Esti Hírlap, 1982. május (27. évfolyam, 102-126. szám)

1982-05-20 / 117. szám

A MISKOLCI TÉVÉFESZTIVUTAM Tavaly jobb volt? Tegnap este befejeződött a 22. miskolci tévéfeszti­vál. Lakatos Ernő, a Ma­gyar Távirati Iroda vezér­­igazgatója, a zsűri elnöke, zárszavában a többi között arról beszélt, hogy az idei fesztivál anyaga valamivel gyengébb volt, mint a ko­rábbi években. Ez termé­szetesen a zsűri vélemé­nye volt, amelynek tagjai között akadtak egy-ketten, akiknek valóban volt mód­juk az összehasonlításra, szokással, és nem adni ki díjat az ismeretterjesztő kategóriában. Ez a merész döntés — Lakatos Ernő erről is be­szélt — egyúttal figyelmez­tetés: e fontos műfajban valami nincs rendben. Márpedig az ismeretter­jesztésnek éppen a televí­zióban kellene színvona­lasnak lennie, hiszen hatá­sával más fórum nem ve­tekedhet. A záróünnepség közönsé­gének tapsaiból egyébként az tűnt ki, hogy a nézők egyetértenek a zsűri dönté­sével. A szenvedély jutalma Nagyszerű, hogy Ráday Mihály Unokáink sem fog­ják látni sorozatáért meg­kapta a Magyar Televízió elnökének különdíját. Ez a díj ugyanis nem csupán egy hatásos filmet — a Városvédő Pallas Athéné kezéből időnként ellopják a lándzsát című epizód sze­repelt a programban — ko­­szorúz. Nem is csak a so­rozat egészét, hanem azt a szenvedélyt, ügybuzgal­mat, kitartást, amellyel Ráday Mihály olykor szi­szifuszi küzdelmet folytat pusztuló értékeink meg­mentéséért, a felelőtlenség, a lelkiismeretlenség és a nemtörődömség ellen. Azt az emberi, alkotói maga­tartást, amellyel a televí­ziót úgy tudja egy gyakor­lati harc sorompójába állí­tani, hogy egyúttal művé­szi értéket is teremt. Nem kevésbé örvendetes, hogy a zsűri küldöndíját megkapta A teknyőkaparó, a Mafilm díját pedig a Fe­le­köztársaság. A teknyő­kaparó című dokumen­tumfilm a Szegedi Körze­ti Stúdióban készült Rozs­­nyai Aladár rendezésében, s legfőbb erénye, hogy a le­gendás teknyőkaparó kilé­te nyomozásának ürügyén idős embereket napjaink, sőt jövőnk legizgalmasabb kérdéseiről tudott őszinte szóra bírni. Amit elmond­tak emberről, tájról, hazá­ról — sokszor szinte a sá­mánidőket is fölidézve —, századunk szép, korszerű hitvallása volt. Valami nincs rendben Igaza volt-e a zsűrinek ebben az értékelésben? A tapasztalat ugyanis az, hogy a fesztiválokon, nem­csak a miskolcin, hanem a nagy nemzetközi játék­­filmfesztiválokon is, min­dig az az ember kényszer­­képzete : tavaly, tavaly­előtt, tíz éve jobb volt a program. Ebben az érzés­ben alighanem egy adag érzéki csalódás működik, a megszépítő emlékezet. Az természetesen lehet­séges, hogy egyik-másik kategóriában gyengébb a kínálat. De le a kalappal a zsűri előtt, hogy volt bá­torsága szembeszállni a ÖRÖK SZERELMESEK A csend Az emberi társadalom valamennyi tagjáért fele­lős, azokért is, akik a gon­doskodást nem honorálhat­ják teljes erejükkel, lévén testi-szellemi fogyatékos­ságokkal küszködök. Jól szervezett intézményrend­szer vállalja a felügyeletet, képzést, gondozást. Beteg embertársaink mégsem él­hetnek egészen a zárt kö­zösségekben, társadalmon kívül. Köztünk való létük pedig figyelmeztet, nem háríthatjuk arctalan intéz­ményekre egész életük gondját, a nem halló, nem látó, vagy járni nem tudó ember erőfeszítéseit tisztel­nünk, beilleszkedési útjait egyengetnünk kell. Nem­csak állampolgárként, in­tézményekben képvisel­tetve, hanem egyénként, valódi részvételünkkel. ★ Érthető, hogy sokszor ők keresik a közeledés útjait. Lelki erejük csodálatos, ezt éreztem, látva a Siketek és gyengénhallók színházi együttese, s a Vakok Szö­vetsége zenei együtteseinek közös műsorát, amelyet halló és látó közönségnek adtak. Az ötlet és a szerve­zés munkája Torday Ilonáé, aki a siketek többszörös arany okleveles színjátszó együttesét vezeti. Az