Esti Hírlap, 1979. július (24. évfolyam, 153-178. szám)

1979-07-28 / 176. szám

/P­e ÚT T, * * a * A * Az Árpád-híd Útépítés Óbudám Tesz­­tavetke-te tő a Petőfi után, amelyet felújítanak. A munkák megkezdéséig, a jövő év elejéig el kell készülnie az új főútnak, amely az építkezés területét megkerülve vezet majd ki Óbudán át Budapestről, s a Vörösvári úttal összekapcsolva csatlako­zik a Szentendrei úthoz. Az új főút fontos része a La­jos utca—Bécsi út között átvezető szakasz lesz. A katonai amfiteátrum romjai előtt, az előkészített terepen már dolgoznak a munkagépek. Az összekötő szakasz első ré­sze, a Lajos utca—Korvin Ottó utca összekapcsolása, a ter­vek szerint augusztus 20-ra elkészül. A jövő év végéig pedig teljes hosszában megépül az új főút, így pedig gyorsabb, gördülékenyebb lesz a közlekedés Budapest egyik leggyorsabban fejlődő negyedében, Óbudán, s el­hárul a forgalmi akadálya a zsúfolt Árpád-híd felújítá­­ sának IKARUSZ ELSŐ MAGYAR KÖVETŐJE Ciprián barát kiűzetése a kolostorból Repülő polihisztor­ik a tanú Már nálunk is polgárjo­got nyert­ a sárkányrepülés. Egerben legutóbb negyven résztvevővel rendezték meg a lélegzetelállítóan látvá­nyos sportág művelőinek idei vetélkedőjét. Azt azon­ban csak kevesen tudják, hogy sárkányrepülőink ősei már meglehetősen régen megpróbáltak Ikarusz nyo­mába lépni. A Magyar Merkurius 1794. október végén írta eze­ket a sorokat: „Közöttünk egy mesterember szárnya­kat formálván, és azt vé­kony vászonnal bevonván a repülést megpróbálta, és olyan szerencsés volt ben­ne, hogy első próbájának alkalmatosságával is a ré­teken egy szénaboglyáról a másikra 15 és 20 ölnyi tá­volságra, számtalan embe­rek bámulására, sas mód­jára repkedett; az­után pe­dig a magas fák tetején is hasonló szerencsével rep­­desett. Talán nagyobb tö­kéletességre is vitte volna ezen tudományát, hanem némelyektől szárnyas em­bernek zsúfoltatván meg­haragudott, és szárnyait öszverontotta, s felfogadta, hogy többet repülni nem fog.” Az ikaruszi kísérlet Dömsödön történt, 1794- ben. De tudunk korábbi pró­bálkozásról is. A Csanádi— Nagyváradi—Winkler szer­­zőhármas A magyar repü­lés története című könyvé­ben Ciprián barátról olvas­hatunk. Leírják, hogy Maty­­tyasovszky nyitrai püspök Itáliából camalduli papokat telepített hazánkba. A Sze­­pes megyei klastromban ta­láltak otthonra ezek a né­ma barátoknak nevezett szerzetesek. Ciprián itt lai­kus barátként, a rend orvo­saként tevékenykedett, de a gyógyító tudományok mellett szinte minden érde­kelte. Alkimista, tűzmester, asztalos, tükörkészítő, fes­tő, természetbúvár és bota­nikus volt, amolyan igazi polihisztor és ezermester. Repüléséről megemléke­zett egy Reissig nevű hites matematikus, Gömör vár­megye XIX. század elején élt mérnöke. Szerinte a ba­rát éveken át dolgozott a klastromban levő laborató­riumban a két szárnyon, amelyet a karjára csatolt. A két főszárny nyúlványait óraszerkezettel hozta moz­gásba. A kísérlet az ezer­hétszázas évek elején egy holdvilágos este történt. A klastrom magas kőkeríté­séről indult el Ciprián frá­ter. Hosszasan lebegve va­lósággal úszott a jégben, míg a Korona-hegy tetejéig nem