Esti Hírlap, 1980. december (25. évfolyam, 282-306. szám)

1980-12-02 / 283. szám

ISMÉT TÉMA A CUKOR Nehéz betakarítás kisebb területről Felújításra vár a géppark Javuljon a jövedelmezőség A világ tőzsdei lázat, mégpedig hirtelen felszökő lázat jelentenek. Az év elején még 160 dollár volt a cukor­ tonnája, ma már ezer dollár fölötti az ára. (Igaz, a prognózis, ha drá­guló időszakot is vár, hoz­záteszi : „nem valószínű, hogy megismétlődik az 1972—74-es helyzet, ami­kor a készletek erős csök­kenése miatt 1500 dollár fölé emelkedett”.) Közelmúlt ismét a cukor. Már fe­lejtettük azt az időt, amikor a јЉго ez volt: hazai termésből, a hazai ellátást! Mert a hazai ter­més hosszú évekig nem látta el háztartásunkat. 1974 volt a méh­pont: 155 ezer tonnát (a kubain kí­vül) importáltunk. A hatvanas évek végé­re a cukortermesztés me­zőgazdaságunk lemaradt ágazata lett. 1965-től fo­kozatosan csökkent a ve­tésterület: 1908-ban még százezer hektáron felüli területen termeltünk, 1971- ben már csak 73 ezer hek­táron. A nagymérvű csök­kenést a mezőgazdaság át­alakulása hozta. A szoron­gató munkerőhiány. A pa­raszti munka, a paraszti élet változása, amit akkor még nem követett a ter­mesztés változása. Az egyelésre már csak az idő­sebbek emlékeznek. Go­molyban, több sarj­ban nő — nőtt — a répa. Rövid nyelű kapával, térden csúszva egyelték, csak a legerősebb sarj maradha­tott meg. S mekkora volt az út a hosszú nyelű ka­páig, csak addig, hogy fel­­állhasson az ember! Ehhez már a szemenkénti vetést kellett megvalósítani, új, speciális, tőszámot beállító vetőgépek kellettek. Aztán olyan vetőmagot termesz­tettek ki, ami egyesírájú. Ezekhez vetőgépek, talaj­előkészítő gépek kellettek, s az, hogy gépsorok szed­jék, fejeljék, s szállítsák a répát! Ezt a nagy, utat tette meg az elmúlt öt eszten­dőben mezőgazdaságunk, őszönként már nem mu­tatták a híradók „az ága­zat birkózását" a fehér cu­korért, a hazai ellátást a hazai termés biztosította, sőt, már exportáltunk is cukrot! És most ismét — így mondja az ácsi gyár egyik vezetője — „központi téma lesz a répa”. Nemcsak a rendkívüli időjárás miatt. Persze a küzdelem most a termés megmentéséért folyik. Sok helyen ismét meg kell ha­jolni : be kell menni a földre, hajolgatva, kézzel szedni a répát. De ez in­kább csak jelzés, mert hát a kézzel szedett répa mennyisége valóban el­enyésző. Talán inkább­ úgy, ahogy az ácsiak ezt a „központi témát” összefog­lalták: az ár növekszik, a terület meg csökken. A cukoripari vállalat központjában a beszélge­tés megnyugtatással kez­dődik: a cukoripar gon­doskodik az ország ellátá­sáról. De miért kell ezt külön hangsúlyozni! Hát ez nem természetes? Hiszen sike­rült stabilizálni az ipar­szerű nagyüzemi termesz­tést. Jövedelmező volt a termelése. 1977-ben például 133 ezer hektáron termel­tünk répát. Idén körülbelül csak százezer hektár ter­mését kell betakarítani. Átlagok A százezer hektárnyi te­rület nem egyértelműen a visszaesést jelenti. Az volt az elgondolás, ha ezen a területen, hektáronkénti négyszáz mázsás termést, 16 százalékos cukortarta­lommal takarítunk be, az épp elég. Igen ám, de a ré­pának idén alacsonyabb a cukortartalma, s eddig nem négyszáz mázsás átlagokról, hanem 378 mázsásokról szólhatunk. És az a terv, hogy csak százezer hektár­nyi területen teremjen ré­pa, valójában egybeesett a termesztési kedv csökkené­sével is. Mert, ahogy­ az egyik gyárban mondták: „ha nem írták volna elő ezt a területet, ha többet vár­tak volna, akkor is csak ennyi­ a terem”. Jövedelmező volt a répa termelése. Most nem? Az iparág központjában azt­­ mondják: a gépparkunk három-öt évvel öregebb. Körülbelül kilencszáz vető­­gép van, de hogy optimá­lis időben — nyolc nap alatt 120 ezer hektárnyi te­rületet! — el tudják vetni, ahhoz még 150—200 gép kellene. A betakarító géppark is elöregedett. Háromfajta be­takarító­­gépsor dolgozik: a legtöbbet tudó, legnagyobb kapacitású francia Herriau, a szocialista és a hazai, szekszárdi gép. Francia gép három éve nem jött be. Fiatalkorukban 2,30 hektárt tudtak megművelni, most, ha még jók is, 200 hektár­ral