ő lel­kesedése szervezte együvé az eddig egymásról nem tu­dó együtteseket, a Fáklya Klub színháztermében. A pedagógus művelődési központ riasztóan kopár terme s a szervezetlen tech­nika nem volt méltó az előadók lelkesedéséhez. Görcsös akarás nélküli szép teljesítményeket lát­tunk a színpadon. Az ötta­gú Landini együttes műfa­ji sokszínűsége, hangszer­­tudása méltán nyert már eddig is elismerést, dicsé­retet. A középkori és rene­szánsz zenét játszó együt­tes előadói stílusa, játék- és életkedve tette különösen élvezetessé műsorukat. El­­mélyülten, szinte a zené­ben feloldódva játszott klasszikus műveket a Va­kok Országos Szövetsége­ színházá­ nak kamarazenekara, Zsol­­nay Ágoston vezetésével. Különösen szép volt Bar­na Mária éneke, ez az üvegvékony szoprán hang. Az előadás második ré­szében a Siketek színjátszó együttese Örök szerelmesek című műsorát adta elő. Fia­tal és középkorú emberek játszották a némajátékot, elsöprő tempóban, szép, ki­fejező mozgással. Tempe­ramentumuk, erősen fejlett mozgáskészségük kívánja az eseménydús Shakes­­peare-darabot. A mostani a Rómeó és Júlia adaptá­ciója volt. A Madách Szín­ház Hamlet-előadása után — mint vezetőjük mondja — napokig sírva-nevetve lelkendeztek, pedig csak a test, a szemek játékát, a kapcsolatot értik, a szava­kat nem. A „fogyatékos” kifejezés egyikükre sem igazán talá­ló. Ők, akiknek képességük valamiben megfogyatko­zott, másban ezerszeresen akarnak, s erre a felénk is irányuló erőfeszítésre ér­demes felfigyelni. Molnár Gabriella „SZOMBAT ESTI LÁZ” A DUNÁN Indul a diszkóhajó Május 22-től, szombattól ismét elindul a nyaranta oly népszerű diszkóhajó a Dunán. A Szombat esti láz című programot Arató András vezeti, az első est vendége Fenyő Miklós. Egy héttel később, május 29-én Habina József lézer­bemutatót tart. Rendszere­sen Dinnyés József ad mű­sorokat a fedélzeten az iro­dalom- és zenekedvelők­nek. A labdarúgó világbaj­nokság ideje alatt színes te­levíziókon lehet nyomon­­követni az eseményeket. A Föld nem tud futni A Fele­köztársaság a né­pi Koreába kalauzolt ben­nünket. Az alkotó csapatnak — amelyből ezúttal Benda László szerkesztő-riporter kívánkozik kiemelésre — sikerült egy, a szocializ­must a maga útján járó országot eredeti sajátossá­gaiban bemutatnia. Végezetül engedtessék meg a tudósítónak a nyil­vános öröm, hogy egyik jóslata bevált. A Föld nem tud futni című riportfilm — szerkesztő Sárdi Anna, rendező Erdős Pál — a ri­portkategória megosztott díját kapta. Morvay István Minden igazi történet a gyerekkorban kezdődik. Abban a visszahozhatatlan pillanatban, amikor verí­­tékes tenyeredben szoron­gatott tíz filléreddel be­mégy, hogy vásárolj ma­gadnak valami „mindegy­­mit”. Minden igaz történet úgy kezdődik, hogy bemégy a trafikba, veszel egy kivág­ható Napóleont, aki persze azt hiszi magáról, hogy az örökkévalóságig megmarad, mint kartonfigura, esetleg vásárolsz üveggolyót, stika­­cigarettát; a szomszédos csemegeboltban, ahogy K. F. bukott férfija, megka­parintasz magadnak némi édességet, ami aztán — mire megöregszel és izga­tottan dörömböl a kapun az elmúlás — keserű lesz, mint a kinin. Minden igaz történet úgy kezdődik, hogy meglátsz valakit, egy lát­szólag jelentéktelen sze­mélyt, akiről fogalmad sincs, kicsoda, és ez életed meghatározó, elhatározó él­ményévé lesz. Nézd! — mondta apám a Duna-uszodában, ami amolyan kosárszerű léte­sítmény volt valamelyik pesti híd alá kikötve. — Ott ül Karinthy. Nagy homlokú, magá­nyos, fürdőruhás embert láttam, előtte a melegtől hamvas kék színű szódás­üveg, és talán cigaretták — ezt nem állítom bizonyo­san, de tény, hogy sakk­tábla fölé hajolt. Komor volt, mondhatni, szomorú. Apám elmondta, hosszasan, gondosan magyarázta, ki is ez az ember. Nem akarom most az epitheton