ért. Ciprián valóban élt, s volt saját készítésű szár­nya, amellyel repült is. Ta­nú erre Nyitra püspökének levele, amelyben elrendelte az „ördög szekerének” nyilvános megégettetését. Az egykori krónika szerint a szárnyak elégetése Sze­­pesbéla piacán, „nagy tö­megek durva röheje és hangos kiáltozásai közepet­te” történt meg. A klastrom főnöke pedig az ördöggel való cimborálás vádjával kiűzte Cipriánt a Vörös Ko­lostorból. Mindent összevetve A magyar repülés története megállapítja, hogy „Cip­riánt a repülés első magyar úttörőjének tekinthetjük”. Csorna Béla C­söng a telefon: „Ma­­­ga írta azt a cikket rólam, meg a vígözvegy­ről?” A férfihang nem szá­­monkérő, nem bántó, in­kább kedélyes, ismerkedni vágyó. — Igen. — Hát, nem volt rossz, nem mondom, nagy reklá­mom volt, de hát sajnos, nekem amúgy is elég jó a sajtóm... Erre már nem lett volna szükség... De amiért főleg hívom: az is­merősök, akik olvasták a cikket, mostanában mind megállítanak, s kérdik: igaz-e, hogy valami sze­relmi nyavalyám volna? Pedig higgye el, semmi bajom! Így ismerkedtem meg az önérzetes férfihang 31 éves tulajdonosával, aki a legutóbbi ügye kapcsán róla írt cikkemet egyfajta hitelrontásnak véli. S vall­juk be: némi igazság rej­tőzik is szavaiban. Ugyan­is a kitartottság vádjáért a bíróságokat most hat­ HITELR módszor járó daliának a „szerelmi nyavalya” híre — bizony, üzletrontó ha­tású. .. Elegáns, teniszcsíkos öl­tönyben, a legutolsó divat szerint, fehér mellényben fogad. Nem látszik rajta az előzetesben töltött négy hónap: kedélye, életked­ve már a régi — mondja őmaga. »­De most az ominózus­­mondat: „G. K.-t egy bi­zonyos Róza — aki Üzlet­szerű kéjelgést folytat, s a férfivel kapcsolata volt — hátba szúrta. A heves vita okát mm ismerjük, de G.-t nem nagyon rázta meg az ügy, hiszen né­hány nap múlva meg­szökött a kórházból. Tar­tózkodása az orvosoktól egyébként érthető: a múlt év februárjától ugyanis hiába keresik a doktorok, hogy egyéb természetű ba­jait gyógykezeljék...” — Hát ez az! Tehettem én arról, hogy az az őrült nő belém vágta a konyha­kést? Ott volt már a far­mernadrágjába dugva, ami­kor kijöttünk a Góbéból. Veszekedett velem, hogy éljünk tovább együtt, de én már nem akartam, ott akartam hagyni, s ahogy elleptem, egyszer csak va­lami forróság szaladt vé­gig rajtam. Aztán elzu­hantam. A Péterfybe vit­tek, onnan jöttem el né­hány nap múlva, ezért ke­restek az orvosok, a szú­rás miatt, nem másért. S a nő? — Ahogy hallottam, Ro­zi visszament a Góbéba. Ivott egy felest, aztán, ami­kor jött a rendőr, oda­ment hozzá és azt mond­ta: „Én öltem meg, any­nyira szeretem...” Három évet kapott, most ült Ka­locsán. A teniszcsíkos utánoz­hatatlan mozdulattal fel­emeli, majd leejti karját. A mozdulat egyaránt je­lent sajnálkozást: „sze­rencsétlen, de hát én nem tehetek erről”, meg az asz­­szonyi szívek ismerőjének rezignált bölcsességét: „hi­ába, ilyenek a nők.. A teniszcsíkost jól is­­merik a presszóban. Amikor elindulunk, innen is, onnan is érdeklődő sze­mek figyelnek, de ő rájuk sem pillant, hiszen meg­ígérte: megváltozik. Nem tudom, a nap sütött-e ép­pen a szemébe, s azért hunyorított, amikor ezt a szót