Esti Hírlap, 1981. október (26. évfolyam, 230-256. szám)

1981-10-16 / 243. szám

TANULMÁNY A GYALOGOSOKRÓL H­ol legyen a zebra? Minden harmadik... • Kísérlet, következtetés Mostanában sok szó esik a gyalogosközlekedés gond­jairól, s ez nem véletlen. A baleseti statisztikákból kitűnik, hogy a gyalogosok biztonságát il­letően a hely­zet sajnos nem megnyug­tató. Hazánkban évek óta az összes balesetek közel egyharmadát a gyalogos­­balesetek teszik ki, s ugyan­csak változatlan a helyzet olyan vonatkozásiban is, hogy a gyalogosbal­esetek több mint felét­­ maguik a gyalogosok okozzák. Saj­nos miind súlyosabb követ­kezménnyel: e múlt évben a gyalogosb­alesetek 11 szá­zaléka halálos kimenetelű volt. Végül még egy olyan adat, amelyhez nem szük­séges külsőn kommentár: minden harmadik gyalo­­gosbaleset a kijelölt átkel­őhelyen, a zebrán történt. Ivek­­telepítését irányelveik írják elő, s a szakembe­rek szerint olyan helyein nem szabad lennie, ahol a gyalogosforgalom csekély. Ugyanis a gyalogosoknak az a tudata, hogy a zeb­rán abszolút elsőbbség­ük van, meghatározó eleme magatartásuknak, s ez nö­veli a balesetek bekövet­kezésének valószínűségét. A szakemberek elsősorban a gyalogosok túlzott biz­tonságérzetével magyaráz­zák, hogy éppen a kijelölt gyalogá­tkelőhe­lyeiken törté­­nik a gyalogosbalesetek je­lentős része. A gyalogosbalesetek több­sége lakott területen követ­kezik be, és igen gyakran az esti, éjszakai órákban. Márpedig köztudott, hogy éjszaka mind a gyalogos, mind a járműforgalom csu­pán töredéke a nappali­nak. Az éjszaka történt gyalogosbalesetek magas részaránya egyértelműen arra hívja fel a figyelmet, hogy az átkelőhelyek meg­világítása még sok kíván­ni valót hagy maga után. Szakemberek vizsgálatot végeztek a kijelölt gyalo­­g­os -á­tkelőh­elyek láthat­ósá­­­gát illetően.­­ Időben észlelték A kísérletekből kiderült, hogy nappal száraz útfelü­let esetén a zebrajelzések sokkal nagyobb távolságból észlelhetők, mint a jelző­lámpák. Nappal, nedves fe­lület esetén viszont már jobbam lehetett észlelni a jelzőlámpákat, éjjel pedig jobban és távolabbról le­hetett észlelni a jelzőlám­pákat, mint a zebrajelzé­seket. A vizsgálatból egyértel­műen az a következtetés adódik, hogy a gy­alogos­­á­tik­el­őhel­yeket sz­ü­rk­ü­lettől napkeltéig meg kellene vi­lágítani, még a külső út­szakaszokon is. Csak ezzel biztosítható ugyanis, hogy a zebrán tartózkodó vagy az út szélén várakozó gya­logosokat a járművezetőik szürkületkor, sötétben és kedvezőtlen környezeti kö­rülmények között is­­ idő­ben és elleth­essék. Nagyobb zsúfoltság Nem véletlen tehát, hogy a szakembereket évek óta foglalkoztatják a gyalogos­­közlekedéssel kapcsolatos gondok, pozitív és negatív tapasztalatok. A gyalogos­közlekedés sajátosságaival foglalkozik az a tanulmány is, amelyet a KÖTUKI két tudományos kutatója, dr. Török Mária és dr. Ro­­szusz András készített. A téma időszerűségét az is indokolja, hogy a moto­rizáció ugrásszerű fejlődé­se következtében növekszik a zsúfoltság a közutakon, s ennek következménye­ként mind nagyobb mér­tékben növekszik a jármű­vek, illetve a járműveze­­­tők és gyalogosok kölcsö­nös akadályoztatása. A két­­féle forgalmi áramlat egy­másra gyakorolt kedvezőt­len hatása megmutatkozik a balesetek számszerű nö­vekedésében is. Mi tehát a megoldás? Nyilvánvalóan a gyalo­gos- és a járműforgalom különválasztása. Ez a kü­lönválasztás térben és idő­ben is lehetséges. A tér­beli szétválasztás — gyalo­gos alul- és felüljáróik lé­tesítésével — biztonsági szempontból a legmegfe­lelőbb megoldás, de egyben a legköltségesebb is. Elfo­gadható megoldás az idő­beli szétválasztás — pél­dául jelzőlámpáikkal. A ki­jelölt gyalogos-átkelőhe­lyek feladata az, hogy a­­gyalogosforgalmat össze­gyűjtse és átvezesse a köz­utakon, olyan helyeken, ahol a gyalogosok szándé­ka már előre felismerhető. Lakott területen Hol legyen zebra? Kevesen tudják, hogy a­­ kijelölt gyalogos-átkelőhez « A Fővárosi Közlekedésbiztonsági Tanács híradója autósoknak és gyalogosoknak Önkéntes csereakció Egy év alatt Nürnberg­­­ben csaknem kétezer 63 éven felüli autós adta visz­­sza jogosítványát, és ka­pott cserébe a városi tö­megközlekedési eszközökre egy évig érvényes szabad­jegyet. Az önkéntes csere­akció óta a városban jelen­tősen csökkent a 