birkóznak csak meg. Ezért is, felismerve a hely­zetet, a minisztérium most száz Herm­an gépet rendelt. A legrégibb magyar cukor­gyárban, az ácsiban is ha­son­lóan mondják a csökke­nés okát. S hozzáteszik: a termesztéshez szükséges anyagok ára nagymér­tékben emelkedett, vagy­is rosszabbodott. (Ezért a jövő esztendőtől 5 forinttal felemelik az átvételi árat.) És: új vetélytársak jelentek meg. Azt a növényt termelik, ami jövedelmezőbb. Például most a napraforgó. A fel­vásárlási áremelés azt szol­gálja: kedvező pozícióba ke­rüljön ismét a répa. Fuvar S ezt szolgálja az is, hogy a szállításhoz a cukorgyá­rak most különleges segít­séget nyújtanak. Eddig is a gyár fizette a fuvart, de most, ha kevés a szállító­­kapacitás, a cukorgyár gép­kocsikat bérel, fuvaroztat, így is segít a gazdaságok­nak. Kőbányai György Dobozolt sonka, májashurka Növeli áruválasztékát a miskolci húsipar. Elsőként a dobozolt marhasonka készítéséhez láttak hozzá. Ebből jövőre mintegy kétszázötven-háromszáz tonnát hoznak forgalomba és folyamatosan növelve a termelést, 1985-ig összesen ezer tonnányit gyártanak évente. Ugyancsak most kezdték meg az erdélyi turistaszalá­mi készítését. Ezt a paprikás szalámifélét elsősorban a borsodi fogyasztóknak szánják. Évente körülbelül száz­ötven-kétszáz tonnát gyártanak majd. Harmadikként rövidesen hozzálátnak a miskolci májashurka előállításához is. Ebből nagyobb mennyisé­get 1981 első negyedévében szállítanak majd. (MTI) J­ANU­­ÁR 1-TŐL A POSTÁN Ajándékhoz egységdoboz A minden évi nagy karácsonyi csomagforgalom megkönnyítésére a Budapesti Postaigazgatóság decem­ber 1-től valamennyi fővárosi postahivatalban kétféle,­­ méretű, kemény kartonpapír dobozokat kezd árusítani, ellátva mindegy ,sőt megfelelő postai felirattal, vagyis a szabvány szerinti feladó, címzett és tartalom rovatok he­lyével. Az egyik csomagolóanyag, a kisebbik 300x200x140 milliméteres, a nagyobbik 400x300x200 milliméteres. Az elsőt 6 forintért, a másodikat 10 forintért kínálják. A do­bozok előnye, hogy könnyen kezelhető, összehajtható,­ többször is felhasználható, a rovatok kitöltésének változ­tatásával. KI MINEK MESTERE? Zajlanak a középdöntők A híradástechnikai és műszeripari üzemek 150 betanított- és szakmunkása versenyzett a napokban a KISZ KB Ki minek meste­re? vetélkedősorozatának középdöntőjében; közülük 12-en kerültek a januári döntőbe. A fiatal szakmunkások tehetségét bizonyító, s egyúttal a hiányszakmá­kat népszerűsítő — ne­gyedszázados hagyomány­nyal rendelkező — szak­mai vetélkedőket az idén hat mesterségben hir­dették meg. A Ki -kinek mestere? ve­télkedő szeptember óta zaj­ló helyi üzemi versenyein a szakmunkásfiatalok egy­­harmada indult. Ezúttal rajthoz álltak a könnyű­iparban dolgozó bútorasz­talosok, a közlekedés te­rületén a postai szállítók is. Az építőiparban az idén a hidegburkolók négyta­gú brigádjai tesznek ta­núbizonyságot politikai ismeretekből, a szakma elméleti és gyakorlati tudnivalóiból. A középdöntők többsége már lezajló". A jövő évi döntők első helyezettjei jutalomüdülés­ben részesülnek. (MTI) AZ ÉV ÜZLETE Megy az áru magától Milliókat érő megbízások • Külön munkacsoportok Most már — közeledve az év végéhez — bizonyosan mondhatjuk: az év üzletét a Hungarocamion kötötte az idén. Eddig a magyar fuvarozó­vállalat korszerű kamion­jaiban vitte, hozta a hazai gyárak, a külföldi cégek ■sokféle, értékes áruit, a vi­lág országútjain. Szép volt mindig az a summa, amit érte kapott, minden vállal­kozása jó devizabevétellel végződött. Ám az idén olyan­ üzleti ajánlat érkezett, amire még nem volt példa — igaz, ezt a Hungaroca­mion is idejében észre­vette, kellő gyorsasággal csapott rá — és nyert. Mit? Olyan fuvart­, amihez nem kell beruházás. Nincs szükség kamionra, csoma­golóanyagra, ládára — és mégis céltól célba ér az áru. Az ilyen áru a mozgó áru, amely saját lábán teszi meg az utat, a feladótól a megrendelőkig. A Hungaro­camion nyugat-európai cé­gek megbízása szerint 1981- ben 8500 különféle típusú járművet, teherautót, döm­pert, gépet szállít magyar gépkocsivezetőkkel a közel­­keleti országokba. Így to­vábbít sok száz Ikarus-au­­tóbuszt is.