti ügyeleten, ha már azt kell néznie. Vagy pedig szívé­ben megnyugvással azt kí­vánja, legyen továbbra is nyugodalmas ügyelet a se­bészeten, a metróban, a buszvégállomáson, meg a baleseti osztályon és meg­adó jámborsággal, unatko­zik tovább. A megoldha­tatlannak tetsző ellentmon­dást két esetben lehetett volna kiiktatni. Egy, ha a riporterek megmozgatják a fantáziájukat és a sem­miből is kicsiholnak vala­mit. Akkor még a legnyu­­gisabb pillanatokban is az obligát kérdéseknél jóval iz­galmasabb dolgokról be­széltethetik riportalanyai­kat. Kettő: ha vagy a hely­színeket, vagy a műsor szemléletét úgy választják meg, hogy a riporter ne kényszerüljön saját ellen­drukkere lenni. És ha már helyszíni közvetítésre ki­merészkedik „az élet sű­rűjébe", hát ne kelljen an­nak örvendeznie, hogy az élet „ritka”, hanem mutas­son sűrű életet. Ami ezer­színű — állítólag. (bársony) □ LÖVEGJÁRTÓ MÁ­RIA keramikusművész ki­állítása mától június 6-ig tekinthető meg a ferencvá­rosi Pincetárlat helyiségé­ben (IX., Mester utca 5.). FORGATNAK A GYEREKEK! Nem tudok élni a mozi nélkül... Beszélgetés Temessy Hédivel Két évvel ezelőtt, ami­kor a Mafilm először szer­ződtetett színészeket, sokak számára volt némi pejora­tív árnya ennek a­ státusz­nak. Ma már enyhe irigy­ség övezi ezt az egyre gyarapodó társulatot, mely­nek tagjai között van Te­messy Hédi is. Az ő szá­mára ez a foglalkozás, filmszínész, visszatérést je­lent a kezdetekhez — ma­gasabb szinten. Életében mindig szerepet játszott­­a mozi, ez lett pályáján a meghatározó. — A mamám és a pa­pám egy mozi előtt ismer­kedett meg. Amikor Csil­laghegyen éltünk, vasár­nap délután kaptunk húsz fillért, hogy elmehessünk a kultúrmoziba, amelyet egy Zsámboky nevű plébános alapított. Az ott látott fil­mek olyan sejtelmes vi­lágba röpítettek, amelynek ajtaját aztán Mándy Iván és Sándor Pál nyitotta ki előttem teljesen, a Régi idők focijában. Ott találtam magamra, ez volt az éle­tem Pál-fordulása. Annak idején a papám borotvál­kozótükrében rendre el­játszottam magamnak az is­teni Garbót a végzetes Diet­richet, pofákat vágtam. Valahol itt kezdődhetett. „Skálázás99 A Mafilm előtt a Thália Színháznál dolgozott. De pontosabb a fogalmazás, ha azt mondjuk, ez volt a munkáltató. Kisebb szere­peket bíztak csak rá. A bi­zonyítási lehetőség sokáig váratott magára. — Néha megkérdezik a fiatal kollégák, mi volt a receptem a tehetségem éb­rentartására. A válasz egy­szerűen hangzik, de na­ponta végigcsinálni — szi­gorú önfegyelmet követel. Vannak verseim, monológ­jaim, amelyeken „skálá­zom", de mindig József At­tilához térek vissza, aki annyi mindent tudott a lé­lek mélységeiről. Ő áll hoz­zám a legközelebb. Megta­nultam két-három-tíz féle indulati töltéssel elmonda­ni a Kései si­rátát, úgy, hogy szinte bármelyik pil­lanatban képes legyek egy megadott szituáció konf­liktusát átérezni és kife­jezni. Bizonyára ennek is kö­szönhető, hogy a filmren­dezők a Régi idők focija után egyszercsak elkezd­ték foglalkoztatni. A két év óta alakított szerepek felsorolása elég sokáig tar­tana, ezúttal csak a legem­lékezetesebbeket említ­sük meg: a Krúdy-film, Együtt és külön, Imre, Hu­nyadi László (ahol operai szerepkört alakított), Bé­kesség, ámen. Mire a le­velek lehullanak, Abigél, Ajándék ez a nap. És köz­ben két színházi vendégjá­ték Szolnokon: Az öreg hölgy látogatása és az Ál­szentek összeesküvése. A Herkulesfürdői emlék és a Tükörképek című filmek­ben nyújtott alakításáért tavaly megkapta a Film­­kritikusok díját. Mesék birodalma — Nem tudok élni a mozi nélkül. Ez a lételemem, és most, hogy a filmgyári társulathoz tartozom, egy­fajta szabadság is megada­tott, ami miatt érthető a mások irigysége. Amikor a rendező kiválaszt egy sze­repre, akkor