ornan­­sokat fölidézni. Minek? Aki nem érti ezt a pil­lanatot, az semmit sem ért. A pillanatok általában meg­ismételhetetlenek. Azt csak rossz írók és filmrendezők állítják, hogy megnyújtha­­tók, valahová a végtelen­be. Az idő nem lassítha­tó. S most megjelenik majd egy könyv a Fototéka-so­­rozatban: a világirodalom — legalább számomra — egyik legszebb, legizgalma­sabb regénye. Címe: Ka­rinthy Frigyes. Az idő írta ezt a könyvet. Néhány ma­gyarázaton kívül egyetlen sor nincs benne. Csak kép. Nem tudom, van-e­­meg­előzője a József Attila-kö­­teten kívül, rám minden­esetre a felfedezés explo­zív erejével hatott. Kép­sor Karinthy Frigyes éle­téről. 1895 körül kezdődik a történet, amikor egy mó­kás-sapkás kisfiú térdnad­rágban, különös zubbony­ban, kezében karikával, be­lenéz a halhatatlanságba. Ekkor nyolcéves. És láthat­juk végül 1938. augusztus 29-én Siófokon, a halálos ágyán. Mintha az egészet idáig álmodta volna, ami a könyvben látható. Fek­szik a siófoki Vitéz-panzió ágyán, s takaróján már ott egy virágcsokor. Atyaisten! Mennyire nem illett ehhez az emberhez a virág! Ezen csak most gondolkoztam el. Hozzá, aki minden akart lenni: író, költő, utazó, tengerész, pilóta, föltaláló, sakkbajnok, bűvész, búvár, orgonista... Ha olvassuk műveit, még rátalálunk né­hány további, pályaválasz­tási tanácsadó listákon ál­talában nem szereplő fog­lalkozásra. Legjobban a Zeppelint, a mozit és a rá­diót szerette. És Böhm Arankát, no meg gyere­keit, no meg barátait Ba­­bitstól Bálint Györgyig, Kosztolányitól Grätzer Jó­zsefig. De köze volt min­denhez — mint ahogy a képekből kiderül —, ami semmi egyéb, mint az élet. Elképesztő szorgalommal állíthatták össze e könyv anyagát, úgyszólván senki nem hiányzik belőle, aki annyit jelent, hogy: iro­dalom. Engem mégis azok a képek ragadnak meg leg­jobban, amelyeken mindig o­tt áll vagy ül egy-egy tel­jesen ismeretlen ember. Az a szédítő rejtély ültet fel az emlékezés ringlispiljére, hogy valószínűleg soha sen­ki nem tudja már meg­mondani, kik is lehettek azok. És végre láthattam, először, belülről a Hadik kávéházat — meg kívülről is, a teraszt. Ha hiszik, ha nem, alig van fotó, me­lyen egyedül lenne. Min­dig körbeveszik. Mindig beszél, sakkozik, nevet, dis­­kurál valakivel, valakikkel. Különös helyzetekben lát­juk, kávéházi ablakon át, és turbánosan Olivecrona kertjében, miután megope­rálták az agyát. Esküvőről lép ki, mint tanú. Egy nőt lebegtet mágusként, az ál G. B. Shaw-t fogadja, strandokon üldögél, fölol­­vasóesteken unatkozik, és van egy fotó, ahol a rádió mikrofonja előtt áll. Ezt imádhatta. Ez lehetett az ő igazi műfaja, azon túl, hogy a magyar irodalom egyik legnagyobbja volt — a beszédbe, a szavakba, a dédelgetett hasonlatokba, a lehetőségekbe volt szerel­mes. Megrendítő az a kép, talán a könyv legdermesz­­tőbb és legnagyobb pilla­natfelvétele, melyen Bálint Györggyel üldögél valami hangár előtt. Mire várhat­tak? És milyen szépsége­­sen­ szörnyű, hogy ők ott, még nem tudják, amit én már tudok, nem sejtik vég­zetüket. A betegséget és a fasizmust. Egyáltalán, e pompás kötet legszebb gon­dolata: hősei — Babits, Kosztolányi, Móricz, Szép Ernő, szép színésznek, fi­zetőpincérek — még nem tudnak semmit. Ez a gya­­nútlanság könyve. A könyv ajándéka egy képsor, amin két kisfiúval, majd egy hölggyel látható. Föltételezhetően hógolyóz­nak. Ha pergetjük a lapo­kat — elmozdulnak, élnek... Ha azonban Karinthy Fri­gyes nem mozdul — akkor is él. Szász Péter Szigorúan nyilvános! | Vergetés MÁTÓL : Vendégjáték A szecsuáni jóemberrel Mától Budapest ven­dége az olasz Piccolo Teat­­ro. A Giorgio Strehler ve­zette társulat Bertolt Brecht A szecsuáni jóem­ber című darabjával mu­tatkozik be a magyar kö­zönségnek. A főszerepet a német anyanyelvű Andrea