mondta, vagy kacsin­tásnak véltem? — És, szerkesztő úr, ha lehetne, szombaton jelen­jen meg ez a cikk, hogy nem vagyok beteg. Szom­baton, mert akkor sok ba­rátom olvassa a lapot... Szű­cs Gábor EGY DARABKA KENDERTÖRTÉNELEM Múzeumban a kisszálazó Kötélterő szegediek * Gyalog a gép körül Csákányozzák Szeged egyik sajátos külsejű, alig tíz méter széles, de mint­egy fél kilométer hosszú üzeme, a Kötélgyár falait. Feleslegessé váltak, csak­úgy, mint az egykor közöt­tük zakatoló öreg gépek. Egyedül az 1898-ban készült kisszálazó éli túl társait. Be­olvasztás helyett a Kender­múzeumba vitték. A szegedi Kenderfonógyár centená­riumára alapított múzeum anyagát gyarapítja, a „ken­dertörténelem” része lesz. Távoli időket idéző doku­mentumok között kap he­lyet. A textiliparnak még ma is fontos alapját­ jelen­tő rostnövény ugyanis az emberiség legrégibb kultúr­növényei közé számít. Ter­mesztésével már ötezer éve foglalkoznak. Őshazájának a Kaukázustól délre fekvő területet, valamint Szibé­riában az Irtisz folyó felső szakaszának vidékét tekin­tik. Hazánkban már a hon­foglalás idején termesztet­ték. A XVIII. század utol­só évtizedében a kötélverő ipart szinte teljes egészé­ben a kis céhes műhelyek képviselték, túlnyomórészt az ország déli területein. A Szeged gazdaságtörténeté­nek fontos forrásaként is­mert 1522. évi tizedlajstrom 291 önálló iparosról tett em­lítést. Közülük kettő kötél­verő mester volt. CÉH LEVÉL A kötélverés jövedelmező foglalkozásnak bizonyult, szinte korlátlan munkaal­kalmat teremtett, hogy so­kan halásztak a Tisza men­tén a halastavakban, s ma­gában a folyóban. Mind több kötelet használt a ha­józás, az ipar és a mezőgaz­daság. A szegedi kötélverők 1743. május 20-i keltezéssel kapták meg német nyelven írt első céhszabadalmi leve­lüket. A szegedi fonógyárban levő Kendermúzeumban több száz négyzetméteren őrzik a céhládákat, a céh­zászlót, a vénségesen vén fonókereket, a fából fara­gott fogas kerekű kender­törő gépet, a kézitilolókat, régi kötél­verőket. Ez utób­biak sorát teszi teljessé a most odakerült kisszálazó, amely nyolcvanéves kora ellenére a Kendermúzeum „legmodernebb” darabja. Mindemellett rendkívül ne­héz munkáséletek tanúja. Világrészeket gyalogolhat­tak volna be, akik mellette dolgoztak. A kenderszálak­ból ugyanis úgy­ álltak ösz­­sze hajókötéllé a fonalak, majd a vékonyabb-vasta­­gabb kötelek, hogy a mun­kás szakadatlanul gyalogolt nyomukban, végestelen­ vé­­gig a város leghosszabb üzemében. A napi tizenné­­hány kilométerekből egyen­­lítőnyi távolság telt ki ak­kor is, ha valaki csak egy évtizedig kibírta ezt a mun­kát. ÉJ ÜZEM Mindennek az emlékét hamarosan már csak a mú­zeum udvarán „konzervá­lásra” váró kisszálazó őrz­i. A múzeum szomszédságá­ban, a szegedi kenderfonó új kötélüzemében pedig a fél kilométer hosszú gyár helyett mindössze néhány négyzetméteres területen mozognak azok, akik az új magyar találmány alapján készült kötélverő gépeken dolgoznak. A kötélre ugyan­is ma is éppen úgy szükség van, mint ötezer évvel ez­előtt. De nem hajóvonta­tásban vagy a szekérhúzás­ban, hanem például a sze­gedi olajmezőkön, a fúró­tornyoknál. Dobó Balázs

Next