munkatársat, alkotótársat, partnert ke­res bennem. Megbíz egy olyan feladattal, amire a legalkalmasabbnak ítél! A felvételeknél mindig lehet javítani, és ami a közönség elé­ kerül, az feltétlenül a legtökéletesebb variáció. És nem kell mindennap este hétkor, menetrend sze­rint ismételni! Néha úgy érzem magam, mint a gye­rek, akinek számára való­ság lesz a mesék birodal­ma. Ez persze a dolog já­tékos oldalaide az az igaz­ság, hogy egy-egy produk­ció alkotói védik azt, aki közéjük tartozik, és ez el­mondhatatlanul jó érzés. Talán emiatt kapok még mindig szívdobogást, ha valahol meglátok egy kék­re festett Mafilm-ládát, forgatnak a gyerekek! Szikora Katalin Ismét árusít a Budapest VI., Lenin körút 90. szám alatti PANTALLÓBOLT Nyári kamaszpantallók 230 Ft-tól, nyári férfipantallók 400 Ft-tól, nagy választékban kaphatók! KÖLTÖZNEK AZ ISKOLÁK Nemsokára négy buda­pesti általános iskola ka­pubejárata mellől lesze­dik a táblát és újakat rak­nak a helyükre. Hét szak­közép- meg szakmunkás­­iskola tábláját is kicseré­lik, mert oda meg általá­nos iskolák költöznek. Fel­szedik a padokat, leeme­lik a táblákat, összegön­gyölik a térképeket, elmoz­dítják az órán elkobzott regényeket is őrző tanári íróasztalokat — költözik néhány budapesti iskola. S költözni nemcsak ká­rokkal járó, kényelmetlen dolog, hanem fájdalmas is. Otthagyni a falakat, ahol diákok százai, ezrei négy­nyolc éveket, tanárok eset­leg 25—30 évet töltöttek el. S nemcsak szubjektív emlékek őrzik a pedagógu­sok fáradozásait, hanem kabinetek különleges cé­lokra, sok fáradsággal ki­verekedett szakberendezé­sek, vagy akár csak egy speciális napközis traktus, amit olyan nehéz volt meg­teremteni, s most ott kell hagyni. A ma befejeződő három­napos fővárosi pedagógiai tanácskozás bevezető elő­adásában dr. Mezei Gyula éppen az utóbbi példával figyelmeztetett arra, hogy nem elég elvileg egyetér­teni a költöztetéssel, el kell viselni ennek minden ér­zelmileg valóban fájdal­mas következményét is. Miért? Azon egyszerű oknál fogva, mert már ma az a helyzet, hogy egyes belvárosi — nemcsak V. ke­rületi — általános iskolák­ban elnéptelenedtek a tan­termek, amíg a peremkerü­letek egy részében, az új lakótelepek sok iskolájá­ban, elviselhetetlen a zsú­foltság. S ami ezzel együtt­jár: kevesebb idő, energia jut arra, hogy az egyes gye­rekekkel foglalkozzanak, s néha még a tantestület is gyengébb a nem kevés ké­pesítés nélküli alsó tagoza­tos nevelő miatt. Ez a hely­zet ma, s holnap még rosz­­szabb lesz, mert a gyerek­­létszám rohamosan növek­szik majd az iskolákban. A nyolcadik osztályt végzők száma 1990-re mintegy a duplája lesz a mainak. Ezt az újabb nagy demográ­fiai hullámot csak úgy tudná levezetni a közokta­tás, ha a hatodik ötéves tervben, a mintegy 1300 tervezett tanterem helyett, több mint kettőezret épí­tene, amire pénz se nagyon van, de kapacitás meg vég­képp nem lenne a főváros­ban. Ezért hát a költözködés, s a körzethatárok módosí­tása. Szakközép- és szak­munkásképző iskolák köl­töznek be a város belsejé­be, az elnéptelenedő álta­lános iskolákba és az ő he­lyüket — hét nagy épüle­tet­­ kapják meg a leg­zsúfoltabb kerületek. Lehet, hogy a kisdiákok­nak egy picivel tovább kell majd gyalogolniuk reg­gelente, de legalább nem autóbusz szállítja őket is­kolába. Lehet, hogy ké­nyelmetlen a költözködés és bizonyos, hogy fájó ér­zés otthagyni a megszokott környezetet. Még akkor is, ha ez a környezet nem volt mindig vonzó. Más meg­oldás azonban nem nagyon kínálkozik. Különösen, ha a gyerekek érdekeire gon­dolunk. Márpedig, iskola­ügyben nincs fontosabb érdek. Alvin Ailey Budapesten Koreográfia az Operaházban Nyáron a szabadtéren­­ Tegnap óta az Állami Operaház vendége Alvin Ailey, a