Jonasson alakítja. Partne­rei a többi között, Renato de Carmine, Anna Saia, Maurizio Trombini és Ste­fania Graziosi. A díszlete­ket Paolo Bregni, a jelme­zeket Luisa Spinatelli ter­vezte. Az 1947 óta működő Piccolo Teatro alapítói kö­zé tartozik Giorgio Streh­ler. A milánói társulat ha­mar közkedveltté vált szer­te Olaszországban, és szí­vesen látott vendég a vi­lág számos városában. Első magyarországi ven­dégjátéka a budapesti Nemzeti Színházban a vasárnapi előadással feje­ződik be. Ezután Bécsbe utazik az együttes,­ ahol az ünnepi hetek rendezvény­­sorozatának egyik szerep­lője. □ DILINKÓ GÁBOR ci­gány festő kiállítása látható május 30-ig minden hét­köznap reggel 8-tól este 9- ig a Ganz-Mávag Művelő­dési Központ Kolónia Ga­lériájában (VIII., Golgota utca 3.)is □ FÁY GYŐZŐ festő­művész kiállítása nyílik ma délután 5 órakor a Derkovits-teremben (VI., Lenin krt. 63.). A tárlatot — amely június 3-ig láto­gatható — Balogh András festőművész nyitja meg. • Amikor Edward Al­­bee a hatvanas évek elején megjelent Nem félünk a farkastól című drámájával, átütő sikert aratott a világ színpadain, de egybehang­zó volt a megállapítás, hogy az amerikai szerző Strindberg közvetlen kö­vetője. A Nem félünk a farkastól, a feneketlen há­zastársi gyűlölködésnek ugyanarra a koreográfiájá­ra mozog, mint ami a svéd író Haláltáncában látható. A két hasonló dráma azóta is világszerte jól megfér egymás mellett. Albee nem juttatta süllyesztőbe a Ha­láltáncot. A színésztársa­dalom koronázatlan kirá­lya, Laurence Olivier pél­dául művészi ereje teljé­ben (és színigazgatói hatal­ma csúcsán) jutalomjáték­­ként választotta magának Edgár kapitány szerepét a Haláltáncban. S amikor legutóbb budapesti színpa­don játszották (1968), afféle jutalomjáték volt nálunk is: a Nemzetiből távozó Básti Lajos ezzel a szerep­pel lépett be a Vígszínház­ba. A Haláltánc tehát nem avitt, de erőteljesen izgal­mas dráma, vérbeli iroda­lom ma is. Ez azért hang­súlyozandó, mert aki ko­rábban nem látta-olvasta, csak a tegnap esti tévé­­film-feldolgozásban ismer­kedett meg vele, az legfel­jebb becsületszóra hiszi el a fentieket, maga aligha győződhetett meg­­ róla. Kosztolányi szerint „Strind­berg alakjai Utániak. Szobrokat formál ötszörös életnagyságban, a túlzás michelangelói lázával”. A Gaál István írta-rendezte tv-adaptációban három ki­váló színész játszott: Gá­bor Miklós, Galambos Er­zsi és Bács Ferenc —, de nem voltak óriások. Holott egyénenként mindhárman szereztek élvezetes per­ceket. Gábor Miklós korlá­tolt és undok pöffeszkedé­sében gyakran volt hatá­sos, de nem démonian fé­lelmetes. Galambos Erzsi Edgártól szenvedve sok­szor volt megindító, de lé­nyét nem izzította át a gyűlölet, a férjével azonos erejű gonoszság. Bács Fe­renc néha rokonszenves tisztaságot árasztott, de ne­ki sem volt elég súlya. Együttvéve alig adtak mó­dot a nézőnek arra, hogy igazán átélje drámájukat, elhelyezkedjék lelkük re­­dői között, sorsuk útvesz­tőiben. Az alapbaj az le­hetett, hogy Gaál István rendezése nem tudott igazi atmoszférát teremteni. Mintha nem hitt volna eléggé a dráma belső fe­szültségében, nem bízott izzó szenvedélyében, viha­ros kavargásában. Talán ezért próbált ,,színesíteni” kerti jelenettel és parti őr­ségváltással, második sza­londíszlettel és hálóinges hálószobaképpel. (barabás) RÓMA: Norma a fürdőkben Bár a régészek erősen aggódnak, hogy a több ez­res közönség nyomása nem tesz jót a régi falak­nak, mégis újra operaelő­adásokat rendeznek a nyáron Rómában, a Cara­­calla-termákban, a híres, római kori, 3. századi für­dőkben. A Róma kapui előtti hatalmas műemlék­­épületben idén nyáron Bellini Norma című ope­ráját készülnek előadni. A nagy múltú romok között tavaly is rendeztek opera­­előadásokat a szabad ég alatt.

Next