* Az áru fuvaro­zásához tehát nincs szük­ség vonatra, vagonokra, speciá­l­is szállítójárművekre, hajókra. Az utóbbival azért sem lehetne fuvarozni, mert minden közel-keleti kikötő „bedugult". A teljes vasúti szállítás is szinte lehetetlen, mivel néhány végállomás előtt egyáltalán nincs vasúti vonal. Az üzlet­­ kézenfekvő. A 8500 jármű lábon fuva­rozásának teljes számla­­összege: 50 millió márka! Ebben benne van még a budapesti úgynevezett null­­revízió összege is, amelyhez a vállalat most külön mun­kacsoportokat állított fel. A Hungarocamion új üz­letágának sikeres végrehaj­tásához azonban mégiscsak kell egy­ igen fontos beru­házás — és ez­ a vállalat hosszú idő után most ismét toboroz,­­ felvesz jól képzett gépko­csivezetőket, akik való­sággal két kezükben vi­szik, sok ezer kilométe­ren át a milliós értéke­ket. Az idén már 1500 ilyen árut fuvaroztak a közel-ke­leti országokba. Szeretnék a­­többit is minél gyor­sabban, minél szakszerűb­ben célba juttatni. Békés Attila A lábon járó áru budapesti ellenőrzésén, felkészítésén dolgoznak a Hungarocamion szerelői. MEGJEGYEZZÜK Három hónap bizonytalanság Azt, hogy sok pénz­e ti­zenötezer forint, nem is olyan könnyű eldönteni. Lakást nem lehet venni be­lőle, még használt kocsit sem, bundára kevés, téli­­kabátra sok, egy vállalat költségvetésében nem oszt és nem szoroz, egy kiske­reskedő vagy kisiparos azonban már megérzi, ha ennyivel csökken a havi be­vétele. Méricskélhetnénk még tovább is ezt az ösz­­szeget, de egy dologban enélkül is biztosak lehe­tünk. Abban, hogy egy csa­lád számára egyenesen élet­bevágó jelentősége időét annak, ennyivel több vagy kevesebb pénzből kell-e gazdálkodnia. Különösen akkor, ha a család kilenc­tagú. Egy anya és nyolc is­s­kolásgyerek. S ez a tizenöt­ezer forint az apa halála óta eltelt időszakra — há­rom hónapra — járó családi pótlék összege. Lehetne most azon is el­mélkedni : sok-e, kevés-e három hónap. Ehelyett azonban talán joggal álla­píthatjuk meg: néhány nap is sok, ha ez alatt az idő­ alatt nyolc gyerek félcipő­ben kénytelen iskolába jár­ni a — kétségtelenül korán érkezett — hóesésben. A három hónap pedig belát­­hatatlanul sok idő. Ha ennyit kell várnia a pénzre, amiből meg lehetne venni nyolc pár csizmát... Ha megszokni nem is le­het, de számítani kell rá: az adminisztráció körein vé­gigfutó iratokat nagyon ne­héz, szinte lehetetlen egye­nes pályára terelni. A mind nagyobb körívek megtétele pedig egyre több időt vesz igénybe. Megengedhetetlen viszont, ha olyan ügyeket is a körpálya törvényei sze­rint intéznek el, amelyek hivatalos útja egyenes. Mert ebben az estben ez történt. A júliusban megöz­vegyült asszonynak au­gusztusi fizetésével kézhez kellett volna­ kapnia a havi családi pótlékot. Amelyet most már nem a férj, ha­nem a feleség munkahelye köteles kifizetni. S hogy ez az út milyen egyenes le­hetett volna, azt az is bizo­nyítja: a szükséges papírok végül is — október végén — három nap alatt „meg­járták’’ az illetékes fóru­mokat. Csak éppen a munkahely két és fél hónapot késett el­küldésükkel, s újabb két he­tet a pénz kifizetésével. Természetesen koránt­sem rosszindulatból. „Csu­pán” tájékozatlanságból. Mert a bérügyi osztály munkatársai maguk sem tudták, mi az ő dolguk, s mit várhatnak más intéz­ményektől. S ebben az ügyben ez a legelgondolkoztatóbb. Nem a segítségnyújtás elmara­dása, hiszen a munkahely illetékeseinek nem „segíte­niük” kellett volna. Hanem egyszerűen a dolgukat el­végezni. Azt, amiért a fize­tésüket kapják. Mondhatnánk persze: se­­lejtet nemcsak a gépek, ha­nem az íróasztalok mellett is lehet „termelni”. De a selejtgyártás „joga” csak azokat illeti meg, akik jó­vá tudják tenni­­mulasztá­sukat. Akik „kiköszörülik a csorbát” a fémen és a papí­ron egyaránt. Az iménti csorbát azon­ban már nem lehet kikö­szörülni. Mert kilenc em­ber három hónapig megíz­lelte a létbizonytalanság kínjait. Ezt az érzést pedig a lustaságból, közömbös­ségből vagy tudatlanságból — senkinek sincs joga meg­ismertetni senkivel. — gyémánt —•

Next