világhírű koreog­ráfus, a róla elnevezett American Dance Theater művészeti igazgatója. A né­ger művész nagy népszerű­ségnek örvend a magyar táncosok körében, hiszen együttesét néhány évvel ez­előtt láthatták az Erkel Színházban. Ailey most A folyó című táncjáték utolsó próbáira érkezett a magyar fővárosba. Eddig segédje tanította be az új művet a színház balett-társulatá­nak. — Hogyan született meg A folyó? — kérdeztük Aileytől. — Az eszme — felelte —, hogy bevonjuk a tánc­színház munkájába Duke Ellingtont, tulajdonképpen Lucia Chase, az American Ballet Theater vezetőjének nevéhez fűződött. Ő kért fel arra, hogy dolgozzam együtt Ellingtonnal, póbál­­juk őt valamilyen mű meg­írására serkenteni. A zene­szerző akkor még a leg­jobb , egészségnek örven­dett. Hosszas töprengés után Ellington ajánlotta, válasszuk témának a Mis­sissippi folyót. • •­­ Úgy dolgoztunk együtt, mint Balanchine annak idején Sztravinszkijjel. Nap mint nap felkerestem, mégpedig általában hajna­li négy órakor s hétig vi­tatkoztunk. Előbb vázoltam elképzelésemet, utóbb meg­komponálta hozzá a mu­zsikát. Szinte ott laktam Ellingtonnál. A The Rivert 1970-ben mutatta be Lucia Chase színháza. Remélem, a budapesti premieren megismétlődik majd az amerikai siker. A zeneszer­ző azóta, sajnos, nincs mél­az élők sorában. — A nyáron az Ailey­­társulat mindössze egy hé­tig pihenhet. Nemzetközi turnéra indulunk. Mint bi­zonyára tudják, egy hetet a magyar fővárosban töl­tünk, és szabadtéri színpa­don lépünk fel. — Új koreográfiái? — Fiatal néger zeneszer­zőket inspirálok balettze­ne írására. Sok a tehetség, s ezt­ szeretném hasznosí­tani. Persze nem megy minden gond nélkül. Ez természetes velejárója az olyan vállalkozásnak, amely mélyen összefonódik a táncművészettel. De a kü­lönböző alapítványok és pénzforrások segítenek ben­nünket. Tavaly ünnepeltük gálaest keretében a társu­lat fennállásának husza­dik évfordulóját. • • Kedves jelenet színhe­lye volt tegnap, délben az Operaház művészbüféje. Seregi László balettigazga­tó ott mutatta be egymás­nak az amerikai Alvin Aileyt és a szovjet Pjotr Andrejevics Guszevet, aki a Glazunov zenéjére ké­szült Raymonda-szvit le­­ningrádi koreográfusa. A nyelvi nehézségek ellenére jól megértették egymást. Az említett két baletten kí­vül május 31-én és június 1-én egy harmadik művet is előadnak. Címe: Agon. Zenéje Sztravinszkijtól való. Betanítója a zürichi Patrícia Neary, aki Ba­lanchine asszisztensnője volt. DIÁKOKNAK Nyári nyelvtanfolyam A vakációzó diákok (12 év felett) bizonyára öröm­mel veszik tudomásul a bölcsészkar tanárjelöltjei­nek ötletét. Angol, francia, német és orosz társalgással és napi egy óra oktatással erdőkben és strandokon va­ló nyaraltatással egybeköt­ve szerveznek tanfolyamo­kat június 15. és szeptem­ber 1. között. Minden reg­gel 9 órakor a Moszkva té­ren találkoznak a beiratko­zott gyerekek s ide érkez­nek vissza délután 2-kor. (Érdeklődni: a 132—645-ös telefonon lehet.) Szolidaritási est Harmadéves színésznö­vendékek szolidaritási estet rendeznek az Ódry Színpa­don május 29-én, kedden. Simon Zsuzsa, Kossuth-dí­­jas érdemes művész rende­zésében Robert Patrick, Kennedy gyermekei és Walter Jens: A halálos csa­pás című egyfelvonásosát adják elő. Az est bevételét a szolidaritási alapba he­lyezik. (MTI) □ LENGYEL LAJOS Kossuth- és Gutenberg-dí­­jas könyvművész emlékki­állítása ma délután 5 órakor nyílik a Miskolci Városi Könyvtár József At­tila Könyvtárának kiállító­­termében. Megnyitja: Kass János grafikusművész. □ RIPPL-RÓNAI JÓ­ZSEF születésének 118. év­fordulója alkalmából em­lékülést tartanak Ka­posváron, a Palmiro Tog­liatti megyei könyvtárban. Az emlékülést dr. Balassa Tibor megyei tanácselnök­helyettes köszöntötte.

Next