65 éven felüli járművezetők által okozott közlekedési balese­tek száma. A kismamák védelmében Terhes asszonyoknak nem lenne szabad vezet­niük terhességük első há­rom és utolsó két hónap­jában — tanácsolják nyu­gatnémet szakemberek. Szerintük egy­­ terhes nő számára a gépkocsivezetés igen megterhelő, mi több, még utasként sem lenne szabad két óránál többet eltölteniük a kocsiban anélkül, hogy pihenőt tar­tanának. A biztonsági övét viszont mindig kapcsolják be! A zebra biztonságot nyújt, de sietni kell! ÖT FŐVÁROSI KERÜLET F­elkészülés őszre, télre Itt az ősz, szaporodnak a gondok a közlekedésben. Az esős, hideg időjárás minden évben fokozottabb felkészü­lést jelent a kerületi közlekedésbiztonsági tanácsok aktí­váinak. Ezúttal öt kerületben érdeklődtünk, hogyan ké­szülnek fel az őszi-téli időszakra. No. kerület ћ£з£­en rendezik ünnepélyes keretek között a Vezess baleset nélkül mozgalom­ban részt vevő vállalatok hivatásos gépkocsivezetői­nek versenyét. A KRESZ- vetélkedő már megtörtént és a napokban kerül sor a műszakira. Az előjelek azt bizonyítják, hogy a Vezess baleset nélkül mozgalom­ban részt vevő gépkocsive­zetők felkészülése igen alapos volt és eredményeik jók lesznek. Az­ iskolai tanévvel együtt megkezdődött a KRESZ-oktatás a gyer­mekek számára is. A huszonhárom általános iskolában már oktatják a kicsiket a helyes közleke­désre, az életet védő köz­lekedési szabályokra. A III. kerületi КЦТ vezetői egyébként e hó 19-én szá­molnak be a Fővárosi Köz­lekedésbiztonsági tanácsnál a balesetmegelőzési mun­ka kerületi eredményeiről. X. kerület AKBI­ jól ismert arról a tevékeny­ségéről, amelyet az iskolá­sok és az óvodások köré­ben végez. Bud­apest-szer­­te a híres Magyar—szovjet barátsági park, ahol egy nagyszerűen felszerelt köz­lekedési park segíti az is­kolásoknak megérteni és alkalmazni a helyes közle­kedés szabályait. Az őszre való felkészülés jegyében a közlekedési park elhasz­nálódott eszközeit társa­dalmi munkában felújí­tották a VILATI Vállalat Bajcsy-Zsilinszky szocia­lista brigádjának tagjai. A meglevő mellett ha­marosan új parkot is nyitnak a kerületben, a Keresztúri úti általános iskola szomszédságában, a kerületi tanács épülete mellett pedig egy óvodai mini közlekedési parkot létesítenek, amelyben nem­csak táblák és felfestett utak, hanem kis autók, kis biciklik segítségével ta­nulják meg a legapróbbak a helyes közlekedés szabá­lyait, felkészítésére adnak hasz­nos tanácsokat. A KBT munkatársai az októberi fokozott közúti ellenőrzés­hez is segítséget nyújtanak. XIV. kerület ha­­gyományos jó kapcsolat az AFIT-tal a gépkocsik téli felkészítésére nemcsak hasznos, hanem anyagi megtakarítást is jelent, mert a jelentkezők szá­mára díjmentesen vizs­gálják át az autókat. A kerületben nagy sikere van a KBT rendezvényeinek. Hagyománynak számítanak az idős korúak számára rendezett, vetítéssel egy­bekötött teadélutánok, amelyek mindig igen sok résztvevővel, nagyon jó hangulatban zajlanak le a szociális otthonokban és a nyugdíjasok házában. Merész vállalkozás.. XI. kerület­iS szezonban a gépjárművek vezetőire fordít különös figyelmet. Az elmúlt na­pokban zajlottak le a Ve­­resis baleset nélkül mozga­lom vállalati vetélkedői, mégpedig átlagon felüli eredménnyel. Megkezdődtek a KRESZ- oktatások és műszaki felkészítések a magán­gépkocsi tulajdonosok részére is, és beindult az az előadás­­i sorozat, amelyben a gép-­­ kocsik őszi-téli műszaki XX. kerület rész közlekedésbiztonsági szempontból sok gonddal küzd: kevés a jelzőlámpa, kezdetleges állapotban vannak az utak. E körül­ményeken próbál változ­tatni évről évre a KBT. Ja­vaslatukra a balesetveszé­lyes csomópontoknál, így például a Nagykőrösi út környékén a közeljövőben szerelnek majd fel két közlekedési tükröt. Javasolták több forga­lomirányító lámpa fel­szerelését is a nagy for­galmú utcákban. A kerületi KBT jó mun­káját jelzi az év első fe­lének statisztikája, amely szerint a kerületben jelen­tősen csökkent a közleke­dési balesetek száma. Már az iskolákban is megkezd­ték az őszi tervnek megfe­lelően a gyermekek felké­szítését, a helyes közleke­dés tudnivalóiból. A taní­tók és a szülők örömmel fogadják az iskola tanulói­ból alakult úttörő közleke­dési rendőrök tevékenysé­gét; a tanítás előtt és után ők tartanak ügyeletet.

Next